Mercedes AMG Petronas

Gestart door Kootje, 15 februari 2012 - 22:27:18

« vorige - volgende »

Figge

#240
Citaat van: janke op 13 april 2012 - 21:38:00
Citaat van: Mark F1gge op 13 april 2012 - 21:27:36
Citaat van: janke op 13 april 2012 - 20:54:46
Citaat van: Mark F1gge op 13 april 2012 - 20:36:56
Citaat van: janke op 13 april 2012 - 20:31:05
Citaat van: Mark F1gge op 13 april 2012 - 20:28:10
Ik vind het nu zo jammer dat het systeem van Lotus wel is verboden. En dat vind ik over het algemeen jammer dat dit soort beperkingen de sport zo heersen af en toe.



Ik vind per saldo dat alle uitvindingen toegestaan moeten worden.


En dat elk team het mag kopieëren??

Ja natuurlijk!! Wat denk je dan!! :)
Allemaal aan de dubbeldeks blown off throtle disussors...
Allemaal voor en achtervleugel F ducts...
Rijhoogte stabilisatie...
That would be great...

En Marussia, HRT, en al die mindere goden dus ook. MarkF1gge, waar moeten die het geld vandaan halen?? Ze kunnen amper overleven.

Toevoeging,

En als een klein team "iets vind" waar ze beduidend sneller mee zijn, en de grote mogen het ook gebruiken, dan blijft de kleine toch de kleine? En de toppers de toppers? Dat is voor een klein team toch gewoon geld weggooien.

Maar wat is dan het verschil met nu?? Zonder het toestaan van de (meeste) uitvindingen...

Niets. Alleen de kleine teams hebben niet eens het geld. Dus raken nog verder achterop. Emmertje water naar de zee dragen. Dan resoluut, elk team een budget van 250 miljoen, en bouw je auto zoals jij denkt daar de beste mee te zijn. En dan nog blijven de top engineers en ontwerpers bij de grote teams. Die hebben immers de beste machine's en computers al. Daar hoeven ze iig al geen geld aan uit te geven.

Exact. Beste engineers en ontwerpers... Het mooie van F1 is dat er altijd doorontwikkeld wordt. Dit gebeurt verder in geen enkele andere klasse.
Op het moment dat je veel verbiedt, gaan deze engineers en ontwerpers nieuwe en daarmee veel duurdere technieken ontwikkelen. Als je technologische ontwikkeling in brede zin gewoon toestaat, zal dat goedkoper zijn. Mindere teams zullen wel ontwerpers hebben, die begrijpen wat de toppers introduceren en kunnen dat ook best toepassen in hun teams.
Exotische materialen, duurzaamheid van onderdelen, en prestatieniveaus van generieke onderdelen (bijv. de motoren en KERS) kun je wel reguleren. Zo vind ik dat er best regulering op de mate downforce mag worden ingevoerd.

janke

#241
Wat de toppers introduceren, daar heeft gewoon een HRT, Marussia niet de gereedschappen voor om dat te maken. Dat is te vergelijken of je bij een Ferrari garage naar binnen stapt of bij, ik noem er maar een, Opel. Zo zit het ook in de F1 in elkaar. En dat is ook de essentie van F1 altijd geweest. De snelste zijn met de beste auto. Alleen dat kost klauwen vol met geld. Grote teams hebben grote sponsors, en de kleine, kleine. Het bekende cirkeltje. En volgens mij is het te laat om daar nu nog verandering in aan te brengen. Een goed voorbeeld is wel Williams. Hoe kan het verkeren. Topsponsors zijn er niet meer bij het team. En dat was dus ook gelijk te merken. Gelukkig schijnt het iets beter te gaan.

En wat doorontwikkelen betreft. Dat doet de auto-industrie elke dag. Ook Ferrari en McLaren. Want in hun straatauto's zit nogal wat F1 techniek. Dus die kosten die ze maken in de F1 krijgen ze deels weer terug door de verkoop van hun auto's. Die gaan nog net niet als zoete broodjes over de toonbank heen.
Some things are too important to be left in the past.

Wizard

Williams heeft in mijn optiek de plank gewoon misgeslagen met de Cosworth-motoren. Verder ben ik het niet helemaal met je eens. In grote lijnen natuurlijk wel. Maar Toyota is het voorbeeld dat geld alleen geen doorslaggevende factor hoeft te zijn.

Kootje

Citaat van: Wizard op 14 april 2012 - 10:44:59
Williams heeft in mijn optiek de plank gewoon misgeslagen met de Cosworth-motoren. Verder ben ik het niet helemaal met je eens. In grote lijnen natuurlijk wel. Maar Toyota is het voorbeeld dat geld alleen geen doorslaggevende factor hoeft te zijn.

Helemaal waar.

Figge

Citaat van: janke op 13 april 2012 - 22:13:36
Wat de toppers introduceren, daar heeft gewoon een HRT, Marussia niet de gereedschappen voor om dat te maken. Dat is te vergelijken of je bij een Ferrari garage naar binnen stapt of bij, ik noem er maar een, Opel. Zo zit het ook in de F1 in elkaar. En dat is ook de essentie van F1 altijd geweest. De snelste zijn met de beste auto. Alleen dat kost klauwen vol met geld. Grote teams hebben grote sponsors, en de kleine, kleine. Het bekende cirkeltje. En volgens mij is het te laat om daar nu nog verandering in aan te brengen. Een goed voorbeeld is wel Williams. Hoe kan het verkeren. Topsponsors zijn er niet meer bij het team. En dat was dus ook gelijk te merken. Gelukkig schijnt het iets beter te gaan.

En wat doorontwikkelen betreft. Dat doet de auto-industrie elke dag. Ook Ferrari en McLaren. Want in hun straatauto's zit nogal wat F1 techniek. Dus die kosten die ze maken in de F1 krijgen ze deels weer terug door de verkoop van hun auto's. Die gaan nog net niet als zoete broodjes over de toonbank heen.

Dat is natuurlijk niet helemaal juist he wat je zegt. Je zegt nu dat een bedrijf als Opel, niet dezelfde auto's kan bouwen als bijvoorbeeld Ferrari. En dat die garages volledig verschillen in het gebruik van gereedschap. Ik durf zelfs de stelling aan dat de fabriekshallen van Opel, moderner zijn dan die van Ferrari, omdat ze daar nog juist veel met de hand doen. ;)
Je moet uitstraling van exclusiviteit, niet verwarren met gereedschappen of techniek. Neem idd Williams als voorbeeld en nu Ferrari...
Degelijk vs exclusief, maar even snel. De gereedschappen die gebruikt worden om een F1 auto in elkaar te schroeven verschillen echt niet zoveel tussen RBR en HRT hoor. Ja zeker, ook HRT zet schaalmodellen in de windtunnel. Alleen is die windtunnel geen eigen bezit.
De manier waarop de auto's gebouwd, filosofie erachter, natuurlijk wel, maar dat is juist weer de inteligentie van engineers.
Terug naar Mercedes... Het is duidelijk dat ze alle gereedschappen ook de afgelopen jaren hadden, maar sinds de komst van de juiste slimme mensen vorig jaar zijn ze ineens snel... terwijl ze echt niet betere hulpmiddelen hebben. Ze zijn gewoon slimmer.
De uitvindingen die de topteams bedenken, kunnen de kleinere teams dan ook toepassen...
Zoals Brawn zegt, de materialen van deze f-duct zijn niet duur en ook niet moeilijk te maken... 

janke

Citaat van: Wizard op 14 april 2012 - 10:44:59

Maar Toyota is het voorbeeld dat geld alleen geen doorslaggevende factor hoeft te zijn.


Inderdaad, die hebben kapitalen uitgegeven. Maar als hier een Newey bijvoorbeeld had gezeten, een Brawn/Todt en andere top engineers en coureurs dan was het waarschijnlijk een stuk beter gelopen. Je moet wel structuur en kwaliteit in je team hebben om het ver te schoppen.
Some things are too important to be left in the past.

Wizard

Dat bedoel ik. Sleutelwoord is efficiëntie. Dat zegt vaker meer dan geld alleen.

Folkert

Citaat van: janke op 14 april 2012 - 11:12:25
Citaat van: Wizard op 14 april 2012 - 10:44:59

Maar Toyota is het voorbeeld dat geld alleen geen doorslaggevende factor hoeft te zijn.


Inderdaad, die hebben kapitalen uitgegeven. Maar als hier een Newey bijvoorbeeld had gezeten, een Brawn/Todt en andere top engineers en coureurs dan was het waarschijnlijk een stuk beter gelopen. Je moet wel structuur en kwaliteit in je team hebben om het ver te schoppen.
Maar met het oog op de juiste mensen, heb je ook het geld nodig. Het is idd niet doorslaggevend, maar het  helpt zo verdomt veel als je het hebt.
Trotse vader van Rosalie(L)

janke

Citaat van: Wizard op 14 april 2012 - 11:18:33
Dat bedoel ik. Sleutelwoord is efficiëntie. Dat zegt vaker meer dan geld alleen.

Je zegt het, efficiëntie. En dat bereik je alleen met de juiste mensen op de juiste plaats. En die personen in je team te halen kost nogal wat geld. En die hebben geen trek om in een team als HRT of Marussia te gaan werken. Om het simpele feit dat ze niet de gereedschappen hebben om een topauto te bouwen. Kijk bij McLaren/Ferrari of Mercedes in de keuken, en dan bij een HRT of Marussia. In één oog opslag zul je zien wat ik eigenlijk bedoel.
Some things are too important to be left in the past.

janke

Citaat van: Folkert op 14 april 2012 - 11:29:59
Citaat van: janke op 14 april 2012 - 11:12:25
Citaat van: Wizard op 14 april 2012 - 10:44:59

Maar Toyota is het voorbeeld dat geld alleen geen doorslaggevende factor hoeft te zijn.


Inderdaad, die hebben kapitalen uitgegeven. Maar als hier een Newey bijvoorbeeld had gezeten, een Brawn/Todt en andere top engineers en coureurs dan was het waarschijnlijk een stuk beter gelopen. Je moet wel structuur en kwaliteit in je team hebben om het ver te schoppen.
Maar met het oog op de juiste mensen, heb je ook het geld nodig. Het is idd niet doorslaggevend, maar het  helpt zo verdomt veel als je het hebt.

En dat is dan ook mijn insteek van dat de grote jongens als McLaren en bijvoorbeeld Ferrari groot zijn en blijven. En HRT enz. klein. Al zouden die nu op eens  een miljoenen injectie krijgen, dan duurt het nog jaren voor ze de hoge standaards van topteams halen. En in die periode zitten die natuurlijk ook niet stil.
Some things are too important to be left in the past.

Kootje

Toch kan ik me ook wel voorstellen dat de sportiefe uitdaging op een gegeven moment zwaarder telt dan geld.
Kijk naar Newey die naar Jaguar ging.
Oke, daar al hij best goed verdiend hebben, maar de uitdaging van Jaguar (red bull) 'n topteam te maken woog zwaarder. (anders had hij allang bij Ferrari gezeten)
Of neem 'n Brawn die met eigen geld Honda (brawn gp) in leven hield.

0634

Dat is met iedere sport natuurlijk zo. Is het oneerlijk dat Ronaldo en Messi niet bij Ajax of Feyenoord spelen dan? Of Eriksen en Mertens niet bij de Graafschap? Je hebt nou eenmaal topteams en mindere teams, in iedere sport, en het verschil wordt grotendeels gemaakt door geld.

janke

Citaat van: Jeroen op 14 april 2012 - 11:48:49
Dat is met iedere sport natuurlijk zo. Is het oneerlijk dat Ronaldo en Messi niet bij Ajax of Feyenoord spelen dan? Of Eriksen en Mertens niet bij de Graafschap? Je hebt nou eenmaal topteams en mindere teams, in iedere sport, en het verschil wordt grotendeels gemaakt door geld.

Tuurlijk, helemaal me eens. Dat is dat cirkeltje wat ik een paar posts geleden aanhaalde. Precies wat Wizard zei "efficiëntie". Je kunt wel miljoenen uitgeven maar het moet wel nut hebben en wat brengen. Toyota is al genoemd. Kijk eens naar een Barcelona en Real Madrid. Nog niet zoveel jaar geleden hebben ze astronomische bedragen uitgegeven aan spelers. En toen bakte ze er ook weinig van. Je moet wel een paar grote leiders in je team/bedrijf hebben anders loopt iedereen een andere kant op. Dan is efficiëntie ver te zoeken.
Some things are too important to be left in the past.

janke

Maar over de W03 gesproken, daar gaat dit topic dan ook over ;) was vandaag Mercedes prima bezig. Dit circuit schijnt dan ook op hun lijf geschreven. Nu maar hopen dat de race voor beide coureurs niet in een teleurstelling veranderd. Zou mooi zijn dat ook Mercedes aanklampt aan de top. Tot nu toe een raar seizoen, waar we nog steeds verrassingen zien, vandaag weer Rosberg en Kobayashi. Ik vind het prima zo.
Some things are too important to be left in the past.

Fabian

Citaat van: janke op 14 april 2012 - 12:07:29
Maar over de W03 gesproken, daar gaat dit topic dan ook over ;) was vandaag Mercedes prima bezig. Dit circuit schijnt dan ook op hun lijf geschreven. Nu maar hopen dat de race voor beide coureurs niet in een teleurstelling veranderd. Zou mooi zijn dat ook Mercedes aanklampt aan de top. Tot nu toe een raar seizoen, waar we nog steeds verrassingen zien, vandaag weer Rosberg en Kobayashi. Ik vind het prima zo.
Het is voor Mercedes te hopen dat ze deze goede uitgangspositie weten te verzilveren, dat geeft daar ook wat vertrouwen. Alleen denk ik dat die W/F-duct alleen optimaal werkt in de kwalificatie. En wat betreft die verrassingen. Dat maakt het alleen maar leuk, ik heb Vettel vorig seizoen al vaak genoeg gezien.