Innovaties in de formule 1

Gestart door Matthijs, 24 november 2011 - 10:33:31

« vorige - volgende »

Senergy

Drive by wire - McLaren 1992
Schijfremmen - Vanwall 1956
Gestroomlijnd chassis - Mercedes 1954
Remmen van Carbon - Brabham 1978 (pas in 92 normaal)
Aerodynamisch gevormde ophanging - Tyrrell 1996
You don't have to be smart to be fast, but you have to be smart to stay fast!!

Franky R.

BTW,


Kootje kwam met de F-duct, McLaren 2010...Maar de basis van de F-duct bestond al langer. Al heette het toen niet zo.


Alfa Romeo kwam al in 1951 met een soort klep, wat de motor meer of minder lucht gaf. Ik kan het artikel niet meer terugvinden. Als kon ik een link plaatsen.


En de blown diffuser had Renault al in 1983, de Renault RE40!

Wizard

Offtopic: Wat een fraaie kist!! :)

0634

Echt wel! those were the days...

Franky R.

OFT:


Ik vind deze auto's uit de jaren tachtig mooier dan veel de huidige F1-wagens. Ook al zit bij nader inzien de coureur een paar tikjes te ver naar voren... ???


0634

Eensch, ook voor mij veel mooier. Alhoewel ik daarbij aan moet tekenen dat het mijn beginjaren waren, qua volgen volgen van F1. Dus daar speelt ook wat nostalgie in mee. Maar de huidige wagens doen mij veel minder, moet ik zeggen.

Sabai

Citaat van: Matthijs op 24 november 2011 - 10:33:31
Ik ben voor mezelf (voor de lol) een overzicht aan het maken van innovaties in de formule 1. Innovaties die zo groot en succesvol waren dat ze binnen de kortste keren door anderen werden gekopieerd. Het leek me leuk mijn lijstje te delen met jullie. Het lijstje is zeker nog niet volledig en misschien niet helemaal correct: suggesties en opmerkingen zijn welkom! P.S. Waarom weet ik zo weinig grote innovaties van de afgelopen 10 jaar? Waren die er niet of zie ik de impact er niet zo van?

Introductie van:
1957: motor achterin (Cooper T43), in GP racing: Auto Union Type A (1934)
1968: auto in sponsorkleuren (Lotus 49)
1968: vleugels (Lotus 49B)
1970: eerste 'niet sigaar' (Lotus 72)
1977: ground effect (Lotus 78)
1977: turbomotor (Renault RS01)
1981: eerste auto volledig gemaakt van carbon fiber (McLaren MP4/1)
1982: actieve ophanging (Lotus 91) - met ingang van 1994 verboden
1989: hoge neus (Tyrrell 018)
1989: semi-automatische versnelling aan stuur (Ferrari 640)
1995?: stuur met elektronica (Benetton B195?)

Edit: ik zet niet alle innovaties in de lijst (eindeloos!), maar alleen die die een omslag in de F1 teweeg hebben gebracht.

Ik zag laatst een documentaire over de F1 en daar werd gezegd dat Lotus de eerste F1 wagen was met een volledige carbon fiber monocoque maar op internet lees ik weer dat het Mc laren was. Hoe zit dit precies?

Sabai

Lol heb het antwoord op wiki gevonden ;)

The team developed an all carbon fibre car, the Lotus 88 in 1981. The 88 was banned from racing for its 'twin chassis' technology where the driver had separate suspension from the aerodynamic parts of the car. McLaren's MP4/1 beat it as the first all carbon fibre car to race. Chapman was beginning work on an active suspension development programme when he died of a heart attack in December 1982 at the age of 54.

Dus stiekem waren ze toch de eerste  8)

0634

De eerste auto volledig gemaakt van carbonfibre, zoals in het staatje staat, is dus de Lotus 88.

Matthijs

Lijstje aangepast en uitgebreid!  :)

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 03 december 2011 - 11:41:53
De eerste auto volledig gemaakt van carbonfibre, zoals in het staatje staat, is dus de Lotus 88.


Wow, da's echt nieuw voor mij! Ik had altijd gedacht dat McLaren de eerste was.

Kootje

Citaat van: Franky R. op 02 december 2011 - 16:54:46
BTW,


Kootje kwam met de F-duct, McLaren 2010...Maar de basis van de F-duct bestond al langer. Al heette het toen niet zo.


Alfa Romeo kwam al in 1951 met een soort klep, wat de motor meer of minder lucht gaf. Ik kan het artikel niet meer terugvinden. Als kon ik een link plaatsen.

Dat is dus 'n ander principe dan de F-duct.
De F-duct reguleerde de luchtstroom naar de vleugel, niet naar de motor.


CitaatEn de blown diffuser had Renault al in 1983, de Renault RE40!

Oke, das 'n punt voor jou. ;)

Senergy

#57
Blijkbaar is de shark-fin toch al wat ouder dan ik gedacht had
en heeft precies ook wat weg van de f-duct

You don't have to be smart to be fast, but you have to be smart to stay fast!!

Jozef

Het unieke aan de F-duct blijft dat de coureur als bewegend aerodynamisch onderdeel werd gebruikt. Volgens mij is dat nooit eerder zo geweest en dus verdient de F-duct wel een plaatsje bij de belangrijke innovaties, aangezien het een knap staaltje out-of-the-box denken is.

Franky R.

Citaat van: Jozef op 28 januari 2012 - 00:09:59
Het unieke aan de F-duct blijft dat de coureur als bewegend aerodynamisch onderdeel werd gebruikt. Volgens mij is dat nooit eerder zo geweest en dus verdient de F-duct wel een plaatsje bij de belangrijke innovaties, aangezien het een knap staaltje out-of-the-box denken is.


Het is wel eerder voorgekomen, dat een coureur als het ware een aerodynamisch werd. Denk aan de jaren bij Ferrari.


Ik weet niet meer welk jaar (mss. 2002?), maar het verhaal was dat Schumi en Barri hun hoofd opzij moesten houden, omdat er anders onvoldoende lucht in de inlaat kon stromen.


Vanaf dat moment werd er gewerkt aan helmen, die de luchtstroom naar de luchtinlaat bevorderden.


Ok, niet echt vergelijkbaar met de F-duct...maar wel dat de rijder er deel van uit maakte.