Main Menu

Motoren

Gestart door T.Nuvolari, 16 september 2011 - 09:49:18

« vorige - volgende »

Motorlevenranciers in de F1?

Te weinig
9 (69.2%)
Te veel
0 (0%)
Maakt niet uit
4 (30.8%)

Totaal aantal stemmen: 10

T.Nuvolari

Volgend jaar weer een Renault team erbij, HRT maakt waarschijnlijk de switch. Ik heb de indruk dat we richting de tijden gaan waarin bijna iedereen met een Ford motor reed, buiten Ferrari. Nu zo erg is het nog niet, maar met enkel Renault, Ferrari en Mercedes, blijft Cosworth in de F1?, vind ik dit een spijtige zaak. Van mij mag er op dat gebied best ook wat meer strijd zijn.

Enzo

Sinds de engine  freeze  is het een stuk minder spannend qua motor. Dus wat dat betreft maakt het weinig uit. Het is nu niet zo dat een merk zich echt kan onderscheiden met de huidige regels. Wellicht dat dit in 2013 anders zal zijn.

Moet wel zeggen dat ik de oude tijd mis...
V12 zonder toerenbegrenzer die één kwali mee ging, was wel erg gaaf .

JimmySPA

Citaat van: Enzo op 16 september 2011 - 10:37:04
Moet wel zeggen dat ik de oude tijd mis...
V12 zonder toerenbegrenzer die één kwali mee ging, was wel erg gaaf .

Idd, eigenlijk zouden ze gewoon een kwali aandrijflijn mogen hebben. Onbeperkt hoeveelheid toeren toestaan, 1 motor + versnellingsbak + aandrijfassen voor kwali maar wel met hetzelfde ontwerp motor de race's rijden.
Maarja dat werkt toch niet. Motor zoals deze nu is, is geperfectioneerd op 18000 (?) toeren. Als je die 21000+ laat draaien gaan er opeens kleppen zweven en andere horror dingen met als resultaat een hoop rook, koelvloeistof en olie...

Het is jammer dat het motoren reglement zo op slot zit tegenwoordig...

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

bojaja

Citaat van: Enzo op 16 september 2011 - 10:37:04
Moet wel zeggen dat ik de oude tijd mis...
V12 zonder toerenbegrenzer die één kwali mee ging, was wel erg gaaf .
Niks beter dan het doppler effect van de huilende V12 in de tunnel van Monaco...
En in die tijd kon je de brandstof ook al op 300m van het circuit ruiken, niet van die gewoon euro loodvrije bagger waar ze nu mee rijden...

Wizard

Citaat van: Enzo op 16 september 2011 - 10:37:04
Sinds de engine  freeze  is het een stuk minder spannend qua motor. Dus wat dat betreft maakt het weinig uit. Het is nu niet zo dat een merk zich echt kan onderscheiden met de huidige regels. Wellicht dat dit in 2013 anders zal zijn.

Moet wel zeggen dat ik de oude tijd mis...
V12 zonder toerenbegrenzer die één kwali mee ging, was wel erg gaaf .

Ik denk dat motoren tegenwoordig complexer en duurder zijn. Overigens was het bevriezen van het motorreglement toch voor slechts 2 seizoenen bedoelt?

Jozef

Volgens mij aanvankelijk voor 10 seizoenen (2006-2016). Maar dat is natuurlijk een onhoudbare situatie geworden aangezien er betere alternatieven zijn (turbo's dus).

Ik ben het met Marc eens dat er best wat meer strijd zou mogen zijn op het gebied van motoren (en op het gebied van banden ook trouwens) maar ik denk dat dit wel gaat gebeuren met de nieuwe reglementen over een paar jaar!

JimmySPA

Citaat van: Jozef op 16 september 2011 - 16:16:11
Ik ben het met Marc eens dat er best wat meer strijd zou mogen zijn op het gebied van motoren (en op het gebied van banden ook trouwens) maar ik denk dat dit wel gaat gebeuren met de nieuwe reglementen over een paar jaar!

Hmm als je de reglementen leest zit het aardig op slot voor de komende jaren. Motoren lijken veel teveel op elkaar. Van mij mag er wel meer vrijheid in, hoe en wat is dan natuurlijk weer moeilijk te bepalen omdat er altijd weer ideeën op/over de grens van illegaal worden verzonnen .

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Enzo

Citaat van: JimmySPA op 16 september 2011 - 14:17:10
Citaat van: Enzo op 16 september 2011 - 10:37:04
Moet wel zeggen dat ik de oude tijd mis...
V12 zonder toerenbegrenzer die één kwali mee ging, was wel erg gaaf .

Idd, eigenlijk zouden ze gewoon een kwali aandrijflijn mogen hebben. Onbeperkt hoeveelheid toeren toestaan, 1 motor + versnellingsbak + aandrijfassen voor kwali maar wel met hetzelfde ontwerp motor de race's rijden.
Maarja dat werkt toch niet. Motor zoals deze nu is, is geperfectioneerd op 18000 (?) toeren. Als je die 21000+ laat draaien gaan er opeens kleppen zweven en andere horror dingen met als resultaat een hoop rook, koelvloeistof en olie...

Het is jammer dat het motoren reglement zo op slot zit tegenwoordig...

Tja, it's all about the money... ::)
Maar de meeste fan's missen het denk ik zo.

Jozef

Citaat van: JimmySPA op 16 september 2011 - 22:37:35
Citaat van: Jozef op 16 september 2011 - 16:16:11
Ik ben het met Marc eens dat er best wat meer strijd zou mogen zijn op het gebied van motoren (en op het gebied van banden ook trouwens) maar ik denk dat dit wel gaat gebeuren met de nieuwe reglementen over een paar jaar!

Hmm als je de reglementen leest zit het aardig op slot voor de komende jaren. Motoren lijken veel teveel op elkaar. Van mij mag er wel meer vrijheid in, hoe en wat is dan natuurlijk weer moeilijk te bepalen omdat er altijd weer ideeën op/over de grens van illegaal worden verzonnen .

Ik heb het natuurlijk over de V6 turbo's die ontwikkeld moeten worden (en op dit moment natuurlijk al volop in ontwikkeling zijn). Aangezien dit iets compleet nieuw is, is dit een nieuwe kans voor motorenfabrikanten om zich te onderscheiden zoals vroeger, waardoor ik wel hoop dat het meer leveranciers zal aantrekken. Voor Renault/BMW/Volkswagen/Porsche/... is het in elk geval een incentive om in de F1 te stappen of er te blijven.

JimmySPA

Citaat van: Jozef op 17 september 2011 - 02:30:03
Ik heb het natuurlijk over de V6 turbo's die ontwikkeld moeten worden (en op dit moment natuurlijk al volop in ontwikkeling zijn). Aangezien dit iets compleet nieuw is, is dit een nieuwe kans voor motorenfabrikanten om zich te onderscheiden zoals vroeger, waardoor ik wel hoop dat het meer leveranciers zal aantrekken.

Ja maar hoe wil je jezelf onderscheiden als boring x slag, cc, laaddruk, aantal kleppen per cilinder, bovenliggende nokkenassen, krukastype etc. al allemaal in het reglement staan? Natuurlijk zal de ene motor iets beter zijn als de ander. Maar er zal echt geen motor zijn die opeens 40 pk meer geeft als de ander...
Ferrari Merc Cosworth en Renault zullen het niet tegen elkaar afleggen die weten hartstikke goed hoe ze een motor moeten bouwen. Wordt gewoon weer zoals nu: een motor die +- net zoveel power geeft als de motoren van de andere constructeurs.
En de VAG was meer van de 4 cilinder turbo motoren, geen idee of die nu nog wat zien om te komen. Als ze naar BMW Merc en Toyota kijken zou ik het niet doen.

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Jozef

Ik ben het totaal niet eens met wat je zegt.

De ene motor 40 pk dan de andere: inderdaad niet, maar dat is ook helemaal niet wenselijk.

De huidige 4 motorenbouwers weten toch al hoe ze een motor moeten bouwen: dat is onzin, wat ze nu moeten doen is echt totaal nieuw. Het gaat hier niet om een motor voor een sportwagentje voor op de straat, dit is nog altijd wel formule 1. F1-motoren zijn op dit moment zowat de meest efficiënte benzinemotoren die er zijn (zonder turbo of supercharger dan) en zijn waarschijnlijk de lichtste motoren (in kg per pk), en daarbovenop moeten ze ook nog eens betrouwbaar zijn (voor de beoogde levensduur). Dat zal met de nieuwe motoren weer zo moeten zijn, alleen wordt alles dan anders vanwege de turbodruk.

Het ontwikkelen van deze motoren is echt het summum van engineering en omdat het vanaf nul moet gebeuren, zullen er in het begin zeker verschillen zijn tussen de verschillende constructeurs. Dat kan dan gaan over vermogen, gewicht, efficiëntie, vereiste koeling, betrouwbaarheid, zwaartepunt, ....

Het is niet voor niks dat Mercedes HPE al een jaar geleden een turbomotor in de testbank had staan terwijl de regels nog verre van bekend waren (gehoord van een ingenieur die er werkt).

Op zich zie je veel van die dingen niet als fan, maar fans zien wel de resultaten van de races en ze zien het zeker als er van een bepaald merk een motor ploft... en twee races later nog een en de race daarna nog een. De motorenleveranciers willen dolgraag de beste zijn in 2014 en ik ben ervan overtuigd dat dat nog leuke taferelen zal opleveren!

JimmySPA

Ik schrijf ook "Wordt gewoon weer zoals nu: een motor die +- net zoveel power geeft als de motoren van de andere constructeurs."
Natuurlijk zullen er in het begin problemen zijn, maar wanneer er meer races/data verreden zijn wordt een hoop verbeterd. Was in 2006 met de V8 ook, in het begin zag je nog een aantal motoren ploffen maar de laatste jaren heb ik dit niet meer gezien misschien een enkele.

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Wizard

Citaat van: JimmySPA op 17 september 2011 - 07:46:20
Citaat van: Jozef op 17 september 2011 - 02:30:03
Ik heb het natuurlijk over de V6 turbo's die ontwikkeld moeten worden (en op dit moment natuurlijk al volop in ontwikkeling zijn). Aangezien dit iets compleet nieuw is, is dit een nieuwe kans voor motorenfabrikanten om zich te onderscheiden zoals vroeger, waardoor ik wel hoop dat het meer leveranciers zal aantrekken.

Ja maar hoe wil je jezelf onderscheiden als boring x slag, cc, laaddruk, aantal kleppen per cilinder, bovenliggende nokkenassen, krukastype etc. al allemaal in het reglement staan? Natuurlijk zal de ene motor iets beter zijn als de ander. Maar er zal echt geen motor zijn die opeens 40 pk meer geeft als de ander...
Ferrari Merc Cosworth en Renault zullen het niet tegen elkaar afleggen die weten hartstikke goed hoe ze een motor moeten bouwen. Wordt gewoon weer zoals nu: een motor die +- net zoveel power geeft als de motoren van de andere constructeurs.
En de VAG was meer van de 4 cilinder turbo motoren, geen idee of die nu nog wat zien om te komen. Als ze naar BMW Merc en Toyota kijken zou ik het niet doen.

Gebruik van materialen. :D Overigens, staan boring x slag etc, opgenomen in het technisch reglement? Lijkt mij stug. Ben trouwens benieuwd of Ferrari de multiair techniek van Fiat toe zal passen.

Forza F1

Voor de F1 zou het beter zijn mochten er meer motorleveranciers zijn. Ferrari-Mercedes-Renault is niet genoeg.
Waneer één van hen aan veel meer teams zou leveren dan anderen (bvb: Ferrarix3teams; Mercedesx3teams; Renaultx6teams). Dan zou Renault veel meer te zeggen hebben en z'n stempel kunnen drukken wat de richting betreft (die dan weer in het voordeel van Renault-teams zou zijn, uiteraard).

Daarom kun je de macht beter verdelen:  Ferrari-Mercedes-Renault-Cosworth zoals het nu is, is ideaal: 12 teams = 3 per motor. Super.

Vieze baas

Mooie mix van 3 constructeurs per motor maar de Cosworth is toch echt een matige vergeleken met de rest. Renault pakt het goed aan. Per team dat ze erbij krijgen wordt het goedkoper per motor voor ze. Ik vind het prima zo. Uiteraard is het beter als er meer goede motorenbouwers bij zijn maar ik heb liever een aan elkaar gewaagd veld met veel Renaults dan 3 Cosworths die achteraan bungelen.