Mercedes AMG Petronas

Gestart door Kootje, 15 februari 2012 - 22:27:18

« vorige - volgende »

Jozef

Err........

Luchtkanaal verbindt onderkant voorvleugel met bovenkant achtervleugel.

Bovenkant achtervleugel: hoge luchtdruk
Onderkant voorvleugel: lage luchtdruk

Je kunt dan zelf wel bedenken in welke richting de lucht zal stromen...

Folkert

Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar voor zover ik alles begrijp praten jullie 2/3 (Franky, Kootje en Jozef) Gigantisch langs elkaar heen.

Maar 1 ding is wel duidelijk: een groot deel van snelheidsverlies van Mercedes komt door de F-duct. Of hun versie er van. Dat valt niet tegen te spreken.
Trotse vader van Rosalie(L)

Kootje

Citaat van: Burorri op 26 maart 2012 - 12:31:19
Maar 1 ding is wel duidelijk: een groot deel van snelheidsverlies van Mercedes komt door de F-duct. Of hun versie er van. Dat valt niet tegen te spreken.

Daar zijn we 't geloof ik ook wel over eens. :P

Jozef

Ik dus niet, ik denk dat de slechte omgang met de banden veel doorslaggevender is voor Mercedes.

Folkert

Citaat van: Jozef op 26 maart 2012 - 14:00:57
Ik dus niet, ik denk dat de slechte omgang met de banden veel doorslaggevender is voor Mercedes.

Dat is dus een andere logische verklaring. Maar ging het niet om waarom mercedes langzamer is in de race? En dus niet welke oorzaak het slechste is?
Maar je ontkent dus niet dat hun fduckt in de kwalificatie groot voordeel.
Trotse vader van Rosalie(L)

Jozef

Het is ongetwijfeld EEN voordeel, en ongetwijfeld levert het in de kwalificatie meer op dan in de race. Dat zijn de feiten. De vraag is of het ook een groot voordeel is, en dat denk ik dus niet, omdat het niet leidt tot significante dragreductie (voorvleugel heeft bijna geen invloed op de luchtweerstand van de auto).

Enzo

Citaat van: Jozef op 26 maart 2012 - 17:21:19
Het is ongetwijfeld EEN voordeel, en ongetwijfeld levert het in de kwalificatie meer op dan in de race. Dat zijn de feiten. De vraag is of het ook een groot voordeel is, en dat denk ik dus niet, omdat het niet leidt tot significante dragreductie (voorvleugel heeft bijna geen invloed op de luchtweerstand van de auto).

Hier ben ik het wel mee eens. Natuurlijk is de duct een voordeel, maar het gebrek aan pace tijdens de race is niet doordat de duct nauwelijks te gebruiken is. Het komt door de banden.

0634

Ja, dat zei Rosberg al na Australie. Al meende het team afgelopen week een oplossing te hebben gevonden.

Kootje

Tuurlijk, de banden zijn ook 'n deel van het probleem.

Maar toch verliezen ze ook door het niet of nauwelijks kunnen gebruiken van de F-duct.
Dat ze dit niet als probleem benoemen, komt imo door het feit dat dit al ingecalculeerd is.
Ze weten dat ze het tijdens 'n race niet of nauwelijks kunnen gebruiken, dus kun je dat ook niet als excuus aanvoeren. ::)

monaco2011

Citaat van: Kootje op 26 maart 2012 - 22:33:17
Tuurlijk, de banden zijn ook 'n deel van het probleem.

Maar toch verliezen ze ook door het niet of nauwelijks kunnen gebruiken van de F-duct.
Dat ze dit niet als probleem benoemen, komt imo door het feit dat dit al ingecalculeerd is.
Ze weten dat ze het tijdens 'n race niet of nauwelijks kunnen gebruiken, dus kun je dat ook niet als excuus aanvoeren. ::)
als ze t als probleem benoemen geven ze ook indirect aan dat ze er in de kwalificatie een enorm voordeel mee hebben. En dat proberen ze nu juist steeds te ontkennen, om teams niet teveel aan te sporen om het te gaan kopieren. t lijkt er idd op dat zonder dat voordeel de mercedes een vrij matige wagen is. Terwijl ik begrepen had dat ze tijdens de wintertesten toch een goede racepace hadden.

Enzo

#205
Las net een stukje op autosport over Rosberg die binnen kwam voor nieuwe inters omdat hij het gevoel had dat zijn oude compleet op waren.
Bij de bandenwissel bleken de banden nog zo goed als nieuw te zijn, nauwelijks slijtage... ???

Las ergens anders dat de banden een hele kleine zogenoemde 'operating window' hebben, en als je de banden niet genoeg op temperatuur krijgt het rubber heel hard wordt en super snel slijt. Krijg je het echter wel op de juiste temperatuur dan zal het rubber zacht worden veel grip leveren en langzamer slijten. Ze namen Sauber als voorbeeld, dit team blaast uitlaatgassen via het coanda effect over de diffuser en de banden. Hierdoor had Sauber veel minder moeite met de banden in Sepang en kreeg ze goed op temperatuur. http://www.formula1.com/news/technical/2012/0/941.html

Echter, stel dat we een droog en heet China aantreffen over een paar weken. Dan kan het zomaar zijn dat Sauber weer minder kan presteren omdat de banden overhitten door de uitlaatgassen.

Het beste team kan per race verschillen zo lijkt het. Tis maar net wie de 'sweet spot' weet te vinden... ::)

Niels_

En dan gaat Sergio Perez dat punt weer keihard verleggen door 1 stop te doen. ;D

Kootje

Citaat van: monaco2011 op 26 maart 2012 - 22:47:01
als ze t als probleem benoemen geven ze ook indirect aan dat ze er in de kwalificatie een enorm voordeel mee hebben. En dat proberen ze nu juist steeds te ontkennen, om teams niet teveel aan te sporen om het te gaan kopieren. t lijkt er idd op dat zonder dat voordeel de mercedes een vrij matige wagen is.

Dat zal ook meespelen ja.


CitaatTerwijl ik begrepen had dat ze tijdens de wintertesten toch een goede racepace hadden.

Wellicht dat ze tijdens de tests ook continu DRS gebruikten, waar dat in 'n echte race niet mogelijk is ??
Als het probleem echt volledig aan de banden te wijten zou zijn, is het juist vreemd dat ze daar tijdens de winter geen last van hadden. ::)

Franky R.

Citaat van: Ńiels op 27 maart 2012 - 04:00:54
En dan gaat Sergio Perez dat punt weer keihard verleggen door 1 stop te doen. ;D


Daar stond Sauber toch al bekend om? Denk eens terug aan Valencia met Kobayashi... ;)

Figge

Als Mercedes zijnde kun je nu natuurlijk makkelijk roepen dat je de banden niet onder controle hebt...
Terwijl ze in de wintertests prima voor de dag kwam met long runs. In de Qualy zetten ze de auto ook gewoon op de 2e rij.
Probleem ligt dus echt in de race. En het enige wat in de race is gelimiteerd is, tov alle andere sessies is het gebruik van DRS. Tijdens test, VT's en Q's kun je DRS openzetten wanneer je maar wilt. In de race slechts op 1 (soms 2) rechte stukken en dan ook nog eens wanneer je op 1 seconde achter je voorganger ligt. Ofwel, Mercedes heeft een DRS uitgewerkt, waarbij een F-duct neus, het DRS resultaat nog effectiever maakt. Alleen in de GP's zelf heb je hier niets aan. Misschien een beetje te veel gefocused op het vooraan beginnen van de race en er dan vanuit gaan dat je daar kunt blijven... zoals het concept van RBR vorig.