Round 15: Formula 1 Grand Prix of Japan, 鈴鹿サーキット Suzuka Sākitto

Gestart door Enzo, 04 oktober 2011 - 01:00:40

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: Jozef op 09 oktober 2011 - 10:42:31


Wat voor spektakel dan? Inhaalmanoeuvres tussen auto's die in snelheid meer dan 2 seconden per ronde verschillen omdat de ene op oude banden rijdt en de andere niet? Nou, fantastisch. ::)


Dat is ook overdreven. Door de Pirellis wordt het veld gewoon veel vaker door elkaar gehusseld als tijdens de slaapverwekkende races van de vorige jaren. Daardoor komen snellere rijders gewoon vaker achterop, moeten ze er weer langs, is er actie, en ja, ook controverse als er weer eens een touche is.

Met banden die een halve race meegaan, zoals vorig jaar, zie je processies. Ik weet wel wat ik liever zie.

0634

Citaat van: Jozef op 09 oktober 2011 - 10:48:12

De oplossing is simpel, geef ze x aantal banden voor de trainingen, dan 3 sets voor de kwalificaties en nog eens 4 sets voor de race, zonder dat je dus banden uit de kwali opnieuw moet gebruiken in de race. Of die kwalificatieband dan een andere rubbersoort is of niet, maakt dan ook niks uit, het is toch voor iedereen hetzelfde.

Ik ben trouwens nog een beetje verkeerd in mijn stelling, de ware oorzaak van deze wanvertoning is niet Pirelli, maar wel de regel dat je 2 verschillende compounds moet gebruiken in de race. Als die stomme regel er niet was geweest, dan hadden ze een driestopper gedaan op de hardere band en wel lekker door kunnen racen (op de zachtere band was een driestopper onmogelijk en op de hardere band ging dit heel eenvoudig).
Dat die regel stom is ben ik idd wel met je eens.

KVDracer

Citaat van: Jozef op 09 oktober 2011 - 10:48:12
Citaat van: KVDracer op 09 oktober 2011 - 10:42:02
De mensen van Pirelli zeiden het zelf al na de kwali dat er iets ging moeten gebeuren, want dat er slecht 6 rijders effectief rijden in Q3 en de andere 4 banden sparen is niet het plan. De FIA heeft gevraagd voor banden die sneller afslijten en betere grip geven, maar dit heeft niemand gewild. Zoals Pirelli en de teams al zeiden, geef pmeer setjes banden ter beschikking van de rijders en zorg ervoor dat ze moeten rijden in Q3. Volgend jaar zal Pirelli hun banden wel wat geschikter maken voor circuits zoals deze. Het is nog maar hun eerste jaar.
Maar om terug te gaan naar vorig jaar vind ik ook niet zo'n goed idee. Dan hadden we minder inhaalacties gezien, want die banden bleven continu grip geven en dan ging de grip langzaam weg. Nu zie je inhaalacties doordat een rijder een ronde te lang heeft doorgereden en dan plots 2sec trager rijd door het gebrek aan grip. Wat toch ook wel aan het spektakel heeft bijgebracht dit seizoen. Maar Pirelli zullen hun banden aan ieder type circuit moeten aanpassen denk ik.

De oplossing is simpel, geef ze x aantal banden voor de trainingen, dan 3 sets voor de kwalificaties en nog eens 4 sets voor de race, zonder dat je dus banden uit de kwali opnieuw moet gebruiken in de race. Of die kwalificatieband dan een andere rubbersoort is of niet, maakt dan ook niks uit, het is toch voor iedereen hetzelfde.

Ik ben trouwens nog een beetje verkeerd in mijn stelling, de ware oorzaak van deze wanvertoning is niet Pirelli, maar wel de regel dat je 2 verschillende compounds moet gebruiken in de race. Als die stomme regel er niet was geweest, dan hadden ze een driestopper gedaan op de hardere band en wel lekker door kunnen racen (op de zachtere band was een driestopper onmogelijk en op de hardere band ging dit heel eenvoudig).

Het feit dat ze de 2 compunds moeten gebruiken vind ik ook nogal lullig. Dit hebben ze gezien in de Indycar series en hebben het gewoon op de F1 toegepast, maar wat is het nut hiervan? Geen enkele. Net als het feit dat ze niet meer mogen tanken. Ze hebben veel te veel controle nu over de tank om te zien hoeveel er nog inzit, hoe ze moeten rijden om net toe te komen, ... . Als ze willen dat er hierdoor meer actie te zien is, moeten ze ervoor zorgen dat de teams geen controle meer hebben over de benzine tank  en dat je als rijder met je hoofd moet rijden of anders zonder benzine valt. Maar niet zoals nu het geval is, dat ze soms een 10-tal ronden racen, geneoeg voorsprong hebben en dan benzine beginnen sparen om niet zonder te zitten op het einde van de race. Maar de formule om de race van begin tot einde spannend te houden hebben ze nog niet gevonden en ik denk niet dat die bestaat.

KVDracer

Zou wel graag het incident tussen Schumacher en Webber nog eens zien. Want Schumacher heeft zijn auto daar precies wel goed opgevangen.

monaco2011

Citaat van: Jozef op 09 oktober 2011 - 10:48:12
Citaat van: KVDracer op 09 oktober 2011 - 10:42:02
De mensen van Pirelli zeiden het zelf al na de kwali dat er iets ging moeten gebeuren, want dat er slecht 6 rijders effectief rijden in Q3 en de andere 4 banden sparen is niet het plan. De FIA heeft gevraagd voor banden die sneller afslijten en betere grip geven, maar dit heeft niemand gewild. Zoals Pirelli en de teams al zeiden, geef pmeer setjes banden ter beschikking van de rijders en zorg ervoor dat ze moeten rijden in Q3. Volgend jaar zal Pirelli hun banden wel wat geschikter maken voor circuits zoals deze. Het is nog maar hun eerste jaar.
Maar om terug te gaan naar vorig jaar vind ik ook niet zo'n goed idee. Dan hadden we minder inhaalacties gezien, want die banden bleven continu grip geven en dan ging de grip langzaam weg. Nu zie je inhaalacties doordat een rijder een ronde te lang heeft doorgereden en dan plots 2sec trager rijd door het gebrek aan grip. Wat toch ook wel aan het spektakel heeft bijgebracht dit seizoen. Maar Pirelli zullen hun banden aan ieder type circuit moeten aanpassen denk ik.

De oplossing is simpel, geef ze x aantal banden voor de trainingen, dan 3 sets voor de kwalificaties en nog eens 4 sets voor de race, zonder dat je dus banden uit de kwali opnieuw moet gebruiken in de race. Of die kwalificatieband dan een andere rubbersoort is of niet, maakt dan ook niks uit, het is toch voor iedereen hetzelfde.

Ik ben trouwens nog een beetje verkeerd in mijn stelling, de ware oorzaak van deze wanvertoning is niet Pirelli, maar wel de regel dat je 2 verschillende compounds moet gebruiken in de race. Als die stomme regel er niet was geweest, dan hadden ze een driestopper gedaan op de hardere band en wel lekker door kunnen racen (op de zachtere band was een driestopper onmogelijk en op de hardere band ging dit heel eenvoudig).
iedereen deed een 3 stopper. En niemand is verplicht om de 2e keer weer de softe compound te gebruiken. Ik denk dat je eerder het probleem in het circuit moet zien waar het gewoon lastig inhalen is tussen gelijkwaardige auto's

Jozef

Citaat van: monaco2011 op 09 oktober 2011 - 11:36:13
Citaat van: Jozef op 09 oktober 2011 - 10:48:12
Citaat van: KVDracer op 09 oktober 2011 - 10:42:02
De mensen van Pirelli zeiden het zelf al na de kwali dat er iets ging moeten gebeuren, want dat er slecht 6 rijders effectief rijden in Q3 en de andere 4 banden sparen is niet het plan. De FIA heeft gevraagd voor banden die sneller afslijten en betere grip geven, maar dit heeft niemand gewild. Zoals Pirelli en de teams al zeiden, geef pmeer setjes banden ter beschikking van de rijders en zorg ervoor dat ze moeten rijden in Q3. Volgend jaar zal Pirelli hun banden wel wat geschikter maken voor circuits zoals deze. Het is nog maar hun eerste jaar.
Maar om terug te gaan naar vorig jaar vind ik ook niet zo'n goed idee. Dan hadden we minder inhaalacties gezien, want die banden bleven continu grip geven en dan ging de grip langzaam weg. Nu zie je inhaalacties doordat een rijder een ronde te lang heeft doorgereden en dan plots 2sec trager rijd door het gebrek aan grip. Wat toch ook wel aan het spektakel heeft bijgebracht dit seizoen. Maar Pirelli zullen hun banden aan ieder type circuit moeten aanpassen denk ik.

De oplossing is simpel, geef ze x aantal banden voor de trainingen, dan 3 sets voor de kwalificaties en nog eens 4 sets voor de race, zonder dat je dus banden uit de kwali opnieuw moet gebruiken in de race. Of die kwalificatieband dan een andere rubbersoort is of niet, maakt dan ook niks uit, het is toch voor iedereen hetzelfde.

Ik ben trouwens nog een beetje verkeerd in mijn stelling, de ware oorzaak van deze wanvertoning is niet Pirelli, maar wel de regel dat je 2 verschillende compounds moet gebruiken in de race. Als die stomme regel er niet was geweest, dan hadden ze een driestopper gedaan op de hardere band en wel lekker door kunnen racen (op de zachtere band was een driestopper onmogelijk en op de hardere band ging dit heel eenvoudig).

iedereen deed een 3 stopper. En niemand is verplicht om de 2e keer weer de softe compound te gebruiken. Ik denk dat je eerder het probleem in het circuit moet zien waar het gewoon lastig inhalen is tussen gelijkwaardige auto's

Natuurlijk is dat niet verplicht, maar je zou wel heel dom zijn om het niet te doen want op de softs rijden en iets inhouden is nog altijd sneller dan op de hards rijden... ::)

Als je ze dwingt om 1 compound te kiezen, zullen ze voor de hards moeten gaan omdat ze het anders niet op 3 stops zouden redden, maar dat geeft dan weer iets overschot waardoor ze harder kunnen pushen.

monaco2011

Citaat van: Jozef op 09 oktober 2011 - 11:38:23
Citaat van: monaco2011 op 09 oktober 2011 - 11:36:13
Citaat van: Jozef op 09 oktober 2011 - 10:48:12
Citaat van: KVDracer op 09 oktober 2011 - 10:42:02
De mensen van Pirelli zeiden het zelf al na de kwali dat er iets ging moeten gebeuren, want dat er slecht 6 rijders effectief rijden in Q3 en de andere 4 banden sparen is niet het plan. De FIA heeft gevraagd voor banden die sneller afslijten en betere grip geven, maar dit heeft niemand gewild. Zoals Pirelli en de teams al zeiden, geef pmeer setjes banden ter beschikking van de rijders en zorg ervoor dat ze moeten rijden in Q3. Volgend jaar zal Pirelli hun banden wel wat geschikter maken voor circuits zoals deze. Het is nog maar hun eerste jaar.
Maar om terug te gaan naar vorig jaar vind ik ook niet zo'n goed idee. Dan hadden we minder inhaalacties gezien, want die banden bleven continu grip geven en dan ging de grip langzaam weg. Nu zie je inhaalacties doordat een rijder een ronde te lang heeft doorgereden en dan plots 2sec trager rijd door het gebrek aan grip. Wat toch ook wel aan het spektakel heeft bijgebracht dit seizoen. Maar Pirelli zullen hun banden aan ieder type circuit moeten aanpassen denk ik.

De oplossing is simpel, geef ze x aantal banden voor de trainingen, dan 3 sets voor de kwalificaties en nog eens 4 sets voor de race, zonder dat je dus banden uit de kwali opnieuw moet gebruiken in de race. Of die kwalificatieband dan een andere rubbersoort is of niet, maakt dan ook niks uit, het is toch voor iedereen hetzelfde.

Ik ben trouwens nog een beetje verkeerd in mijn stelling, de ware oorzaak van deze wanvertoning is niet Pirelli, maar wel de regel dat je 2 verschillende compounds moet gebruiken in de race. Als die stomme regel er niet was geweest, dan hadden ze een driestopper gedaan op de hardere band en wel lekker door kunnen racen (op de zachtere band was een driestopper onmogelijk en op de hardere band ging dit heel eenvoudig).

iedereen deed een 3 stopper. En niemand is verplicht om de 2e keer weer de softe compound te gebruiken. Ik denk dat je eerder het probleem in het circuit moet zien waar het gewoon lastig inhalen is tussen gelijkwaardige auto's

Natuurlijk is dat niet verplicht, maar je zou wel heel dom zijn om het niet te doen want op de softs rijden en iets inhouden is nog altijd sneller dan op de hards rijden... ::)

Als je ze dwingt om 1 compound te kiezen, zullen ze voor de hards moeten gaan omdat ze het anders niet op 3 stops zouden redden, maar dat geeft dan weer iets overschot waardoor ze harder kunnen pushen.
dus waarom zouden ze dan voor hard kiezen als de soft sneller is?? als je ze beperkt tot 3 setjes, dan begrijp ik je theorie, anders zullen de meesten alsnog voor de softs kiezen.



rafael25

volgens mij krijgt hij(Button) een betere auto dan hamilton van het team. Hamilton zit totaal niet lekker,en ik heb het indruk dat de relatie tussen Ham en Mclaren niet al te gezond is.

Wizard

Tuurlijk, krijgen we dit weer. :( Denk je nu werkelijk dat McLaren, een team dat miljoenen inversteerd om duizensten te winnen, een coureur gaat voorzien van een mindere auto? Terwijl deze coureur winwaardig is en zelfs kampioenwaardig?

0634

Gaat inderdaad nergens over. Lewis zit gewoon niet goed in zijn vel en Button wel. Dan krijg je dat Button momenteel als beste presteert. Niks geks aan. Het is aan Lewis om weer aan te haken. Een team als McLaren stuurt echt gewoon twee evengoede wagens de baan op, daar zit echt geen verschil tussen.

En als je hier vraagtekens bij zet, kan je ook wel suggereren dat Webber en Massa ook mindere wagens hebben. Slaat ook nergens op, maar goed.

rafael25

Citaat van: Wizard op 09 oktober 2011 - 13:35:58
Tuurlijk, krijgen we dit weer. :( Denk je nu werkelijk dat McLaren, een team dat miljoenen inversteerd om duizensten te winnen, een coureur gaat voorzien van een mindere auto? Terwijl deze coureur winwaardig is en zelfs kampioenwaardig?

  McLaren moet aanstellen van een nieuwe race-engineer voor Hamilton. Hij heeft de snelheid, hij heeft alleen maar de strategie en iemand nodig heeft om hem te vertellen hoe zijn snelheid te gebruiken . Misschien McLaren is bang om Hamilton te verliezen(en dus doet veel om hem te plezieren), zoals hij al eerder gezegd dat hij zal niet eeuwig blijven bij McLaren als ze niet kunnen zorgen voor een goed auto...

rafael25

Jeroen

Jenson sprak op het spoor met McLaren van vorig jaar, meer nog in 2011. De enorme kritiek op het krijgen van gekauwd door Lewis is nu het tegenovergestelde.
Button is nu teamleider van het team.
Button was onberispelijke vandaag,  ondanks de start incident ,hij is een teamleider, als een McLaren fan (voornamelijk hamilton) Het doet me pijn.
Button zijn rijstijl past idd beter bij deze banden(zacht) maar dat was zeker niet de oorzaak van Lewis zijn prestaties. Ook op harde band in de laatste 10 a 15 rondes was het nog lang niet hoe het wezen moet. Lewis liep amper uit op Schumacher, zelfs een paar rondes dat Schumi dichterbij kwam. Dat is niet normaal. Je zag het ook aan hoe de auto vaak reageerde, het zag er niet goed uit(zie herhaling op rtl7)

Wizard

Na de touché klaagde Hamilton over overstuur. Kan er mee te maken hebben.