De grote vier: toen of nu?

Gestart door 0634, 17 september 2011 - 21:34:16

« vorige - volgende »

De grote 4 van nu mogen nog niet in de schaduw staan van die van de jaren 80

Klopt. Dit is een kleuterklas vergeleken met toen
4 (28.6%)
Naaah, zit nog maar bar weinig verschil tussen hoor!
8 (57.1%)
Onzin. De huidige top is zoveel beter dan die vergane glorie
2 (14.3%)

Totaal aantal stemmen: 11

0634

Dat is jouw mening. Ik schaar Canada 2011 moeiteloos tussen andere klassieke wedstrijden, zoals de zege van Schumacher in Spa 95. Of Mansell op Silverstone 86 of 87. Moeiteloos. En ook Hongarije was voortreffelijk.

Daar vind ik de 'legende' factor aanmerkelijk hoger bij dan van welke zege van Vettel dan ook dit jaar. Die wint in de snelste wagen, knap, maar niets legendarisch. Bovendien deed Button dat ook toen hij de snelste wagen had in de eerste helft van 09.

Voor mij is er geen twijfel over dat Button erbij hoort. En het knapste is dat hij nog altijd beter lijkt te worden.

Wizard

Citaat van: Kootje op 26 september 2011 - 18:53:56
Voor mij is er meer voor nodig dan resultaten alleen.
Zeg maar de "legende factor"

Over pak 'm beet 25 jaar hebben we 't nog steeds over Vettel ,Alonso en ik verwacht Hamilton.
Maar dat zie ik bij Button gewoon niet gebeuren.

Button heeft afgelopen seizoenen laten zien dat hij zich prima kan meten met de kop van het veld. Met de beste van het veld. En zou het een feit zijn dat hij Lewis Hamilton dit seizoen klopt, dan kan er nog langer worden doorgesproken dan je lief is.

Kootje

Das idd mijn mening.
Alleen de toekomst zal uitwijzen of ik, of juist jullie gelijk hebben waar 't de legende factor betreft.

En tot die tijd mogen jullie hem best tot de grote vier rekenen hoor.  ;)
Jullie wel.  :P
;D




Kootje

Citaat van: Wizard op 26 september 2011 - 19:00:13
Button heeft afgelopen seizoenen laten zien dat hij zich prima kan meten met de kop van het veld. Met de beste van het veld. En zou het een feit zijn dat hij Lewis Hamilton dit seizoen klopt, dan kan er nog langer worden doorgesproken dan je lief is.

Klopt, dat heeft hij zeker.
Maar dat heeft Webber vorig seizoen ook.  ::)

Nu wil ik niet zeggen dat Button en Webber even goed zijn, Button is beter, maar ze staan voor mij wel alletwee in het hokje: TOPCOUREUR en niet in het hokje: SUPERTOPPER/LEGENDE/EXCEPTIONEEL GOED etc.
En dat kan wellicht nog wel veranderen, maar daar is wel meer voor nodig dan z'n wereldtitel of Hamilton dit seizoen kloppen.

Jozef

Jongens, de Button-discussie duurt nu naar mijn gevoel al meer dan een week en uitgespreid over 3 verschillende topics, misschien kunnen we er een keer over ophouden? :D

Wizard

Citaat van: Kootje op 26 september 2011 - 19:11:08
Nu wil ik niet zeggen dat Button en Webber even goed zijn, Button is beter, maar ze staan voor mij wel alletwee in het hokje: TOPCOUREUR en niet in het hokje: SUPERTOPPER/LEGENDE/EXCEPTIONEEL GOED etc.

Vettel ook niet. En Lewis heeft ook genoeg te bewijzen na dit seizoen. Wordt met regelmaat afgetroefd door een topcoureur. Waar staat een Lewis dan, die niet alleen in races het aflegt tegen Button, ook in het kampioenschap?


Edwin90

Button heeft absoluut de 'legendefactor'. Hij is nu eenmaal een Formule 1 wereldkampioen en over hoe wordt over 25 jaar weinig meer gesproken...alleen maar het feit dat hij het is is voldoende om hem bij de grote jongens te scharen.

Kootje

Citaat van: Wizard op 26 september 2011 - 19:19:05
Citaat van: Kootje op 26 september 2011 - 19:11:08
Nu wil ik niet zeggen dat Button en Webber even goed zijn, Button is beter, maar ze staan voor mij wel alletwee in het hokje: TOPCOUREUR en niet in het hokje: SUPERTOPPER/LEGENDE/EXCEPTIONEEL GOED etc.

Vettel ook niet. En Lewis heeft ook genoeg te bewijzen na dit seizoen. Wordt met regelmaat afgetroefd door een topcoureur. Waar staat een Lewis dan, die niet alleen in races het aflegt tegen Button, ook in het kampioenschap?



Dus dan blijft alleen Alonso over.  ;D

Kootje

Citaat van: Edwin90 op 26 september 2011 - 19:19:21
Button heeft absoluut de 'legendefactor'. Hij is nu eenmaal een Formule 1 wereldkampioen en over hoe wordt over 25 jaar weinig meer gesproken...alleen maar het feit dat hij het is is voldoende om hem bij de grote jongens te scharen.

Dat hij WK is weten we.
Dat hij dus bij de beste van de wereld hoort is logisch.
Maar om hem dan in één adem te noemen met Senna, Prost etc. gaat mij nog te ver.

0634

Citaat van: Kootje op 26 september 2011 - 19:23:39
Citaat van: Edwin90 op 26 september 2011 - 19:19:21
Button heeft absoluut de 'legendefactor'. Hij is nu eenmaal een Formule 1 wereldkampioen en over hoe wordt over 25 jaar weinig meer gesproken...alleen maar het feit dat hij het is is voldoende om hem bij de grote jongens te scharen.

Dat hij WK is weten we.
Dat hij dus bij de beste van de wereld hoort is logisch.
Maar om hem dan in één adem te noemen met Senna, Prost etc. gaat mij nog te ver.
Klopt. Maar wat mij betreft geld dat voor iedere actieve coureur op dit moment nog, behouden MS natuurlijk.

Iemand als Graham Hill of Nelson Piquet hoort ook niet in dat rijtje, maar in het rijtje net daaronder. Maar dat is subjectief natuurlijk. Daar denkt iedereen anders over.

Jozef

Citaat van: Edwin90 op 26 september 2011 - 19:19:21
Button heeft absoluut de 'legendefactor'. Hij is nu eenmaal een Formule 1 wereldkampioen en over hoe wordt over 25 jaar weinig meer gesproken...alleen maar het feit dat hij het is is voldoende om hem bij de grote jongens te scharen.

Tja, hoeveel wordt er nu nog gesproken over Jody Scheckter, Alan Jones, James Hunt, Mario Andretti? Al deze heren hebben zo'n 30-35 jaar geleden een wereldtitel gepakt maar ik weet er in ieder geval niets over, niet hoe goed zij waren, niet in wat voor auto ze reden of hoe ze het in andere seizoenen deden. Eén wereldtitel geeft je dus niet automatisch de status van legende. De enige éénvoudige wereldkampioen uit die periode waar ik iets van weet is Keke Rosberg en dan alleen omdat zijn zoon nu rondrijdt. En wat ik er dan over weet is niet eens positief ook (namelijk dat hij dat seizoen maar 1 race won).

Nee, om met één wereldtitel 25 jaar later nog herinnerd te worden moet je wel echt van goede huize zijn of iets speciaals hebben. Zo kennen we Jochen Rindt nog omdat hij dood ging, Gilles Villeneuve (niet eens een kampioen) omdat hij dood ging en wel echt uitzonderlijk getalenteerd schijnt te zijn, Nino Farina omdat hij de eerste was, maar daar houdt het wel wat op wat mij betreft. Mike Hawthorn, Denny Hulme, het zijn vast getalenteerde gasten geweest, misschien ook wel Buttons of Hamiltons, maar het zijn echt geen legendes voor mij.

Dan ben ik benieuwd hoe mensen over 25 jaar kijken naar Damon Hill, Kimi Räikkönen, Jacques Villeneuve, en zelfs Button en Hamilton als die geen tweede titel pakken.

Kootje

Citaat van: Jozef op 26 september 2011 - 19:31:43
Dan ben ik benieuwd hoe mensen over 25 jaar kijken naar Damon Hill, Kimi Räikkönen, Jacques Villeneuve, en zelfs Button en Hamilton als die geen tweede titel pakken.

Nou .... niet !!!
Hun naam zal af en toe eens vallen, maar dan houdt het op.

Wizard

Citaat van: Kootje op 26 september 2011 - 19:21:50
Citaat van: Wizard op 26 september 2011 - 19:19:05
Citaat van: Kootje op 26 september 2011 - 19:11:08
Nu wil ik niet zeggen dat Button en Webber even goed zijn, Button is beter, maar ze staan voor mij wel alletwee in het hokje: TOPCOUREUR en niet in het hokje: SUPERTOPPER/LEGENDE/EXCEPTIONEEL GOED etc.

Vettel ook niet. En Lewis heeft ook genoeg te bewijzen na dit seizoen. Wordt met regelmaat afgetroefd door een topcoureur. Waar staat een Lewis dan, die niet alleen in races het aflegt tegen Button, ook in het kampioenschap?



Dus dan blijft alleen Alonso over.  ;D

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Nou ja, half. ;)

Kootje

Citaat van: Wizard op 26 september 2011 - 19:56:57
Citaat van: Kootje op 26 september 2011 - 19:21:50
Citaat van: Wizard op 26 september 2011 - 19:19:05
Citaat van: Kootje op 26 september 2011 - 19:11:08
Nu wil ik niet zeggen dat Button en Webber even goed zijn, Button is beter, maar ze staan voor mij wel alletwee in het hokje: TOPCOUREUR en niet in het hokje: SUPERTOPPER/LEGENDE/EXCEPTIONEEL GOED etc.

Vettel ook niet. En Lewis heeft ook genoeg te bewijzen na dit seizoen. Wordt met regelmaat afgetroefd door een topcoureur. Waar staat een Lewis dan, die niet alleen in races het aflegt tegen Button, ook in het kampioenschap?



Dus dan blijft alleen Alonso over.  ;D

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Nou ja, half. ;)

Moet ik 't echt zeggen dan ?? ::)
Ik geef je gelijk wat Lewis betreft, die is er ook nog niet.

0634

Citaat van: Jozef op 26 september 2011 - 19:31:43
Citaat van: Edwin90 op 26 september 2011 - 19:19:21
Button heeft absoluut de 'legendefactor'. Hij is nu eenmaal een Formule 1 wereldkampioen en over hoe wordt over 25 jaar weinig meer gesproken...alleen maar het feit dat hij het is is voldoende om hem bij de grote jongens te scharen.

Tja, hoeveel wordt er nu nog gesproken over Jody Scheckter, Alan Jones, James Hunt, Mario Andretti? Al deze heren hebben zo'n 30-35 jaar geleden een wereldtitel gepakt maar ik weet er in ieder geval niets over, niet hoe goed zij waren, niet in wat voor auto ze reden of hoe ze het in andere seizoenen deden.

Met alle respect, maar heel erg heb je je dan ook niet verdiept in het verleden. Ik durf te zeggen dat ik over al die vier heel behoorlijk kan zeggen wat voor jongens het waren, wat ze bereikt hebben, hoogtepunten en dieptepunten, etc. etc. Stuk voor stuk. En dat geldt ook voor Hawthorn, Surtees of Farina.

En ja, ze hebben bij mij allemaal een status aparte. De een wat meer als de ander, maar ze hebben het zeker. En de jongens zonder titel hebben het wat dat betreft lastiger. De enige uitzonderingen daarop zijn wellicht Peterson, Moss en Villeneuve. Dus ja, een titel doet wat mij betreft veel voor iemands status.

Bovendien, als McLaren volgend jaar een goede wagen bouwt heeft Button gewoon een goede kans op een twee serieuze titelpoging. Zeker als hij zo doorgaat als nu. Hij pakt nou eenmaal altijd punten, is slim, foutloos en erg stabiel. Zakt eigenlijk bijna nooit door de ondergrens. En dat maakt hem moeilijk te verslaan. Zelfs voor Lewis, die ik in de basis hoger inschat, maar met zijn grilligere rijden bij tijd en wijle nodeloos punten weggooit.

Het enige echt grote nadeel dat JB heeft is dat hij niet kan kwalificeren. Althans niet heel goed. In races kan ik nauwelijks kritiek op hem geven. We kunnen wel blijven roepen dat LH eigenlijk veel beter is, maar in de afgelopen (bijna) twee jaar is dat eigenlijk gewoon niet bewezen. Hoe dit seizoen ook afloopt.