Raikkonen terug!

Gestart door gloudiesaurus, 03 november 2011 - 21:49:30

« vorige - volgende »

Moet Kimi terugkeren in de F1?

Zeker!
14 (58.3%)
No fucking way!
4 (16.7%)
Hm... ik weet het niet...
6 (25%)

Totaal aantal stemmen: 21

Poll gesloten: 29 november 2011 - 23:13:02

Wizard

Zo sterk vind ik de Renault-motoren anders niet. En ook bij Williams is het één en ander gaan lopen natuurlijk. Wat betreft PR, dat verhaal verandert niet. Sterker nog, ik denk dat als Kimi écht tekent voor Williams, hij zoveel publiciteit krijgt dat hij voordat het seizoen begint alweer klaar is er mee. ;)

Kootje

Wellicht.
Ik verwacht iig meer van 'n Raïkkönen in 'n Williams-Renault olv Coughlin, dan van Barrichello in 'n Williams-Cosworth olv Michael.
Maar ja ..... de tijd zal 't ons leren.

Sabai

Ikzelf was altijd een groot fan van Raikonen maar als hij niet gemotiveerd genoeg is mag hij van mij wegblijven als hij wel gemotiveerd is dan kan hij wiliams zeker weer naar voren helpen hij heeft in het verleden genoeg bewezen ook met een mindere auto's een top prestatie neer te zetten. :D

Wizard

Citaat van: Sabai op 04 november 2011 - 18:09:16
Ikzelf was altijd een groot fan van Raikonen maar als hij niet gemotiveerd genoeg is mag hij van mij wegblijven als hij wel gemotiveerd is dan kan hij wiliams zeker weer naar voren helpen hij heeft in het verleden genoeg bewezen ook met een mindere auto's een top prestatie neer te zetten. :D

Dat is niet naar voren helpen hé. En zowel Ferrari alsook McLaren verweten hem het geven van de juiste feedback.

Sabai

#19
Ja kwa ontwikkeling weet ik het niet maar rijden kan hij wel en heb hem hoger zitten dan hun huidige rijders bezetting en zelfs met deze auto zou hij beter presteren

janke

Citaat van: Wizard op 04 november 2011 - 17:46:17
Zo sterk vind ik de Renault-motoren anders niet. En ook bij Williams is het één en ander gaan lopen natuurlijk. Wat betreft PR, dat verhaal verandert niet. Sterker nog, ik denk dat als Kimi écht tekent voor Williams, hij zoveel publiciteit krijgt dat hij voordat het seizoen begint alweer klaar is er mee. ;)

Ze hebben hun werk bij/voor RBR uitstekend gedaan, toch??
Some things are too important to be left in the past.

Kootje

Wat ik in het Silly Season topic ook al zei: In hoeverre is de coureur nog belangrijk in de ontwikkeling ??

Barrichello wordt geprezen om z'n feedback, maar waar bracht het ze ??
Ik denk zelf dat men sinds de testrestricties het belang van 'n coureur hierin nihil is.

Daarbij kun je 'n team ook virtueel naar voren helpen.
Waar Rubens zich op P13 kwalificeerd en in de race afzakt naar P17, kan Kimi zich wellicht op P9 kwalificeren en deze positie behouden.
Dan staan ze er in punten beter voor, hoger in het klassement, met 'n grotere vergoeding als gevolg.
En dan is het team an sich weliswaar niet beter, maar ze staan wel verder naar voren.  ::)

Wizard

Citaat van: Kootje op 04 november 2011 - 18:09:30
Dat mag.

Maar in hoeverre is 'n coureur daarin nog van belang tegenwoordig ?
Ik bedoel, Barrichello werd geroemd om z'n feedback, maar uiteindelijk zijn het de ingenieurs die daar wat mee moeten.
Dat ingenieursteam is verbeterd, er ligt (weliswaar niet de beste) 'n betere motor achterin, en met Kimi hebben ze 'n coureur die razendsnel is.

Barrichello had dan ook niet de juiste tools. Williams gleed bergafwaarts en of ze aan Barrichello écht de juiste man hebben die hun naar voren helpt waag ik te betwijfelen. Natuurlijk is hij ervaren maar ken me niet herinneren dat Barrichello bekend staat als een coureur die een team naar voren helpt. Daarmee insinueer ik niet dat het per definitie onwaar is. Op de vraag of de inbreng van een coureur belangrijk is: Ik denk het wel. Hetgeen wat je voelt zul je in telemtrie moeten vertalen en andersom. Niet voor niks wordt gezegd dat mensen als Alonso (en voorheen Schumacher) auto's sneller maken. En was dat niet de reden waarom Schumacher naar Mercedes werd gehaald??

CitaatEn die snelheid zal hij heus niet kwijt zijn.
Het is niet zoals Schumacher die 3 jaar niet geraced had hé ?
Kimi heeft gewoon ieder seizoen volop geraced, en ook al zijn dat totaal andere klasses, het houd je wel in vorm.
Nu ben ik ook niet zo naief om te denken dat hij vanaf dag 1 weer in z'n ritme zit.
Maar hij zal er zoals Schumi geen seizoen voor nodig hebben.

Dat is en blijft speculeren. Ik wil het racen in andere klasses niet onderschatten maar of het helemaal met elkaar te vergelijk is, ik weet het nog net niet. Schumacher heeft in de jaren dat hij geen F1 reed ook niet stil gezeten. En nogmaals, Kimi begint nu weer van onderaan de ladder waar hij jaren lang geroepen heeft alleen te willen racen als hij een winwaardige auto onder zijn achterwerk heeft. En dat kan Williams hem de eerste jaren niet aanreiken. Dus, om eerlijk te zijn, ik zie weinig meerwaarde in een eventuele terugkeer. Het druist sowieso tegen al zijn principes. De vraag is, als hij terugkeert, hoe snel hij er genoeg van heeft.

Wizard

Citaat van: janke op 04 november 2011 - 18:18:47
Citaat van: Wizard op 04 november 2011 - 17:46:17
Zo sterk vind ik de Renault-motoren anders niet. En ook bij Williams is het één en ander gaan lopen natuurlijk. Wat betreft PR, dat verhaal verandert niet. Sterker nog, ik denk dat als Kimi écht tekent voor Williams, hij zoveel publiciteit krijgt dat hij voordat het seizoen begint alweer klaar is er mee. ;)

Ze hebben hun werk bij/voor RBR uitstekend gedaan, toch??

Dat is ook het enige team dat succesvol is met Renault-motoren achterin. Dat geeft geen garanties.

janke

Citaat van: Wizard op 04 november 2011 - 18:25:29
Citaat van: janke op 04 november 2011 - 18:18:47
Citaat van: Wizard op 04 november 2011 - 17:46:17
Zo sterk vind ik de Renault-motoren anders niet. En ook bij Williams is het één en ander gaan lopen natuurlijk. Wat betreft PR, dat verhaal verandert niet. Sterker nog, ik denk dat als Kimi écht tekent voor Williams, hij zoveel publiciteit krijgt dat hij voordat het seizoen begint alweer klaar is er mee. ;)

Ze hebben hun werk bij/voor RBR uitstekend gedaan, toch??

Dat is ook het enige team dat succesvol is met Renault-motoren achterin. Dat geeft geen garanties.

Nou die motor doet het naar behoren, genoeg power en betrouwbaarheid. Dat hij alleen bij RBR uit de verf komt heeft mijns inziens meer te maken met het chassis en de coureurs. Lotus/Renault zakt alleen maar verder weg. Door hun slecht/niet doorontwikkelen en hun rijders. Staat die motor volgens mij helemaal buiten. Trouwens die motor heeft nogal wat gewonnen door de jaren heen in diverse chassis/teams.
Some things are too important to be left in the past.

Wizard

Citaat van: janke op 04 november 2011 - 18:50:51
Nou die motor doet het naar behoren, genoeg power en betrouwbaarheid. Dat hij alleen bij RBR uit de verf komt heeft mijns inziens meer te maken met het chassis en de coureurs. Lotus/Renault zakt alleen maar verder weg. Door hun slecht/niet doorontwikkelen en hun rijders. Staat die motor volgens mij helemaal buiten. Trouwens die motor heeft nogal wat gewonnen door de jaren heen in diverse chassis/teams.

En Cosworth niet? Dat een glansrijk verleden geen garanties biedt moge duidelijk zijn.

Franky R.

Citaat van: Wizard op 04 november 2011 - 19:19:22
Citaat van: janke op 04 november 2011 - 18:50:51
Nou die motor doet het naar behoren, genoeg power en betrouwbaarheid. Dat hij alleen bij RBR uit de verf komt heeft mijns inziens meer te maken met het chassis en de coureurs. Lotus/Renault zakt alleen maar verder weg. Door hun slecht/niet doorontwikkelen en hun rijders. Staat die motor volgens mij helemaal buiten. Trouwens die motor heeft nogal wat gewonnen door de jaren heen in diverse chassis/teams.

En Cosworth niet? Dat een glansrijk verleden geen garanties biedt moge duidelijk zijn.


Cosworth levert nu idd. geen topmotor. Dus aan hen om erin te investeren...Renault heeft er ook een aantal jaren over gedaan om te komen waar ze nu zitten.

janke

Op dit moment niet nee. Hun DFV was een superblok dat moge duidelijk zijn. Maar hun huidige motor haalt  het nu gewoon niet tegen een Ferrari, Mercedes en Renault motor. Hun investeringen in engineering en development zijn lang niet zo groot als bij de topmotoren bouwers. En als je kijkt welke teams er met Cosworth motoren rondrijdt, dat zijn ook geen toppers. Misschien dat na de verandering van de regelgeving wat motoren betreft Cosworth weer aan kan klampen. Maar is er weinig budget dan zullen ze achter de feiten aan blijven lopen. En Renault baas Goshn heeft al gezegd dat Renault zich gaat fixeren op het alleen leveren van F1 motoren. Een topmotor bouwen is nu eenmaal specialisten werk en het hebben van voldoende budget. Daar heeft Renault een streepje voor. Bouw je een perfecte motor, komt een topteam vanzelf bij je aankloppen. Dat is eigenlijk wat ik bedoel met dat Renault door de jaren heen grootse prestaties heeft geleverd met hun motor.
Some things are too important to be left in the past.

Franky R.

Citaat van: janke op 04 november 2011 - 20:05:52
Op dit moment niet nee. Hun DFV was een superblok dat moge duidelijk zijn. Maar hun huidige motor haalt  het nu gewoon niet tegen een Ferrari, Mercedes en Renault motor. Hun investeringen in engineering en development zijn lang niet zo groot als bij de topmotoren bouwers. En als je kijkt welke teams er met Cosworth motoren rondrijdt, dat zijn ook geen toppers. Misschien dat na de verandering van de regelgeving wat motoren betreft Cosworth weer aan kan klampen. Maar is er weinig budget dan zullen ze achter de feiten aan blijven lopen. En Renault baas Goshn heeft al gezegd dat Renault zich gaat fixeren op het alleen leveren van F1 motoren. Een topmotor bouwen is nu eenmaal specialisten werk en het hebben van voldoende budget. Daar heeft Renault een streepje voor. Bouw je een perfecte motor, komt een topteam vanzelf bij je aankloppen. Dat is eigenlijk wat ik bedoel met dat Renault door de jaren heen grootse prestaties heeft geleverd met hun motor.


Je hebt geheel gelijk, hoor!


Maar je begrijpt toch wel dat ook Cosworth niets anders doet dan een motor leveren? En idd. is de technische staf van Cosworth niet groot genoeg. Vandaar dat ik ook zei dat er meer moet worden geïnvesteerd door de mensen achter Cosworth.


Aan de andere kant stevenen we nu af op 1600cc V6 motoren. Cosworth krijgt in mijn ogen hiermee een kans om nu echt door te pakken.


Lukt het alsnog niet, dan vraag ik mij af wat ze doen in de F1. Of ze moeten dan motoren leveren tegen veel lagere prijzen!

janke

#29
Citaat van: Franky R. op 04 november 2011 - 21:16:28
Citaat van: janke op 04 november 2011 - 20:05:52
Op dit moment niet nee. Hun DFV was een superblok dat moge duidelijk zijn. Maar hun huidige motor haalt  het nu gewoon niet tegen een Ferrari, Mercedes en Renault motor. Hun investeringen in engineering en development zijn lang niet zo groot als bij de topmotoren bouwers. En als je kijkt welke teams er met Cosworth motoren rondrijdt, dat zijn ook geen toppers. Misschien dat na de verandering van de regelgeving wat motoren betreft Cosworth weer aan kan klampen. Maar is er weinig budget dan zullen ze achter de feiten aan blijven lopen. En Renault baas Goshn heeft al gezegd dat Renault zich gaat fixeren op het alleen leveren van F1 motoren. Een topmotor bouwen is nu eenmaal specialisten werk en het hebben van voldoende budget. Daar heeft Renault een streepje voor. Bouw je een perfecte motor, komt een topteam vanzelf bij je aankloppen. Dat is eigenlijk wat ik bedoel met dat Renault door de jaren heen grootse prestaties heeft geleverd met hun motor.




Je hebt geheel gelijk, hoor!


Maar je begrijpt toch wel dat ook Cosworth niets anders doet dan een motor leveren? En idd. is de technische staf van Cosworth niet groot genoeg. Vandaar dat ik ook zei dat er meer moet worden geïnvesteerd door de mensen achter Cosworth.


Aan de andere kant stevenen we nu af op 1600cc V6 motoren. Cosworth krijgt in mijn ogen hiermee een kans om nu echt door te pakken.


Lukt het alsnog niet, dan vraag ik mij af wat ze doen in de F1. Of ze moeten dan motoren leveren tegen veel lagere prijzen!

Dat zeg ik, als Cosworth aan kan klampen. Maar ik heb er een hard hoofd in.

Tis wel een beetje off topic allemaal. ;)
Some things are too important to be left in the past.