Mogen teams coureurs restricties opleggen?

Gestart door Enzo, 09 december 2011 - 00:23:16

« vorige - volgende »

Mogen teams coureurs restricties opleggen?

Ja, ze investeren miljoenen dat moet een coureur maar beseffen
8 (50%)
Nee, als de coureur niet aan het werk is mag hij zelf weten wat hij doet.
0 (0%)
Soms, hangt af van het risico dat er gelopen word
8 (50%)

Totaal aantal stemmen: 13

0634

Citaat van: Wizard op 09 december 2011 - 20:02:47
Zitten een hoop haken en ogen aan. Als jij jouw hobby niet vermeldt hebt (bijvoorbeeld) en je raakt arbeidsongeschikt, staat je werkgever sterk.
Niet dus. Juridisch gezien heeft hij weinig gronden om iets te kunnen uitrichten, het is immers niet wettelijk geregeld en als werknemer ben je ook helemaal niet verplicht om te melden wat jij op zondagmorgen doet.

janke

Citaat van: Kootje op 09 december 2011 - 21:42:29
Citaat van: janke op 09 december 2011 - 21:12:31
@ Kootje,

Met je eens, je hoort nu eenmaal de bedrijfsregels die in je contract staan na te komen. Zo zal er in een contract bij een transportbedrijf er wel in staan, dat je ten alle tijden vóór werk aanvang nuchter bent als chauffeur. Sinds die Oostblokkers deze kant op komen is dat reglement geschrapt lijkt mij. Maar dat is een ander verhaal.

Dat hoeft niet eens in je contract te staan, het is gewoon de wet. ::)

Ja. dat staat in de wet, netzo als je bezig bent met onverandwoordelijke dingen die een baas/ een bedrijf schaden.  Er is altijd nog het recht van op staande voet ontslaan na herhaaldelijk de fout in te zijn gaan. Dat vind ik een prima recht die werkgevers hebben.
Some things are too important to be left in the past.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 09 december 2011 - 22:00:20
Ik snap de argumentatie van de werkgever wel hoor, dank u. Maar het staat bij mij nergens geschreven en het is bovendien niet wettelijk. Werkgevers willen het al jaren, maar het is er nog nooit doorheen gekomen. En zolang het niet wettelijk is, mag jij doen wat je wilt in eigen tijd.

Niet helemaal. Genoeg voorbeelden te verzinnen van mensen die het duur is komen te staan doordat werkgevers naar de rechtbank zijn gestapt. Alleen, nogmaals, dit gaat verder dan eens een voetbalblessure. Dat kan, net als een griepje.

janke

Citaat van: Jeroen op 09 december 2011 - 22:04:53
Citaat van: Wizard op 09 december 2011 - 20:02:47
Zitten een hoop haken en ogen aan. Als jij jouw hobby niet vermeldt hebt (bijvoorbeeld) en je raakt arbeidsongeschikt, staat je werkgever sterk.
Niet dus. Juridisch gezien heeft hij weinig gronden om iets te kunnen uitrichten, het is immers niet wettelijk geregeld en als werknemer ben je ook helemaal niet verplicht om te melden wat jij op zondagmorgen doet.

Dit moet je een bedrijfs-jurist laten lezen.
Some things are too important to be left in the past.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 09 december 2011 - 22:04:53
Citaat van: Wizard op 09 december 2011 - 20:02:47
Zitten een hoop haken en ogen aan. Als jij jouw hobby niet vermeldt hebt (bijvoorbeeld) en je raakt arbeidsongeschikt, staat je werkgever sterk.
Niet dus. Juridisch gezien heeft hij weinig gronden om iets te kunnen uitrichten, het is immers niet wettelijk geregeld en als werknemer ben je ook helemaal niet verplicht om te melden wat jij op zondagmorgen doet.

Wel als het invloed kan hebben op je werkprestatie. Ook dat is een plicht (ook weer een grijs gebied vanwege de wet op privacy). Het is écht niet zo dat jij zomaar kunt doen en laten wat je wilt zonder dat het consequenties heeft. Daarnaast kan je werkgever, indien je meermaals uitvalt met blessures door hobby, jou schrijftelijk dan wel prangend verzoeken, te kiezen tussen je werk en je hobby en jou mededelen niet in te staan voor de nadelige gevolgen van jouwn hobby. Als werknemer heb je genoeg rechten en ben je beschermt, maar een werkgever kan en mag ook veel. En niet alles hoeft expliciet beschreven te staan.

0634

Citaat van: Wizard op 09 december 2011 - 22:18:29
Wel als het invloed kan hebben op je werkprestatie.
Zeker. Als jij stoned of dronken op je werk komt, of regelmatig te laat komt of zonder afmelding helemaal niet, heb je een probleem.

CitaatOok dat is een plicht (ook weer een grijs gebied vanwege de wet op privacy). Het is écht niet zo dat jij zomaar kunt doen en laten wat je wilt zonder dat het consequenties heeft. Daarnaast kan je werkgever, indien je meermaals uitvalt met blessures door hobby, jou schrijftelijk dan wel prangend verzoeken, te kiezen tussen je werk en je hobby en jou mededelen niet in te staan voor de nadelige gevolgen van jouwn hobby. Als werknemer heb je genoeg rechten en ben je beschermt, maar een werkgever kan en mag ook veel. En niet alles hoeft expliciet beschreven te staan.

Ja, wat jij zegt. Een werkgever kan een dossier openen, kan wat briefjes versturen etc. Maar dan begeef je je op het gebied waarin een werknemer om wat voor reden dan ook zijn werk niet goed uitvoert. Dán heb je een punt als werkgever, al blijft het ontzettend lastig om iemand te ontslaan. Maar dat is wat anders dan 'alleen maar' vaak ziek zijn of geblesseerd. Zoals het nu geregeld is in NL, ben je dan als werkgever vrijwel kansloos, als de werkgever zich verder gewoon goed gedraagt.

0634

Citaat van: janke op 09 december 2011 - 22:13:34
Dit moet je een bedrijfs-jurist laten lezen.
Bij mijn vorige werkgever hadden wij een soortgelijke situatie. Het is nooit tot een juridische procedure gekomen, omdat het tamelijk kansloos is.

Wizard

Zo kent iedereen verhalen welke beide kanten uitwijzen. Kansloos is een werkgever niet. Dat weet ik héél zeker maar een werknemer is zeker, en maar goed ook, beschermt. Maar nogmaals, dat kent z'n grenzen. Daar kunnen we nog héél lang over debatteren, op mijn beurt zeg ik, zolang je de kerk in het midden laat, prima, maar ga je buiten de lijntjes kleuren 'val je sneller dan je denkt'.

0634

Naja, prima. Ik ken die uitdrukking niet maar laten we maar verder gaan over de F1. :)

janke

#39
Some things are too important to be left in the past.

monaco2011

Citaat van: janke op 09 december 2011 - 23:23:31

oh ja, ik mag van mn baas niet naar Coldplay luisteren, hij is bang dat ik dan depressief wordt ;) verder mag ik alles

janke

Citaat van: monaco2011 op 10 december 2011 - 00:09:19
Citaat van: janke op 09 december 2011 - 23:23:31

oh ja, ik mag van mn baas niet naar Coldplay luisteren, hij is bang dat ik dan depressief wordt ;) verder mag ik alles

Precies, het ging mij dan ook om het filmpje. :)
Some things are too important to be left in the past.

T.Nuvolari

Sorry dat ik nog even off topic ga:

Wauw, is dat waar? In Nederland een jaar thuis met een letsel en nog betaald worden door de baas! In België enkel de eerste 3 weken en dan mag de mutualiteit je betalen. Wat overschiet is 55% van je loon en daar moet je het jaar erna nog eens extra dikke belastingen op betalen. Ik laat me naturaliseren denk ik.

janke

Citaat van: M@rc op 10 december 2011 - 17:57:21
Sorry dat ik nog even off topic ga:

Wauw, is dat waar? In Nederland een jaar thuis met een letsel en nog betaald worden door de baas! In België enkel de eerste 3 weken en dan mag de mutualiteit je betalen. Wat overschiet is 55% van je loon en daar moet je het jaar erna nog eens extra dikke belastingen op betalen. Ik laat me naturaliseren denk ik.

Ja dat is waar. In Nederland bij ziek zijn moet de werkgever je door betalen de 1ste 12 maanden. Ze willen dit in een nieuwe wet terug brengen. Maar dat is nog niet rond. Na 12 maanden ga je de WIA in. Je hebt dan 70% van je laatste verdiende inkomen en dat betaald het UWV. Maar in die periode wordt je natuurlijk wel gecontroleerd door een ARBO arts.
Some things are too important to be left in the past.

robbert

en zo blijven we off topic. Gelukkig hebben we nog goeie bazen die ook hobby's hebben en die het begrijpelijk vinden dat er zo'n dingen kunnen gebeuren