Round 17:Indian Grand Prix, Buddh International Circuit

Gestart door Enzo, 25 oktober 2011 - 01:47:38

« vorige - volgende »

Niels_

Citaat van: monaco2011 op 30 oktober 2011 - 16:35:38
Citaat van: Wizard op 30 oktober 2011 - 16:33:04
Citaat van: Jeroen op 30 oktober 2011 - 16:26:21
Citaat van: Wizard op 30 oktober 2011 - 16:24:35
Lewis remde eerder doordat hij op vuil reed. Of wil je nu écht beweren dat je aan de binnenkant op vuil even laat kunt remmen als op de schone ideale lijn??
Nee, maar hij remde, dus kan je niet stellen dat hij niet lifte.

Remmen is niet hetgeen wat ik bedoel met de poging staken en aansluiten. Dat Massa daar zichtbaar een fractie later kon remmen is logisch. Massa rijdt op de ideale lijn. En naast deze lijn was het ontzettend vuil door het zand/stof wat er lag. Nogmaals, beide gunnen elkaar geen milimeter ruimte met dit als gevolg. En ik kan met de beste wil van de wereld niet 1 schuldige aanwijzen. Dat beide rijders dat wel doen, soit. Logisch. Zeker gezien hun verleden.
tuurlijk kun je wel een schuldige aanwijzen, duidelijk Massa. Vandaar ook de drive-through ;)

Nee. Wie in de fout is laat ik in het midden, die DT is gewoon erover.

Maar wat ik me nu wel afvraag: bij welke voorgaande races was Herbert ook al steward? Want ik meen mij te herrineren dat ik al eens niet zo happy was met 1 van zijn beslissingen uit het verleden. Ik kan enkel niet komen op welke.

0634

Citaat van: Wizard op 30 oktober 2011 - 16:41:54
[Positie opeisen terwijl je aan de vuile binnenkant rijdt en weet dat je eerder moet ankeren slaat ook nergens op.
Nee. Maar dat deed hij ook niet. Hij remde, zoals je zelf ook zegt.

CitaatVandaar dat ik zeg: 50/50.
Ik ga voor 65/35. Waarbij Massa de 65 is. Te weinig voor een straf overigens. Dit soort dingen moet je als wedstrijdleiding gewoon wegwuiven.

CitaatWant als ik de beargumentatie van eerdere straffen van Lewis erbij neem, dan wordt het een ander verhaal en is Lewis de schuldige. Maar goed, dat terzijde. Ik vind het wat kort door de bocht om een coureur die op de ideale lijn rijdt, later kan remmen, dus de positie niet heeft verloren, te verwijten dat hij instuurt.
Dat verwijt ik hem niet. ik verwijt hem dat hij weet dat er iemand naast hem rijdt maar instuurt alsof dat niet zo is. In deze situatie moet Lewis iets eerder remmen, en dat deed hij, en Massa iets meer ruimte laten met insturen, en dat deed hij niet. Daar zit nou net het verschil.

CitaatAls wedstrijdleiding had ik beide verplicht om de volgende race met een clownsneus op te racen. Dat vind ik de enige gepaste straf voor beide.
Dat past niet onder een racehelm vrees ik. Clowns schoenen zijn wellicht een betere optie.

0634

Citaat van: Scuderia91 op 30 oktober 2011 - 16:44:26
Nee. Wie in de fout is laat ik in het midden, die DT is gewoon erover.
Mee eens. Nergens voor nodig.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 30 oktober 2011 - 16:46:43
Nee. Maar dat deed hij ook niet. Hij remde, zoals je zelf ook zegt.

Maar brak zijn aanval niet af.

Citaat
Ik ga voor 65/35. Waarbij Massa de 65 is. Te weinig voor een straf overigens. Dit soort dingen moet je als wedstrijdleiding gewoon wegwuiven.

Inderdaad. Maar 65-35 vind ik het niet. Met de 50/50 mats ik Lewis behoorlijk. Want, nogmaals, als ik eerder ingenomen standpunten van de wedstrijdleiding projecteer op de touché, is Hamilton 100% schuld. Omdat ik mij niet -altijd- kan vinden in deze standpunten, ga ik voor 50/50.

Citaat
Dat verwijt ik hem niet. ik verwijt hem dat hij weet dat er iemand naast hem rijdt maar instuurt alsof dat niet zo is. In deze situatie moet Lewis iets eerder remmen, en dat deed hij, en Massa iets meer ruimte laten met insturen, en dat deed hij niet. Daar zit nou net het verschil.

Hamilton remt een fractie later omdat hij op het vuile gedeelte rijdt. Niet omdat hij Massa deze plek gunt en ruimte wilt laten. Als Hamilton daar even laat als Hamilton zou hebben geremd, in de wetenschap dat hij eerder moet remmen met als gevolg dat hij rechtdoor zou zijn geschoten en Massa meenam, zou ik spreken van een bewuste actie. En dit was niet bewust. Althans, ze gaven beide niet toe, bewust, maar ze toucheren mekaar niet omdat ze botsautootje spelen dus met deze intentie. Hamilton is daar net als Massa bezig met vechten voor zijn positie. Wat Webber deed, eerder in de race, dat is liften en ruimte bieden. Niet wat Lewis deed. In de verre verste niet. Dat hij verplicht eerder moet remmen om de bocht te halen, verandert daar nul-komma-niks aan.

Citaat
Dat past niet onder een racehelm vrees ik. Clowns schoenen zijn wellicht een betere optie.

;D

Kootje

Mijn visie:  Hamilton en Massa zitten volledig naast elkaar.
                 Hamilton moet iets eerder remmen omdat hij op 't vuil zit.
                 Daardoor komt Massa weer deels voor te liggen.

Echter geeft dat Massa niet het recht om gewoon op de ideale lijn in te sturen alsof er niemand rijd.
Dit deed hij wel, en is daarom dus, hoewel volledig onnodig, terecht bestraft.   

0634

Citaat van: Wizard op 30 oktober 2011 - 16:59:13
Niet omdat hij Massa deze plek gunt en ruimte wilt laten.
Geen idee, hij remt omdat hij meent te moeten remmen. Terecht ook.
Citaat
Als Hamilton daar even laat als Hamilton zou hebben geremd,

Dat deed hij ook. Op de milimeter nauwkeurig remde Hamilton even laat als Hamilton.
Citaat
Want, nogmaals, als ik eerder ingenomen standpunten van de wedstrijdleiding projecteer op de touché, is Hamilton 100% schuld.
Zoals?

Wizard

Neem de straffen van Monaco. In beide gevallen rijdt Hamilton aan de binnenkant en stuurt de verdedigende partij in. Toch wordt Lewis bestraft.

Kootje

Mooi voorbeeld ja.
Vooral het geval Maldonado is vergelijkbaar.

Maar ja, ook daarvan was en ben ik van mening dat ze de verkeerde straften.
Dit maal hebben ze de goede keuze gemaakt.  ;)

0634

Citaat van: Wizard op 30 oktober 2011 - 17:18:18
Neem de straffen van Monaco. In beide gevallen rijdt Hamilton aan de binnenkant en stuurt de verdedigende partij in. Toch wordt Lewis bestraft.
Poeh, geen vergelijk. Daar komt Lewis van veel verder terug. Hier zit hij er compleet naast voordat ze beginnen te remmen. Op Monaco zit hij er helemaal achter, maar remt zo laat dat hij erlangs schiet.

Wizard

In het gevalletje Massa, prima. Daar kon ik mij ook in vinden. Het gevalletje Maldonado vind ik een ander verhaal. Hij reed er net als vandaag langer naast. Toch werd Hamilton als schuldige aangewezen omdat, en correct me if i'am wrong, hij niet overtuigend ernaast reed en Maldonado de ideale lijn had. Dat kan ik prima spiegelen aan hetgeen wat vandaag gebeurde.

monaco2011

Citaat van: Kootje op 30 oktober 2011 - 17:16:53
Mijn visie:  Hamilton en Massa zitten volledig naast elkaar.
                 Hamilton moet iets eerder remmen omdat hij op 't vuil zit.
                 Daardoor komt Massa weer deels voor te liggen.

Echter geeft dat Massa niet het recht om gewoon op de ideale lijn in te sturen alsof er niemand rijd.
Dit deed hij wel, en is daarom dus, hoewel volledig onnodig, terecht bestraft.
precies, dat is het helemaal, je kunt niet insturen als je weet dat er nog iemand naast je rijdt. Weet Massa het niet, dan is het een heel ander verhaal. t was gewoon een inhaalactie uit het boekje eigenlijk, alleen Massa wil niet toegeven.

Enzo


Wizard

Citaat van: Kootje op 30 oktober 2011 - 17:22:06
Mooi voorbeeld ja.
Vooral het geval Maldonado is vergelijkbaar.

Maar ja, ook daarvan was en ben ik van mening dat ze de verkeerde straften.

Inderdaad. Ook onderstreep ik hiermee dat straffen te pas en te onpas worden gegeven. Ik ben van mening dat een straf een uiterste moet zijn. Als het ingeschaard kan worden onder een race-incident en beide nadeel ondervinden, moet de wedstrijdleiding de vingers eraf houden of één lijn trekken. Ik prefereer het eerste.

Wizard

Citaat van: Enzo op 30 oktober 2011 - 17:28:39

;D

Hilarisch! Ver weg het moment van de race! Idee voor een leuk topic: Moment van de race... ;) Wie?

monaco2011

Citaat van: Kootje op 30 oktober 2011 - 17:22:06
Mooi voorbeeld ja.
Vooral het geval Maldonado is vergelijkbaar.

Maar ja, ook daarvan was en ben ik van mening dat ze de verkeerde straften.
Dit maal hebben ze de goede keuze gemaakt.  ;)
dan zal Hamilton Massa wel gaan bellen deze week om zn excuses aan te bieden ;) Die van vandaag was een inhaalactie uit het boekje, in Monaco was het meer een wanhoopspoging.