Vandaag in de F1-geschiedenis....

Gestart door 0634, 05 augustus 2011 - 09:06:36

« vorige - volgende »

SDG

#15
15 augustus 1993: Damon Hill wint in een Williams-Renault de Grote Prijs van Hongarije. Voor de zoon van oud-wereldkampioen Graham Hill is het de eerste overwinning in de Formule 1. Het is tevens de allereerste keer ooit dat een wagen met het startnummer 0 een F1-race wint. Hill neemt van bij de start de leiding, nadat zijn teamgenoot Alain Prost bij de start van de opwarmronde de motor laat afslaan en achteraan moet vertrekken. Nadat de in tweede positie rijdende Ayrton Senna al vroeg uitvalt, gaat Hill onbedreigd op zijn eerste zege af en finisht met bijna een ronde voorsprong op Riccardo Patrese (Benetton-Ford), die voor de laatste keer in zijn carrière op het podium mag, en Gerhard Berger (Ferrari), voor wie het zijn enige podiumfinish van 1993 is.


Enzo


SDG

#17
16 augustus 1970: de tweede Grote Prijs van Oostenrijk uit de geschiedenis vindt plaats. Het is tevens de eerste die op de gekende Österreichring te Zeltweg verreden wordt - de eerste in 1964 werd verreden op een vliegveld in de buurt. Het Ferrari-duo Jacky Ickx en Clay Regazzoni bezorgt de Scuderia een dubbelzege, Rolf Stommelen pakt in een Brabham als derde zijn enige F1-podium uit zijn loopbaan. De Oostenrijker Jochen Rindt, die de vorige vier races won en bijgevolg topfavoriet is voor de zege, vertrekt weliswaar vanop de pole, maar valt met motorpech uit. Het zal tevens zijn laatste start in een Grote Prijs worden, want enkele weken later verongelukt hij dodelijk tijdens de trainingen voor de Italiaanse GP in Monza. Rindt wordt aan het eind van het seizoen de eerste postume wereldkampioen.



16 augustus 1987: op dezelfde datum vindt zeventien jaar later de laatste Grote Prijs van Oostenrijk op de oude, klassieke Österreichring plaats. Het Williams-Honda duo Nigel Mansell en Nelson Piquet scoort een dubbelzege, daarna volgen de Benetton-Ford's van Teo Fabi en Thierry Boutsen. De race zal in het geheugen gegrift blijven omwille van de aanrijding die de Zweedse McLaren-coureur Stefan Johansson tijdens de trainingen had met een verdwaald hert dat op de baan rondliep en omdat er drie starts nodig waren om het veld op gang te trekken. De eerste twee pogingen resulteerden beiden in een massacrash. Hierna is het voor tien jaar gedaan met de F1 in Oostenrijk; pas in 1997 keert het totaal heraangelegde circuit - dat inmiddels is omgedoopt tot A1-Ring - terug op de kalender.



16 augustus 1992: Nigel Mansell wordt in een Williams-Renault tweede in de Grote Prijs van Hongarije en verzekert zich daarmee na pas elf van de zestien wedstrijden al definitief van de wereldtitel. Nooit eerder werd het seizoen zo vroeg beslist; in 2002 zal Michael Schumacher nog beter doen door al in juli - na elf van de zeventien races - de titel te pakken. Na drie vice-wereldtitels in 1986, 1987 en 1991 weet de Brit op 39-jarige leeftijd eindelijk het wereldkampioenschap te winnen. Het is tevens de eerste titel voor Renault in de Formule 1 als motorenbouwer. De race zelf in Hongarije wordt gewonnen door Ayrton Senna (McLaren-Honda).


Kootje

#18
Vandaag 17 augustus 1952, werd in de Zandvoortse duinen de eerste officiele GP van Nederland verreden.

In voorgaande jaren stond de GP van Nederland ook wel op de kalender ,maar telde deze niet mee voor het WK.
Vanaf 1952 was dit wel het geval ,maar werd er wel (net als 'n jaar later nog) volgens de reglementen van de Formule 2 gereden.


*het Zandvoortse circuit zoals het er toen nog bijlag met in het grijs de aanpassingen door de jaren heen.

Tijdens de race zou Mike Hawthorne ,die in z'n Cooper-Bristol de 3e tijd getraind had ,5 ronden lang 'n episch gevecht hebben met de Ferrari coureurs die het gehele seizoen al domineerden.
Na deze 5 ronden was de normale slagvolgorde hersteld en moest Hawthorne met 'n 4e plek genoegen nemen.
Ascari wint ,Farina bezet de 2e stek en Villoresi in de 3e Ferrari completeerd het podium.

Ook zou dit de eerste en tevens laatste F1 race zijn van Neerlands allereerste F1 coureurs Jan Flinterman en Dries van der Lof.
Jan Flinterman zou na 7 rondes al uitvallen met 'n kapot differentieel ,maar zou later in de race alsnog 40 rondes mogen plaatsnemen in de Maserati van z'n Braziliaanse teamgenoot Chico Landi.
Gezamenlijk zouden ze uiteindelijk de 9e (en gelijk de laatste) plek bezetten op 7 rondjes achterstand.
Dries van der Lof zou zijn HWM-Alta na 30 rondes aan de kant zetten om voor mij onbekende redenen.

De Belgische deelnemers zouden het al niet veel beter doen.
Charles de Tornaco parkeert z'n Ferrari na 24 rondes wegens motorproblemen en Paul Frère houd het na 14 rondes voor gezien nadat z'n Simca-Gordini-Gordini met 'n kapotte versnellingsbak te kampen krijgt. 



Daarnaast werd op deze dag in '52 Nelson Piquet Souto Maior in het Braziliaanse Rio de Janeiro geboren.
Deze 3-voudig WK en vader van Nelson "Nelsinho" Piquet jr. zou in z'n F1 carriere ,die begon in '78 tijdens de Duitse GP en eindigde in '91 na de GP van Australië ,aan 207 races deelnemen waarvan hij er 204 daadwerkelijk zou starten.


*Nelson Piquet sr. na z'n winst in de Argentijnse GP van '81 (z'n eerste kampioensjaar)
  geflankeerd door Carlos Reutemann (2e) en Alain Prost (3e)


Uitkomend voor de teams van Ensign, non-works McLaren, Brabham, Williams, Lotus en Benetton zou hij 23 races winnen ,60x het podium beklimmen 24x van pole vertrekken en 23x de snelste ronde op z'n naam schrijven en z'n naam daarmee definitief in de annalen van de F1 bijschrijven.

Hij besloot na zijn Formule 1-carrière naam te maken in de Indycars, maar na een zwaar ongeluk op Indianapolis Motor Speedway hing hij zijn helm voorgoed aan de wilgen.

Tegenwoordig is Piquet een succesvol zakenman in Brazilië.


SDG

#19
18 augustus 1985: Andrea de Cesaris beleeft zijn ondertussen legendarisch geworden horrorcrash in de GP van Oostenrijk. De Italiaan komt met de schrik vrij.




SDG

#20
19 augustus 2001: Michael Schumacher volgt zichzelf in Hongarije op als wereldkampioen Formule 1, een prestatie die hij de daaropvolgende drie jaar telkens zal overdoen. De titel van 2001 is zijn vierde in totaal en zijn tweede voor Ferrari, dat de Duitser voor de aanvang van het seizoen 1996, na twee titels met Benetton, binnenhaalt. Met als doel ten laatste in 1998 de wereldtitel terug naar Maranello te halen. Schumacher doet er – o.a. door een beenbreuk na een crash in 1999 – iets langer over, maar hij maakt dat nadien meer dan goed door Ferrari de meest succesvolle periode in zijn toch al roemrijke geschiedenis te bezorgen met vijf wereldtitels op rij tussen 2000 en 2004. Op deze vierde titel van Schumacher valt weinig af te dingen. Is het seizoen 2000 nog een spannend kat-en-muisspelletje tussen Schumacher en titelverdediger Mika Häkkinen dat pas in de voorlaatste race beslist wordt, in 2001 heerst de Duitse Ferrari-kopman over de Formule 1. Net zoals het jaar daarvoor negen overwinningen, maar de concurrentie eindigt een stuk verder achterop. De Williams-BMW's van broertje Ralf en Juan-Pablo Montoya zijn evenwaardig qua snelheid maar missen regelmaat, David Coulthard kan enkel in de eerste helft van het seizoen enigszins gelijke tred houden en Mika Häkkinen stelt teleur en houdt het aan het eind van het seizoen maar helemaal voor bekeken; McLaren moet de rol in 2001 duidelijk lossen. Michael Schumacher haalt de titel in stijl binnen door de race op de Hungaroring te winnen, voor teamgenoot Rubens Barrichello en Coulthard, die aan het eind van het seizoen vice-wereldkampioen zal worden met bijna maar half zoveel punten als Schumacher: 123 tegen 65.


Kootje

#21
1975

Vandaag is de dag dat de Amerikaan Mark Donohue overlijd aan de gevolgen van z'n crash 3 dagen eerder tijdens de training voor de GP van Oostenrijk.

Het meest zure is nog dat hij besloot te stoppen met racen voor een rol als manager, maar weer terugkeerde voor de Oostenrijkse GP op Zeltweg wat hem fataal zou worden.
Gedurende de laatste trainingsessie schiet hij in Vost-Hugel (de vol gas rechterbocht na start finish) door 'n lekke band van de baan ,waarna de vangrail onder de auto komt en hem 'n reclamebord in katapulteerd.
Nadat hij in eerste instantie nog oke leek te zijn ,bleek hij toch zwaar hersenletsel te hebben ,waaraan hij 3 dagen later zou overlijden.
Ook kwamen er door deze crash 2 marshalls om het leven ,waardoor dit het zwartste hoofdstuk uit de geschiedenis van de Oostenrijkse GP zou zijn.

RIP: Mark Neary Donohue, Jr. 
Summit  New Jersey  VS, 18 maart 1937  -  Graz  Oostenrijk, 19 augustus 1975

Hij reed in 1971, 1974 en 1975 totaal 16 Grands Prix voor Team Penske.
Hij werd in 1969 "rookie of the year" op Indianapolis en in 1972 wint hij de Indy 500.
In 1971 haalt Donohue met 'n 3e plek z'n enige F1 podium tijdens de Grand Prix van Canada op Mosport Park.


SDG

#22
20 augustus 1941: Jo Ramirez wordt geboren in Mexico. Hij is in de jaren '60 en '70 al werkzaam voor diverse Formule 1-teams (o.a. Dan Gurney's Eagle, Fittipaldi en Tyrrell), vooraleer hij in 1984 teammanager wordt van McLaren, een functie die hij tot in 2001 zal bekleden.


SDG

#23
21 augustus 2005: McLaren-rijder Kimi Raikkönen zegeviert in de allereerste GP van Turkije uit de Formule 1-geschiedenis. De race wordt verreden op het splinternieuwe Istanbul Park Circuit, gelegen eventjes buiten Istanboel, aan de oostzijde van de Bosporus. Hierdoor ligt het circuit officieel in Azië, maar omdat door de jaren het aantal GP's in Europa stelselmatig afneemt, wordt het toch een beetje als zijnde een Europese race aanzien. Het circuit zelf is ontworpen door de gekende Hermann Tilke, die niettemin voor een omloop gezorgd heeft waar echt op geracet kan worden en waarop ook enkele plaatsen zijn waar ingehaald kan worden. Het meest interessante gedeelte van het circuit - dat trouwens in tegenstelling tot het grootste deel van de andere omlopen op de F1-kalender in tegenwijzerszin genomen wordt - is bocht 8, in feite een aaneenschakeling van verschillende kleine linksbochten waar de kunst erin bestaat zo volgas als maar mogelijk te gaan. De wedstrijden in Istanboel zijn doorgaans dan ook behoorlijk leuk om te zien; vooral de opener in 2005 is een boeiend kijkstuk. In 2010 zorgt de aanrijding tussen de Red Bull-teamgenoten Vettel en Webber voor ophef, terwijl de editie van 2011 door het inzetten van DRS gekenmerkt wordt door een ongezien aantal inhaalmaneuvers. Tegelijkertijd zorgen de banden van Pirelli voor een record aantal pitstops gedurende één enkele race. Absolute recordhouder in Turkije is de Braziliaanse Ferrari-rijder Felipe Massa, die de wedstrijd maar liefst drie keer op rij wint (2006, 2007 en 2008). De andere winnaars zijn Kimi Raikkönen (2005), Jenson Button (2009), Lewis Hamilton (2010) en Sebastian Vettel (2011). Ondanks het geboden spektakel weet de race het grote publiek niet te boeien; de Grote Prijs, die vanaf 2008 verplaatst wordt van augustus naar het voorjaar, wordt doorgaans voor slechts matig gevulde tribunes verreden. Zoals het er momenteel naar uitziet, zal 2011 de laatste editie worden; op de voorlopige kalender voor 2012 komt de Turkse GP niet meer voor.


Kootje

Mooi stukje weer SDG  8)  ,maaruh ..... bocht 8 is 'n serie linker bochten.  ::)

Ik weet 't ..... kleinigheidje ..... maar toch.  ;)

SDG

Citaat van: Kootje op 21 augustus 2011 - 16:26:20
Mooi stukje weer SDG  8)  ,maaruh ..... bocht 8 is 'n serie linker bochten.  ::)

Ik weet 't ..... kleinigheidje ..... maar toch.  ;)

Oeps...  :-[  Heb het ondertussen aangepast.  ;)

Franky R.


Kootje

Citaat van: Franky R. op 22 augustus 2011 - 12:40:24
Een klein stukje geschiedenis, als het van jullie mag... ;)
http://www.gppits.net/nieuws/record_voor_virgin_en_hrt/

Tuurlijk Franky  ;) ,maar volgende keer wel in het juiste topic graag  :P

SDG

#28
* update *

23 augustus 2009

Rubens Barrichello wint in een Brawn-Mercedes de Grote Prijs van Europa, voor Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) en Kimi Raikkönen (Ferrari). Voor de Braziliaan is het de eerste zege in vijf jaar en tevens de eerste overwinning sedert hij Ferrari verliet. Ferrari zelf baart in de race opzien door testrijder Luca Badoer als vervanger voor de tijdens de trainingen van de Hongaarse GP zwaargewond geraakte Felipe Massa te laten opdraven. De inmiddels 38-jarige Italiaan reed voor het laatst in 1999 een echte Formule 1-race en het is eraan te zien, want het hele weekend rijdt hij stijf achteraan. Na nog een even vruchteloze tweede kans in de Belgische GP een week later verlost Ferrari Badoer uit zijn lijden en neemt het voor de rest van het seizoen Giancarlo Fisichella in dienst als tweede rijder. De Europese Grand Prix wordt, na jarenlang traditiegetrouw op de Duitse Nürburgring plaatsgevonden te hebben, in 2009 voor de tweede keer in Valencia verreden. Niet op de klassieke omloop Ricardo Tormo even buiten de stad, waar de Formule 1 's winters regelmatig langskomt voor testsessies en die ook gekend is vanwege toerwagen-, GT- en motorenraces, maar op een stratencircuit aangelegd rond de jachthaven, die in 2007 als gastlocatie fungeert voor de befaamde America's Cup. De door de onvermijdelijke Hermann Tilke ontworpen omloop is een snel stratencircuit met enkele lange rechte stukken waarop inhalen mogelijk zou moeten zijn, maar in de praktijk komt daarvan niet veel terecht en de races zijn doorgaans lange processies waar de spanning vaak zoek is. In 2010 moet een megaklapper van Mark Webber – na een aanrijding met Heikki Kovalainen – al voor spektakel zorgen en ook de inzet van DRS in 2011 weet geen extra element aan de race toe te voegen. Dat dit jaar alle 24 gestarte wagens ook effectief de wedstrijd uitrijden (een nieuw record) is in dit opzicht veelbetekenend. Niettemin blijft de race voorlopig op de kalender gehandhaafd. De Fransman Romain Grosjean, testrijder bij Renault, mag bij het Franse team zijn racedebuut in de Formule 1 maken na het vertrek van Nelson Piquet Jr. Grosjean stelt echter teleur en wordt aan het eind van het seizoen bedankt voor bewezen diensten. Zijn Formule 1-carrière lijkt op dat moment al voorbij voordat ze goed en wel begonnen is, maar de Fransman herpakt zich nadien volledig en verovert in 2011 de GP2-titel. Hierdoor krijgt hij in 2012 een nieuwe kans bij het inmiddels tot Lotus omgedoopte team. Na een moeizame seizoenstart scoort hij in de Grote Prijs van Bahrein 2012 zijn allereerste podiumplaats.



Eerste zege voor Barichello sedert 2004



Romain Grosjean maakt zijn Formule 1-debuut

Kootje

#29
23 augustus

Vandaag in 1919 is de dag dat één van Neerlands 2 eerste F1 coureurs in Emmen werd geboren.
Dries van der Lof zou alleen deelnemen aan de GP van Nederland in '52
Uitkomend voor HVM zou hij de race niet uitrijden.



Ook zou er op deze dag 'n tweetal voormalig F1 coureurs sterven.

De in 1918 in het Belgische Molenbeek geboren Georges Berger zou 2 races rijden in de F1 voor het team van Simca-Gordini.
In '53 nam hij deel aan de Belgische GP ,maar moest hij de auto na 3 ronden al aan de kant zetten.
Het jaar erop reed hij de Franse GP op Rouen en behaalde daar de 4e plek.

Later in z'n carriere deelde hij de winnende Ferrari tijdens de Tour de France d'automobile in 1960.
Hij stierf in het harnas ,racend in 'n Porsche 911 gedurende de Marathon de la Route op de Nürburgring in 1967.


De andere ex F1 coureur die op deze dag het leven liet is iets bekender.
Fransman Didier Joseph-Lovis Pironi zou van '78 t/m '82 in totaal 72 GP's verrijden voor de teams van Tyrell ,Ligier en Ferrari.
Gedurende die periode zou hij 13x het podium bestijgen waarvan 3x de hoogste trede.

Zijn bekendste daarvan is uiteraard de GP van San Marino '82 ,waar hij 'n episch gevecht uitvocht met Gilles Villeneuve.
Afspraak was dat degene die als eerste bocht 1 inging de race mocht winnen.
Dat was Villeneuve die daardoor dacht dat Pironi gewoon 'n showtje weggaf voor het "thuispubliek" van Ferrari en hem de koppositie uiteindelijk wel terug zou geven.
Pironi deed dat niet en  Villeneuve voelde zich daardoor zo bekocht ,dat hij nooit meer 'n woord tegen z'n tot dat moment beste vriend zou spreken.
Iedereen weet hoe dat verder afliep.

Pironi zelf zou later dat jaar de F1 verlaten na 'n zwaar ongeval tijdens de training op 'n zeiknat Hockenheim waar hij ,totaal onnodig ,de Williams van Derek Daly wou passeren en zichzelf in de achterkant van Prost's Renault zou boren.
Tot op dat moment leidde hij 't kampioenschap.

In 1986 leek het even of Pironi 'n comeback zou maken toen hij testte voor het Franse AGS team.
Ondanks dat hij aantoonde nog steeds snel te zijn en mee kon komen in de F1 ,besloot hij aan "offshore powerboat racing" te gaan doen.
Eén jaar later zou hij tijdens zo'n race ,nabij het Britse Isle of Wight, samen met z'n 2 crewleden Bernard Giroux en Jean-Claude Guenard verongelukken.


Mooi detail:
Enkele weken later beviel z'n vriendin van 'n tweeling.
Ze besloot de jongens Gilles en Didier te noemen.