De grote vier: toen of nu?

Gestart door 0634, 17 september 2011 - 21:34:16

« vorige - volgende »

De grote 4 van nu mogen nog niet in de schaduw staan van die van de jaren 80

Klopt. Dit is een kleuterklas vergeleken met toen
4 (28.6%)
Naaah, zit nog maar bar weinig verschil tussen hoor!
8 (57.1%)
Onzin. De huidige top is zoveel beter dan die vergane glorie
2 (14.3%)

Totaal aantal stemmen: 11

monaco2011

Citaat van: Jeroen op 26 september 2011 - 21:15:48
Citaat van: Jozef op 26 september 2011 - 19:31:43
Citaat van: Edwin90 op 26 september 2011 - 19:19:21
Button heeft absoluut de 'legendefactor'. Hij is nu eenmaal een Formule 1 wereldkampioen en over hoe wordt over 25 jaar weinig meer gesproken...alleen maar het feit dat hij het is is voldoende om hem bij de grote jongens te scharen.

Tja, hoeveel wordt er nu nog gesproken over Jody Scheckter, Alan Jones, James Hunt, Mario Andretti? Al deze heren hebben zo'n 30-35 jaar geleden een wereldtitel gepakt maar ik weet er in ieder geval niets over, niet hoe goed zij waren, niet in wat voor auto ze reden of hoe ze het in andere seizoenen deden.

Met alle respect, maar heel erg heb je je dan ook niet verdiept in het verleden. Ik durf te zeggen dat ik over al die vier heel behoorlijk kan zeggen wat voor jongens het waren, wat ze bereikt hebben, hoogtepunten en dieptepunten, etc. etc. Stuk voor stuk. En dat geldt ook voor Hawthorn, Surtees of Farina.

En ja, ze hebben bij mij allemaal een status aparte. De een wat meer als de ander, maar ze hebben het zeker. En de jongens zonder titel hebben het wat dat betreft lastiger. De enige uitzonderingen daarop zijn wellicht Peterson, Moss en Villeneuve. Dus ja, een titel doet wat mij betreft veel voor iemands status.

Bovendien, als McLaren volgend jaar een goede wagen bouwt heeft Button gewoon een goede kans op een twee serieuze titelpoging. Zeker als hij zo doorgaat als nu. Hij pakt nou eenmaal altijd punten, is slim, foutloos en erg stabiel. Zakt eigenlijk bijna nooit door de ondergrens. En dat maakt hem moeilijk te verslaan. Zelfs voor Lewis, die ik in de basis hoger inschat, maar met zijn grilligere rijden bij tijd en wijle nodeloos punten weggooit.

Het enige echt grote nadeel dat JB heeft is dat hij niet kan kwalificeren. Althans niet heel goed. In races kan ik nauwelijks kritiek op hem geven. We kunnen wel blijven roepen dat LH eigenlijk veel beter is, maar in de afgelopen (bijna) twee jaar is dat eigenlijk gewoon niet bewezen. Hoe dit seizoen ook afloopt.
Jenson mist net een beetje basissnelheid. Bij tijd en wijle zie toch wel een erg groot verschil in snelheid tussen Button en Hamilton. Als Hamilton weer niveau van 2007 haalt, dan ben ik bang dat het gat toch wel groot zal zijn.

Niels_

Citaat van: Kootje op 26 september 2011 - 19:38:48
Citaat van: Jozef op 26 september 2011 - 19:31:43
Dan ben ik benieuwd hoe mensen over 25 jaar kijken naar Damon Hill, Kimi Räikkönen, Jacques Villeneuve, en zelfs Button en Hamilton als die geen tweede titel pakken.

Nou .... niet !!!
Hun naam zal af en toe eens vallen, maar dan houdt het op.

Ik denk dat iedereen zich anders nog wel 17 jaar later kan herrineren wat er in Adelaide 1994 gebeurde... :P Ook in Jerez 1997 trouwens.

Hamilton 2008 zal denk ik iedereen die het ooit gezien heeft zich blijven herinneren. Damn, blijft pijnlijk om daaraan terug te denken.

0634

Citaat van: monaco2011 op 26 september 2011 - 21:54:32

Jenson mist net een beetje basissnelheid. Bij tijd en wijle zie toch wel een erg groot verschil in snelheid tussen Button en Hamilton. Als Hamilton weer niveau van 2007 haalt, dan ben ik bang dat het gat toch wel groot zal zijn.
Ik snap je punt en onderschrijf ook dat Lewis in de basis gewoon een toefje sneller is. Maar het is net als met Prost en Senna destijds. In die twee seizoenen dat ze samen reden was Prost ieder jaar maar twee keer in kwalificatie sneller geweest dan Senna. Dat is toch een verschil in basissnelheid. En toch hield Prost in races en in het klassement in die twee jaar gewoon gelijke tred. Ergens compenseerde hij die snelheid dus. Zo lijkt het ook enigszins te gaan tussen Lewis en Button. Ergens compenseert Button dat 'gebrek' aan snelheid steeds weer.

monaco2011

Citaat van: Jeroen op 26 september 2011 - 22:02:15
Citaat van: monaco2011 op 26 september 2011 - 21:54:32

Jenson mist net een beetje basissnelheid. Bij tijd en wijle zie toch wel een erg groot verschil in snelheid tussen Button en Hamilton. Als Hamilton weer niveau van 2007 haalt, dan ben ik bang dat het gat toch wel groot zal zijn.
Ik snap je punt en onderschrijf ook dat Lewis in de basis gewoon een toefje sneller is. Maar het is net als met Prost en Senna destijds. In die twee seizoenen dat ze samen reden was Prost ieder jaar maar twee keer in kwalificatie sneller geweest dan Senna. Dat is toch een verschil in basissnelheid. En toch hield Prost in races en in het klassement in die twee jaar gewoon gelijke tred. Ergens compenseerde hij die snelheid dus. Zo lijkt het ook enigszins te gaan tussen Lewis en Button. Ergens compenseert Button dat 'gebrek' aan snelheid steeds weer.
ja, maar ik vind de Lewis van dit jaar niet echt goed vergelijkingsmateriaal. Als ie geen problemen heeft kwalificeert en finisht ie toch meestal wel voor Jenson. Het verschil is minder groot dan ik 2 jaar geleden had verwacht toen ie zn overstap maakte, maar ik durf nog niet te zeggen of ik dan Hamilton heb overschat of Button heb onderschat. Hoe dan ook ik zet m zeker niet in het rijtje Vettel, Alonso en Hamilton.

monaco2011

Ik heb trouwens op de huidige top gestemd. Volgens mij hebben we t er als eens eerder over gehad en ik zag het hier ook iemand zeggen, maar ik denk idd dat het niveau in vrijwel alle sporten steeds hoger wordt

0634

Ik heb op een gelijkspel gestemd. Ik denk dat het niveau even hoog is, maar wel heel anders. Toen was het harder werken zonder stuurbekrachtiging en met schakelbakken etc., nu is het uiteraard wat meer hitech.

Maar ik bestrijd wel dat het niveau nu (of toen) hoger is. Ik zou namelijk niet weten waarom eigenlijk. De auto's zijn qua snelheid nog altijd vergelijkbaar en het inhalen en de circuits (min of meer) zelf ook. Ik geloof niet dat ze bochten nu beter nemen (in verhouding tot wat de wagens kunnen natuurlijk) of meer uit hun wagens kunnen halen. Dat niveau is nog steeds ongeëvenaard hoog, net als in de jaren 70 of 60. Senna, Clark, Stewart of Fangio zouden nu ook gewoon bovenin meedoen, en Alonso of Vettel zou toen ook mee vooraan hebben gestreden. In aanleg zit er niet of nauwelijks verschil tussen, meen ik.

ik heb wel het idee dat de rijders onderling meer respect voor elkaar hebben. Grote excessen zoals destijds zijn er nu toch niet meer, enkele relletjes uitgezonderd. Dat is wel een groot verschil.

T.Nuvolari

Ik heb ook weinig verschil gekozen. Je moet alles in zijn tijdskader bezien. Verschil in wagens, technische ondersteuning, ook de verbeterde algemene kennis over het lichaam zal hen nu helpen zich beter voor te bereiden op een race. Ik schat ze niet hoger in, maar ook niet lager. Het is eigenlijk ook frappant dat bijna niemand, mezelf incluis, Schumacher tot de grote vier rekende. Verworven status heeft dus duidelijk niet zo'n grote invloed op de keuzes.

0634

In het huidige veld niet nee. Hij hoort nu niet bij de top van het veld.

T.Nuvolari

Dat maakt het eigenlijk wel een héél rekbaar betekenisloos begrip. De Grote 4 kunnen dus volgend jaar evengoed 4 anderen zijn.

Enzo

Citaat van: Jeroen op 27 september 2011 - 12:09:10
In het huidige veld niet nee. Hij hoort nu niet bij de top van het veld.

Nee, op zondag vind ik hem nog steeds bij de top horen.
Al is het niet altijd goed te meten in een dergelijke auto.

Kootje

#85
Citaat van: Scuderia91 op 26 september 2011 - 21:56:00
Citaat van: Kootje op 26 september 2011 - 19:38:48
Citaat van: Jozef op 26 september 2011 - 19:31:43
Dan ben ik benieuwd hoe mensen over 25 jaar kijken naar Damon Hill, Kimi Räikkönen, Jacques Villeneuve, en zelfs Button en Hamilton als die geen tweede titel pakken.

Nou .... niet !!!
Hun naam zal af en toe eens vallen, maar dan houdt het op.

Ik denk dat iedereen zich anders nog wel 17 jaar later kan herrineren wat er in Adelaide 1994 gebeurde... :P Ook in Jerez 1997 trouwens.

Maar dat is dan ook gelinkt aan Michael Schumacher.  ::)

Citaat
Hamilton 2008 zal denk ik iedereen die het ooit gezien heeft zich blijven herinneren. Damn, blijft pijnlijk om daaraan terug te denken.

Natuurlijk zijn er van vele coureurs momenten die men zal blijven herrinneren.
Maar van de echt grote gaat 't om meer dan momenten.

monaco2011

Citaat van: Enzo op 27 september 2011 - 16:13:15
Citaat van: Jeroen op 27 september 2011 - 12:09:10
In het huidige veld niet nee. Hij hoort nu niet bij de top van het veld.

Nee, op zondag vind ik hem nog steeds bij de top horen.
Al is het niet altijd goed te meten in een dergelijke auto.
als hij een nieuwe coureur was zou je dat niet zeggen denk ik. Maar ik heb zelf ook t idee dat ie langzaam weer in de buurt komt, maar het hangt er ook van af hoe goed Rosberg en die Mercedes nou precies zijn. Rosberg is bv jonger als Hamilton maar wint een jaar voor hem al de GP2 met een groter puntenaantal, k wil zeker niet zeggen dat ie net zo goed is als Hamilton dan, maar zou wel mooi zijn als ie ook eens de kans krijgt in een topauto. Ik zou Rosberg momenteel wel op nr 4 zetten denk ik, met Button en Webber daarachter. Schumacher die hoort al bij de all time grote 4, geen idee waar ik die nu precies moet inschatten

Enzo

Citaat van: monaco2011 op 27 september 2011 - 17:05:15
Citaat van: Enzo op 27 september 2011 - 16:13:15
Citaat van: Jeroen op 27 september 2011 - 12:09:10
In het huidige veld niet nee. Hij hoort nu niet bij de top van het veld.

Nee, op zondag vind ik hem nog steeds bij de top horen.
Al is het niet altijd goed te meten in een dergelijke auto.
als hij een nieuwe coureur was zou je dat niet zeggen denk ik. Maar ik heb zelf ook t idee dat ie langzaam weer in de buurt komt, maar het hangt er ook van af hoe goed Rosberg en die Mercedes nou precies zijn. Rosberg is bv jonger als Hamilton maar wint een jaar voor hem al de GP2 met een groter puntenaantal, k wil zeker niet zeggen dat ie net zo goed is als Hamilton dan, maar zou wel mooi zijn als ie ook eens de kans krijgt in een topauto. Ik zou Rosberg momenteel wel op nr 4 zetten denk ik, met Button en Webber daarachter. Schumacher die hoort al bij de all time grote 4, geen idee waar ik die nu precies moet inschatten

Daarnaast wil ik ook gewoon heel graag dat hij weer gaat vlammen, miss. heeft dat er ook wat mee te maken. :)

0634

Schumacher heeft een paarr leuke races gereden maar is over de afgelopen 1.5 jaar niet een van de besten geweest. Rosberg had ik hoge verwachtingen van maar heeft dat nog altijd niet ingelast.

Bovendien kan je allerlei definities er op loslaten maar in de afgelopen 4 of 5 jaar hebben een paar coureurs alle prijzen verdeeld en dat zijn de grote 4 voor mij. De rest moet het allemaal nog maar laten zien.

monaco2011

Citaat van: Jeroen op 27 september 2011 - 17:18:37
Schumacher heeft een paarr leuke races gereden maar is over de afgelopen 1.5 jaar niet een van de besten geweest. Rosberg had ik hoge verwachtingen van maar heeft dat nog altijd niet ingelast.

Bovendien kan je allerlei definities er op loslaten maar in de afgelopen 4 of 5 jaar hebben een paar coureurs alle prijzen verdeeld en dat zijn de grote 4 voor mij. De rest moet het allemaal nog maar laten zien.
als Button in 2008 of 2009 was begonnen was ik daar ook zeker in meegegaan, maar hij heeft ook heel wat jaren ietwat kleurloos rondgereden, had de grootste moeite met teamgenoten als Ralf, Fischichella, Trulli en in iets mindere mate Barichello. Daardoor kijk ik toch iets anders naar zn resultaten uit de laatste 3 jaar, die natuurlijk prima zijn. Als ie nog een paar jaar zo doorgaat en hij verslaat Hamilton fair en square, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.