Grand Prix: The Killer Years

Gestart door SDG, 25 juli 2011 - 18:50:19

« vorige - volgende »

RobbertF1

Weet niet of het al gezegd is, maar met een beetje googlen kan je deze serie zo "krijgen".  ;)

0634

Citaat van: Jozef op 28 juli 2011 - 23:08:17
Toen ze zonder vleugels reden kwamen ze 13 keer los van de grond ja, ik denk niet dat dat nu nog zou gebeuren. ;D
In de tijd van Stewart en Lauda reden ze gewoon met vleugels en Stewart zei dat van die 13 keer.

0634

Citaat van: RobbertF1 op 29 juli 2011 - 02:26:22
Weet niet of het al gezegd is, maar met een beetje googlen kan je deze serie zo "krijgen".  ;)
Klopt. Maar op TV is het wel beter kijken dan op Youtube :).

Jozef

Citaat van: Jeroen op 29 juli 2011 - 06:21:37
Citaat van: Jozef op 28 juli 2011 - 23:08:17
Toen ze zonder vleugels reden kwamen ze 13 keer los van de grond ja, ik denk niet dat dat nu nog zou gebeuren. ;D
In de tijd van Stewart en Lauda reden ze gewoon met vleugels en Stewart zei dat van die 13 keer.
Stewart reed ook al toen er nog geen vleugels waren en ik kan me niet voorstellen dat hij niet op die periode doelde.

Anyway, wat Stewart ook bedoelde, zeker met de huidige aerodynamica kan het gewoon echt niet dat een F1-wagen op een recht stuk los zou komen, die dingen produceren een paar keer hun eigen gewicht aan downforce...

Kootje

Citaat van: Jozef op 29 juli 2011 - 19:35:12
Citaat van: Jeroen op 29 juli 2011 - 06:21:37
Citaat van: Jozef op 28 juli 2011 - 23:08:17
Toen ze zonder vleugels reden kwamen ze 13 keer los van de grond ja, ik denk niet dat dat nu nog zou gebeuren. ;D
In de tijd van Stewart en Lauda reden ze gewoon met vleugels en Stewart zei dat van die 13 keer.
Stewart reed ook al toen er nog geen vleugels waren en ik kan me niet voorstellen dat hij niet op die periode doelde.

Anyway, wat Stewart ook bedoelde, zeker met de huidige aerodynamica kan het gewoon echt niet dat een F1-wagen op een recht stuk los zou komen, die dingen produceren een paar keer hun eigen gewicht aan downforce...
Op 'n VLAK recht stuk niet nee.
Maar op 'n hobbelige baan kunnen ze natuurlijk nog wel los komen.

En je hebt vorig jaar in Valencia nog aan Webber kunnen zien dat de downforce compleet verdwijnt als de luchtstroom over de vleugels kleiner wordt dan onder de auto.
Dus mogelijk is het zeker ,al is de kans nu aanzienlijk kleiner.

0634

och, ik heb ergens nog een foto van Hakkinen die met 4 wielen los jumpt. Kan best. Met die hobbels en mini helinkjes zie ik ze zo omhoog schieten. Over dat beroerde asfalt kunnen die ultragevoelige wagentje van nu niet rijden. Ze klagen al over het asfalt van Interlagos.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 29 juli 2011 - 20:22:41
och, ik heb ergens nog een foto van Hakkinen die met 4 wielen los jumpt. Kan best. Met die hobbels en mini helinkjes zie ik ze zo omhoog schieten. Over dat beroerde asfalt kunnen die ultragevoelige wagentje van nu niet rijden. Ze klagen al over het asfalt van Interlagos.
Zolang de wagen maar redelijk horizontaal blijft kan 't inderdaad wel.
Maar zodra de wagen in 'n hoek van pak 'm beet 25* komt ,dan zie je ze toch altijd achterover klappen en het luchtruim kiezen.  ::)

0634

Nou, het zal ook ongetwijfeld een stuk minder zijn als vroeger hoor, dat ontken ik niet, maar het feit alleen dat ze al klagen over hobbeltjes op Interlagos oid, en dan de beelden ziet van vroeger van de Ring, betekend voor mij dat ze nu daar totaal niet meer geschikt voor zijn. Die dingen zijn veel te gevoelig nu.

Kootje

???  Krijg sterk de indruk dat we 't zelfde zeggen.  ::)


Jozef

Citaat van: Kootje op 29 juli 2011 - 20:21:54
Citaat van: Jozef op 29 juli 2011 - 19:35:12
Citaat van: Jeroen op 29 juli 2011 - 06:21:37
Citaat van: Jozef op 28 juli 2011 - 23:08:17
Toen ze zonder vleugels reden kwamen ze 13 keer los van de grond ja, ik denk niet dat dat nu nog zou gebeuren. ;D
In de tijd van Stewart en Lauda reden ze gewoon met vleugels en Stewart zei dat van die 13 keer.
Stewart reed ook al toen er nog geen vleugels waren en ik kan me niet voorstellen dat hij niet op die periode doelde.

Anyway, wat Stewart ook bedoelde, zeker met de huidige aerodynamica kan het gewoon echt niet dat een F1-wagen op een recht stuk los zou komen, die dingen produceren een paar keer hun eigen gewicht aan downforce...
Op 'n VLAK recht stuk niet nee.
Maar op 'n hobbelige baan kunnen ze natuurlijk nog wel los komen.

En je hebt vorig jaar in Valencia nog aan Webber kunnen zien dat de downforce compleet verdwijnt als de luchtstroom over de vleugels kleiner wordt dan onder de auto.
Dus mogelijk is het zeker ,al is de kans nu aanzienlijk kleiner.
Ja hallo, Webber crashte tegen een andere auto en schoot omhoog (waarna de downforce inderdaad wegvalt vanwege de grote invalshoek), hier hebben we het over auto's die over een heuveltje rijden.

Nu komen ze ook soms van de grond als ze over kerbstones vlammen (bijvoorbeeld in de chicanes in Monza) maar dat zijn dingen die gebeuren bij lage snelheid. Op een recht stuk bij 200 km/h en meer? No way! Vergeet niet dat downforce kwadratisch is met snelheid.

0634

Daar kan je wel eens gelijk in hebben Jozef.

Kootje

Citaat van: Jozef op 30 juli 2011 - 01:29:14
Ja hallo, Webber crashte tegen een andere auto en schoot omhoog (waarna de downforce inderdaad wegvalt vanwege de grote invalshoek), hier hebben we het over auto's die over een heuveltje rijden.

Nu komen ze ook soms van de grond als ze over kerbstones vlammen (bijvoorbeeld in de chicanes in Monza) maar dat zijn dingen die gebeuren bij lage snelheid. Op een recht stuk bij 200 km/h en meer? No way! Vergeet niet dat downforce kwadratisch is met snelheid.

Daarom vervolgde ik ook met deze reactie.  ;)

Citaat van: Kootje op 29 juli 2011 - 20:45:45
Zolang de wagen maar redelijk horizontaal blijft kan 't inderdaad wel.
Maar zodra de wagen in 'n hoek van pak 'm beet 25* komt ,dan zie je ze toch altijd achterover klappen en het luchtruim kiezen.  ::)

SDG

#27
Een opmerkelijke evolutie wordt volgend jaar doorgevoerd in de Indycars, wanneer men daar met een nieuw chassis gaat rijden. Het meest markante aan het ontwerp zoals het hier te zien is, is zonder enige twijfel dat de achterwielen ingebed zitten in het chassis, waardoor het niet langer mogelijk zal zijn dat een achterligger 'gelanceerd' wordt op de achterwielen van de voorganger.

Foto's van het ontwerp zijn te zien op: http://indycar.com/tech/content/38523-indycar-2012/

Wat denken jullie hierover? Zou dit concept ook ooit in de F1 ingevoerd kunnen worden? En zou een F1-wagen nog altijd een echte F1-wagen zijn met zo'n chassis?

0634

Nee zeg, alsjeblieft niet. Open wielen graag, volledig open wielen.

Jozef

Hij gaat er in elk geval harder van en zal ook minder turbulenties creƫren waardoor achterliggers er gemakkelijker dicht bij kunnen blijven rijden (al wordt de slipstream er misschien wel weer kleiner van).

Open wielen hebben geen enkel praktisch nut, ik vraag me eigenlijk af waarom iedereen daar zo gek van is.