Herinvoering klantenchassis?

Gestart door Franky R., 12 oktober 2011 - 19:32:00

« vorige - volgende »

Di Montezemolo wil de derde auto aan teams kunnen verkopen. Goed idee?

Nee, de teams moeten zelf hun auto bouwen.
Nee, dan krijg je weer politiek gedoe.
Anders...
Ja, het verbetert de competitie en verlaagd de kosten.
Ja, Ik wil graag meer nieuw bloed in de F1
Geen mening

Franky R.


Poging nummer 123456 van Luca di Montezemolo. Zowat elk jaar 'promoot' de Italiaanse CEO van Ferrari zijn favoriete stokpaardje. Kortom; de Ferrari-baas heeft opnieuw gepleit voor het inzetten van een derde auto.


Ditmaal heeft Di Montezemolo het anders verpakt:
CitaatIk zie graag dat McLaren, Ferrari, Williams en Red Bull Racing andere teams gaan voorzien om er zeker van te zijn dat die competitiever worden. Dit betekent dat ze minder geld hoeven uit te geven en daarnaast bieden we plaats aan de coureurs van de toekomst


Ok, dat is een goed punt.
Voorheen hadden alleen de grote teams de dikste simulatoren.


Nu heeft zelfs Virgin een prima simulator. Ok, je hebt nog altijd een Newey en een Mateschitz nodig om een team op te bouwen. Maar de kennis kan nu ingekocht worden. Iets wat niet kon 10-15 jaar geleden.

Eigenlijk wil Luca de klok nog verder teruggedraaid, richting de jaren 70!
Toen had je genoeg aan een klantenchassis van March of Lola en een gezonde, goed afgestelde Cosworth!


Wat jullie?

SDG

Ik vind die verscheidenheid aan diverse chassis juist zo typisch voor de eigenheid van de huidige Formule 1. Als dit ingevoerd wordt, lopen we het risico dat er straks nog drie of vier verschillende auto's rondrijden en evolueren we naar Indycar-toestanden, waar iedereen met dezelfde auto rondrijdt en de technische evolutie zo goed als stilstaat. Nee, de F1 moet de F1 blijven.

Franky R.

Citaat van: SDG op 12 oktober 2011 - 19:38:33
Ik vind die verscheidenheid aan diverse chassis juist zo typisch voor de eigenheid van de huidige Formule 1. Als dit ingevoerd wordt, lopen we het risico dat er straks nog drie of vier verschillende auto's rondrijden en evolueren we naar Indycar-toestanden, waar iedereen met dezelfde auto rondrijdt en de technische evolutie zo goed als stilstaat. Nee, de F1 moet de F1 blijven.


Mee eens,


Maar zoals ik eerder schreef is dat niet altijd zo geweest. Het was Bernie die met zijn F1CA in 1978 of 1979 bepaalde dat teams met een eigenbouw auto recht zouden hebben op resikostenvergoeding.


Daarvoor kochten en verkochten heel wat mensen chassis' voor de F1. Uit mijn blote hoofd; Williams (Politoys/Iso-Marlboro), March, Lola, Brabham en Ferrari. Zelfs Bernie Ecclestone is ooit begonnen met een gekocht chassis!


En is het waard om vast te houden aan de zelfbouw, ook heeft een team daarna geen geld meer voor ontwikkeling van dat chassis?


Ik meen dat de doorsnee fan of autosport-liefhebber er niet zwaar aan zal tillen, indien HRT voor 2013 een chassis van McLaren of Ferrari koopt...

0634

sja, lastig... nooit zo over nagedacht. Ik onthou mezelf ook nog even van stemmen. Even over nadenken.

Enzo

Ik heb gestemd voor optie één, dus zelf je auto's bouwen.
Om indycar toestanden te voorkomen, zoals SDG schreef.

Waarom wil Ferrari eigenlijk zo graag meer auto's inzetten? Is dit misschien omdat ze nu een overcapaciteit hebben sinds het testverbod?

0634

Ja, nou, ik ben erg van de kostenverlaging. M.i. essentieel om F1 te doen overleven. En ja, meer RedBulls en McLarens betekend ongetwijfeld een competitiever veld.

Maar ja, het druist wat in tegen het idee van Formule 1. Eigen wagens, slimme engineers enzo. Plus, zoiets moet niet uit de hand gaan lopen. Ik wil geen 8 RedBulls tegen 7 Ferraris zien.

Wizard

Van de ene kant wel aan de andere kant betekent dat de strop voor de minder bedeelde teams. En uiteindelijk wil je toch dat de factor coureur een grotere rol speelt dan het materiaal, nietwaar?

Jozef

Verschillende klassen zijn er hard op achteruit gegaan door een gebrek aan diversiteit van auto's. Denk maar aan WRC en DTM. (nu ben ik geen specialist wat andere autosport betreft maar ik denk toch dat dit twee goede voorbeelden zijn)

Hoewel het op het eerste zicht een goed idee lijkt om chassis te verkopen, denk ik dus toch dat het een slecht idee is.

Een budget cap van pakweg 150 miljoen en verder een grote technische vrijheid zou ik veel beter vinden.

Franky R.

Citaat van: Jozef op 12 oktober 2011 - 23:34:59

Een budget cap van pakweg 150 miljoen en verder een grote technische vrijheid zou ik veel beter vinden.


Onmogelijk,


Er is nu al onenigheid omtrent de RRA... :o  ...Dus een budgetcap van 150 miljoen lukt je echt niet. In geen 150 miljoen jaar!

Jozef

Inderdaad. Onbegrijpelijk, vind je niet? :)

0634

Gaat idd niet lukken, maar zou wel goed zijn. Ben ik wel met Jozef eens.

Maar aangezien ik niet zo van die andere klassen ben: waarom is het dan misgegaan met die WRC en DTM? Lag toch niet aan de diversiteit van de wagens of wel?

Kootje

Ik heb voor gestemd.

Echter zit daar wel 'n maar aanvast.
Ik ben dan wel van mening dat de teams die zelf geen auto bouwen, ook niet mee mogen dingen naar de constructeurstitel.
Zo maak je het voor de kleine teams mogelijk met 'n competatieve auto te racen, wat de races ten goede komt, maar zorgt er tevens voor dat er altijd teams als McLaren, Ferrari, Mercedes blijven bestaan.
Uiteindelijk wordt het leeuwendeel van de inkomsten verdeeld aan de hand van de uitslag in de constructeurstitel.

Franky R.

Citaat van: Kootje op 13 oktober 2011 - 17:35:35
Ik heb voor gestemd.

Echter zit daar wel 'n maar aanvast.
Ik ben dan wel van mening dat de teams die zelf geen auto bouwen, ook niet mee mogen dingen naar de constructeurstitel.
Zo maak je het voor de kleine teams mogelijk met 'n competatieve auto te racen, wat de races ten goede komt, maar zorgt er tevens voor dat er altijd teams als McLaren, Ferrari, Mercedes blijven bestaan.
Uiteindelijk wordt het leeuwendeel van de inkomsten verdeeld aan de hand van de uitslag in de constructeurstitel.


Kootje,


Dat was in de jaren 70 ook al het geval... ;) ;) ;) 

Kootje

Dat weet ik.

Maar 'n paar jaar geleden, toen Red Bull, Toro Rosso en Super Aguri met 'n klantenchassis reden, deden zij wel mee in het constructeurskampioenschap.  ::)

Wizard

Goed toch?? Teams als HRT voegen nu weinig toe...