Mercedes AMG Petronas

Gestart door Kootje, 15 februari 2012 - 22:27:18

« vorige - volgende »

Kootje

Tsja, zo gaat dat soms met problemen.
Je kunt jaren zoeken naar 'n oplossing, maar zodra je die gevonden hebt ...... probleem opgelost. ::)

Als het uberhaupt opgelost is natuurlijk. ???
Eerst zien, dan geloven.

_Makke_

#181
Misschien hebben ze met behulp van nano technologie een band die zichzelf herstelt.  8)

Wizard


Folkert

Citaat van: Makke op 24 maart 2012 - 22:11:26
Misschien hebben ze met behulp van nano technologie een band die zichzelf herstelt.
En iets aan de MDRK kunnen doen.

Voor de mensen die niet bekent zijn met MDRK: Mega drag reduction Kin.
Trotse vader van Rosalie(L)


Jozef

Citaat van: Kootje op 24 maart 2012 - 07:00:06
Citaat van: Jozef op 23 maart 2012 - 16:57:11

Hoe weet jij dat? De hele F1-wereld buiten Mercedes weet nog niet wat de werking van die F-duct is en wat de effecten ervan zijn. Mercedes had vorig jaar ook al de hoogste topsnelheid, daar heeft die F-duct niet per se veel mee te maken.

Hoe ik dat weet ??
Omdat je dat in Australië hebt kunnmen zien misschien ??
Konden ze het tempo van Q (waar DRS volop gebruikt werd) in de race (waar het DRS gebruik zwaar gelimiteerd was) niet matchen.

Daarbij weten we toch allemaal de werking van 'n F-duct ??
Dat dit ding iets anders in elkaar steekt, prima ...... snap ik ook.
Maar het wordt door F1 kenners/techneuten niet voor niets 'n F-duct genoemd.
De uitwerking daarvan zal dus niet zo heel veel anders zijn dan het originele principe dat door McLaren werd geintroduceerd.
En laat dat ding nu net 'n enorm voordeel gegeven hebben op de lange rechte stukken.

Ten eerste, het verschil in pace bij Mercedes tussen kwalificatie en race, kan honderd redenen hebben. Niet goed omgaan met de banden, meer dan andere auto's problemen hebben met het gewicht van benzine, voorzichtiger moeten rijden wegens angst voor problemen met eender welk onderdeel (van remschijven tot versnellingsbak) etc. etc... Dit afschuiven op de F-duct is pure speculatie.

Ten tweede, "we weten allemaal hoe een F-duct werkt"? Dat is zo, maar als er één ding zeker is, dan is het dat dit geen F-duct is zoals in 2010. Ross Brawn weigert zelf om te spreken van een F-duct en 's wereld meest technisch onderlegde F1-journalist, Craig Scarborough, kan niet kwantificeren wat de voordelen van het systeem zijn. Wel is duidelijk dat het systeem te maken heeft met het wijzigen van luchtstroom onder de voorvleugel, en aangezien die nauwelijks invloed heeft op de luchtweerstand van de auto zal het systeem dus op zich niet veel topsnelheid extra geven. Daarom spreekt Scarbs over een voordeel in snelle bochten en niet op rechte stukken.


Kootje

Nu haal je denk ik 2 dingen door elkaar.

Het systeem wat in de voorvleugel zit is W-duct genoemd, en zorgt idd voor 'n betere balans in de bochten.
Het F-duct systeem werkt echter niet in de bochten, en kan daar dus ook geen voordeel opleveren.
Hoe ik dat weet ??  Simpel ...... het F-duct systeem werkt pas als DRS geactiveerd is.
DRS activeer je niet in de bochten omdat je juist daar alle downforce nodig hebt.
DRS activeer je wel op de rechte stukken.
Een simpel 1+1=2 rekensommetje verteld mij dan dat het extra topsnelheid brengt, en niet extra grip.

Franky R.

Citaat van: Kootje op 25 maart 2012 - 12:01:38
Nu haal je denk ik 2 dingen door elkaar.

Het systeem wat in de voorvleugel zit is W-duct genoemd, en zorgt idd voor 'n betere balans in de bochten.
Het F-duct systeem werkt echter niet in de bochten, en kan daar dus ook geen voordeel opleveren.
Hoe ik dat weet ??  Simpel ...... het F-duct systeem werkt pas als DRS geactiveerd is.
DRS activeer je niet in de bochten omdat je juist daar alle downforce nodig hebt.
DRS activeer je wel op de rechte stukken.
Een simpel 1+1=2 rekensommetje verteld mij dan dat het extra topsnelheid brengt, en niet extra grip.


Klopt als een bus... :)

Jozef

#188
Citaat van: Kootje op 25 maart 2012 - 12:01:38
Nu haal je denk ik 2 dingen door elkaar.

Het systeem wat in de voorvleugel zit is W-duct genoemd, en zorgt idd voor 'n betere balans in de bochten.
Het F-duct systeem werkt echter niet in de bochten, en kan daar dus ook geen voordeel opleveren.
Hoe ik dat weet ??  Simpel ...... het F-duct systeem werkt pas als DRS geactiveerd is.
DRS activeer je niet in de bochten omdat je juist daar alle downforce nodig hebt.
DRS activeer je wel op de rechte stukken.
Een simpel 1+1=2 rekensommetje verteld mij dan dat het extra topsnelheid brengt, en niet extra grip.

Nog eens Scarbs' blog lezen en dan terugkomen. ;)

Edit: en ik heb niks gezegd over extra grip. De F-duct stallt de voorvleugel en zorgt daardoor voor een betere balans, waardoor Mercedes door hele snelle bochten (waar je niet veel downforce nodig hebt maar de auto wel in balans moet zijn) toch met de DRS open kan rijden, of misschien iets vroeger DRS kan open gooien bij het uitkomen van snelle bochten. Dit is althans de huidige hypothese van Scarbs.

Kootje

Toch vreemd dan dat ze op Melbourne (waar eigenlijk geen snelle bochten zijn) duidelijk voordeel van hun "F-duct" hadden ?? ::)

Nee, tenzij het tegendeel bewezen wordt, hou ik vast aan m'n eigen lezing.
Want hoewel SCARBS 'n zeer gerenomeerde technische site is, zijn hun nu (net als ik) ook maar aan het gissen.
En dan vindt ik mijn eigen lezing toch logischer.

Jozef

Sorry maar op Scarbs' blog staat sinds gisteren een foto van de luchtkanalen in de neus van de auto, die dus van de achtervleugel naar de voorvleugel leiden. Veel plezier met het verder ontkennen dat de F-duct iets met de voorvleugel te maken heeft. ;)

Bovendien is het zoals ik al zei helemaal niet aangetoond dat ze in Melbourne veel voordeel hadden van de F-duct, er kunnen honderd andere redenen zijn waarom ze in de race langzaam waren.

Kootje

Ik ontken niet dat het iets met de voorvleugel doet.
Sterker nog, dat is al langer bekend.

Ik zeg alleen dat deze pas werkt wanneer DRS geactiveerd is.
DRS activeer je alleen op rechte stukken of flauwe hoge snelheidsbochten.
En zorgt daarom imo dus niet voor extra balans, tractie, grip of wat dan ook, maar voor extra topsnelheid.

Maar goed, wat ik al zei: Net als SCARBS, gis ik hier ook.
En daarom zou ik niet weten waarom ik dan maar klakkeloos hun lezing aan moet nemen.

Jozef

Ha, dat is natuurlijk al iets heel anders dan wat je twee posts geleden zei. Ik denk dat we het dan min of meer eens zijn (of toch dat we het niet nog meer eens gaan worden dan dit). :)

Schumiiii

Bandenslijtage alweer, gvdm.

Franky R.

Citaat van: Jozef op 25 maart 2012 - 15:23:35
Sorry maar op Scarbs' blog staat sinds gisteren een foto van de luchtkanalen in de neus van de auto, die dus van de achtervleugel naar de voorvleugel leiden. Veel plezier met het verder ontkennen dat de F-duct iets met de voorvleugel te maken heeft. ;)

Bovendien is het zoals ik al zei helemaal niet aangetoond dat ze in Melbourne veel voordeel hadden van de F-duct, er kunnen honderd andere redenen zijn waarom ze in de race langzaam waren.


Je zit nu de natuurwetten te herschrijven?! ???