De grote vier: toen of nu?

Gestart door 0634, 17 september 2011 - 21:34:16

« vorige - volgende »

De grote 4 van nu mogen nog niet in de schaduw staan van die van de jaren 80

Klopt. Dit is een kleuterklas vergeleken met toen
4 (28.6%)
Naaah, zit nog maar bar weinig verschil tussen hoor!
8 (57.1%)
Onzin. De huidige top is zoveel beter dan die vergane glorie
2 (14.3%)

Totaal aantal stemmen: 11

Wizard

Citaat van: M@rc op 27 september 2011 - 13:17:25
Dat maakt het eigenlijk wel een héél rekbaar betekenisloos begrip. De Grote 4 kunnen dus volgend jaar evengoed 4 anderen zijn.


Dat is het ook. Bovendien een tijdelijk iets. Want Schumacher reed ook in de jaren, Prost, Senna, Piquet en Mansell. Dus eigenlijk de grote vijf. ;)

0634

Toen Piquet nog reed en eigenlijk Mansell en Prost ook was Schumacher nog geen grote jongen natuurlijk ;)

Schumacher was jarenlang de grote 1, dat wel.

0634

Citaat van: Wizard op 27 september 2011 - 17:58:31
Citaat van: M@rc op 27 september 2011 - 13:17:25
Dat maakt het eigenlijk wel een héél rekbaar betekenisloos begrip. De Grote 4 kunnen dus volgend jaar evengoed 4 anderen zijn.


Dat is het ook. Bovendien een tijdelijk iets. Want Schumacher reed ook in de jaren, Prost, Senna, Piquet en Mansell. Dus eigenlijk de grote vijf. ;)

Ik vind neit dat dat ieder jaar kan veranderen. Zeker niet. Daarom geef ik ook aan de grote 4 van de laatste 4,5 jaar.

Maar los daarvan: ieder zal zijn eigen definitie hebben. Maar omdat er in de jaren 80 een duidelijk top 4 was, zocht ik die nu voor het vergelijk ook.

Wizard

Ieder jaar is misschien inderdaad iets te veel van het goede, maar Schumacher, de succesvolste ooit, hoort in mijn opinie niet bij de huidige lijstaanvoerders. En begin jaren 90 ook niet. Dus het is een breed begrip en tevens een momentopname.

T.Nuvolari

Citaat van: monaco2011 op 27 september 2011 - 17:50:32
als Button in 2008 of 2009 was begonnen was ik daar ook zeker in meegegaan, maar hij heeft ook heel wat jaren ietwat kleurloos rondgereden, had de grootste moeite met teamgenoten als Ralf, Fischichella, Trulli en in iets mindere mate Barichello. Daardoor kijk ik toch iets anders naar zn resultaten uit de laatste 3 jaar, die natuurlijk prima zijn. Als ie nog een paar jaar zo doorgaat en hij verslaat Hamilton fair en square, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Nou doe je waarheid toch wel een beetje geweld aan.
2000 R.Schumacher was zijn teamgenoot in zijn eerste jaar, terwijl hij maar 1 jaar F3 op zijn conto had. Scoorde toch mooi 12 punten, Ralf 24
2001 Fisichella was zijn teamgenoot in zijn 2de jaar en dat in een geweldig slechte Benetton, scoorde 2 punten Fisi scoorde er 8.
2002 Werd hij enkel in de kwali's verslagen door Trulli, In het kampioenschap eindigde hij 5 punten voor hem.
Verder was hij van begin af gewoon veel en veel beter dan Villeneuve, Sato en Barrichello.


0634

Citaat van: M@rc op 27 september 2011 - 19:21:28
Citaat van: monaco2011 op 27 september 2011 - 17:50:32
als Button in 2008 of 2009 was begonnen was ik daar ook zeker in meegegaan, maar hij heeft ook heel wat jaren ietwat kleurloos rondgereden, had de grootste moeite met teamgenoten als Ralf, Fischichella, Trulli en in iets mindere mate Barichello. Daardoor kijk ik toch iets anders naar zn resultaten uit de laatste 3 jaar, die natuurlijk prima zijn. Als ie nog een paar jaar zo doorgaat en hij verslaat Hamilton fair en square, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Nou doe je waarheid toch wel een beetje geweld aan.
2000 R.Schumacher was zijn teamgenoot in zijn eerste jaar, terwijl hij maar 1 jaar F3 op zijn conto had. Scoorde toch mooi 12 punten, Ralf 24
2001 Fisichella was zijn teamgenoot in zijn 2de jaar en dat in een geweldig slechte Benetton, scoorde 2 punten Fisi scoorde er 8.
2002 Werd hij enkel in de kwali's verslagen door Trulli, In het kampioenschap eindigde hij 5 punten voor hem.
Verder was hij van begin af gewoon veel en veel beter dan Villeneuve, Sato en Barrichello.

Bovendien zag je dat JB keurig derde werd in 2004 achter de Ferrari's toen BAR hem eens een goede wagen gaf.

Hij had idd een paar miserabele jaren in Benetton en Honda, maar dat waren ook echte barrels. Ik geloof ook best dat je motivatie er dan niet beter op wordt.

monaco2011

Citaat van: M@rc op 27 september 2011 - 19:21:28
Citaat van: monaco2011 op 27 september 2011 - 17:50:32
als Button in 2008 of 2009 was begonnen was ik daar ook zeker in meegegaan, maar hij heeft ook heel wat jaren ietwat kleurloos rondgereden, had de grootste moeite met teamgenoten als Ralf, Fischichella, Trulli en in iets mindere mate Barichello. Daardoor kijk ik toch iets anders naar zn resultaten uit de laatste 3 jaar, die natuurlijk prima zijn. Als ie nog een paar jaar zo doorgaat en hij verslaat Hamilton fair en square, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Nou doe je waarheid toch wel een beetje geweld aan.
2000 R.Schumacher was zijn teamgenoot in zijn eerste jaar, terwijl hij maar 1 jaar F3 op zijn conto had. Scoorde toch mooi 12 punten, Ralf 24
2001 Fisichella was zijn teamgenoot in zijn 2de jaar en dat in een geweldig slechte Benetton, scoorde 2 punten Fisi scoorde er 8.
2002 Werd hij enkel in de kwali's verslagen door Trulli, In het kampioenschap eindigde hij 5 punten voor hem.
Verder was hij van begin af gewoon veel en veel beter dan Villeneuve, Sato en Barrichello.
ik doe de waarheid helemaal geen geweld aan. Ik zeg alleen dat ie er de grootste moeite mee had en dat is toch gewoon zo. t is iig niet zo dat ie ze ff met gemak versloeg en t waren zeker geen topprestatie. Hij was zeker niet veel en veel beter dan Barichello. Hoe dan ook, we kunnen er lang en breed over discussiëren, gemiddeld gezien is het niet bijster indrukwekkend, tenminste niet voor een vermeend buitencategorie coureur.

Wizard

Juist wel. Zeker nu inhalen mogelijk is, zie je dat Button niet persé het beste van het beste spul nodig heeft om te zegevieren en laat indrukwekkende races zien.

0634

Precies. Buiten dat is buitencategorie de categorie Senna, Prost, Clark en Fangio. En niemand schaart Button daarbij geloof ik.

monaco2011

Citaat van: Jeroen op 27 september 2011 - 21:47:36
Precies. Buiten dat is buitencategorie de categorie Senna, Prost, Clark en Fangio. En niemand schaart Button daarbij geloof ik.
nee, ik heb het over de buitencategorie van momenteel. Tja, beetje verwarrend misschien. Maar goed, als je nou kijkt na de races vorig seizoen dat ze beiden (Hamilton en Button) finishen dan is dat ook gewoon 10-3 in het voordeel van Hamilton. Dit jaar is het dan 5-5, ook voornamelijk omdat hamilton een beroerd jaar heeft en dan vooral de laatste paar races. In kwalificatie is het verschil nog veel groter. Ondanks dat het feit dat Button het dit seizoen en ook vorig seizoen boven verwachting goed doet, is ie volgens mij zeker niet van het niveau Hamilton. Met Vettel en Alonso vind ik het wat lastiger vergelijken, maar als ie niet van het niveau Hamilton is, past ie dus sowieso niet in het rijtje van Hamilton, Alonso en Vettel ;) 

Wizard

Om deze cijfers erbij te halen zul je de races moeten analyseren. Feit is dat hij voor Lewis staat in het kampioenschap. Daar kan niemand omheen. Als Button daadwerkelijk het seizoen afsluit voor Lewis kun je moeilijk beweren dat Button onder doet voor Hamilton. Gezien Hamilton wordt geplaatst bij de grote vier sluit Button daar automatisch bij aan. Ook al zou Hamilton alsnog voor Button eindigen. Een giga groot verschil zit er niet tussen beide. Niet voor niks dat Horner uitsprak, gecharmeerd te zijn van het McLaren duo. Als zo'n man dat al roept kun je het moeilijk negeren.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 27 september 2011 - 21:47:36
Precies. Buiten dat is buitencategorie de categorie Senna, Prost, Clark en Fangio. En niemand schaart Button daarbij geloof ik.

Dat is wel wat ik begreep toen je Button bij "de grote vier" zette.
de grote vier = buitencategorie

Vandaar dat ik hem daar niet onder schaarde.
Maar hij behoort zeker tot de vier/vijf besten van 't huidige veld.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 27 september 2011 - 22:28:18
Om deze cijfers erbij te halen zul je de races moeten analyseren. Feit is dat hij voor Lewis staat in het kampioenschap. Daar kan niemand omheen. Als Button daadwerkelijk het seizoen afsluit voor Lewis kun je moeilijk beweren dat Button onder doet voor Hamilton. Gezien Hamilton wordt geplaatst bij de grote vier sluit Button daar automatisch bij aan. Ook al zou Hamilton alsnog voor Button eindigen. Een giga groot verschil zit er niet tussen beide. Niet voor niks dat Horner uitsprak, gecharmeerd te zijn van het McLaren duo. Als zo'n man dat al roept kun je het moeilijk negeren.
ok, dus als button dit seizoen voor Hamilton eindigt, die een beroerd seizoen heeft, is ie ineens net zo goed?? Die uitspraak van Horner zegt helemaal niks, tuurlijk kan ie van beiden gecharmeerd zijn, dat wil toch niet zeggen dat ie ze even goed vind?? Misschien ziet in Button wel de ideale vervanger van Webber en in Hamilton de ideale vervanger van Vettel.
En idd, als je races en kwalificaties gaat analyseren dan zie je gewoon dat Lewis toch wel een behoorlijk stukje sneller is. Heeft Jenson ooit een droge race in een McLaren gewonnen?? Dat ie t dit jaar beter doet valt moeilijk te ontkennen, maar da's ook zeker te wijten aan het feit dat Lewis onder zn niveau presteert. De Lewis van dit jaar (gemiddeld gezien) zou ik ook zeker niet in het rijtje met Vettel en Alonso zetten.

0634

Citaat van: Kootje op 27 september 2011 - 22:47:24
Citaat van: Jeroen op 27 september 2011 - 21:47:36
Precies. Buiten dat is buitencategorie de categorie Senna, Prost, Clark en Fangio. En niemand schaart Button daarbij geloof ik.

Dat is wel wat ik begreep toen je Button bij "de grote vier" zette.
de grote vier = buitencategorie

Vandaar dat ik hem daar niet onder schaarde.
Maar hij behoort zeker tot de vier/vijf besten van 't huidige veld.
Nou, volgens mij was dat toch duidelijk: ik heb al vrij snel gezegd dat ik (nog) niemand van de huidige lichting (behoudens MS die ik voor het gemak niet bij deze lichting meereken) bij de buitencategorie vind horen. Als dat niet duidelijk was, excuus.

Er zijn een paar rijders van de buitencategorie. Verder dan Senna, Prost, Clark, Fangio, Schumacher, Stewart en (wellicht) Lauda kom ik niet. Ascari misschien nog. Van de huidige lichting maken de door mij genoemde rijders de laatste 4,5 jaar de dienst uit, iig qua resultaat. Dat lijkt mij niet te ontkennen. Daarom snap ik de discussie ook niet zo, want die feiten liggen daar.

De vraag was of deze vier kwalitatief net zo sterk zijn als die van toen. Daar kan je over discussieren, en dat was ook de bedoeling. Als je dus vind dat Button of een ander kwalitatief minder is doet dat afbreuk aan de grote mannen van nu en kan je wellicht zeggen dat die van toen beter waren. Maar ik vind dat niet, want ik vond Piquet nooit zoveel beter dan Button nu is. Bijvoorbeeld. Ook Piquet was niet zo snel als sommigen anderen, maar kwam op de een of andere manier in races vaak naar boven.

Hamilton en Mansell zijn dezelfde type rijders, Hamilton heeft m.i. meer natuurtalent, hoewel ik altijd een grote Mansell fan was. Als ik Alonso vergelijk met Prost zeg ik dat ze van hetzelfde niveau zijn. Beiden sluw, slim, heel erg allround. Blijft over Vettel vs. Senna. Dat wint Senna met speels gemak, maar Vettel heeft wel dezelfde natuurlijke snelheid, maar is racend nog niet zo ver m.i..

Al met al is deze lichting nog lang niet klaar en die vroegere lichting natuurlijk wel. Die rijders van die lichting hebben vrijwel allemaal een jaar of 10 op absoluut topniveau gepresteerd, die van nu natuurlijk nog niet. Op basis van het feit dat deze jongens nog volop in ontwikkeling zijn (m.n. Lewis en Vettel) denk ik dat in aanleg het niveau niet veel anders zal zijn en hou ik op een gelijkspel.


Wizard

Citaat van: monaco2011 op 27 september 2011 - 23:19:53
ok, dus als button dit seizoen voor Hamilton eindigt, die een beroerd seizoen heeft, is ie ineens net zo goed?? Die uitspraak van Horner zegt helemaal niks, tuurlijk kan ie van beiden gecharmeerd zijn, dat wil toch niet zeggen dat ie ze even goed vind?? Misschien ziet in Button wel de ideale vervanger van Webber en in Hamilton de ideale vervanger van Vettel.
En idd, als je races en kwalificaties gaat analyseren dan zie je gewoon dat Lewis toch wel een behoorlijk stukje sneller is. Heeft Jenson ooit een droge race in een McLaren gewonnen?? Dat ie t dit jaar beter doet valt moeilijk te ontkennen, maar da's ook zeker te wijten aan het feit dat Lewis onder zn niveau presteert. De Lewis van dit jaar (gemiddeld gezien) zou ik ook zeker niet in het rijtje met Vettel en Alonso zetten.

Het is vrij eenvoudig: als je aan het einde van het kampioenschap voor iemand staat (met het zelfde materiaal), heb je het beter gedaan. Tenzij iemand slachtoffer is van diverse uitvalbeurten door technische dan wel mechanische pech. Dat is niet het geval dus doet Button het beter. Egaal welk argument je daarvoor gebruikt.