Ferrari toen en nu: eeuwige magie ?

Gestart door Schumiiii, 15 november 2011 - 13:25:19

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: janke op 16 november 2011 - 21:42:49
Ferrari en Porsche maken auto's. Alle 2 zitten ze wereldwijd in de autosport. En alle 2 al meer dan een halve eeuw. Heel veel autosport fanaten of liefhebbers die houden zich niet alleen met F1 bezig. Misschien jij?? Ik vraag maar. Nog wat, waarom worden er zoveel Ferrari's en Porsche's verkocht?/ Denk jij nu werkelijk alleen om het uiterlijk??
Ook. En vanwege de naam. Maar veel Ferrari rijders kopen een Ferrari omdat het een Ferrari is, een statussymbool. Lang niet iedere Ferraririjder zal zich voor F1 interesseren. En het grootste deel van de Porscherijders ook niet voor LeMans ofzo. De meeste wereldbewoners interesseren zich geen moer voor autosport.

Het draagt zeker bij aan de uitstraling van een team, maar niet meer dan dat. Als ik bijvoorbeeld denk aan Renault zie ik een nietszeggende Megane of Scenic voor me. Maar denk ik aan Renault-F1, dan zie ik Arnoux rondblazen in dat gele monster op Dijon en dan heb ik ineens een heel ander beeld voor me. Er zit wel degelijk een verschil tussen de fabrikant en het F1-team, al zit er uiteraard ook zeker wel een flinke link.

Ik zeg overigens ook niet dat de magie van Ferrari is verdwenen, dat bedoel ik niet te zeggen, ik vind alleen dat het huidige Ferrari raceteam geen bijzonder team is, los van de geschiedenis. En dat was het vroeger wel, i.m.o..

0634

Citaat van: janke op 16 november 2011 - 22:13:07

Fijn dat je er een paar noemt de mee geholpen hebben aan de magische status van Ferrari. BTW, Enzo had die al toen hij nog onder de Scuderia Alfa vlag racede.
Ja, maar dat verleden is toch ook geweldig? Dat betwist ik allerminst hoor. Integendeel zelfs!

janke

Citaat van: Jeroen op 16 november 2011 - 22:15:47
Citaat van: janke op 16 november 2011 - 22:13:07

Fijn dat je er een paar noemt de mee geholpen hebben aan de magische status van Ferrari. BTW, Enzo had die al toen hij nog onder de Scuderia Alfa vlag racede.
Ja, maar dat verleden is toch ook geweldig? Dat betwist ik allerminst hoor. Integendeel zelfs!

En de toekomst van Ferrari in de F1 zal ook prima zijn. Zelfs bij een magisch topteam valt het kwartje wel eens de verkeerde kant op. Zie McLaren. Maar die hebben dan ook niet zo'n lange geschiedenis als Ferrari. Bruce McLaren, Denny Hulme, Hunt, Senna, Prost, Lauda en noem ze maar op ten spijt.
Some things are too important to be left in the past.

robbert

Citaat van: janke op 16 november 2011 - 21:47:29
Citaat van: robbert op 16 november 2011 - 21:24:01
Citaat van: Jeroen op 16 november 2011 - 21:20:44
Citaat van: janke op 16 november 2011 - 21:08:58
Qua prestaties niet nee. Helemaal met je eens. Ken je nog de periode tussen Scheckter en Schumacher? Misschien wel de zwartste periode in hun F1 geschiedenis. Maar Ferrari bleef zijn magie houden, tot op de dag van vandaag. Meer dan de halve wereld kent het embleem en waar het voorstaat, gelijk Porsche. Als dat geen magie meer heeft, weet ik het ook niet meer.
Je hebt de autofabrikant Ferrari en het raceteam Ferrari. Het voorbeeld van Porsche snap ik dan ook niet. Porsche maakt auto's en is geen F1-team.


inderdaad, het automerk ferrari is mss magisch waar eigenlijk de meeste rijken mee rijden, maar het team ferrari, is maar een team zoals een ander team. En zeker dat ze nu geen successen meer heeft en eigenlijk alleen maar kans hebben op podia ipv overwinningen en titels
Volgens mij weet jij niet eens de geschiedenis van Ferrari en waar het voor staat. Bij jou is het anno 2011 en Ferrari is geen topper. Dan heb je gelijk. Voor de rest heb ik het wel gezegd hiero.

ik ben dan niet alleen hoor. Want ik heb hier in dit topic al meerdere keren gelezen, dat ferrari niet meer dan een gewone team is. Dus een team die vroeger successen behaalde zoals williams, mclaren. Maar nu, dit seizoen toch, niet meer mee kan doen om de overwinning.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 16 november 2011 - 22:05:51
Begrijp me goed: ja, de wereld is verandert, en ja, alles draait om resultaat. Maar Ferrari heeft als laatste team heel lang nog die romantische, nostalgische schwung gehad en mij maakte het geen reet uit dat ze niet veel wonnen. Ze waren schitterend en brulden als ze langsstoven. McLaren stond daar altijd wat kil, steriel, resultaatgericht en afstandelijk tegenover. Ferrari ging voor de harten van de raceliefhebbers, McLaren ging voor de statistieken. Maar tussen McLaren en Ferrari zit, qua uitstraling, qua gevoel (bij mij althans) geen enkel verschil meer, sinds een jaar of 15, 16. Dat vind ik persoonlijk jammer.

Dat de uitstraling en beleving enigszins glad is gestreken is het technisch reglement natuurlijk debet aan. Maar nog steeds is Ferrari een spraakmakende naam in de wereld. Nog steeds gaan harten sneller kloppen bij het zien van het steigend paard op de motorkap. En een cultstatus gaat écht niet verloren doordat de autosport langzaam verandert in een eenheidsworst. Je kunt je tegenwoordig nauwelijks meer onderscheiden van je concurent wat dat aangaat. Daarvoor zijn er te veel ristricties. Toch is het gevoel daarom niet minder. En Ferrari kent nog steeds de grootste groep aan fans en nog steeds willen de beste coureurs van de wereld rijden bij Ferrari. Nog steeds is het een eer. Dat zegt zoveel meer dan de beleving nu. Of Ferrari nu, als ze vandaag 'Ferrari' zouden oprichten, die status opnieuw konden werven, waag ik samen met jou te betwijfelen. Maar dat geldt een beetje voor alles met een cultstatus.

Wizard

Citaat van: robbert op 16 november 2011 - 22:34:36
ik ben dan niet alleen hoor. Want ik heb hier in dit topic al meerdere keren gelezen, dat ferrari niet meer dan een gewone team is. Dus een team die vroeger successen behaalde zoals williams, mclaren. Maar nu, dit seizoen toch, niet meer mee kan doen om de overwinning.

Dus een minder seizoen doet afbreuk aan de magie van een team dat als een schaduw over Ferrari hangt?

Schumiiii

Citaat van: Jeroen op 16 november 2011 - 20:31:31
De magie van Ferrari komt niet door de successen van Brawn, Todt of Schumacher. Die magie is ontstaan in de beginjaren, onder Enzo. De periode Todt is slechts een tijdperk, een zeer succesvolle: zeker, maar de magie komt van ver, heel erg ver, daarvoor. De laatste 15 jaar vind ik persoonlijk het een team als alle anderen. De wagens zijn rood, dat nog wel, voor de rest is er weinig magie meer.

Jaja, maar ik heb die tijd niet meegemaakt, ik kan alleen maar naar mijnen tijd kijken e.
Ik heb wel de film enzo ferrari gezien en dat boeide me enorm als grote ferrari fan zijnde.
Maar nu vind ik het niet zo leuk meer nu bij ferrari als f1 team. De magie en al dat leuke is allemaal weg.

janke

#52
@
Robbert,

Dat je niet alleen bent, máár ook forummers hebt die het niet met je eens zijn, is de basis voor een goede en gezonde discussie op een forum. Maar of je nu pro of Anti Ferrari bent, het doet er niets aan af dat Ferrari zeker een magische klank heeft in de F1 en zekers bij coureurs. Ferrari betaald ze nog, terwijl oude topteams als Renault en bijv. Williams het geld preferen boven de kwaliteiten van de coureur.
Some things are too important to be left in the past.

0634

Citaat van: janke op 16 november 2011 - 22:28:38
En de toekomst van Ferrari in de F1 zal ook prima zijn. Zelfs bij een magisch topteam valt het kwartje wel eens de verkeerde kant op. Zie McLaren. Maar die hebben dan ook niet zo'n lange geschiedenis als Ferrari. Bruce McLaren, Denny Hulme, Hunt, Senna, Prost, Lauda en noem ze maar op ten spijt.
Ik twijfel dan ook niet aan de toekomst van Ferrari als topteam. Ik heb alleen niets meer met het huidige Ferrari-raceteam.

Schumiiii

Citaat van: M@rc op 16 november 2011 - 20:18:07
Citaat van: Schumiiii op 16 november 2011 - 17:28:16
men vergeet toch zo snel dat de eerste jaren niet bepaald goed te noemen waren. Het is niet alsof het vanzelf is gegaan.

Waren de eerste jaren niet goed? Vergeet jij niet al te snel?
De opmars van Ferrari begon al in 1993 toen Todt, mede dankzij Berger, het team vervoegde. Het eerste jaar was nog niet geweldig, maar in '94 en '95 waren er toch al enkele uitschieters.
Schumacher kon in een ondertussen goed geolied team instappen, hij zorgde natuurlijk de finishing touch met zijn talent.
1996 Schumacher 3de, Ferrari 2de.
1997 Schumacher nipt 2de (moest hij niet zijn gediskwalificeerd), Ferrari 2de.

Citaat van: Schumiiii op 16 november 2011 - 17:28:16
Ferrari straalde toen echt boven iedereen uit, iedereen had schrik van schumacher en de zijnen, nu heb je dit allemaal niet meer, noppes.

Das juist Red Bull hun resultaten dit jaar zijn maar middelmatig.  ::)

Wakker worden; ik heb het over ferrari. In 94-95 reed schumacher niet mee ne ferrari. Tuurlijk was dat toen ook steengoed wat deze toen deed maar daar gaat het hier niet over.

In 96-97-98-99 had schumacher zeker en vast al niet de beste wagen, in 96 waren er constant problemen mee die wagen. 97 was de wagen van villeneuve duidelijk beter, dat deze toch in die tijd meekonden doen voor de titel was gewoon omdat schumacher een klasse niveau hoger was dan alle anderen (uiteraard heb je ook een degelijke wagen nodig).

Nu begin je over redbull,open dan een aparte topic. Vettel zit dit seizoen in een wagen die schumacher gehad heeft in één van zijn beste jaren maar niemand is bang van vettel, toen schumacher in der tijd kwam aangestoven gingen ze wel heel snel uit de baan voor de grootmeester :). Nu heeft schumacher dat voordeel ook niet meer, ze zijn nu ook niet bang meer van deze alhoewel ze wel bang moeten hebbe als ze mee hem in duel gaan haha ;).

Schumiiii

Citaat van: Wizard op 16 november 2011 - 22:36:10
Citaat van: robbert op 16 november 2011 - 22:34:36
ik ben dan niet alleen hoor. Want ik heb hier in dit topic al meerdere keren gelezen, dat ferrari niet meer dan een gewone team is. Dus een team die vroeger successen behaalde zoals williams, mclaren. Maar nu, dit seizoen toch, niet meer mee kan doen om de overwinning.

Dus een minder seizoen doet afbreuk aan de magie van een team dat als een schaduw over Ferrari hangt?

Tis al meerdere jaren zo, raikkonen haalt een titel op met dank aan de rookie hamilton toen en z'n team die blunderden als kleine kinders, anders was het noppes.
Massa kon zelfs eens voor de titel meedoen zowaar, dat zegt ook al heel wat, je kan massa moeilijk nen topper noemen die echt strakke snelheden ontwikkeld, alonso en schumacher hebben hem ondertussen gewoon nar huis gereden telke keren opnieuw.
Die magie kan zeker nog terug keren maar het zit er nu al heel wat jaartjes niet meer in.
Theeft ook wel met uitstraling te maken en succes natuurlijk, brawn en todt en schumacher, als ge die 3 zag dat was echt glunderen en gieren terzelfdertijd.

Het geblunder in die laatste race het vorig jaar was is ook zo'n flater van jewelste, had je dan todt en brawn op die dag dan is alonso kampioen, ben ik zeker van ook al kan ik het niet bewijzen, al heeft alonso het deels aan z'n eigen te danken omdat deze net wat teveel foute had gemaakt in dat seizoen.

janke

Citaat van: Schumiiii op 16 november 2011 - 22:51:50
Citaat van: Wizard op 16 november 2011 - 22:36:10
Citaat van: robbert op 16 november 2011 - 22:34:36
ik ben dan niet alleen hoor. Want ik heb hier in dit topic al meerdere keren gelezen, dat ferrari niet meer dan een gewone team is. Dus een team die vroeger successen behaalde zoals williams, mclaren. Maar nu, dit seizoen toch, niet meer mee kan doen om de overwinning.

Dus een minder seizoen doet afbreuk aan de magie van een team dat als een schaduw over Ferrari hangt?

Tis al meerdere jaren zo, raikkonen haalt een titel op met dank aan de rookie hamilton toen en z'n team die blunderden als kleine kinders, anders was het noppes.
Massa kon zelfs eens voor de titel meedoen zowaar, dat zegt ook al heel wat, je kan massa moeilijk nen topper noemen die echt strakke snelheden ontwikkeld, alonso en schumacher hebben hem ondertussen gewoon nar huis gereden telke keren opnieuw.
Die magie kan zeker nog terug keren maar het zit er nu al heel wat jaartjes niet meer in.
Theeft ook wel met uitstraling te maken en succes natuurlijk, brawn en todt en schumacher, als ge die 3 zag dat was echt glunderen en gieren terzelfdertijd.

Het geblunder in die laatste race het vorig jaar was is ook zo'n flater van jewelste, had je dan todt en brawn op die dag dan is alonso kampioen, ben ik zeker van ook al kan ik het niet bewijzen, al heeft alonso het deels aan z'n eigen te danken omdat deze net wat teveel foute had gemaakt in dat seizoen.

Met alle respekt, we hebben het hier toch over de magie van Ferrari, en niet over hun prestaties in een seizoen? Al zijn die groots in meer dan 60 jaar F1.
Some things are too important to be left in the past.

Schumiiii

Citaat van: robbert op 16 november 2011 - 20:55:51
dat snap ik nu nog minder. Men zegt dat ferrari nu maar een team is zoals een ander, en nu zijn ze toch nog magisch.

Ik ben nog even hard ferrari fan als vroeger hoor ondanks de mindere resultaten maar een ferrari fan zijnde gaat wel verder dan alleen maar f1 natuurlijk, ferrari fan is evenzeer van hun gewone (als je dat nog gewone kan noemen haha) wagens genieten, tis dan ook niks voor niks een droom van mij om ooit ne ferrari te kunnen kopen.
Ik ben gewoon gek al wat mee ferrari te maken heeft, kga toegeven, kennis heb ik niet, ik heb een probleem met alles te onthouden, ik ben iemand die weinig kan onthouden, het verbaasd me dan dokters vroeger dat nooit aangegeven hebben en dat als een soort van ziekte ofzo beschrijven? :).
Maar neemt niet weg ik er gek van ben, heb hier thuis toch al redelijk wat euro's gegeen aan ferrari spullen en uiteraard schumacher spullen.

Maar de hele geschiedenis is er eentje die volgens mij maar wienig anderen kunnen voorleggen wat ferrari betreft. Het is en blijft idd magie in z'n totaliteit bekeken, alleen in de f1 is deze voor mij ook wat weg nu maar die zal wel nog terug komen :). Tis nu niet de anderen stil blijven zitten en geen geld hebben om te concurreren met ferrari.

Schumiiii

Citaat van: janke op 16 november 2011 - 22:54:37
Citaat van: Schumiiii op 16 november 2011 - 22:51:50
Citaat van: Wizard op 16 november 2011 - 22:36:10
Citaat van: robbert op 16 november 2011 - 22:34:36
ik ben dan niet alleen hoor. Want ik heb hier in dit topic al meerdere keren gelezen, dat ferrari niet meer dan een gewone team is. Dus een team die vroeger successen behaalde zoals williams, mclaren. Maar nu, dit seizoen toch, niet meer mee kan doen om de overwinning.

Dus een minder seizoen doet afbreuk aan de magie van een team dat als een schaduw over Ferrari hangt?

Tis al meerdere jaren zo, raikkonen haalt een titel op met dank aan de rookie hamilton toen en z'n team die blunderden als kleine kinders, anders was het noppes.
Massa kon zelfs eens voor de titel meedoen zowaar, dat zegt ook al heel wat, je kan massa moeilijk nen topper noemen die echt strakke snelheden ontwikkeld, alonso en schumacher hebben hem ondertussen gewoon nar huis gereden telke keren opnieuw.
Die magie kan zeker nog terug keren maar het zit er nu al heel wat jaartjes niet meer in.
Theeft ook wel met uitstraling te maken en succes natuurlijk, brawn en todt en schumacher, als ge die 3 zag dat was echt glunderen en gieren terzelfdertijd.

Het geblunder in die laatste race het vorig jaar was is ook zo'n flater van jewelste, had je dan todt en brawn op die dag dan is alonso kampioen, ben ik zeker van ook al kan ik het niet bewijzen, al heeft alonso het deels aan z'n eigen te danken omdat deze net wat teveel foute had gemaakt in dat seizoen.

Met alle respekt, we hebben het hier toch over de magie van Ferrari, en niet over hun prestaties in een seizoen? Al zijn die groots in meer dan 60 jaar F1.

Ikzelf had het alleen over de f1 en de laatste paar jaren hoor, wat anderen erbij sleure is hun zaak :).
Maar mijn post hierboven zegt wel genoeg denk ik :-).
En ik spreek ook niet over 1 seizoen.

Wizard

#59
Citaat van: Schumiiii op 16 november 2011 - 22:51:50Tis al meerdere jaren zo, raikkonen haalt een titel op met dank aan de rookie hamilton toen en z'n team die blunderden als kleine kinders, anders was het noppes.
Massa kon zelfs eens voor de titel meedoen zowaar, dat zegt ook al heel wat, je kan massa moeilijk nen topper noemen die echt strakke snelheden ontwikkeld, alonso en schumacher hebben hem ondertussen gewoon nar huis gereden telke keren opnieuw.
Die magie kan zeker nog terug keren maar het zit er nu al heel wat jaartjes niet meer in.
Theeft ook wel met uitstraling te maken en succes natuurlijk, brawn en todt en schumacher, als ge die 3 zag dat was echt glunderen en gieren terzelfdertijd.

Het geblunder in die laatste race het vorig jaar was is ook zo'n flater van jewelste, had je dan todt en brawn op die dag dan is alonso kampioen, ben ik zeker van ook al kan ik het niet bewijzen, al heeft alonso het deels aan z'n eigen te danken omdat deze net wat teveel foute had gemaakt in dat seizoen.

Dan hebben we een ander definitie van magie en heeft verder discussiëren geen nut. Wat Jeroen ook al zegt, het is juist het onderscheiden van andere. Qua doelstelling, qua intentie, qua design, qua techniek, alles. Racerij ademen en olie, in plaats van bloed, door de aderen stromen. Jij linkt het aan successen in het recent verleden. Dat staat in mijn optiek los van een cultstatus.

Wat betreft Massa, zoveel beter was Schumacher niet. Massa kwam sowieso terecht in een team dat draaide om Schumacher en zich focuste op Schumacher. Hij reed in een auto geheel naar Schumachers wens. Daar zit je dan, als jonge rijder met een droom. Ook kwam Massa niet erg goed uit de startblokken maar eenmaal gewend, deed hij weinig onder voor de Duitser, en scoorde hij een handjevol minder punten tijdens de tweede helft van het seizoen (2006) terwijl hij in dienst reed van de Duitser en niet voor zijn eigen succes kon gaan. Dan vind ik het onterecht dat je doet alsof Schumacher Massa naar huis heeft gereden. Een ander verhaal is Alonso. Die heeft Massa afgedroogd, zo is Massa nooit afgedroogd.