Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

SDG

1 augustus 1961

Op deze dag wordt in het Canadese Vancouver Allen Berg geboren. Nadat hij voordien verschillende promotieklassen doorlopen heeft en in 1983 en 1984 enkele succesjes behaalt in de Britse Formule 3, mag Berg in 1986 halverwege het seizoen debuteren in de Formule 1.

Vanaf de Amerikaanse Grote Prijs in Detroit kan hij dankzij zijn sponsorgeld instappen bij het armlastige Osella in de plaats van van de Duitser Christian Danner, die na het rallyongeval dat een einde maakt aan de autosportcarrière van de Zwitser Marc Surer laatstgenoemde bij Arrows mag vervangen. Berg rijdt in 1986 negen Grote Prijzen waarin hij uitblinkt door totale anonimiteit. In Monza moet hij zijn zitje bovendien eenmalig afstaan aan de Italiaanse debutant Alex Caffi.

Door het tijdelijk wegvallen van de Canadese Grote Prijs in 1987 slaagt Berg er niet langer in om de benodigde sponsors aan zich te binden, wat meteen het einde van zijn Formule 1-droom betekent. De Canadees in nadien nog actief in o.a. sportwagenraces, DTM, de Mexicaanse Formule 2 en Indy Lights. Eind 2001 beëindigt hij definitief zijn actieve autosportloopbaan en richt vervolgens een raceschool op.


SDG

#826
3 augustus 2003

In een verzengende hitte wordt op de Hockenheimring de Grote Prijs van Duitsland verreden. Het grootste deel van Europa kreunt begin augustus 2003 onder een zware hittegolf, die ook de Formule 1 niet spaart: de race vindt plaats op zondagmiddag bij temperaturen van om en bij de 35 graden en belooft dus een slijtageslag te worden voor mens en machine. Enkele rijders verliezen echter al onmiddellijk de pedalen: een massacrash bij de start elimineert Ralf Schumacher (Williams), Rubens Barrichello (Ferrari) en Kimi Räikkönen (McLaren). Doordat verderop in het peloton ook nog Heinz-Harald Frentzen (Sauber) en Ralph Firman (Jordan) met elkaar in botsing komen, is nog voor de eerste bocht al meteen een kwart van het deelnemersveld uitgeschakeld.

Nadat de brokstukken opgeruimd zijn en de safetycar terug de pits in duikt, heeft pole-man Juan Pablo Montoya (Williams) vrij baan, voor de Renaults van Jarno Trulli en Fernando Alonso en de Ferrari van titelverdediger Michael Schumacher. De Duitser krijgt de derde plaats cadeau na een stuurfout van Alonso, die een tweede wordt wanneer hij de zieke Trulli weet te passeren. De Italiaan verliest ook nog zijn derde plaats aan David Coulthard (McLaren). De volgorde lijkt vast te liggen, tot Schumacher enkele ronden voor het einde plots een lekke band oploopt, die hem ver terugwerpt.

Montoya is vandaag ongenaakbaar en haalt het uiteindelijk met meer dan een minuut voorsprong op Coulthard, Trulli, Alonso, het Toyota-duo Olivier Panis en Cristiano da Matta, Schumacher en Jenson Button (BAR). Voor Trulli is het de eerste podiumfinish sedert 1999, terwijl in de WK-stand Montoya nu nadert tot op slechts zes puntjes van Schumacher. In het constructeurs-WK is de strijd nog spannender: Ferrari leidt met amper twee punten voorsprong op Williams.

Bij Jaguar vervangt de Brit Justin Wilson vanaf deze race de Braziliaan Antonio Pizzonia, die wegens tegenvallende resultaten bedankt wordt voor bewezen diensten. Wilson's plaats bij Minardi wordt ingenomen door de Deense debutant Nicolas Kiesa.


Maikel0230

Opnieuw een sterk staaltje van SDG! Ik zou het niet kunnen bijna elke dag zo iets in elkaar steken.

Trulli heeft echt geen "podium face" hé?

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

gloudiesaurus

SDG schrijft alleen maar toppertjes.

Ik was live bij die race op de Hockenheimring in 2003, ik zat in de 1e bocht en zag Raikkonen bij de startcrash recht op me af komen  :)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG

#829
6 augustus 1980

Op deze dag wordt in het Zuid-Italiaanse Locorotondo Vitantonio Liuzzi geboren. De Italiaan geldt van bij zijn eerste stappen in de autosport in de karts als een huizenhoge belofte en maakt die beloftes ook waar. Na de Formule Renault en de Duitse Formule 3 stapt hij in 2003 over naar de Formule 3000. Zijn tweede seizoen in de klasse, in 2004, draait uit op een grote triomf voor de jonge Italiaan: met Arden verplettert hij de concurrentie, wint maar liefst zeven van de tien races en pakt zo met groot overwicht de titel.

Op dat moment zien velen in hem een kampioen voor de toekomst en zijn naam wordt aan verschillende Formule 1-teams gelinkt: Sauber, Ferrari (als testcoureur) en Red Bull. Het is uiteindelijk laatstgenoemde team dat Liuzzi inlijft. De Italiaan moet zijn stoeltje naast kopman David Coulthard echter delen met de Oostenrijker Christian Klien, die de eerste drie wedstrijden van het seizoen voor zijn rekening mag nemen. Bij de vierde wedstrijd, in Imola, mag Liuzzi dan eindelijk zelf rijden. Hij eindigt op een tiende plaats in de wedstrijd, die een achtste wordt na de diskwalificatie van de beide BAR-rijders uit de race. De Italiaan scoort zo bij zijn Formule 1-debuut meteen zijn eerste WK-punt. Nadien komt hij slechts bij drie andere wedstrijden in actie: in Spanje, Monaco en op de Nürburgring; de rest van het seizoen krijgt Klien de voorkeur.

Voor 2006 parkeert Red Bull Liuzzi bij zijn eigen nieuwe satellietteam Toro Rosso, de opvolger van Minardi. De Italiaan wordt achtste in Indianapolis, waarmee hij het team zijn eerste WK-punt bezorgt. Daar blijft het echter bij; noch hij, noch zijn Amerikaanse teamgenoot Scott Speed scoren verder punten. Ook in 2007 zijn beiden aanvankelijk nog van de partij bij het team, maar halverwege het seizoen wordt de tegenvallende Speed gedumpt en in zijn plaats komt het aanstormende jonge Duitse talent Sebastian Vettel de rangen van Toro Rosso versterken. Liuzzi, die wat ingeslapen leek doordat hij in eigen rangen nauwelijks concurrentie had van Speed, schiet plotseling wakker en zijn eigen prestaties gaan eindelijk terug in de goede richting. Te laat echter om de teamleiding te overtuigen, die met Vettel een nieuw goudhaantje in handen gekregen heeft. In China wordt Liuzzi nog knap zesde, maar aan het eind van het seizoen is er geen plaats meer voor hem bij het team.

Voor 2008 tekent de Italiaan vervolgens een contract als testcoureur bij het nieuwe team Force India, de opvolger van Jordan, Midland en Spyker. Liuzzi blijft dat jaar verstoken van GP-deelnames. Ook in 2009 moet de Italiaan genoegen nemen met een testrol, tot eerste coureur Giancarlo Fisichella na zijn verrassende polepositie en tweede plaats in de race bij de Belgische Grote Prijs naar Ferrari vertrekt, als invaller voor de gekwetste Felipe Massa. Liuzzi mag zo vanaf de Italiaanse Grote Prijs in Monza de tweede Force India besturen. Hij rijdt in de kwalificaties meteen naar een knappe zevende startplaats, die hij in de race echter niet in punten kan omzetten. De Italiaan laat echter genoeg van zich zien om ook in 2010 een racestoeltje bij Force India te krijgen.

Het seizoen 2010 begint voor Liuzzi onder een gunstig gesternte: hij wordt meteen negende in de openingsrace in Bahrein en zevende in Australië. Deze prima start kan hij echter niet doortrekken gedurende de rest van het jaar, al rijdt hij nog enkele keren in de punten en wordt hij knap zesde in de regen in Zuid-Korea. Teamgenoot Adrian Sutil heeft echter de bovenhand en geniet ook de voorkeur van het team, en aan het eind van het seizoen krijgt Liuzzi te horen dat hij zijn zitje voor 2011 kwijt is aan testcoureur en DTM-kampioen Paul Di Resta.

Met het geld dat hij krijgt voor het afkopen van zijn contract bij Force India, trekt Liuzzi vervolgens naar HRT, het enige team dat hem nog een stoeltje gunt. Het Spaanse team is net als in 2010 echter de hekkensluiter van het veld en de Italiaan is net als zijn teamgenoten – de Indiër Narain Karthikeyan en de Australische Red Bull-protégé Daniel Ricciardo – veroordeeld tot een rol in de staart van het peloton. Hoewel hij voor 2012 een contract heeft, wordt hij, net als een jaar eerder bij Force India, in het tussenseizoen aan de kant geschoven.

Het betekent het definitieve einde van de Formule 1-carrière van Vitantonio Liuzzi, die nadien enkele keren uitkomt in het WEC en in 2012 en 2013 hoofdzakelijk in de Italiaanse Superstars Series rondrijdt. Het ietwat anonieme bestaan dat hij in deze klasse leidt staat in schril contrast met de tijd waarin zijn naam als grote belofte voor de toekomst over ieders lippen ging.


Matthijs

Liuzzi werd in 2000 wereldkampioen karten (formule A), slechts één jaar eerder dan Giedo van der Garde. Liuzzi debuteerde in 2005 in de F1, Vd Garde in 2013...

gloudiesaurus

Liuzzi ging stukken beter in de Formule Renault, Formule 3, en Formule 3000.... daar bleef Giedo hangen.
Maar goed een zwaluw maakt nog geen zomer, in de Formule 1 kwam Liuzzi uiteindelijk tekort.
Misschien heeft het wat met focus te maken? In het begin was Liuzzi een clown in de Formule 1 en leek hij randzaken en feesten (met Doornbos o.a.) belangrijker te vinden dan het racen zelf........
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Maikel0230

Citaat van: gloudiesaurus op 06 augustus 2013 - 21:53:51
Liuzzi ging stukken beter in de Formule Renault, Formule 3, en Formule 3000.... daar bleef Giedo hangen.
Maar goed een zwaluw maakt nog geen zomer, in de Formule 1 kwam Liuzzi uiteindelijk tekort.
Misschien heeft het wat met focus te maken? In het begin was Liuzzi een clown in de Formule 1 en leek hij randzaken en feesten (met Doornbos o.a.) belangrijker te vinden dan het racen zelf........

Inderdaad hij paste perfect in het Red Bull plaatje van 'extreme sporters' met zijn piercings en tattoos

Ergens zijn die mensen dat onderweg toch kwijtgeraakt.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

SDG

Citaat van: gloudiesaurus op 06 augustus 2013 - 21:53:51
Liuzzi ging stukken beter in de Formule Renault, Formule 3, en Formule 3000.... daar bleef Giedo hangen.
Maar goed een zwaluw maakt nog geen zomer, in de Formule 1 kwam Liuzzi uiteindelijk tekort.
Misschien heeft het wat met focus te maken? In het begin was Liuzzi een clown in de Formule 1 en leek hij randzaken en feesten (met Doornbos o.a.) belangrijker te vinden dan het racen zelf........

Ik heb hier nog een oud exemplaar liggen van de Engelse F1Racing uit eind 2004, waarin men zijn fictieve Formule 1-dream team samenstelde.

Men kwam toen uit bij Ferrari, met als coureurs Alonso en Liuzzi. Om maar aan te geven hoe hoog de man in die tijd door sommigen werd ingeschat.

gloudiesaurus

Citaat van: SDG op 07 augustus 2013 - 06:02:55
Citaat van: gloudiesaurus op 06 augustus 2013 - 21:53:51
Liuzzi ging stukken beter in de Formule Renault, Formule 3, en Formule 3000.... daar bleef Giedo hangen.
Maar goed een zwaluw maakt nog geen zomer, in de Formule 1 kwam Liuzzi uiteindelijk tekort.
Misschien heeft het wat met focus te maken? In het begin was Liuzzi een clown in de Formule 1 en leek hij randzaken en feesten (met Doornbos o.a.) belangrijker te vinden dan het racen zelf........

Ik heb hier nog een oud exemplaar liggen van de Engelse F1Racing uit eind 2004, waarin men zijn fictieve Formule 1-dream team samenstelde.

Men kwam toen uit bij Ferrari, met als coureurs Alonso en Liuzzi. Om maar aan te geven hoe hoog de man in die tijd door sommigen werd ingeschat.

Ik heb ook nog een uitgave van Formule 1 hier liggen waarin Liuzzi in zijn blote buik zijn spieren aanspant voor een foto in de pitsstraat. 3 jaar later bij HRT gaf hij aan spijt te hebben van die tijd en dat soort acties......

Toen was het iig. de F1 hottest boy...maar zo waren er meer
Jan Magnussen was het halverwege jaren '90 en Jos Verstappen in 1993 (stond groot op de cover van Autosport als HET talent in 1993)........
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG

8 augustus 1982

Op de omloop van Hockenheim vindt de Grote Prijs van (West-)Duitsland plaats. Na het dodelijke ongeval van Patrick Depailler bij testritten in 1980 is er nu een bijkomende chicane aangelegd in de Ostkurve, die voor meer veiligheid moet zorgen. Ondanks deze maatregel wordt de Formule 1 tijdens de zaterdagtrainingen voor de zoveelste keer dit seizoen getroffen door een zwaar ongeluk, wanneer WK-leider Didier Pironi (Ferrari) in de dichte regen crasht met de Renault van Alain Prost. Pironi's wagen wordt bij de botsing de lucht in gekatapulteerd en de Fransman raakt bij het ongeluk zeer ernstig gewond aan de benen. Het betekent meteen het einde van zijn Formule 1-carrière. Een poging om in 1986 een comeback te maken zal op niets uitdraaien en een jaar later zal Pironi uiteindelijk alsnog de dood vinden bij een crash tijdens een speedbootrace.

De stemming is dan ook bedrukt wanneer de rijders op zondag de race aanvatten. Door het wegvallen van Pironi, die de snelste tijd had gereden in de – droge – vrijdagtraining, mag Prost nu als eerste vertrekken, voor zijn teamgenoot René Arnoux en titelverdediger Nelson Piquet (Brabham). Brabham past ook hier weer de tactiek toe om met halfvolle brandstoftanks te vertrekken, vervolgens een kloof te slaan en halverwege de wedstrijd binnen te komen voor brandstof en verse banden. Piquet, die snel het hazenpad kiest, lijkt op weg om deze wedstrijdtactiek voor de eerste keer echt te kunnen toepassen, tot hij in de ronde voor zijn geplande pitstop in de nieuwe chicane in de Ostkurve uit de wedstrijd geramd wordt wanneer hij de Chileen Eliseo Salazar (ATS) op een ronde wil zetten. Een woedende Piquet trakteert de arme Salazar vervolgens voor het oog van de tv-camera's uit frustratie op enkele rake slagen en schoppen.

Door het uitvallen van de titelverdediger komt Patrick Tambay, alleenvertegenwoordiger voor Ferrari in de race, aan de leiding en hij zal deze niet meer afstaan. De Fransman, zelf al de vervanger van de verongelukte Gilles Villeneuve, zag zijn Formule 1-carrière na zijn ontslag bij McLaren eind 1979 op een dood spoor geraken. Op Hockenheim volgt vandaag echter de definitieve wederopstanding met zijn allereerste zege, die de bittere pil voor Ferrari omwille van het verlies van Pironi echter nauwelijks kan verzachten. René Arnoux wordt in zijn Renault tweede, voor Keke Rosberg (Williams), Michele Alboreto (Tyrrell), Bruno Giacomelli (Alfa Romeo) en Marc Surer (Arrows).

In de WK-stand behoudt Pironi, hoewel hij niet langer meespeelt in de titelstrijd, de leiding met negen punten voorsprong op John Watson (McLaren). Keke Rosberg wordt door zijn derde plaats vandaag ook derde in de stand, op twaalf punten van de onfortuinlijke Fransman.


Matthijs

Het is mij tot op de dag van vandaag een raadsel waarom Salazar tegen Piquet aanreed. Piquet zat er niet alleen naast, hij was er al half voorbij. Hij kon toch nooit gedacht hebben dat het om positie ging?

gloudiesaurus

Lol de reactie van Piquet erna blijft toch het meest beroemde moment  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Kootje

Je bedoeld "het handje" dat hij Salazar geeft?  ;D

0634

Citaat van: Matthijs op 08 augustus 2013 - 13:06:13
Het is mij tot op de dag van vandaag een raadsel waarom Salazar tegen Piquet aanreed. Piquet zat er niet alleen naast, hij was er al half voorbij. Hij kon toch nooit gedacht hebben dat het om positie ging?

Piquet was een vreselijk naar en irritant mannetje. Daar mag je altijd tegen aanrijden. Geen probleem. Dat irritante van Piquet, dat zal ook meteen Salazar's reden zijn geweest.