passieve f-duct

Gestart door schumifor8x, 18 oktober 2011 - 22:15:58

« vorige - volgende »

schumifor8x

ey mercedes gp heeft volgens geruchten een passieve f duct op de voorvleugel iemand foto's
ben wel benieuwd hoe dat werkt dan
\hier de link
http://www.f1today.nl/20111018/mercedes-gp-ontwikkelt-variant-op-fduct-in-de-voorvleugel.html

T.Nuvolari

Hoe het werkt, het geleid de wind naar de plaats waar je die hebben wil.  ;)

Enzo



Nou het schijnt goed te werken en is een doorontwikkeling van hun passieve F-duct uit 2010.
Vreemd alleen dat ze er nu zo mee te koop lopen, het zou ongeveer 10kmpu opleveren en heel lastig te beheersen zijn.

Kootje

Citaat van: Enzo op 19 oktober 2011 - 12:22:32
Vreemd alleen dat ze er nu zo mee te koop lopen, het zou ongeveer 10kmpu opleveren en heel lastig te beheersen zijn.

Als ik dat plaatje zo bekijk, zorgt het ervoor dat er 'n grotere luchtstroom over de vleugel loopt.
Dat zorgt dus voor meer downforce.

Meer downforce betekend 'n lagere topsnelheid.
Of ben ik nu gek ??

Franky R.

Citaat van: Kootje op 19 oktober 2011 - 16:01:27
Citaat van: Enzo op 19 oktober 2011 - 12:22:32
Vreemd alleen dat ze er nu zo mee te koop lopen, het zou ongeveer 10kmpu opleveren en heel lastig te beheersen zijn.

Als ik dat plaatje zo bekijk, zorgt het ervoor dat er 'n grotere luchtstroom over de vleugel loopt.
Dat zorgt dus voor meer downforce.

Meer downforce betekend 'n lagere topsnelheid.
Of ben ik nu gek ??


Meer downforce = hogere bochtensnelheden = hogere snelheid op recht stuk...
;)

0634

Naah, dat gaat natuurlijk niet helemaal op. Meer downforce is hogere bochtensnelheid en dus sneller uit de bochten komend, maar op het rechte stuk heb je liever minder downforce, want uiteindelijk haal je er een minder hoge snelheid mee. Zie DRS.

Enzo

#6
Citaat van: Jeroen op 19 oktober 2011 - 19:15:22
Naah, dat gaat natuurlijk niet helemaal op. Meer downforce is hogere bochtensnelheid en dus sneller uit de bochten komend, maar op het rechte stuk heb je liever minder downforce, want uiteindelijk haal je er een minder hoge snelheid mee. Zie DRS.

Juist, het gaat om optimale downforce met lagere snelheden en de drag moet gereduceerd worden op hogere snelheden.
Dat is het hele principe van de F-duct, alleen doet Mercedes dit via een passieve manier omdat actief(door coureur) verboden is. Ik vind het een interessante innovatie, maar vreemd om het nu al aan te kondigen. Je verspilt namelijk een mogelijk voordeel t.o.v.de rest.

CitaatWhitmarsh believes that other teams now will also start developing this technology. The technical regulations are so restrictive that you have to use every little loophole.

Jozef

#7
Citaat van: Kootje op 19 oktober 2011 - 16:01:27
Citaat van: Enzo op 19 oktober 2011 - 12:22:32
Vreemd alleen dat ze er nu zo mee te koop lopen, het zou ongeveer 10kmpu opleveren en heel lastig te beheersen zijn.

Als ik dat plaatje zo bekijk, zorgt het ervoor dat er 'n grotere luchtstroom over de vleugel loopt.
Dat zorgt dus voor meer downforce.

Meer downforce betekend 'n lagere topsnelheid.
Of ben ik nu gek ??

Het gaat niet over topsnelheid. Dit is geen systeem om de luchtweerstand te verlagen zoals de F-duct van McLaren, maar een systeem dat de diffuser beter laat werken en dus voor meer downforce zorgt.

De slots zitten aan de onderkant van de voorvleugel. De lucht die uit de slots stroomt, stroomt zo de diffuser in. Meer lucht voor de diffuser = meer downforce. Mogelijk laat het ook de voorvleugel zelf beter werken, maar dat weet ik niet zeker (mijn theorie is: als de lucht sneller uit de slots komt dan de rijwind, dan zou dit de luchtdruk aan de onderkant van de vleugel kunnen verminderen).

Wat dit systeem dan een F-duct maakt, weet ik echter niet. Een F-duct is namelijk een kanaal waar slechts in bepaalde omstandigheden lucht doorheen stroomt, en ik ben er niet uit waarom er door deze kanalen niet gewoon ALTIJD lucht zou stromen. Maar dat zal wel heel geavanceerde aerodynamica zijn. :)

Edit: oh, misschien is het helemaal niet zo moeilijk. Hoe hoger de snelheid van de lucht die door een kanaal stroomt, hoe groter de luchtweerstand in dat kanaal, op den duur zal het kanaal dus 'choken' en zal er bijna geen lucht meer doorheen stromen. Als ze daar goed gebruik van maken, dan stroomt er bijvoorbeeld wel lucht door de slots onder 200 km/u, maar niet boven 200 km/u waardoor de luchtweerstand iets kleiner is. (dan winnen ze dus zowel downforce in de bochten als snelheid op de rechte stukken)

Matthijs

De voorvleugel heeft niet zo veel effect op de topsnelheid, tenminste veel minder dan de achtervleugel (die veel meer drag produceert).

Kootje

CitaatIk vind het een interessante innovatie, maar vreemd om het nu al aan te kondigen. Je verspilt namelijk een mogelijk voordeel t.o.v.de rest.

Dat is 't zeker.

Tenzij ze al weten dat dit totaal niet werkt, en ze juist hopen dat de overige teams hun tijd hieraan gaan verspillen.  ;) :P :D ;D

Jozef

Mercedes heeft dit helemaal niet zelf naar buiten gebracht natuurlijk, zou goed kunnen dat ze zelf heel hard vloeken dat dit bekend is geraakt.

Maar op andere fora circuleert ook de theorie dat dit een nonsensverhaal is dat Auto Motor und Sport is ingefluisterd door Mercedes zelf, zodat andere teams tijd gaan verliezen door dit te onderzoeken. Zou zomaar kunnen. ^^

Kootje

Nu ja .... 't is niet iets wat echt opvalt natuurlijk.
Die opening in de neus zit er altijd al, dus dat roept geen vragen op.  ::)

Nee .... ik geloof best dat ze hier zelf mee zijn gekomen.
Het lijkt me nu geen innovatie die iemand toevalligerwijs ontdekt.
Deze zit nu eenmaal voornamelijk onderhuids, en wat bovenhuids zit is minimaal en zéér subtiel.
En om dat te ontdekken kom je als fotograaf/journalist/concurent gewoonweg niet dichtbij de auto genoeg.

Maar goed, ik ben niet zo technish onderlegd.  :-\
Wellicht dat iemand die dit wel is, wél uit dat tussenschotje en miniscule gaatje aan de zxijkant kan opmaken dat dit de bedoeling is ??

Jozef

Martin Whitmarsh schijnt dit in de pers gebracht te hebben maar het is niet duidelijk hoe hij dan aan de informatie is geraakt.

Mercedes is wel al een tijdje met dat gat in de neus aan het spelen. Het wordt gewoonlijk gebruikt om koellucht door de cockpit te laten lopen om de coureur af te koelen. Maar in Spa had Schumacher een luchthappertje bovenop de cockpit (beetje zoals het gat voor de F-duct van McLaren vorig jaar maar dan in het midden en niet aan de linkerkant). In Monza hadden zowel Rosberg als Schumacher deze luchthapper op hun auto. In Korea reden ze er nog steeds mee rond, maar was het gat aan de voorkant van de neus dichtgemaakt! (foto: gat in de neus is dicht en bovenop zit een luchthappertje (aan de voet van de voorste van de drie antennes)

Dit kan er dus op wijzen dat Mercedes inderdaad het gat in de neus ergens ander voor wil gaan gebruiken, en daarom alvast is gaan kijken hoe ze dan de coureur kunnen afkoelen.

Enzo


Jozef