Mercedes AMG Petronas

Gestart door Kootje, 15 februari 2012 - 22:27:18

« vorige - volgende »

T.Nuvolari

De Caterham kan er ook wat van hoor. Maakt ook niets uit dat hij lelijk is, hij is op de moment snel genoeg.

Franky R.

Citaat van: M@rc op 17 maart 2012 - 21:55:35
De Caterham kan er ook wat van hoor. Maakt ook niets uit dat hij lelijk is, hij is op de moment snel genoeg.


Toch opvallend dat de snelste auto's geen getrapte neus hebben... :P


BTW, ik denk dat de snelheid van de Mercedes morgen flink zal tegenvallen...Immers werkt hun F-ducht als de DRS wordt geactiveerd. In de trainingen en kwalificatie kan dat onbeperkt, maar in de race is het een ander verhaal...

Enzo

Ja, dat zou best kunnen. Maar aan de andere kant, we weten helemaal niet hoeveel verschil het maakt in snelheid.
Is nog niet echt te voorspellen imo.

Jozef

Citaat van: Kootje op 17 maart 2012 - 17:40:34
Citaat van: Enzo op 17 maart 2012 - 17:26:34
Het laatste nieuws wat ik lees, is dat het toch niet zo makkelijk is als dat het er uit ziet.
Het is ook niet duidelijk waar er geblazen wordt, men denkt toch dat het via ducts naar de voorkant van de auto gaat.
Andere denken weer dat het puur de achtervleugel is die beinvloed wordt.

Als ik naar de eerder geposte tekeningen kijk dan beinvloed het alleen de achtervleugel.
Dan kan het nooit moeilijk te kopiëren zijn en is 'n verbod hierop ook geen mokerslag voor Mercedes.
Andere "legale" vleugel erop en klaar.

Dat dacht ik dus ook, maar ik heb ondertussen wat rondgeneusd en de lucht die in de achtervleugel geblazen wordt, zou toch best van ergens anders kunnen komen. Op deze foto lijkt het alsof er een luchtkanaal van onder de motorkap komt (misschien komt die uit de buurt van de crashbox, net als de luchtinlaat van de motor?) en dan lucht in de achtervleugel geleidt.


Enzo

Dus eigenlijk denk je het omgekeerde dan wat er eerder gedacht werd...
De gaten blazen lucht welke ergens voorin de auto wordt opgevangen?
Interessant!  8)

Jozef

Oh ja, ik vergiste me. De kans dat er lucht náár de achtervleugel wordt geblazen is klein omdat op de plek van die gaten de luchtdruk juist erg hoog is. En lucht stroomt uiteraard weg van plekken waar de druk hoog is.

Dus dan moet er toch lucht naar voren stromen. Ik vind het wel moeilijk te geloven dat die lucht dan helemaal naar de voorvleugel stroomt, want lucht door een smal kanaal duwen geeft echt massa's drag. Of dat het dan waard is om de voorvleugel te stallen om de aerodynamische balans van de auto te verbeteren, goh. Het is heel vergezocht vind ik, maar net als wat Scarbs zegt in een comment onder het artikel dat je in deze topic postte: een betere om de lucht naar voren te willen sturen, kan ik ook niet bedenken...

Folkert

Als ik het artikel op de frontpage lees, kan ik me niet aan de indruk ontdoen, dat de auto eigenlijk harstikke illegaal is. En dan hoop ik echt dat mercedes blijft war ze nu zijn. Achterin de top 10.

Overigens is de plek waar rosberg zou eindigen, hun echte plek, want zonder drs en super fduckt hebben ze geen snelheid.
Trotse vader van Rosalie(L)

Jozef

Het is niet "hartstikke" illegaal, het is op het randje en daarom kan er ook discussie over bestaan. Het gat in de achtervleugel zit er altijd, het verandert niet van vorm door op een knopje te drukken.

Alleen stroomt er (bijna) geen lucht doorheen als de DRS niet geactiveerd is. Pas als de vleugel omlaag klapt, stroomt er lucht doorheen. Maar dat gebeurt niet door iets aan de duct te veranderen.

Dus het standpunt van Mercedes is: het is geen actief systeem, het maakt alleen gebruik van een andere luchtstroom die ontstaat door het gebruiken van DRS.
Het standpunt van andere teams is dan weer dat het wel een actief systeem is, want het is de coureur die het beïnvloedt door op het DRS-knopje te drukken.

De regels zijn er niet duidelijk over, het is duidelijk "secundair gebruik" van de DRS maar dit schijnt niet expliciet verboden te zijn. In tegenstelling tot bij andere onderdelen, het is bijvoorbeeld duidelijk in de regels gesteld dat je geen onderdelen van de wielophanging mag gebruiken voor aerodynamische doeleinden ("secundair gebruik" is dus wel expliciet verboden bij die onderdelen van de auto).

Enzo

Ik hoop dat de FIA zich bij haar standpunt houdt. Verbaas me er verder over dat alleen RB en Lotus protesteren, zal dit iets met Renault vs Mercedes te maken hebben? Waarom laat Ferrari zich niet horen?

Enzo

Hier een interessant filmpje van Schumacher na zijn spin in bocht negen FP3.
Hij probeerde te voorkomen dat iemand een foto kon maken van de onderkant/voorvleugel. Helaas niet helemaal gelukt, er zijn een aantal foto's gemaakt waar ook duidelijk is te zien hoe de duct werkt. Ratten zijn het, kiekjes maken en verkopen aan een rivaliserend team voor een absurt hoog bedrag.... >:(



rafael25

http://www.f1today.net/nl/nieuws/mclaren-volgt-lijn-fia-inzake-fduct-van-mercedes

In de round-up: McLaren zeggen dat ze "vertrouwen op de FIA" uit te spreken over controversiële vleugel ontwerp Mercedes '
Hmm Mclaren is niet aan het klagen?!? Komt dit omdat Mercedes de motoren levert?? of dat Mclaren misschien "the reverse F-duct" aan het kopieren is..HHMMM ???

Enzo

Het feit dat ze dezelfde motor rijden zal er wel wat mee te maken hebben. Maar het is ook gewoon een stukje fatsoen, de ontwikkeling van Merc is gewoon binnen het reglement en slim ontworpen. Vergelijkbaar met de EBD van RB of de F-duct van McLaren destijds. Ik vind het een goede reactie van McLaren.

Jozef

Citaat van: Enzo op 21 maart 2012 - 11:39:43
Het feit dat ze dezelfde motor rijden zal er wel wat mee te maken hebben. Maar het is ook gewoon een stukje fatsoen, de ontwikkeling van Merc is gewoon binnen het reglement en slim ontworpen. Vergelijkbaar met de EBD van RB of de F-duct van McLaren destijds. Ik vind het een goede reactie van McLaren.

F1-teams doen niet aan fatsoen, geloof me. ;D Als er een kans is om de concurrentie een hak te zetten, dan zullen ze dat proberen ook. Ik denk dat er hier inderdaad iets anders achter schuilt, ofwel is McLaren al ver met het ontwikkelen van een gelijkaardig systeem ofwel heeft het politieke redenen (zoals de Mercedes-motoren).

Enzo

Ik denk dat de tegenvallende race-pace van Merc ook de boel heeft doen relativeren. Stel dat ze op zondag oppermachtig waren, dan waren er meer bezwaren geweest. Hoet het is, ik hoop dat de FIA haar standpunt vasthoudt.  8)

0634

Mja, maar ik snap dat dat voor andere teams wel weer heel zuur zou zijn.