Round 15: Formula 1 Grand Prix of Japan, 鈴鹿サーキット Suzuka Sākitto

Gestart door Enzo, 04 oktober 2011 - 01:00:40

« vorige - volgende »

Wizard

Niet zo negatief. Vettel werd niet bestraft net als Webber/Schumacher. Dus Hamilton krijgt geen.

Folkert

Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard


Wizard




Folkert

Citaat van: Wizard op 09 oktober 2011 - 09:40:47
Citaat van: Burorri op 09 oktober 2011 - 09:09:31
hoevaak heeft Hamilton Massa al wel niet ingehaald?  ;D

Zonder te toucheren of met? :P
Hebben ze een kseer een race niet getoucheerd?  ;D
Trotse vader van Rosalie(L)


robbert

vettel heeft de titel verdient gewonnen, en button heeft de race verdient gewonnen. Alonso toont toch ook maar eens dat hij toch kan strijden met een slakkeferrari

Jozef

Ik weet niet goed wat ik van deze race moet denken, het leek erop dat ze de hele race lang banden liepen te sparen omdat ze het maar net op 3 stops uit konden rijden, en daardoor kon er nauwelijks op minder dan 2 seconden van elkaar gereden worden.

Je zag het met Vettel, die voor de eerste stops 2-3 seconden voorsprong had op Hamilton, en daarna heel lang 2-3 seconden achter Button heeft gereden.

Je zag het ook met Hamilton, die dezelfde rondetijden kon draaien als Vettel in de eerste stint, maar dan na zijn te vroege pitstop geen vuist meer kan maken. Komt door de pitstop achter Petrov (?) te zitten voor 1 of 2 ronden waardoor hij 2 plaatsen verliest, en omdat hij dan iets oudere banden heeft dan de jongens die wel gewoon in ronde 11-12 konden pitten (Massa, Webber) had hij de grootste moeite om nog überhaupt iets te forceren.

Ook Alonso: die ging wel van 5 naar 2 deze race maar kon niemand inhalen op de baan ondanks dat hij een hele tijd achter Vettel en later achter Button heeft gezeten.

Ik weet het niet, op één of andere manier was dit een kutrace waar veel meer in had gezeten als Pirelli dit jaar niet zo'n kutbanden had gemaakt.

robbert

inderdaad. Terug naar de reglementen van vorig jaar. Dan was dit een echt raceseizoen.
Nu is het wat theater vind ik

0634

Citaat van: Jozef op 09 oktober 2011 - 10:30:35

Ik weet het niet, op één of andere manier was dit een kutrace waar veel meer in had gezeten als Pirelli dit jaar niet zo'n kutbanden had gemaakt.
Mja, ach, Pirelli heeft ons dit jaar heel veel spektakel gegeven. Deze race pakte het wat anders uit. Maar ik blijf het de grootste verrijking sinds heel lang vinden.

KVDracer

De mensen van Pirelli zeiden het zelf al na de kwali dat er iets ging moeten gebeuren, want dat er slecht 6 rijders effectief rijden in Q3 en de andere 4 banden sparen is niet het plan. De FIA heeft gevraagd voor banden die sneller afslijten en betere grip geven, maar dit heeft niemand gewild. Zoals Pirelli en de teams al zeiden, geef pmeer setjes banden ter beschikking van de rijders en zorg ervoor dat ze moeten rijden in Q3. Volgend jaar zal Pirelli hun banden wel wat geschikter maken voor circuits zoals deze. Het is nog maar hun eerste jaar.
Maar om terug te gaan naar vorig jaar vind ik ook niet zo'n goed idee. Dan hadden we minder inhaalacties gezien, want die banden bleven continu grip geven en dan ging de grip langzaam weg. Nu zie je inhaalacties doordat een rijder een ronde te lang heeft doorgereden en dan plots 2sec trager rijd door het gebrek aan grip. Wat toch ook wel aan het spektakel heeft bijgebracht dit seizoen. Maar Pirelli zullen hun banden aan ieder type circuit moeten aanpassen denk ik.

Jozef

Citaat van: Jeroen op 09 oktober 2011 - 10:39:46
Citaat van: Jozef op 09 oktober 2011 - 10:30:35

Ik weet het niet, op één of andere manier was dit een kutrace waar veel meer in had gezeten als Pirelli dit jaar niet zo'n kutbanden had gemaakt.
Mja, ach, Pirelli heeft ons dit jaar heel veel spektakel gegeven. Deze race pakte het wat anders uit. Maar ik blijf het de grootste verrijking sinds heel lang vinden.

Wat voor spektakel dan? Inhaalmanoeuvres tussen auto's die in snelheid meer dan 2 seconden per ronde verschillen omdat de ene op oude banden rijdt en de andere niet? Nou, fantastisch. ::)

Of bedoel je de crashes die hierdoor veroorzaakt worden zoals die van Schumacher twee weken geleden?

Jozef

Citaat van: KVDracer op 09 oktober 2011 - 10:42:02
De mensen van Pirelli zeiden het zelf al na de kwali dat er iets ging moeten gebeuren, want dat er slecht 6 rijders effectief rijden in Q3 en de andere 4 banden sparen is niet het plan. De FIA heeft gevraagd voor banden die sneller afslijten en betere grip geven, maar dit heeft niemand gewild. Zoals Pirelli en de teams al zeiden, geef pmeer setjes banden ter beschikking van de rijders en zorg ervoor dat ze moeten rijden in Q3. Volgend jaar zal Pirelli hun banden wel wat geschikter maken voor circuits zoals deze. Het is nog maar hun eerste jaar.
Maar om terug te gaan naar vorig jaar vind ik ook niet zo'n goed idee. Dan hadden we minder inhaalacties gezien, want die banden bleven continu grip geven en dan ging de grip langzaam weg. Nu zie je inhaalacties doordat een rijder een ronde te lang heeft doorgereden en dan plots 2sec trager rijd door het gebrek aan grip. Wat toch ook wel aan het spektakel heeft bijgebracht dit seizoen. Maar Pirelli zullen hun banden aan ieder type circuit moeten aanpassen denk ik.

De oplossing is simpel, geef ze x aantal banden voor de trainingen, dan 3 sets voor de kwalificaties en nog eens 4 sets voor de race, zonder dat je dus banden uit de kwali opnieuw moet gebruiken in de race. Of die kwalificatieband dan een andere rubbersoort is of niet, maakt dan ook niks uit, het is toch voor iedereen hetzelfde.

Ik ben trouwens nog een beetje verkeerd in mijn stelling, de ware oorzaak van deze wanvertoning is niet Pirelli, maar wel de regel dat je 2 verschillende compounds moet gebruiken in de race. Als die stomme regel er niet was geweest, dan hadden ze een driestopper gedaan op de hardere band en wel lekker door kunnen racen (op de zachtere band was een driestopper onmogelijk en op de hardere band ging dit heel eenvoudig).