B-teams ja of nee?

Gestart door gloudiesaurus, 13 februari 2016 - 20:17:59

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

http://www.gppits.net/nieuws/manor_b-team_mercedes/

Hoe denken jullie hierover?
Moet de FIA B-teams toestaan of moet dit aan banden worden gelegd?

Ik zelf vind het in beginsel een goede zaak dat de grote teams de kleinere teams ondersteunen.

Maar zoals Ferrari dat vorige zomer deed met Haas, daar heb ik wel mijn bedenkingen bij.
Het moet niet zo zijn dat Ferrari en Mercedes straks de tijd van Haas en Manor in de windtunnel voor eigen gebruik gebruiken.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

max1102

Als het op de Red Bull/Torro Rosso manier gaat ben ik er zeker voorstander van, dan krijgen vaker de talenten de kansen dan de pay-drivers.

Kootje

Citaat van: max1102 op 13 februari 2016 - 21:03:08
Als het op de Red Bull/Torro Rosso manier gaat ben ik er zeker voorstander van, dan krijgen vaker de talenten de kansen dan de pay-drivers.

+1

gloudiesaurus

Citaat van: max1102 op 13 februari 2016 - 21:03:08
Als het op de Red Bull/Torro Rosso manier gaat ben ik er zeker voorstander van, dan krijgen vaker de talenten de kansen dan de pay-drivers.

Mee eens! Ik had hier nog niet eens aan gedacht  :)
Manor kan natuurlijk een soort Toro Rosso voor Mercedes worden, en Haas F1 voor Ferrari.

Maar er moeten ook wat onafhankelijk teams overblijven zoals bijv. Williams en Sauber.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Hoe minder het aantal onafhankelijke teams, hoe meer je afhankelijk bent van de grillen van een paar bedrijven. Als nu Williams ermee zou ophouden (stel je voor, pff) verlies je twee auto's, nokt Red Bull ermee verlies je er vier - eventuele overnames van faciliteiten daargelaten. Ik zie liever zoveel mogelijk onafhankelijke teams meedoen en zo min mogelijk gekoppelde belangen.

Robbert65

Het zou mooi zijn als alle teams een satelietteam inrichten zoals RBR het deed met STR. Gaat niet gebeuren, maar het zou voor de continuiteit goed zijn als de rijke teams de kleintjes met een overeenkomst voor langere tijd vooruit helpen. Denk aan Sauber momenteel. Wie zet er zijn geld op, dart Sauber dit seizoen gaat afmaken? Stel, dat ze een deal zouden hebben met bijvoorbeeld McLaren, zoals RBR met STR. Dan zou ik me niet afvragen hoe het zou aflopen. Dan zou Sauber zijn eigen auto ontwikkelen, maar wel met de aansturing van McLaren, kennis delen en sponsordeals. Vandoorne zou er volgende week zijn debuut maken op Barcelona. En er zou een Hondamotor in de Sauber liggen :-) Daarom zou de auto waarschijnlijk wit zijn, met grote zwarte letters HONDA vermelden. hmmm. Als die motor half zo veel beter is als ze beloven, dan zou dat nog niet zo slecht zijn... Of draaf ik nu door?  ;)
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

C.G. de Beaufort

Nee, geen B-team. Ze moeten gewoon de motoren vrij maken met een niet te hoge prijs. Dan krijgen we een goede competitie...  8)

Groet,

C.G. de Beaufort

gloudiesaurus

Citaat van: Robbert65 op 14 februari 2016 - 10:31:11
Het zou mooi zijn als alle teams een satelietteam inrichten zoals RBR het deed met STR. Gaat niet gebeuren, maar het zou voor de continuiteit goed zijn als de rijke teams de kleintjes met een overeenkomst voor langere tijd vooruit helpen. Denk aan Sauber momenteel. Wie zet er zijn geld op, dart Sauber dit seizoen gaat afmaken? Stel, dat ze een deal zouden hebben met bijvoorbeeld McLaren, zoals RBR met STR. Dan zou ik me niet afvragen hoe het zou aflopen. Dan zou Sauber zijn eigen auto ontwikkelen, maar wel met de aansturing van McLaren, kennis delen en sponsordeals. Vandoorne zou er volgende week zijn debuut maken op Barcelona. En er zou een Hondamotor in de Sauber liggen :-) Daarom zou de auto waarschijnlijk wit zijn, met grote zwarte letters HONDA vermelden. hmmm. Als die motor half zo veel beter is als ze beloven, dan zou dat nog niet zo slecht zijn... Of draaf ik nu door?  ;)

Het klinkt mooi.
Maar waarom geen Haas F1 als Ferrari B-team zijnde, en McLaren bijv. met Sauber en Vandoorne ja  ;)
Maar ik zie het ook niet gebeuren, waarschijnlijk omdat het maar kost dan oplevert?

Maar ik denk dat Sauber het nu met de backing van Ericsson en Nasr wel redt.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Citaat van: gloudiesaurus op 13 februari 2016 - 20:17:59
Het moet niet zo zijn dat Ferrari en Mercedes straks de tijd van Haas en Manor in de windtunnel voor eigen gebruik gebruiken.

Het was afgelopen zomer vooral zo dat Haas nog geen windtunnelrestrictie had omdat het nog geen officieel team was. Daardoor kon Ferrari meekijken met het ongelimiteerde windtunnelwerk van Haas, en misschien ook nog wat leren. Vanaf dit jaar is Haas gewoon een deelnemer aan het kampioenschap en dus ook gebonden aan alle beperkingen op windtunnelgebruik. Het lijkt me sterk dat ze die tijd gaan verkopen aan Ferrari.

Ik vraag me vooral af wat er met 'B-team' bedoeld wordt. Het was een tijdje zo dat Toro Rosso dankzij een trucje met intellectueel eigendom gewoon met het chassis van Red Bull reed, wat duidelijk niet de bedoeling was en ondertussen dus verboden is. Anderzijds is het al jaren een normale zaak dat kleine teams rijden met de motor, versnellingsbak, elektronica etc. van een groter team. Wat moet je wel zelf ontwerpen en wat niet? Ik weet niet eens wat de huidige regels zijn.

Ik denk dat als je bepaalt dat elk team zelf moet zorgen voor zijn crashstructuren en bodywork (incl. aerodynamische onderdelen zoals vleugels en diffuser) en dat je al de rest mag kopen van een ander of samen mag ontwikkelen, dat het dan wel goed is eigenlijk. Als je als klein team op die manier op een gemakkelijkere/goedkopere manier tot een auto kunt komen die goed genoeg is om af en toe een punt te pakken, en als tegenprestatie een stoeltje aanbiedt aan de testcoureur van het 'A-team', dan vind ik het een mooie regeling.

Ik zie in elk geval liever een veld met zulke 'B-teams' dan een veld met alleen maar grote teams die dan een derde auto moeten inzetten om de startgrid te vullen.