Poll: Welke team zet jij op één?

Gestart door Enzo, 25 februari 2012 - 20:19:08

« vorige - volgende »

Hoe is de krachtsverhouding momenteel?

Red Bull
McLaren
Ferrari
Mercedes
Lotus

Enzo

Citaat van: Jeroen op 11 maart 2012 - 18:06:30
middenmoot teams hoor je idd wel vaker over een plekje winnen bij de constructeurs. Gaat dat alleen maar om sportieve eer of krijgen ze eigenlijk daar nog iets voor (buiten een iets andere plek in de pitstraat)?

Volgens mij krijgt elke team een vergoeding naar ratio van het aantal punten. De exacte regeling en getallen moet ik je verschuldigd blijven.

Kootje

Citaat van: Enzo op 11 maart 2012 - 18:08:03
Citaat van: Jeroen op 11 maart 2012 - 18:06:30
middenmoot teams hoor je idd wel vaker over een plekje winnen bij de constructeurs. Gaat dat alleen maar om sportieve eer of krijgen ze eigenlijk daar nog iets voor (buiten een iets andere plek in de pitstraat)?

Volgens mij krijgt elke team een vergoeding naar ratio van het aantal punten. De exacte regeling en getallen moet ik je verschuldigd blijven.

Dat is dus waar de hele discussie tussen mij en Wizzard uit voortvloeide.
Het belang van het constructeurskampioenschap in tegenstelling tot het rijderskampioenschap.

Exacte bedragen ken ik niet, maar het prijzengeld wordt verdeeld conform de uitslag bij de constructeurs.
Inzake de tv gelden gaat het zelfs om de nrs 1 t/m 10 in dat kampioenschap.

Enzo

Ow, sorry! Had geen tijd om al die lappen tekst te lezen, anders was ik er wel eerder ingesprongen... ;D

Kootje

#213
Ach ...... uiteindelijk was het complete tijdsverspilling van beide kanten, dus je hebt niets gemist.  ;)


Lees overigens net dat het totale prijzengeld over 2010 met 21% gestegen is tot 'n bedrag van $.658 miljoen.  Voor 20121 zal dat bedrag dus minimaal evenredig zijn geweest, waarschijnlijk zelfs hoger.

http://www.rtl.nl/(/sport/rtl_gp/formule1/nieuws/)/sport/rtl_gp/components/formule1/nieuws/2011/04_april/06/110406_prijzengeld_f1_teams_2010.xml

Waar ik in eerste instantie nog gokte dat het constructeurskampioenschap enkele 10-tallen miljoenen opleverde, blijkt dat dus ruim $.100 miljoen te zijn.  Hierdoor wordt mijn idee dat het gros van de teams die titel prefereren boven de rijderstitel alleen nog maar gesterkt, aangezien de rijderstitel alleen maar prestige oplevert.

robbert

Citaat van: Kootje op 11 maart 2012 - 18:30:45
Ach ...... uiteindelijk was het complete tijdsverspilling van beide kanten, dus je hebt niets gemist.  ;)


dus eigenlijk was het nutteloos om telkens zo lappen teksten te typen. En dat voor een redactielid :o :D

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 11 maart 2012 - 17:33:07
Volgens mij laat die uitspraak van Ron Dennis idd weinig ruimte voor twijfel, dat kun je zeker geen momentopname noemen. Voor de middenmoot en achterhoede teams zal het wellicht anders zijn.

Lijkt me ook niet.

CitaatEdit: alhoewel, nu ik er over nadenk; op dat moment had McLaren de WDC geheel in eigen hand, voor de WCC moest het allemaal wel heel erg meezitten. Dus op zich wel logisch dat Dennis op zo'n moment roept dat de WDC belangrijker is en dat ze voor de WCC geen risico's meer willen nemen. Maar toch denk ik wel dat ie het grotendeels echt meent.

Als het WCC meer waarde zou hebben, zou Lewis niet op safe hebben gereden, Sao Paulo 2008. De rijderstitel was zo goed als binnen dus McLaren kon zich volledig focussen op de constructeurstitel maar koos ervoor de rijderstitel te beschermen.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 11 maart 2012 - 18:52:32
Citaat van: monaco2011 op 11 maart 2012 - 17:33:07
Volgens mij laat die uitspraak van Ron Dennis idd weinig ruimte voor twijfel, dat kun je zeker geen momentopname noemen. Voor de middenmoot en achterhoede teams zal het wellicht anders zijn.

Lijkt me ook niet.

CitaatEdit: alhoewel, nu ik er over nadenk; op dat moment had McLaren de WDC geheel in eigen hand, voor de WCC moest het allemaal wel heel erg meezitten. Dus op zich wel logisch dat Dennis op zo'n moment roept dat de WDC belangrijker is en dat ze voor de WCC geen risico's meer willen nemen. Maar toch denk ik wel dat ie het grotendeels echt meent.

Als het WCC meer waarde zou hebben, zou Lewis niet op safe hebben gereden, Sao Paulo 2008. De rijderstitel was zo goed als binnen dus McLaren kon zich volledig focussen op de constructeurstitel maar koos ervoor de rijderstitel te beschermen.
als de WDC zo goed als binnen was voor Hamilton, dan was het WCC zo goed als zeker binnen voor Ferrari. Zeker gezien het jaar ervoor kan ik me voorstellen dat Hamilton en McLaren toch niet zo zeker was en dat bleek tijdens de race ook wel. Maar goed, uiteindelijk heb je als team ook weinig keus, voor de rijder zelf is de WDC natuurlijk vele malen belangrijker, dus dan kun voor zo'n laatste race roepen wat je wilt, die rijder gaat echt niet als eerste aan het WCC denken.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 11 maart 2012 - 18:06:30
middenmoot teams hoor je idd wel vaker over een plekje winnen bij de constructeurs. Gaat dat alleen maar om sportieve eer of krijgen ze eigenlijk daar nog iets voor (buiten een iets andere plek in de pitstraat)?

Ja. Hoe hoger een team finished deste meer geld ze krijgen. Geen punten is geen geld en ik meen gelezen te hebben dat 35 miljoen de instap is. Het loop op tot 80 miljoen euri. Tussen de posities zit een 2-3 miljoen en aan de top 5 miljoen. En voor dat geld laat een team  geen rijderstitel, status en waarde lopen. Het is dus niet zo dat de kampioen bij de constructeurs 80 miljoen krijgt en P2 een klap minder of niks. Dan had ik mij er wat bij kunnen voorstellen. De nummer 1 op de auto levert natuurlijk veel meer sponsorinkomsten op dan die 5 miljoen. Sponsoren gebruiken die nummer 1 voor marketing (zie bijvoorbeeld Shell). En niet vergeten dat Shell een miljoentje of 60 betaalde ten tijden van Schumacher...

monaco2011

Citaat van: Kootje op 11 maart 2012 - 18:30:45
Ach ...... uiteindelijk was het complete tijdsverspilling van beide kanten, dus je hebt niets gemist.  ;)


Lees overigens net dat het totale prijzengeld over 2010 met 21% gestegen is tot 'n bedrag van $.658 miljoen.  Voor 20121 zal dat bedrag dus minimaal evenredig zijn geweest, waarschijnlijk zelfs hoger.

http://www.rtl.nl/(/sport/rtl_gp/formule1/nieuws/)/sport/rtl_gp/components/formule1/nieuws/2011/04_april/06/110406_prijzengeld_f1_teams_2010.xml

Waar ik in eerste instantie nog gokte dat het constructeurskampioenschap enkele 10-tallen miljoenen opleverde, blijkt dat dus ruim $.100 miljoen te zijn.  Hierdoor wordt mijn idee dat het gros van de teams die titel prefereren boven de rijderstitel alleen nog maar gesterkt, aangezien de rijderstitel alleen maar prestige oplevert.
hoe kom je bij die 100 miljoen dan?? ik zag gisteren ergens een lijstje waarbij de kampioen iets van 87 miljoen kreeg en de nr 2 80 miljoen, ook de nr 3, 4 en 5 kwamen er niet ver achteraan. Zo belangrijk lijkt het dus ook weer niet te zijn.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 11 maart 2012 - 19:07:42
Citaat van: Jeroen op 11 maart 2012 - 18:06:30
middenmoot teams hoor je idd wel vaker over een plekje winnen bij de constructeurs. Gaat dat alleen maar om sportieve eer of krijgen ze eigenlijk daar nog iets voor (buiten een iets andere plek in de pitstraat)?

Ja. Hoe hoger een team finished deste meer geld ze krijgen. Geen punten is geen geld en ik meen gelezen te hebben dat 35 miljoen de instap is. Het loop op tot 80 miljoen euri. Tussen de posities zit een 2-3 miljoen en aan de top 5 miljoen. En voor dat geld laat een team  geen rijderstitel, status en waarde lopen. Het is dus niet zo dat de kampioen bij de constructeurs 80 miljoen krijgt en P2 een klap minder of niks. Dan had ik mij er wat bij kunnen voorstellen. De nummer 1 op de auto levert natuurlijk veel meer sponsorinkomsten op dan die 5 miljoen. Sponsoren gebruiken die nummer 1 voor marketing (zie bijvoorbeeld Shell). En niet vergeten dat Shell een miljoentje of 60 betaalde ten tijden van Schumacher...
ok, zoiets had ik dus ook gelezen ;)

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 11 maart 2012 - 19:05:16
als de WDC zo goed als binnen was voor Hamilton, dan was het WCC zo goed als zeker binnen voor Ferrari. Zeker gezien het jaar ervoor kan ik me voorstellen dat Hamilton en McLaren toch niet zo zeker was en dat bleek tijdens de race ook wel. Maar goed, uiteindelijk heb je als team ook weinig keus, voor de rijder zelf is de WDC natuurlijk vele malen belangrijker, dus dan kun voor zo'n laatste race roepen wat je wilt, die rijder gaat echt niet als eerste aan het WCC denken.

Net zoals McLaren (lees: geplaatste link). Hamilton reed met een 'geknepen' Mercedes-motor wat zijn gematigde snelheid verklaarde. Zou McLaren écht gebrand zijn op die constructeurstitel had men wel meer risico genomen. Maar zoals Ron Dennis aangaf heeft de rijderstitel de eerste prioriteit.

Kootje

#221
Citaat van: monaco2011 op 11 maart 2012 - 19:08:25
hoe kom je bij die 100 miljoen dan?? ik zag gisteren ergens een lijstje waarbij de kampioen iets van 87 miljoen kreeg en de nr 2 80 miljoen, ook de nr 3, 4 en 5 kwamen er niet ver achteraan. Zo belangrijk lijkt het dus ook weer niet te zijn.

Het gaat om 'n totaalbedrag van 658 miljoen
De eerste 10 teams verdelen dit
Bij 'n gelijke verdeling zou iedereen dus 65,8 miljoen krijgen
Aangezien de verdeling niet gelijk maar op basis van 'n klassement, zijn het de nrs 5 en 6 die rond dat gemiddelde bedrag zitten
De nr laatst heeft uiteraard veel minder, de nr 1 daarentegen veel meer
Nogmaals, exacte bedragen (uitgezonderd die 658 miljoen) ken ik niet, maar logica brengt mij dan op 'n bedrag van zo'n 100 miljoen

btw: dit zijn Dollars, in Euro's kom je dan net ff lager uit, zie Wizzards reactie


Citaat van: Wizard op 11 maart 2012 - 19:07:42
Ja. Hoe hoger een team finished deste meer geld ze krijgen. Geen punten is geen geld en ik meen gelezen te hebben dat 35 miljoen de instap is. Het loop op tot 80 miljoen euri. Tussen de posities zit een 2-3 miljoen en aan de top 5 miljoen.

Even los van onze discussie, net als jij wil ik die laten voor wat die is, maar waar haal je die verschillen vandaan ??

monaco2011

#222
Citaat van: Wizard op 11 maart 2012 - 19:11:36
Citaat van: monaco2011 op 11 maart 2012 - 19:05:16
als de WDC zo goed als binnen was voor Hamilton, dan was het WCC zo goed als zeker binnen voor Ferrari. Zeker gezien het jaar ervoor kan ik me voorstellen dat Hamilton en McLaren toch niet zo zeker was en dat bleek tijdens de race ook wel. Maar goed, uiteindelijk heb je als team ook weinig keus, voor de rijder zelf is de WDC natuurlijk vele malen belangrijker, dus dan kun voor zo'n laatste race roepen wat je wilt, die rijder gaat echt niet als eerste aan het WCC denken.

Net zoals McLaren (lees: geplaatste link). Hamilton reed met een 'geknepen' Mercedes-motor wat zijn gematigde snelheid verklaarde. Zou McLaren écht gebrand zijn op die constructeurstitel had men wel meer risico genomen. Maar zoals Ron Dennis aangaf heeft de rijderstitel de eerste prioriteit.
ja, tuurlijk, maar ook logisch toch als je de ene voor het grijpen hebt en voor de ander vrij kansloos bent. Maar nogmaals, ik geloof ook wel dat voor Dennis en McLaren de WDC sowieso prioriteit heeft, maar in dit geval is dat natuurlijk helemaal zo.

monaco2011

Citaat van: Kootje op 11 maart 2012 - 19:19:18
Citaat van: monaco2011 op 11 maart 2012 - 19:08:25
hoe kom je bij die 100 miljoen dan?? ik zag gisteren ergens een lijstje waarbij de kampioen iets van 87 miljoen kreeg en de nr 2 80 miljoen, ook de nr 3, 4 en 5 kwamen er niet ver achteraan. Zo belangrijk lijkt het dus ook weer niet te zijn.

Het gaat om 'n totaalbedrag van 658 miljoen
De eerste 10 teams verdelen dit
Bij 'n gelijke verdeling zou iedereen dus 65,8 miljoen krijgen
Aangezien de verdeling niet gelijk maar op basis van 'n klassement, zijn het de nrs 5 en 6 die rond dat gemiddelde bedrag zitten
De nr laatst heeft uiteraard veel minder, de nr 1 daarentegen veel meer
Nogmaals, exacte bedragen (uitgezonderd die 658 miljoen) ken ik niet, maar logica brengt mij dan op 'n bedrag van zo'n 100 miljoen

btw: dit zijn Dollars, in Euro's kom je dan net ff lager uit, zie Wizzards reactie


Citaat van: Wizard op 11 maart 2012 - 19:07:42
Ja. Hoe hoger een team finished deste meer geld ze krijgen. Geen punten is geen geld en ik meen gelezen te hebben dat 35 miljoen de instap is. Het loop op tot 80 miljoen euri. Tussen de posities zit een 2-3 miljoen en aan de top 5 miljoen.

Even los van onze discussie, net als jij wil ik die laten voor wat die is, maar waar haal je die verschillen vandaan ??
ik heb het hier vandaan. weet niet of het klopt, maar verder kon ik er weinig over vinden: http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=1&t=10609

Wizard