Grand Prix van België, Spa-Francorchamps

Gestart door Enzo, 19 augustus 2011 - 14:14:45

« vorige - volgende »

meatball

Citaat van: Jeroen op 28 augustus 2011 - 22:21:22
http://www.gppits.net/magazine/belgie_twintig_jaar_na_dato/

Mooi geschreven en er hing in Spa inderdaad weer een beetje de oude Schumacher sfeer,tof om dat nog eens mee te maken.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Niels_

Citaat van: Gerard op 28 augustus 2011 - 21:17:46
Tja, DRS was overbodig, en in Monza krijgen we dat 2x... Jammer weer
Daar ben ik het niet mee eens.

Over het algemeen wordt er in Monza niet zoveel ingehaald als in Spa, dus misschien dat dit wel wat meer mogelijkheden biedt. ;)

Gerard

uh? Monza is lange rechte stukken afgewisseld met chicanes.. Als daar niet ingehaald wordt....
???

Niels_

Tja, op zich klinkt het ook onlogisch, maar ik herriner me de beelden van vorig jaar. Alonso was toen ook duidelijk sneller dan Button, maar hij kreeg em niet ingehaald. Uiteindelijk won hij wel, maar vooral dankzij de pitstops.

En tis niet dat ik mij alleen baseer op 2010, maar ik concludeer dat gewoon uit voorgaande jaren. ;)

Kootje

Volgens mij is de baan van Monza niet zo heel erg breed waardoor het vrij makkelijk verdedigen is.
Dat basseer ik dan weliswaar op games als F1 2010, maar die zijn qua circuit lay-out wel aardig up to date.

Gerard

#305
ah OK, Ikke snap Scuderia91 :)

@Kootje, dat kan inderdaad een reden zijn, en als ze DRS zone op het start/finisch deel doen, heb je daar geen last van de ' smalle' baan
Dan rijden ze er idd voorbij, dus heb je nooit de situatie dat er 2 auto's naast elkaar hoeven te rijden ;D
en dan het 2de DRS stuk van Lesmo2 tot Ascari, dan is het feest compleet...

Nee, doe het dan NIET! op een circuit met veel lange rechte stukken..

Maar goed , we lopen een beetje te ver vooruit geloof ik; we hebben net gisteren een mooie race op Spa gezien!

Lewis heeft zijn excuses aangeboden aan Kobayashi...

monaco2011

Citaat van: Gerard op 29 augustus 2011 - 16:24:30
ah OK, Ikke snap Scuderia91 :)

@Kootje, dat kan inderdaad een reden zijn, en als ze DRS zone op het start/finisch deel doen, heb je daar geen last van de ' smalle' baan
Dan rijden ze er idd voorbij, dus heb je nooit de situatie dat er 2 auto's naast elkaar hoeven te rijden ;D
en dan het 2de DRS stuk van Lesmo2 tot Ascari, dan is het feest compleet...

Nee, doe het dan NIET! op een circuit met veel lange rechte stukken..

Maar goed , we lopen een beetje te ver vooruit geloof ik; we hebben net gisteren een mooie race op Spa gezien!

Lewis heeft zijn excuses aangeboden aan Kobayashi...
een lang stuk zegt ook niet alles hoor. Op spa heb je eerst la source en daarna eau rouge waar je je perfect kunt positioneren voor een mooie slipstream op kemmel en k moet eerlijk zeggen dat ik het DRS niet eens zo'n heel groot probleem vond daar al was het wel ietwat overbodig omdat vaak bij het begin van de DRS zone de inhaalactie al zo goed als gedaan was. Maar goed op Monza heb je dus de parabolica voor het start/finish stuk waardoor slipstreamen toch wel wat lastiger wordt. Bovendien vraag ik me af of DRS daar wel net zoveel nut heeft als op andere circuits aangezien ze daar al met minimale downforce rijden.
Ik ga trouwens (als t goed is) naar de race in Monza en wil wel graag beetje actie zien ;)

Wizard

Citaat van: Gerard op 29 augustus 2011 - 15:35:38
uh? Monza is lange rechte stukken afgewisseld met chicanes.. Als daar niet ingehaald wordt....
???

Ik herinner me toch veel treintjes op Monza...Was Monza niet (weet even niet welk jaar) de enige race waar 0 inhaalacties plaatsvonden afgezien van de start?

Niels_

Het heeft denk ik niet te smaken met het feit dat die baan smal is, maar gewoon met het feit welke bochten er liggen VOOR het rechte stuk. In Spa heb je een haarspeldbocht, waardoor als je je rijlijn iets aanpast, je weinig tot geen downforce verliest in die bocht. Dan heb je na de Eau Rouge meteen kans om een inhaalpoging te wagen, omdat je nog steeds op dezelfde afstand zit als voor de Source.



In de eerste S-bocht (Rettifilo) verlies je wat downforce en het rechte stuk erachter is dikwijls net niet lang genoeg om in te halen. Toch is dit de beste plaats om in te halen op start-finish na. De bochten die dan volgen achter della Roggia zijn behoorlijk snel, dus zeker downforce-verlies. Als je dan verder gaat richting Ascari, is de achterstand dikwijls al te groot om in te halen. Ook kan je in die Ascari bocht niet meteen inhalen. En in de Ascari kan je ook onmogelijk dicht bij je voorganger blijven, net als na de Parabolica. Het voordeel hierachter is dat er wel een behoorlijke lange rechte lijn achter ligt, dus wie weet...

Met DRS zou het hier echter wel eens leuk kunnen worden, want op dit circuits zijn de inhaalmanoeuvres altijd 'net niet'.

Wizard

DRS-zone zal voor de Variante Ascari komen te liggen of net er na.

monaco2011

#310
Citaat van: Wizard op 29 augustus 2011 - 18:05:06
DRS-zone zal voor de Variante Ascari komen te liggen of net er na.
en op start/finish

Edit: en de andere tussen Lesmo en Variante Ascari (volgens autosport.com)

Kootje

Jongens ..... zullen we de DRS discussie verder voeren in het DRS topic ??

http://www.gppits.net/forum/index.php/topic,11377.0.html

Dank u  ;)

Enzo

Kwam dit gifje tegen, geniaal gemaakt imo... ;D

meatball

When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat