Ferrari toen en nu: eeuwige magie ?

Gestart door Schumiiii, 15 november 2011 - 13:25:19

« vorige - volgende »

Wizard

Citaat van: Schumiiii op 16 november 2011 - 22:57:33
Ikzelf had het alleen over de f1 en de laatste paar jaren hoor, wat anderen erbij sleure is hun zaak :).

Erbij halen? Er wordt prima uitgelegd wat men bedoeld met magie. Jij rept alleen over de jaren van Schumacher en dat de successen daarna minder werden en Ferrari sindsdien niet meer het zelfde is. Dat strookt tegen de definitie van een cultstatus in andermans ogen. Jammer dat je dan fluitend doen alsof wij randzaken erbij halen die geen waarde hebben.

janke

Citaat van: Wizard op 16 november 2011 - 23:06:17
Citaat van: Schumiiii op 16 november 2011 - 22:57:33
Ikzelf had het alleen over de f1 en de laatste paar jaren hoor, wat anderen erbij sleure is hun zaak :).

Erbij halen? Er wordt prima uitgelegd wat men bedoeld met magie. Jij rept alleen over de jaren van Schumacher en dat de successen daarna minder werden en Ferrari sindsdien niet meer het zelfde is. Dat strookt tegen de definitie van een cultstatus in andermans ogen. Jammer dat je dan fluitend doen alsof wij randzaken erbij halen die geen waarde hebben.
Het gaat hier toch over de magie of status van ferrari binnen de autosport? (Wie dat niet wil zien is een beetje blind, of een beetje eigenwijs. Maar dat mag.) Ik heb nog niet een fatsoenlijk argument gelezen dat Ferrari dat niet zou zijn. Als Schumacher Ferrari maar een doorsnee team had gevonden zonder potentie dan was hij daar niet heen vertrokken. Als er een géén mongool is dan wel M Schumacher. En die ging erheen ook voor de magie. Hij zal een beetje jaloers zijn dat Gilles met de ouwe Enzo aan tafel heeft gezeten.
Some things are too important to be left in the past.

0634

Ik vraag me dat af, bij Schumacher...

robbert

Citaat van: Wizard op 16 november 2011 - 22:36:10
Citaat van: robbert op 16 november 2011 - 22:34:36
ik ben dan niet alleen hoor. Want ik heb hier in dit topic al meerdere keren gelezen, dat ferrari niet meer dan een gewone team is. Dus een team die vroeger successen behaalde zoals williams, mclaren. Maar nu, dit seizoen toch, niet meer mee kan doen om de overwinning.

Dus een minder seizoen doet afbreuk aan de magie van een team dat als een schaduw over Ferrari hangt?

En wat als volgend seizoen weer hetzelfde is. Want ik zie Ferrari dat niet inhalen tijdens de winter

Wizard

Ook dat verandert het verleden niet. Kijk naar Lotus en hoe de F1-fans reageerde op de terugkeer van de naam. Ik noem maar een voorbeeld... Dat is nu een cultstatus. En al tijdt Lotus nog 20 jaar achteraan, dat zal de geschiedenis nimmer veranderen.

0634

Nou nee hoor. Dit is niet het team lotus van vroeger. Dit is een heel nieuw team dat met naam en kleur samenstelling een nostalgisch gevoel wilt oproepen. Meer niet.

T.Nuvolari

Citaat van: janke op 16 november 2011 - 23:14:02
Citaat van: Wizard op 16 november 2011 - 23:06:17
Citaat van: Schumiiii op 16 november 2011 - 22:57:33
Ikzelf had het alleen over de f1 en de laatste paar jaren hoor, wat anderen erbij sleure is hun zaak :).

Erbij halen? Er wordt prima uitgelegd wat men bedoeld met magie. Jij rept alleen over de jaren van Schumacher en dat de successen daarna minder werden en Ferrari sindsdien niet meer het zelfde is. Dat strookt tegen de definitie van een cultstatus in andermans ogen. Jammer dat je dan fluitend doen alsof wij randzaken erbij halen die geen waarde hebben.
Het gaat hier toch over de magie of status van ferrari binnen de autosport? (Wie dat niet wil zien is een beetje blind, of een beetje eigenwijs. Maar dat mag.) Ik heb nog niet een fatsoenlijk argument gelezen dat Ferrari dat niet zou zijn. Als Schumacher Ferrari maar een doorsnee team had gevonden zonder potentie dan was hij daar niet heen vertrokken. Als er een géén mongool is dan wel M Schumacher. En die ging erheen ook voor de magie. Hij zal een beetje jaloers zijn dat Gilles met de ouwe Enzo aan tafel heeft gezeten.

Waarom mag een mens niet vinden dat Ferrari een deel van zijn magie heeft verloren? Ik heb net hetzelfde gevoel en ik was een geweldige fan van ze in mijn puberjaren. Voor mij staat hun status nog buiten kijf, maar de magie is volledig weg.
Schumacher die voor de magie naar Ferrari ging? Het zal er wel voor een stuk mee te maken hebben, maar volgens mij ging hij naar Ferrari omdat hij:
1) ... van Todt de kans kreeg eender wie naar het team te halen. Ex-Benetton collega's Byrne en Brawn volgde snel.
2) ... kon verwachten dat alles en iedereen in zijn dienst zou staan.
3) ... het toen astronomische bedrag van 30miljoen dollar op zijn bankrekening kreeg gestort.
Ik veroordeel hem daar niet voor hoor, maar je kan toch niet ontkennen dat door deze factoren "de magie" hier ver te zoeken is.

Folkert

Citaat van: Schumiiii op 16 november 2011 - 22:48:03
Citaat van: M@rc op 16 november 2011 - 20:18:07
Citaat van: Schumiiii op 16 november 2011 - 17:28:16
men vergeet toch zo snel dat de eerste jaren niet bepaald goed te noemen waren. Het is niet alsof het vanzelf is gegaan.

Waren de eerste jaren niet goed? Vergeet jij niet al te snel?
De opmars van Ferrari begon al in 1993 toen Todt, mede dankzij Berger, het team vervoegde. Het eerste jaar was nog niet geweldig, maar in '94 en '95 waren er toch al enkele uitschieters.
Schumacher kon in een ondertussen goed geolied team instappen, hij zorgde natuurlijk de finishing touch met zijn talent.
1996 Schumacher 3de, Ferrari 2de.
1997 Schumacher nipt 2de (moest hij niet zijn gediskwalificeerd), Ferrari 2de.

Citaat van: Schumiiii op 16 november 2011 - 17:28:16
Ferrari straalde toen echt boven iedereen uit, iedereen had schrik van schumacher en de zijnen, nu heb je dit allemaal niet meer, noppes.

Das juist Red Bull hun resultaten dit jaar zijn maar middelmatig.  ::)

Wakker worden; ik heb het over ferrari. In 94-95 reed schumacher niet mee ne ferrari. Tuurlijk was dat toen ook steengoed wat deze toen deed maar daar gaat het hier niet over.

In 96-97-98-99 had schumacher zeker en vast al niet de beste wagen, in 96 waren er constant problemen mee die wagen. 97 was de wagen van villeneuve duidelijk beter, dat deze toch in die tijd meekonden doen voor de titel was gewoon omdat schumacher een klasse niveau hoger was dan alle anderen (uiteraard heb je ook een degelijke wagen nodig).

Nu begin je over redbull,open dan een aparte topic. Vettel zit dit seizoen in een wagen die schumacher gehad heeft in één van zijn beste jaren maar niemand is bang van vettel, toen schumacher in der tijd kwam aangestoven gingen ze wel heel snel uit de baan voor de grootmeester :). Nu heeft schumacher dat voordeel ook niet meer, ze zijn nu ook niet bang meer van deze alhoewel ze wel bang moeten hebbe als ze mee hem in duel gaan haha ;).
Idd, moeten ze bang zijn voor Schumacher, voor deze anderen de race uit knalt alla Singapoer ;) :P

Maar 98 en 99 waag ik te betwijfelen hoe slecht de Ferrari al was. 98 misschien niet, maar 99 was volgens velen een goed jaar tot zijn ongeluk en was de Ferrari al heel goed. Maar denk niet dat er rijders waren die bang waren voor Schumacher, dat is niemand ooit geweest denk ik. Ze gingen zeer zeker niet aan de kant als meneer Schumacher er aan kwam.
Trotse vader van Rosalie(L)

robbert

Citaat van: M@rc op 17 november 2011 - 10:48:22
Citaat van: janke op 16 november 2011 - 23:14:02
Citaat van: Wizard op 16 november 2011 - 23:06:17
Citaat van: Schumiiii op 16 november 2011 - 22:57:33
Ikzelf had het alleen over de f1 en de laatste paar jaren hoor, wat anderen erbij sleure is hun zaak :).

Erbij halen? Er wordt prima uitgelegd wat men bedoeld met magie. Jij rept alleen over de jaren van Schumacher en dat de successen daarna minder werden en Ferrari sindsdien niet meer het zelfde is. Dat strookt tegen de definitie van een cultstatus in andermans ogen. Jammer dat je dan fluitend doen alsof wij randzaken erbij halen die geen waarde hebben.
Het gaat hier toch over de magie of status van ferrari binnen de autosport? (Wie dat niet wil zien is een beetje blind, of een beetje eigenwijs. Maar dat mag.) Ik heb nog niet een fatsoenlijk argument gelezen dat Ferrari dat niet zou zijn. Als Schumacher Ferrari maar een doorsnee team had gevonden zonder potentie dan was hij daar niet heen vertrokken. Als er een géén mongool is dan wel M Schumacher. En die ging erheen ook voor de magie. Hij zal een beetje jaloers zijn dat Gilles met de ouwe Enzo aan tafel heeft gezeten.

Waarom mag een mens niet vinden dat Ferrari een deel van zijn magie heeft verloren? Ik heb net hetzelfde gevoel en ik was een geweldige fan van ze in mijn puberjaren. Voor mij staat hun status nog buiten kijf, maar de magie is volledig weg.
Schumacher die voor de magie naar Ferrari ging? Het zal er wel voor een stuk mee te maken hebben, maar volgens mij ging hij naar Ferrari omdat hij:
1) ... van Todt de kans kreeg eender wie naar het team te halen. Ex-Benetton collega's Byrne en Brawn volgde snel.
2) ... kon verwachten dat alles en iedereen in zijn dienst zou staan.
3) ... het toen astronomische bedrag van 30miljoen dollar op zijn bankrekening kreeg gestort.
Ik veroordeel hem daar niet voor hoor, maar je kan toch niet ontkennen dat door deze factoren "de magie" hier ver te zoeken is.

voila dat is ook mijn mening. Je kan toch niet meer zeggen dat ferrari een magisch team is. Ze kunnen niet meer strijden om de titel. Een team met magie moet kunnen strijden om wereldtitels

Niels_

Citaat van: robbert op 17 november 2011 - 12:07:04
Citaat van: M@rc op 17 november 2011 - 10:48:22
Citaat van: janke op 16 november 2011 - 23:14:02
Citaat van: Wizard op 16 november 2011 - 23:06:17
Citaat van: Schumiiii op 16 november 2011 - 22:57:33
Ikzelf had het alleen over de f1 en de laatste paar jaren hoor, wat anderen erbij sleure is hun zaak :).

Erbij halen? Er wordt prima uitgelegd wat men bedoeld met magie. Jij rept alleen over de jaren van Schumacher en dat de successen daarna minder werden en Ferrari sindsdien niet meer het zelfde is. Dat strookt tegen de definitie van een cultstatus in andermans ogen. Jammer dat je dan fluitend doen alsof wij randzaken erbij halen die geen waarde hebben.
Het gaat hier toch over de magie of status van ferrari binnen de autosport? (Wie dat niet wil zien is een beetje blind, of een beetje eigenwijs. Maar dat mag.) Ik heb nog niet een fatsoenlijk argument gelezen dat Ferrari dat niet zou zijn. Als Schumacher Ferrari maar een doorsnee team had gevonden zonder potentie dan was hij daar niet heen vertrokken. Als er een géén mongool is dan wel M Schumacher. En die ging erheen ook voor de magie. Hij zal een beetje jaloers zijn dat Gilles met de ouwe Enzo aan tafel heeft gezeten.

Waarom mag een mens niet vinden dat Ferrari een deel van zijn magie heeft verloren? Ik heb net hetzelfde gevoel en ik was een geweldige fan van ze in mijn puberjaren. Voor mij staat hun status nog buiten kijf, maar de magie is volledig weg.
Schumacher die voor de magie naar Ferrari ging? Het zal er wel voor een stuk mee te maken hebben, maar volgens mij ging hij naar Ferrari omdat hij:
1) ... van Todt de kans kreeg eender wie naar het team te halen. Ex-Benetton collega's Byrne en Brawn volgde snel.
2) ... kon verwachten dat alles en iedereen in zijn dienst zou staan.
3) ... het toen astronomische bedrag van 30miljoen dollar op zijn bankrekening kreeg gestort.
Ik veroordeel hem daar niet voor hoor, maar je kan toch niet ontkennen dat door deze factoren "de magie" hier ver te zoeken is.

voila dat is ook mijn mening. Je kan toch niet meer zeggen dat ferrari een magisch team is. Ze kunnen niet meer strijden om de titel. Een team met magie moet kunnen strijden om wereldtitels
Waar slaat dat nu weer op? Iedereen zegt hier dat Ferrari voor de periode dat Schumacher zijn titels aan elkaar reeg veel meer magie had. Volgens mij was het van 1979 geleden dat ze met Jody Scheckter nog eens de wereldtitel pakte. Dus het argument dat jij hier aanhaalt, vind ik niet van toepassing.

Daarnaast: 'vroeger was alles beter', zoals ze zeggen. Ik ben al mijn hele leven fan van Ferrari en ik volg de F1 nu zo'n 10 jaar. Ik weet niet of Ferrari een deel van zijn magie verloren heeft. Voor mij allesinds niet. Maar ach, als ik de beelden zie van vroeger met Senna, Prost en Mansell heb ik de indruk dat het in die tijd helemaal anders was en minder ging om het materiaal, maar meer om de kerel die erin zat.

Ik denk dat ik pas over een aantal jaren deze periode kan vergelijken met vroeger.

monaco2011

Volgens mij is die magie vooral iets persoonlijks, voor de één kan het er nog wel zijn, of juist zijn gekomen door alle successen van de afgelopen jaren, voor anderen ligt dat misschien wat anders. Leeftijd zal daar ook een rol in spelen. Ik denk iig dat de successen van de afgelopen jaren er zeker voor zorgen dat Ferrari ook in de toekomst die magie gaat behouden voor vele mensen.

0634

Ja, succes draagt eraan bij, maar succes is het zeker niet alleen. Magie is niet hetzelfde als nostalgie of successen behalen. De magie van Ferrari maakte het team onmisbaar voor de sport. Veel meer dan bijvoorbeeld McLaren dat in successen bijna even veel succes heeft gekend. Of Williams. Het is veel meer dan slechts de winst en de statistieken. Het is het verhaal van die gekke Italiaan die ooit met Nuvolari ging samenwerken en de hele (enorm) tragische en (uiterst) succesvolle decennia daarna. Ferrari torst zoveel meer met zich mee dan alleen maar succes.

monaco2011

Citaat van: Jeroen op 17 november 2011 - 18:31:33
Ja, succes draagt eraan bij, maar succes is het zeker niet alleen. Magie is niet hetzelfde als nostalgie of successen behalen. De magie van Ferrari maakte het team onmisbaar voor de sport. Veel meer dan bijvoorbeeld McLaren dat in successen bijna even veel succes heeft gekend. Of Williams. Het is veel meer dan slechts de winst en de statistieken. Het is het verhaal van die gekke Italiaan die ooit met Nuvolari ging samenwerken en de hele (enorm) tragische en (uiterst) succesvolle decennia daarna. Ferrari torst zoveel meer met zich mee dan alleen maar succes.
die geschiedenis is er toch nog steeds en het maakt het dan toch alleen maar mooier dat zoiets zo nu en dan dit soort successen oplevert, zeker na 20 jaar wachten. Ik zie echt niet in waarom die magie daardoor minder zou worden, ik denk juist dat het juist wel heel erg verward wordt met nostalgie.

Wizard

Citaat van: robbert op 17 november 2011 - 12:07:04
voila dat is ook mijn mening. Je kan toch niet meer zeggen dat ferrari een magisch team is. Ze kunnen niet meer strijden om de titel. Een team met magie moet kunnen strijden om wereldtitels

Een team met magie heeft een rijk verleden en een status opgebouwd door de jaren heen. Het is onmogelijk om ieder jaar kampioen te beste te zijn. En maar goed ook.

0634

Citaat van: monaco2011 op 17 november 2011 - 18:38:08
die geschiedenis is er toch nog steeds en het maakt het dan toch alleen maar mooier dat zoiets zo nu en dan dit soort successen oplevert, zeker na 20 jaar wachten. Ik zie echt niet in waarom die magie daardoor minder zou worden, ik denk juist dat het juist wel heel erg verward wordt met nostalgie.
Misschien zeg ik het wat ongelukkig: Ik bedoel niet te zeggen dat Ferrari die magie is kwijtgeraakt, in naam en faam nog zeker niet. Maar als ik alleen zou kijken naar het Ferrari van de laatste 15-17 jaar, en de periode daarvoor even niet meereken, vind ik dat het team zich in niets nog onderscheidt van McLaren of Williams. Terwijl ze toch altijd een eigenwijs team zijn geweest met een heel eigen imago. Dat ben ik wat kwijtgeraakt.