Grand Prix van België, Spa-Francorchamps

Gestart door Enzo, 19 augustus 2011 - 14:14:45

« vorige - volgende »

Gerard

#165
Eigenlijk zouden ze dan dus na 2 races de 107% regel kunnen afschaffen, tenzij een rijder ineens op 6 ronden gezet wordt in een race, dan kunnen ze deze herinvoeren.. Of klinkt dat raar? ;D

monaco2011

Citaat van: Franky R. op 27 augustus 2011 - 19:45:19
Citaat van: WeezyAveli op 27 augustus 2011 - 19:34:02

Onboard met Lewis. Straf is terecht zoals ik al dacht, LH volgt gewoon de bocht en Maldonado sneed hem af. Eigenlijk is een '5 place griddrop' nog te mild imho...


Hier is zeer duidelijk te zien, dat Hamilton en Maldonado woorden hebben. LH wuift PM 'weg', en vervolgens komt PM "even buurten"...


Waar zie jullie (monaco2011 en wizzard)  dat LH instuurt richting pm, op het moment dat ze elkaar raken?
in dit filmpje zie ik het niet, maar dit filmpje is wel weer heel kort, ik vraag me dan direct weer af waarom het zo kort is geknipt, waarschijnlijk door een hamilton fan is geplaatst. In dit fimpje op 0:42 zie ik hamilton toch ook duidelijk een stuurbeweging maken en paar seconden daarvoor ook nog. voor mij is t iig gewoon duidelijk dat ze t met elkaar aan de stok hebben en vind ze beiden even fout omdat ze beiden 'de strijd' aan gaan.

gloudiesaurus

Citaat van: Gerard op 27 augustus 2011 - 20:18:01
Eigenlijk zouden ze dan dus na 2 races de 107% regel kunnen afschaffen, tenzij een rijder ineens op 6 ronden gezet wordt in een race, dan kunnen ze deze herinvoeren.. Of klinkt dat raar? ;D

Het waren vandaag wel aparte omstandigheden, de 107%- regel geld vooral als er gereden wordt onder normale omstandigheden en de coureur gewoon weg te langzaam is...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

monaco2011

Citaat van: Gerard op 27 augustus 2011 - 20:18:01
Eigenlijk zouden ze dan dus na 2 races de 107% regel kunnen afschaffen, tenzij een rijder ineens op 6 ronden gezet wordt in een race, dan kunnen ze deze herinvoeren.. Of klinkt dat raar? ;D
Je moet het gewoon als een indicatie zien denk ik, niet een keiharde regel. Volgens mij staat er ook in deze regel dat er uitzonderingen mogelijk zijn. Ik kan me er niet druk over maken, zeker op een lang circuit als Spa niet

Franky R.

#169
Citaat van: monaco2011 op 27 augustus 2011 - 20:25:09
Citaat van: Franky R. op 27 augustus 2011 - 19:45:19
Citaat van: WeezyAveli op 27 augustus 2011 - 19:34:02

Onboard met Lewis. Straf is terecht zoals ik al dacht, LH volgt gewoon de bocht en Maldonado sneed hem af. Eigenlijk is een '5 place griddrop' nog te mild imho...


Hier is zeer duidelijk te zien, dat Hamilton en Maldonado woorden hebben. LH wuift PM 'weg', en vervolgens komt PM "even buurten"...


Waar zie jullie (monaco2011 en wizzard)  dat LH instuurt richting pm, op het moment dat ze elkaar raken?
in dit filmpje zie ik het niet, maar dit filmpje is wel weer heel kort, ik vraag me dan direct weer af waarom het zo kort is geknipt, waarschijnlijk door een hamilton fan is geplaatst. In dit fimpje op 0:42 zie ik hamilton toch ook duidelijk een stuurbeweging maken en paar seconden daarvoor ook nog. voor mij is t iig gewoon duidelijk dat ze t met elkaar aan de stok hebben en vind ze beiden even fout omdat ze beiden 'de strijd' aan gaan.


::) ::) ::)


Maar ik heb ook niet ontkent dat Hamilton naar rechts heeft gedreigd! Ik doelde op het feit dat jij zei dat Hamilton op jet moment van de impact ook naar Pastor stuurde... ???

Dit schreef je eerder:
Voor mij staat iig als een paal boven water dat Lewis alle kans had om deze botsing te vermijden en dat er daarom van beide kanten moedwillig contact was. Dit soort gedrag moet je gewoon keihard bestraffen


Ook schreef je:

Ik zie trouwens totaal geen aanwijzingen dat Maldonado Hamilton aan wil rijden hij haalt m in en probeert m een beetje naar de buitenkant te drukken (wat trouwens geheel onnodig was natuurlijk) maar Hamilton wil zich niet weg laten zetten en stuurt zelf ook naar binnen


Kootje

Citaat van: monaco2011 op 27 augustus 2011 - 20:25:09
in dit filmpje zie ik het niet, maar dit filmpje is wel weer heel kort, ik vraag me dan direct weer af waarom het zo kort is geknipt, waarschijnlijk door een hamilton fan is geplaatst. In dit fimpje op 0:42 zie ik hamilton toch ook duidelijk een stuurbeweging maken en paar seconden daarvoor ook nog. voor mij is t iig gewoon duidelijk dat ze t met elkaar aan de stok hebben en vind ze beiden even fout omdat ze beiden 'de strijd' aan gaan.

Pak je je eigen filmpje erbij, dan zie je dat Lewis 'n stuurbeweging maakt omdat de baan naar rechts gaat. Op dat moment zit Pastor nog half achter hem. Vervolgens keert Lewis weer terug naar z'n lijn, ogenschijnlijk omdat hij op dat moment Pastor ziet. En dan komt het on-board filmpje, waarin je duidelijk ziet dat Lewis hem voorbij wuift en op z'n lijn blijft, terwijl Pastor hem, al dan niet moedwillig, snijdt.

Nee .... Lewis gaat vrijuit.
Toch zeker voor dat incident.
Zijn actie op Pastor in de Busstop Chicane verdiende echter geen schoonheidsprijs.
Vandaar ook de reprimande.

En hoewel ik beide straffen overdreven vind, kan ik ze wel begrijpen.

monaco2011

Citaat van: Franky R. op 27 augustus 2011 - 21:11:41
Citaat van: monaco2011 op 27 augustus 2011 - 20:25:09
Citaat van: Franky R. op 27 augustus 2011 - 19:45:19
Citaat van: WeezyAveli op 27 augustus 2011 - 19:34:02

Onboard met Lewis. Straf is terecht zoals ik al dacht, LH volgt gewoon de bocht en Maldonado sneed hem af. Eigenlijk is een '5 place griddrop' nog te mild imho...


Hier is zeer duidelijk te zien, dat Hamilton en Maldonado woorden hebben. LH wuift PM 'weg', en vervolgens komt PM "even buurten"...


Waar zie jullie (monaco2011 en wizzard)  dat LH instuurt richting pm, op het moment dat ze elkaar raken?
in dit filmpje zie ik het niet, maar dit filmpje is wel weer heel kort, ik vraag me dan direct weer af waarom het zo kort is geknipt, waarschijnlijk door een hamilton fan is geplaatst. In dit fimpje op 0:42 zie ik hamilton toch ook duidelijk een stuurbeweging maken en paar seconden daarvoor ook nog. voor mij is t iig gewoon duidelijk dat ze t met elkaar aan de stok hebben en vind ze beiden even fout omdat ze beiden 'de strijd' aan gaan.


::) ::) ::)


Maar ik heb ook niet ontkent dat Hamilton naar rechts heeft gedreigd! Ik doelde op het feit dat jij zei dat Hamilton op jet moment van de impact ook naar Pastor stuurde... ???

Dit schreef je eerder:
Voor mij staat iig als een paal boven water dat Lewis alle kans had om deze botsing te vermijden en dat er daarom van beide kanten moedwillig contact was. Dit soort gedrag moet je gewoon keihard bestraffen


Ook schreef je:

Ik zie trouwens totaal geen aanwijzingen dat Maldonado Hamilton aan wil rijden hij haalt m in en probeert m een beetje naar de buitenkant te drukken (wat trouwens geheel onnodig was natuurlijk) maar Hamilton wil zich niet weg laten zetten en stuurt zelf ook naar binnen

dat past toch prima bij elkaar?? Maldonado stuurt niet ineens in op Hamilton ofzo, maar laat zn auto wel naar buiten lopen in een flauwe bocht naar rechts. Hamilton had daar makkelijk op kunnen anticiperen want hij had aan zn linkerkant genoeg ruimte en had ook ff van zn gas kunnen gaan, maar hij koos ervoor om te blijven waar hij was en van de voorkant lijkt hij zelfs richting Maldonado te sturen. Op de onboard lijkt dit niet het geval, maar t is wel duidelijk dat Hamilton precies weet waar Maldonado is en dat ze ook druk met elkaar in de weer zijn gezien hamilton zn gebaren. Ach ja, ik wil er verder ook niet teveel woorden meer aan vuil maken. Wat mij betreft is hier iig geen sprake van een dader en een slachtoffer zoals sommigen het over willen doen komen maar van 2 coureurs die op een verkeerde manier iets op de baan willen uitvechten.

Wat betreft dat filmpje; waarom post iemand maar 7 seconden, ik had toch ook graag de 10 a 20 seconden daarvoor gezien. Misschien ben ik wat te achterdochtig, maar ik vraag me nu toch af waarom dat eerste stuk er is afgeknipt.

monaco2011

Citaat van: Kootje op 27 augustus 2011 - 21:23:42
Citaat van: monaco2011 op 27 augustus 2011 - 20:25:09
in dit filmpje zie ik het niet, maar dit filmpje is wel weer heel kort, ik vraag me dan direct weer af waarom het zo kort is geknipt, waarschijnlijk door een hamilton fan is geplaatst. In dit fimpje op 0:42 zie ik hamilton toch ook duidelijk een stuurbeweging maken en paar seconden daarvoor ook nog. voor mij is t iig gewoon duidelijk dat ze t met elkaar aan de stok hebben en vind ze beiden even fout omdat ze beiden 'de strijd' aan gaan.

Pak je je eigen filmpje erbij, dan zie je dat Lewis 'n stuurbeweging maakt omdat de baan naar rechts gaat. Op dat moment zit Pastor nog half achter hem. Vervolgens keert Lewis weer terug naar z'n lijn, ogenschijnlijk omdat hij op dat moment Pastor ziet. En dan komt het on-board filmpje, waarin je duidelijk ziet dat Lewis hem voorbij wuift en op z'n lijn blijft, terwijl Pastor hem, al dan niet moedwillig, snijdt.

Nee .... Lewis gaat vrijuit.
Toch zeker voor dat incident.
Zijn actie op Pastor in de Busstop Chicane verdiende echter geen schoonheidsprijs.
Vandaar ook de reprimande.

En hoewel ik beide straffen overdreven vind, kan ik ze wel begrijpen.
op dat moment zit Maldonado er al zo goed als naast en gezien hamiltons gezwaai (wat je duidelijk ziet op de onboard) wist ie prima dat maldonado daar zat. Zijn actie bij de busstop was absoluut niks mis mee, daar kreeg ie echt de reprimande niet voor;
Hamilton was given a reprimand but receives no penalty. The stewards said both drivers were guilty of "causing a collision" and were punished under article 16.1 of the regulations.

En denk je serieus dat Hamilton hem voorbij wuift??

Wizard

Citaat van: WeezyAveli op 27 augustus 2011 - 19:34:02

Onboard met Lewis. Straf is terecht zoals ik al dacht, LH volgt gewoon de bocht en Maldonado sneed hem af. Eigenlijk is een '5 place griddrop' nog te mild imho...

Hamilton stuurt minder in als dat het lijkt. Mee eens! Op basis van deze beelden vind ik de straf van Maldonado terecht. Absoluut. Maar dan nog blijf ik het 'opwachten' en de stuurbeweging van Lewis, niet netjes vinden. Dat Maldonado daar zo heftig op reageert is natuurlijk nergens voor nodig.

Wizard

Citaat van: Franky R. op 27 augustus 2011 - 19:40:12
Citaat van: Wizard op 27 augustus 2011 - 18:52:35
Je mag je mening geven maar hoeft mij niet telkens weg te zetten als basher om zo mijn mening te ondermijnen.


Dat van die 'geen anti-Hamilton' waren nochtans je eigen woorden...


Bovendien ben je de enige, die stelt dat het juist Hamilton was die Maldonado zou hebben geramd.


Ik heb twee delen gezien. De inlap, waar LH een langzamere PM voorbij steekt.


Dat deed hij wel wat hardhandig, maar de tijd drong voor LH. Vergelijk dat maar men Alonso vs Massa in 2006. Alonso die echt zat te pezen om op tijd over de finishlijn te rijden, en daardoor voor Massa zat.


Intentioneel? Zeker niet, want dat zou de kwalificatie voor Lewis Hamilton grondig verpesten. Toch?


Leg mij anders uit, waarom LH achter PM zou moeten blijven rijden?


Deel twee komt NA de Q2. LH rijdt uit, PM komt naast hem rijden. LH stuurt idd. kort naar rechts, maar blijft vervolgens links rijden. Dan komt PM langzij en raakt de sidepod en voorvleugel van LH, zonder dat er een bocht oid was?


Intentioneel? Zeker! Beiden fout? Ja!


Derhalve terechte straffen uitgedeeld.

Frank, ik heb het over je manier van mij benaderen. Een andere 'kijk op' alsook een mening mag je hebben maar iemand die het anders ziet is niet persé anti. En het siert je niet mensen in hokjes te plaatsen, zeker niet om zo, dan wel onbewust, iemands mening te ondermijnen. Ik noem jou (en de andere Hamilton liefhebbers) toch ook niet direct lovers omdat ze het opnemen voor hun favoriet??

Wizard

Citaat van: gloudiesaurus op 27 augustus 2011 - 20:07:22
Toch blijft het vreemde actie van die Maldonado, ik zou wel eens willen weten wat er achter zit...

Frustratie/irritatie. Maldonado wordt opgehouden en Hamilton komt grof langszij. Nou ja, niks aan de hand. Keep you eyes open! Lesje van de meester. Vervolgens gaat Lewis eigen rechter spelen door Maldonado op te wachten en hem te belonen met een stuurbeweging op het moment dat Pastor langszij komt. Pastor reageert vervolgens door hem de pas te snijden. Het is niks anders dan haantjes gedrag van beide rijders. Kennelijk zit er nog oud-zeer. De straf van Pastor is bij nader inzien volkomen terecht, maar ook Hamilton, die aanleiding gaf, verdient hier een gridpenalty, in mijn opinie.

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 27 augustus 2011 - 21:31:20
dat past toch prima bij elkaar?? Maldonado stuurt niet ineens in op Hamilton ofzo, maar laat zn auto wel naar buiten lopen in een flauwe bocht naar rechts. Hamilton had daar makkelijk op kunnen anticiperen want hij had aan zn linkerkant genoeg ruimte en had ook ff van zn gas kunnen gaan, maar hij koos ervoor om te blijven waar hij was en van de voorkant lijkt hij zelfs richting Maldonado te sturen. Op de onboard lijkt dit niet het geval, maar t is wel duidelijk dat Hamilton precies weet waar Maldonado is en dat ze ook druk met elkaar in de weer zijn gezien hamilton zn gebaren. Ach ja, ik wil er verder ook niet teveel woorden meer aan vuil maken. Wat mij betreft is hier iig geen sprake van een dader en een slachtoffer zoals sommigen het over willen doen komen maar van 2 coureurs die op een verkeerde manier iets op de baan willen uitvechten.

Wat betreft dat filmpje; waarom post iemand maar 7 seconden, ik had toch ook graag de 10 a 20 seconden daarvoor gezien. Misschien ben ik wat te achterdochtig, maar ik vraag me nu toch af waarom dat eerste stuk er is afgeknipt.

Wat men niet moet vergeten is dat dit gebeurde in de outlap, niet tijdens een race. Beide zoeken elkaar op. Hamilton door Maldonado op te wachten en hem met zijn stuurbeweging te showen, wat hij er van vindt, en Maldonado die Lewis vervolgens de pas afknijpt. Ik zie dit als kinderen die zand naar elkaar gooien op het schoolplein. Beide verdienen wel of geen straf. Niet de één wel de ander niet. De wedstrijdleiding faalt hier enorm. Dat mag je Lewis niet kwalijk nemen. Wel gaf hij de aanleiding door Pastor 'op te wachten', dus als één wel en de ander geen straf zou verdienen, zou het juist andersom moeten zijn. Maar onder de streep, zou ik het voor het zeggen hebben, had ik beide in een baby-uitrusting morgen laten racen. Dat lijkt mij de meest gepaste straf.

Franky R.

Citaat van: Wizard op 27 augustus 2011 - 21:53:50


Frank, ik heb het over je manier van mij benaderen. Een andere 'kijk op' alsook een mening mag je hebben maar iemand die het anders ziet is niet persé anti. En het siert je niet mensen in hokjes te plaatsen, zeker niet om zo, dan wel onbewust, iemands mening te ondermijnen. Ik noem jou (en de andere Hamilton liefhebbers) toch ook niet direct lovers omdat ze het opnemen voor hun favoriet??


En hoe heb ik je dan benaderd? Door je te wijzen op woorden die je eerder hebt gebezigd, maar blijkbaar mag dat niet? Ik heb i.i.g. geen zaken verzonnen of erbij gehaald.


Vervolgens ga je op geen enkel argument in, maar noem je mijn reactie 'slap'...tja...

En hoe weet je dat Hamilton Maldonado opzocht?! Het is toch normaal dat je na Q3/2/1 wat langzamer terugrijd naar de pitsbox?!


Je kom jij juist met aannames en verzinsels...

@Monaco2011,

Citaat Maldonado stuurt niet ineens in op Hamilton ofzo, maar laat zn auto wel naar buiten lopen in een flauwe bocht naar rechts. Hamilton had daar makkelijk op kunnen anticiperen want hij had aan zn linkerkant genoeg ruimte


ik ben erg benieuwd waar jij ruimte ziet voor Hamilton... ::)  ...want ik zie vooral V.A.N.G.R.A.I.L.S links van Hamilton...



Oftewel, je loopt gewoon te stoken...ik zal (maar) niet meer happen... :-X



Wizard

Hoe je mij hebt benadert? Zie je openingszin. En dat ik vervolgens de rest negeer, leg ik prima uit.

Wat betreft het langzaam rijden (voor zover als dat niet wel heel erg duidelijk was):

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/266762/maldonado-hamilton-reed-heel-erg-langzaam/

monaco2011

Citaat van: Wizard op 27 augustus 2011 - 22:03:10
Citaat van: monaco2011 op 27 augustus 2011 - 21:31:20
dat past toch prima bij elkaar?? Maldonado stuurt niet ineens in op Hamilton ofzo, maar laat zn auto wel naar buiten lopen in een flauwe bocht naar rechts. Hamilton had daar makkelijk op kunnen anticiperen want hij had aan zn linkerkant genoeg ruimte en had ook ff van zn gas kunnen gaan, maar hij koos ervoor om te blijven waar hij was en van de voorkant lijkt hij zelfs richting Maldonado te sturen. Op de onboard lijkt dit niet het geval, maar t is wel duidelijk dat Hamilton precies weet waar Maldonado is en dat ze ook druk met elkaar in de weer zijn gezien hamilton zn gebaren. Ach ja, ik wil er verder ook niet teveel woorden meer aan vuil maken. Wat mij betreft is hier iig geen sprake van een dader en een slachtoffer zoals sommigen het over willen doen komen maar van 2 coureurs die op een verkeerde manier iets op de baan willen uitvechten.

Wat betreft dat filmpje; waarom post iemand maar 7 seconden, ik had toch ook graag de 10 a 20 seconden daarvoor gezien. Misschien ben ik wat te achterdochtig, maar ik vraag me nu toch af waarom dat eerste stuk er is afgeknipt.

Wat men niet moet vergeten is dat dit gebeurde in de outlap, niet tijdens een race. Beide zoeken elkaar op. Hamilton door Maldonado op te wachten en hem met zijn stuurbeweging te showen, wat hij er van vindt, en Maldonado die Lewis vervolgens de pas afknijpt. Ik zie dit als kinderen die zand naar elkaar gooien op het schoolplein. Beide verdienen wel of geen straf. Niet de één wel de ander niet. De wedstrijdleiding faalt hier enorm. Dat mag je Lewis niet kwalijk nemen. Wel gaf hij de aanleiding door Pastor 'op te wachten', dus als één wel en de ander geen straf zou verdienen, zou het juist andersom moeten zijn. Maar onder de streep, zou ik het voor het zeggen hebben, had ik beide in een baby-uitrusting morgen laten racen. Dat lijkt mij de meest gepaste straf.
tja, als je het idd wilt vergelijken met kinderen die elkaar op het schoolplein zand in de ogen gooien, dan hoeven we ons hier ook helemaal niet druk om te maken. Het gaat hier echter wel over autoracen waarbij er marshals en publiek langs de kant zit. En bovendien hebben dit soort mensen misschien ook nog iets van een voorbeeldfunctie.
Die straf in baby-uitrusting vind ik wel goed bedacht, ik denk dat ze daar meer moeite mee hebben dan een reprimande of een 5-plaatsen straf.
Wat ik trouwens nog wel ff wil zeggen is dat een 5-plaatsen straf voor Hamilton weer een stuk zwaarder zou zijn geweest dan de 5 plaatsen voor Maldonado, die krijgt nu alleen 2 lotussen, 2 Virgins en Di resta (wel lastig natuurlijk) voor zich. Misschien dat dat ook nog heeft meegespeeld in de beslissing.