Round 14: Formula 1 Singtel Singapore Grand Prix

Gestart door Enzo, 20 september 2011 - 02:29:32

« vorige - volgende »

Wizard

Citaat van: Jozef op 26 september 2011 - 17:01:02
Probleem is dat je totaal niet in de hand hebt of je tegenstander verder kan of niet. Het contact tussen Hamilton en Massa was héél licht alleen heeft Massa net de pech dat er een stuk carbon in zijn band snijdt. Maar dat is iets dat Hamilton totaal niet in de hand heeft op dat moment. Hij had het contact kunnen vermijden, maar zelfs nu er wel contact was is het niet gek om te zeggen dat Massa er 9 keer op 10 mee wegkomt zonder grote schade aan zijn auto.

Moet je dan Hamilton bestraffen omdat het deze keer toevallig slecht afloopt? Naar mijn mening beland je dan in een nog grotere loterij en dat moet je echt niet willen.

Bij Schumacher en Perez is het net het omgekeerde. Dat Perez hier gewoon door kan rijden is een klein mirakel.

Maar wil je dus zeggen dat als Perez nu niet door had kunnen rijden, dat je dan Schumacher wel een straf zou geven? En dat als Massa wel door had kunnen rijden, dat je Hamilton dan geen straf zou geven? Dat is raar want de acties van Hamilton en Schumacher zouden niet anders worden.

De FIA moet dus wel consequent zijn. Ofwel bestraffen ze ELK contact dat duidelijk de schuld is van één rijder ongeacht of die andere rijder er schade van ondervindt of niet (en in dat geval had Schumacher al véél DT's gekregen dit seizoen), ofwel bestraffen ze het nooit.

Je mag geen voordeel hebben bij een touché. Ik denk dat dát essentiëel is voor het uitdelen van straffen. Toevallig dat we gisteren 2 uitersten zagen. Lichte touché met grote gevolgen en een Schumacher die zijn wagen hard achterop de Sauber plempt, zonder nadelige gevolgen voor Perez. De uitzonderingen die de regel bevestigen. Het niet in de hand hebben op de gevolgen vind ik dan ook niet redelijk. Zo kan je pitlimiter dienst weigeren, heb jij dat als coureur niet in de hand maar word je toch bestraft. Denk ook aan een unsafe release. Allen kunnen we inscharen onder het mom, shit happens.

monaco2011

Citaat van: Jozef op 26 september 2011 - 17:01:02
Citaat van: monaco2011 op 26 september 2011 - 16:41:39
Citaat van: monaco2011 op 26 september 2011 - 13:58:30
Citaat van: Makke op 26 september 2011 - 09:42:52
Citaat van: M@rc op 26 september 2011 - 09:03:37
Citaat van: Bart VD op 26 september 2011 - 07:58:13
Citaat van: robbert op 25 september 2011 - 22:51:35
ja vettel weer verdiend gewonnen en zo goed al wereldkampioen. Hamilton heeft weer het beste van zichzelf laten zien. Het wordt tijd dat de fia die vent eens goed straft. Want nu begint het te ver te gaan

Helemaal niet.  Het wordt hoog tijd dat er eens wat gedaan wordt aan dat gegooi met straffen.  We hebben het hier over F1 racen, niet over een pillow fight.  In een race wordt er ingehaald, en bij het inhalen raak je soms de andere wagen.  Shit happens, leer ermee leven.  Ik heb duizendmaal liever een Hamilton die ervoor gaat en dan jammer genoeg af en toe de andere wagen raakt, dan een of andere plant die niet durft omdat botsen foei is.

Dat vind ik over dit geval nou ook. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de reacties hierop gevoed worden door de publieke opinie alsof Hamilton een ongeleid projektiel is. Ik vind hem hier weinig schuld treffen. Hij zit aan de buitenkant en zo goed als tegen de muur, beide proberen elkaar af te troeven met het gekende gevolg. Hamilton moet ook ooit die bocht nemen en insturen. Veel commotie om iets dat elke race wel eens gebeurd.

Bwa, dat is Hamilton's fout wel. Ook al ziet hij zijn voorvleugel niet. Maar natuurlijk was de aanrijding tussen Schumacher en Perez ook Schumacher's schuld. Voor hem is er dan enkel weer een waarschuwing. De stewards straffen dus wederom niet consequent. De drive-through voor Hamilton was wat mij betreft terecht. Hij verkloot Massa's race daar, niet dat hij verder was geraakt dan plaats 6, maar toch. Maar ook voor Schumacher moest er dus een straf zijn.

Verder moet je zo'n uitspraken van robbert wat negeren. Die man heeft een serieuze wraak/wrok ontwikkelt jegens McLaren/Hamilton. En aangezien hij niet in staat is om zijn, daaruit vloeiende, frustraties te bedwingen krijg je zoiets.
Denk je dat Hamilton een straf had gekregen als hij de muur in was geknald en Massa gewoon verder had gekund?? Denk het niet.
In België kreeg Hamilton ook alleen een waarschuwing, vergelijkbare situatie. De Sauber kan verder, Hamilton niet. Zeer consequent van de FIA dus!!

Probleem is dat je totaal niet in de hand hebt of je tegenstander verder kan of niet. Het contact tussen Hamilton en Massa was héél licht alleen heeft Massa net de pech dat er een stuk carbon in zijn band snijdt. Maar dat is iets dat Hamilton totaal niet in de hand heeft op dat moment. Hij had het contact kunnen vermijden, maar zelfs nu er wel contact was is het niet gek om te zeggen dat Massa er 9 keer op 10 mee wegkomt zonder grote schade aan zijn auto.

Moet je dan Hamilton bestraffen omdat het deze keer toevallig slecht afloopt? Naar mijn mening beland je dan in een nog grotere loterij en dat moet je echt niet willen.

Bij Schumacher en Perez is het net het omgekeerde. Dat Perez hier gewoon door kan rijden is een klein mirakel.

Maar wil je dus zeggen dat als Perez nu niet door had kunnen rijden, dat je dan Schumacher wel een straf zou geven? En dat als Massa wel door had kunnen rijden, dat je Hamilton dan geen straf zou geven? Dat is raar want de acties van Hamilton en Schumacher zouden niet anders worden.

De FIA moet dus wel consequent zijn. Ofwel bestraffen ze ELK contact dat duidelijk de schuld is van één rijder ongeacht of die andere rijder er schade van ondervindt of niet (en in dat geval had Schumacher al véél DT's gekregen dit seizoen), ofwel bestraffen ze het nooit.
nee, dat hoeft nog geen eens persé, maar feit is wel dat Schumacher zelf al niet verder kan, net als Hamilton in Spa. Dan hoef je ze in principe niet nog een straf erbij te geven? Als je als Liuzzi een potje gaat kegelen, dan kan ik me er wel iets bij voorstellen dat er een straf wordt gegeven.
En ja, uit punt van rechtvaardigheid vind ik dat ze ook zeker wel mee mogen nemen of de in dat geval onschuldige coureur verder kan.
Het contact tussen Hamilton en Massa was niet heel licht trouwens. Ook niet heel zwaar, maar ook niet heel licht, daar komt Massa niet 9 van de 10x mee weg. Ik denk juist dat ie er nu met een lekke band nog redelijk goed mee wegkomt.
Ach ja, ik heb ook helemaal geen zin om hier nog over te discussiëren, blijkbaar kunnen ze het bij de FIA toch niet goed doen, ook al doen ze het gewoon prima.

0634

Citaat van: Jozef op 26 september 2011 - 16:51:04
Citaat van: Jeroen op 26 september 2011 - 06:17:13
Citaat van: Jozef op 26 september 2011 - 00:07:22
Citaat van: Jeroen op 25 september 2011 - 21:19:07
Citaat van: monaco2011 op 25 september 2011 - 20:26:54
blijkbaar hadden we het toch wel over hetzelfde. Ik zie het probleem daar niet zo. Perez gaat met een lichte voorsprong de bocht in, maar Rosberg heeft de binnenkant en Perez stuur gewoon in, Rosberg kan geen kant op. Bovendien kunnen beiden gewoon verder, kun je toch moeilijk een drive trough voor geven
Puur raceongeval inderdaad. Niets aan het handje. Verdiend geen enkele straf.
Het was ook niet gevaarlijk, of een opzettelijke botsing van 1 van beide heren, maar Rosberg pakt er wel de positie door. Hij remde iets te laat en blokkeerde zijn voorwiel, schoof daardoor misschien wat verder door dan hij bedoeld had. Waarschijnlijk was hij wat gefrustreerd omdat hij in de bocht ervoor in de fout was gegaan en daardoor de positie had afgegeven aan Perez. Maar wat mij betreft had hij de positie terug moeten geven, de manier waarop hij er voorbijging was toch niet helemaal koosjer.
Kom op zeg, gewoon een kwestie van inhalen aan de binnenkant, die jongen zit er dan, glijdt iets en Perez laat hem net even te weinig ruimte. Stadnaard raceongevalletje. Als we daar al voor gaan straffen of plekken terug moeten geven is het einde zoek. Ze raken elkaar eventjes, so what...

F1 is geen contactsport. Als ze geen contact maken, houdt Perez waarschijnlijk de positie.
Ja, maar het is een raceongeval juist omdat beide schuldig zijn. Rosberg zit ernaast, dan kan je niet insturen alsof hij er niet zit.

Wizard

Inderdaad. Maar als je door het uitdelen van een beuk je concurent naast de baan drukt, staat het netjes om die positie terug te geven en het opnieuw te proberen. Rosberg had weldegelijk profijt van de beuk. Helemaal netjes is het niet natuurlijk.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 26 september 2011 - 17:16:35
Inderdaad. Maar als je door het uitdelen van een beuk je concurent naast de baan drukt, staat het netjes om die positie terug te geven en het opnieuw te proberen. Rosberg had weldegelijk profijt van de beuk. Helemaal netjes is het niet natuurlijk.
nee, maar Perez stuurt in of Rosberg er niet zit. Zoals Jeroen al zegt, zijn beiden hier schuldig. t is niet zo dat Rosberg m er op t laatst nog ff onverwacht tussenprikt, Perez weet dat ie daar zit en geeft Rosberg net ff te weinig ruimte. Dit soort dingen moeten gewoon kunnen, van beide kanten ietwat lomp, maar goed.

Wizard

Kan me niet herinneren dat Perez daar instuurde alsof Rosberg er niet zag. Zal eens kijken of ik dat kan terugvinden. Als dat inderdaad klopt, mag je de bovenstaande post van mij negeren. Dan sluit ik mij aan bij Jeroen (en jou).

monaco2011

Citaat van: Wizard op 26 september 2011 - 17:28:05
Kan me niet herinneren dat Perez daar instuurde alsof Rosberg er niet zag. Zal eens kijken of ik dat kan terugvinden. Als dat inderdaad klopt, mag je de bovenstaande post van mij negeren. Dan sluit ik mij aan bij Jeroen (en jou).

Wizard

Had het al gevonden. Inderdaad een race-incident. Niet meer en niet minder.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 26 september 2011 - 17:33:40
Had het al gevonden. Inderdaad een race-incident. Niet meer en niet minder.
als ik het terugkijkt lijkt het zelfs of Perez even inhoudt om Rosberg langs te laten nadat hij (Perez) de bocht heeft afgesneden

0634

Hoe het ook zij: Rosberg zat er volledig naast en had dus net zoveel recht op de bocht als Perez. Geen straf dus. Voor geen van beiden. Dat is racen.

Jozef

Citaat van: Wizard op 26 september 2011 - 17:08:04
Citaat van: Jozef op 26 september 2011 - 17:01:02
Probleem is dat je totaal niet in de hand hebt of je tegenstander verder kan of niet. Het contact tussen Hamilton en Massa was héél licht alleen heeft Massa net de pech dat er een stuk carbon in zijn band snijdt. Maar dat is iets dat Hamilton totaal niet in de hand heeft op dat moment. Hij had het contact kunnen vermijden, maar zelfs nu er wel contact was is het niet gek om te zeggen dat Massa er 9 keer op 10 mee wegkomt zonder grote schade aan zijn auto.

Moet je dan Hamilton bestraffen omdat het deze keer toevallig slecht afloopt? Naar mijn mening beland je dan in een nog grotere loterij en dat moet je echt niet willen.

Bij Schumacher en Perez is het net het omgekeerde. Dat Perez hier gewoon door kan rijden is een klein mirakel.

Maar wil je dus zeggen dat als Perez nu niet door had kunnen rijden, dat je dan Schumacher wel een straf zou geven? En dat als Massa wel door had kunnen rijden, dat je Hamilton dan geen straf zou geven? Dat is raar want de acties van Hamilton en Schumacher zouden niet anders worden.

De FIA moet dus wel consequent zijn. Ofwel bestraffen ze ELK contact dat duidelijk de schuld is van één rijder ongeacht of die andere rijder er schade van ondervindt of niet (en in dat geval had Schumacher al véél DT's gekregen dit seizoen), ofwel bestraffen ze het nooit.

Je mag geen voordeel hebben bij een touché. Ik denk dat dát essentiëel is voor het uitdelen van straffen. Toevallig dat we gisteren 2 uitersten zagen. Lichte touché met grote gevolgen en een Schumacher die zijn wagen hard achterop de Sauber plempt, zonder nadelige gevolgen voor Perez. De uitzonderingen die de regel bevestigen. Het niet in de hand hebben op de gevolgen vind ik dan ook niet redelijk. Zo kan je pitlimiter dienst weigeren, heb jij dat als coureur niet in de hand maar word je toch bestraft. Denk ook aan een unsafe release. Allen kunnen we inscharen onder het mom, shit happens.

Hamilton had er toch ook geen voordeel bij? ???

Wizard

Jawel. Hij reed voor Massa. En daarop wordt een touché beoordeelt. Niet op de rest van het veld. Die staan er los van.

Kootje

En waar was dan het voordeel voor Alonso in Maleisië toen hij Hamilton aanreed ??

Hij moest naar binnen voor 'n nieuwe vleugel, terwijl er bij Hamilton geen vuiltje aan de lucht was.
En zo werden ook de beide Sauber en Force India rijders al eens bestraft zonder dat ze voordeel haalden uit de situatie.  Ik denk dus niet dat het voordeelcriteria gebruikt wordt.


Wizard


Jozef

Citaat van: Wizard op 26 september 2011 - 18:49:38
Jawel. Hij reed voor Massa. En daarop wordt een touché beoordeelt. Niet op de rest van het veld. Die staan er los van.

Dus je mag onbestraft iemand anders raken zolang je er zelf maar méér nadeel aan hebt dan je tegenstander? Rare manier van beoordelen.