Tests en presentaties van 2012

Gestart door 0634, 26 december 2011 - 09:45:03

« vorige - volgende »

McLaren_über_alles

CitaatOproer in het mediacentrum tijdens de laatste testweek voor het nieuwe seizoen. Ferrari verbood zijn coureurs nog verder met de pers te spreken, tot woede van met name de Spaanse pers. En dat is begrijpelijk. Ferrari heeft er een handje van om gekke sprongen te maken als het even niet lekker loopt. Niet de schuld van de coureurs, evenmin van de teambaas. Het is de schuld van het instituut Ferrari.

Tegenover mij in het mediacentrum zat een Spaanse journalist. Laten we hem voor het gemak Manuel noemen. Manuel overlegde driftig met zijn collega's. Mijn kennis van het Spaans reikt niet verder dan een paar rudimentaire woorden, maar het onderwerp van het gesprek was niet heel moeilijk te raden. "Luca Colajanni", snoof Manuel. Hij maakte er een gebaar bij alsof hij iemand met een hamer sloeg. Luca Colajanni. De persman van Ferrari. Hij bepaalt of je een interview krijgt met Fernando Alonso. Vaak krijg je dat niet. Waar de gemiddelde persvoorlichter een zeer vriendelijke heer of dame is, valt er geen land te bezeilen met Colajanni. Noem zijn naam in de perszaal en je kan de anekdotes van de grond oprapen. Die ene keer dat Colajanni iemand uitschold. Of die keer dat een journalist hém stond uit te bokken. Het is nooit een positief verhaal.

En dat is best jammer, want een team als Ferrari verdient die negatieve aandacht niet. Het is Ferrari, het team waar bijna iedere jonge coureur van droomt. Het team dat kan rekenen op veruit de grootste fanschare. Het team met Fernando Alonso. Nog altijd gezien als één van de beste coureurs van het veld. En hoewel Ferrari sinds het vertrek van Jean Todt en Ross Brawn een stuk toegankelijker en vriendelijker is geworden, zitten er nog wel wat vervelende randjes aan het team.

En die randjes komen tot uiting als Ferrari zijn zaken niet op orde heeft. Zoals nu. Het team heeft met de nieuwe auto niet alleen zo'n beetje de lelijkste van het hele veld, wie in Barcelona naast de baan stond, kon zien dat het ding zich ook nog eens amper door de bocht liet trekken. En dus wil de pers alles van ze weten. Geef ze eens ongelijk. TV-stations kwamen van heinde en verre om Fernando Alonso en Felipe Massa te interviewen. En toen liep Colajanni de perszaal binnen.

Zijn coureurs gingen niks meer zeggen. Tegen niemand. Een geweldige, typisch Zuid-Europese discussie volgde. Handgebaren - veel - en luide stemmen. Maar Colajanni hield voet bij stuk. Geen woord. Briesend zetelden de Spanjaarden neer. Voor niks gekomen. Caterham-persman Tom Webb zag er de lol wel van in. "Mijn coureur is wél beschikbaar voor de pers", brulde hij in het mediacentrum. We gaven hem er een fles champagne voor, na de nodige grappenmakerij over en weer via Twitter. Caterham en GPUpdate.net zijn nu vrienden voor het leven.

Maar Ferrari kan momenteel weinig goeds doen bij de pers. Niemand heeft begrip voor het gedrag van Colajanni en de rest van het team. Het is de nare kant van Ferrari, dat de hakken in het zand zet als het slecht gaat. In plaats van eerlijk en open te zijn, wordt het recalcitrant. Luca di Montezemolo gaat dan roepen dat de sport sowieso al in een neerwaartse spiraal zit en dat alles anders moet. En de coureurs wordt verboden om verder nog iets te zeggen. Het is doorzichtig en onhandig. Ferrari is beter dan dat.

Pat Fry liet op de laatste dag van het testseizoen nog wel van zich horen. Podia zitten er voorlopig niet in, zei de technische baas van het team. Pat probeerde er het beste van te maken en stelde zich zo vriendelijk mogelijk op. Het toonde aan dat het gros van het team wel wíl praten, maar het niet mag. Ferrari is eigenlijk een beetje Italië in de dop. De beide Luca's zijn Berlusconi, de rest van het team het Italiaanse volk. De vertegenwoordigers van het team spreken allang niet meer namens hun onderdanen. Maar voorlopig blijven ze wel doen alsof. Berlusconi is inmiddels weg, misschien zou een verandering aan de top bij Ferrari ook geen slecht idee zijn.

Bron: http://www.gpupdate.net
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

Franky R.

CitaatNu, of Ferrari een slechte keuze gemaakt heeft kan je volgens mij pas binnen enkele maanden zeggen. Dan zou het moeten gaan loslopen en zouden ze in staat moeten zijn om voor races te vechten. Indien zo is dit seizoen misschien wel verknoeit, maar kunnen ze misschien wel vol uitpakken in het volgende.

De auto mag dan wel niet top zijn, ik acht Ferrari in staat om gedurende het seizoen het e.e.a. recht te breien. Goed, dat zal een Alonso niet bevallen...maar wie weet profiteert de auto voor 2013 van de fouten die nu gemaakt zijn.

Maar ik blijf erbij dat Ferrari er veel beter aan had gedaan om de auto van 2011 verder te ontwikkelen, ipv de boel op zijn kop te zetten.
Zo slecht was de 2011-auto ook weer niet.

0634

Geen idee hoeveel rek er nog in de 2011-versie zat.

KVDracer


T.Nuvolari

Citaat van: KVDracer op 06 maart 2012 - 19:25:21
Citaat van: Jeroen op 05 maart 2012 - 22:04:59
Mooie livery van HRT.

Nogal sponsorloos......

Waarschijnlijk is het hem dat. Ik vind het ook een mooie en ze hebben volgens mij de subtielste oplossing gezocht voor de stepnose.

Fabian

Citaat van: KVDracer op 06 maart 2012 - 19:25:21
Citaat van: Jeroen op 05 maart 2012 - 22:04:59
Mooie livery van HRT.

Nogal sponsorloos......

Wel een opvallende sponsorvlek 'in' de achtervleugel.

Wizard

Citaat van: Franky R. op 06 maart 2012 - 15:24:35
CitaatNu, of Ferrari een slechte keuze gemaakt heeft kan je volgens mij pas binnen enkele maanden zeggen. Dan zou het moeten gaan loslopen en zouden ze in staat moeten zijn om voor races te vechten. Indien zo is dit seizoen misschien wel verknoeit, maar kunnen ze misschien wel vol uitpakken in het volgende.

De auto mag dan wel niet top zijn, ik acht Ferrari in staat om gedurende het seizoen het e.e.a. recht te breien. Goed, dat zal een Alonso niet bevallen...maar wie weet profiteert de auto voor 2013 van de fouten die nu gemaakt zijn.

Maar ik blijf erbij dat Ferrari er veel beter aan had gedaan om de auto van 2011 verder te ontwikkelen, ipv de boel op zijn kop te zetten.
Zo slecht was de 2011-auto ook weer niet.

Nou, niet slecht maar ook niet podiumwaardig. Het gat naar McLaren en Red Bull was gewoonweg te groot. Dan heeft doorontwikkelen weinig toegevoegde waarde. Wel heeft Ferrari ruimschoots de tijd gehad om een nieuw ontwerp uit de grond te trappen maar het chaotische Italiaanse beleid slaagt hier gewoon opnieuw niet in. Typisch, zet Italianen aan het roer van het schip en Costa Concordia
taferelen zijn een logisch gevolg. Ik heb het voorspeld....

Folkert

#727
Citaat van: Wizard op 08 maart 2012 - 18:24:38
Citaat van: Franky R. op 06 maart 2012 - 15:24:35
CitaatNu, of Ferrari een slechte keuze gemaakt heeft kan je volgens mij pas binnen enkele maanden zeggen. Dan zou het moeten gaan loslopen en zouden ze in staat moeten zijn om voor races te vechten. Indien zo is dit seizoen misschien wel verknoeit, maar kunnen ze misschien wel vol uitpakken in het volgende.

De auto mag dan wel niet top zijn, ik acht Ferrari in staat om gedurende het seizoen het e.e.a. recht te breien. Goed, dat zal een Alonso niet bevallen...maar wie weet profiteert de auto voor 2013 van de fouten die nu gemaakt zijn.

Maar ik blijf erbij dat Ferrari er veel beter aan had gedaan om de auto van 2011 verder te ontwikkelen, ipv de boel op zijn kop te zetten.
Zo slecht was de 2011-auto ook weer niet.

Nou, niet slecht maar ook niet podiumwaardig. Het gat naar McLaren en Red Bull was gewoonweg te groot. Dan heeft doorontwikkelen weinig toegevoegde waarde. Wel heeft Ferrari ruimschoots de tijd gehad om een nieuw ontwerp uit de grond te trappen maar het chaotische Italiaanse beleid slaagt hier gewoon opnieuw niet in. Typisch, zet Italianen aan het roer van het schip en Costa Concordia
taferelen zijn een logisch gevolg. Ik heb het voorspeld....
Ik denk dat wat er bedoelt word, dat Ferrari zonder EBD de beste auto had. Als ze van uit die basis verder werkte was hun auto niet heel slecht. Gezien zij juist die wedstrijd wonnen.

Maar goed, denk dat iedereen wel had voorspelt dat Italianen  ;) :D aan het roer bij Ferrari alleen maar slecht kon aflopen. Daarom ben ik persoonlijk niet zo fan van Italianen   ;) :D , te arrogant en zelfverzekerd.  ;) :D
Trotse vader van Rosalie(L)

0634

Och, alle teams hebben ups en downs. Het was alleen maar te verwachten dat ze na de grote successen een aantal mindere jaren zouden gaan beleven. Ze staan nog altijd dicht bij de top, dus zo erg is het allemaal niet. Zie McLaren na Senna's (en Honda's) vertrek. Komt wel weer goed met ze (al zeg ik niet dat dat dit jaar al zal zijn).

Enzo

CitaatMaar goed, denk dat iedereen wel had voorspelt dat Italianen aan het roer bij Ferrari alleen maar slecht kon aflopen. Daarom ben ik persoonlijk niet zo fan van Italianen, te arrogant en zelfverzekerd.

Zeg maatje, doe jij eens even rustig. Je spreekt hier met een halve Italiaan en volgens mij ben ik niet de enige hier op het forum.  ::)

Folkert

Citaat van: Enzo op 08 maart 2012 - 19:58:16
CitaatMaar goed, denk dat iedereen wel had voorspelt dat Italianen aan het roer bij Ferrari alleen maar slecht kon aflopen. Daarom ben ik persoonlijk niet zo fan van Italianen, te arrogant en zelfverzekerd.

Zeg maatje, doe jij eens even rustig. Je spreekt hier met een halve Italiaan en volgens mij ben ik niet de enige hier op het forum.  ::)
Sorry Enzo :) Bedoelde het met een kleine knipoog, maar mijn Telefoon stuurde mijn emoticon niet mee.

Voeg bij mijn vorige bericht deze naar believen toe:  ;) :D
Trotse vader van Rosalie(L)

Enzo

Ok, ik heb je bericht aangepast... ;)

Wizard

Citaat van: Burorri op 08 maart 2012 - 18:31:58
Ik denk dat wat er bedoelt word, dat Ferrari zonder EBD de beste auto had. Als ze van uit die basis verder werkte was hun auto niet heel slecht. Gezien zij juist die wedstrijd wonnen.

Goed punt echter denk ik dat het temeer te maken had met het wegvallen van grip en een stukje onbalans. Ineens reageert de auto compleet anders. Probeer dan maar eens de optimale afstelling te vinden.

CitaatMaar goed, denk dat iedereen wel had voorspelt dat Italianen  ;) :D aan het roer bij Ferrari alleen maar slecht kon aflopen. Daarom ben ik persoonlijk niet zo fan van Italianen   ;) :D , te arrogant en zelfverzekerd.  ;) :D

Je vergeet: Iedereen wilt baasje spelen totdat je door de bomen het bos niet meer ziet en het zaakje explodeert.

Wizard

Citaat van: Enzo op 08 maart 2012 - 19:58:16
CitaatMaar goed, denk dat iedereen wel had voorspelt dat Italianen aan het roer bij Ferrari alleen maar slecht kon aflopen. Daarom ben ik persoonlijk niet zo fan van Italianen, te arrogant en zelfverzekerd.

Zeg maatje, doe jij eens even rustig. Je spreekt hier met een halve Italiaan en volgens mij ben ik niet de enige hier op het forum.  ::)

Wie nog meer?

Wizard

Citaat van: Burorri op 08 maart 2012 - 20:58:25
Citaat van: Enzo op 08 maart 2012 - 19:58:16
CitaatMaar goed, denk dat iedereen wel had voorspelt dat Italianen aan het roer bij Ferrari alleen maar slecht kon aflopen. Daarom ben ik persoonlijk niet zo fan van Italianen, te arrogant en zelfverzekerd.

Zeg maatje, doe jij eens even rustig. Je spreekt hier met een halve Italiaan en volgens mij ben ik niet de enige hier op het forum.  ::)
Sorry Enzo :) Bedoelde het met een kleine knipoog, maar mijn Telefoon stuurde mijn emoticon niet mee.

Voeg bij mijn vorige bericht deze naar believen toe:  ;) :D

Wat een cutsmoes!! :P