Round 6: Monte Carlo, Monaco

Gestart door Enzo, 24 mei 2011 - 23:14:11

« vorige - volgende »

Folkert

Citaat van: M@rc op 31 mei 2011 - 15:26:28
Als hij verder doet zoals hij tot nu bezig is en dus dit jaar de titel wint zal daar sowieso weinig op af te dingen zijn. Dat gelukje in de straten van Monaco zal hem dan ook snel vergeven worden.

Daar twijfel ik ook niet aan, dan zal zijn prestatie van zondag ook sneller als gelukje bij ongelukje worden gezien. En hij zal iig niet slechter rijden, maar misschien word de rest sneller. Hij gaat het niet uit handen geven, maar zijn pech komt dit seizoen nog wel. RBR maakte ook al klein foutje wat hem niks koste, maar met iets meer pech was hij verder terug gevallen. Mclaren word sneller en voor Vettel moeilijker om altijd te winnen. Word spannend aan het eind, want dan is Mclaren vaak op zijn best/sterkst/snelst.
Trotse vader van Rosalie(L)

monaco2011

Citaat van: Kootje op 31 mei 2011 - 15:18:09
Je hebt wellicht gelijk.
Misschien was dat inderdaad het moment waarop ze dit beslisten ,al had ik Alonso ook nog wel binnen verwacht.

Eén ding is echter zeker ,hij had zeker het geluk aan zijn zijde.
Die verkeerde bandenwissel maakte zijn 1-satopstrategie mogelijk.
Maar soms moet je nu eenmaal geluk hebben ,zonder is nog nooit iemand WK geworden.

Ze hebben gegokt en gewonnen ,dat is het enige dat telt aan het einde van de dag.
Volgend jaar weet niemand meer dat er 'n dosis geluk voor nodig was ,maar wel dat het z'n 5e in 6 races was.
wanneer heeft ie geluk gehad dan?? hooguit met de 2e SC/rode vlag, maar zelfs dat is ook maar gissen, zonder SC had ie het misschien niet gered, zonder rode vlag wel, dan waren er misschien nog een paar rondjes overgebleven. De 1e SC was heel duidelijk in zn nadeel, Button en Alonso konden met nieuwe banden zo bij m aansluiten, zeker voor Alonso een heel groot voordeel. En of die verkeerde banden nou een geluk waren of niet, dat weet je ook niet. Hij verloor op die banden wel heel veel tijd aan Button, terwijl ie in de 1e stint op dezelfde banden sneller was. Maar goed, om nu te zeggen dat de 1 stopper de meest ideale strategie was, ik denk het niet. De geplande was wellicht beter geweest, zeker tov Button.
Maar goed, voor de niet Vettel supporters die dachten dat hij rijp was voor sloop kan ik me wel voorstellen dat ze zeggen dat Vettel geluk had met de laatste SC en voor het gemak maar even de rest vergeten.

monaco2011

Citaat van: Burorri op 31 mei 2011 - 15:40:44
Citaat van: M@rc op 31 mei 2011 - 15:26:28
Als hij verder doet zoals hij tot nu bezig is en dus dit jaar de titel wint zal daar sowieso weinig op af te dingen zijn. Dat gelukje in de straten van Monaco zal hem dan ook snel vergeven worden.

Daar twijfel ik ook niet aan, dan zal zijn prestatie van zondag ook sneller als gelukje bij ongelukje worden gezien. En hij zal iig niet slechter rijden, maar misschien word de rest sneller. Hij gaat het niet uit handen geven, maar zijn pech komt dit seizoen nog wel. RBR maakte ook al klein foutje wat hem niks koste, maar met iets meer pech was hij verder terug gevallen. Mclaren word sneller en voor Vettel moeilijker om altijd te winnen. Word spannend aan het eind, want dan is Mclaren vaak op zijn best/sterkst/snelst.
Volgens mij was McLaren vorig jaar in het begin sterker als op het eind. Wat ik me van de laatste jaren herinner is dat ze vooral in 2009 gedurende het seizoen een stuk beter werden, maar toen hadden ze aan het begin ook gewoon een waardeloze auto, verder vind ik het erg meevallen met die zogenaamde betere ontwikkeling van McLaren.
Maar goed, t seizoen is nog lang, dr kan zeker nog van alles gebeuren en t is nog zeker niet gedaan. Canada zal voor Red Bull iig wel lastig worden, maar dr komen ook wel weer typische Red Bull circuits, als ze daar geen steken laten vallen dan wordt het heel lastig om Vettel nog te pakken

Kootje

Ik had het niet over de rode vlag situatie.
Ik doelde juist op het geluk van de verkeerde bandenwissel bij zijn stop ,waardoor zijn 1 stop mogelijk werd.

Dat hij dankzij de rode vlag situatie alsnog nieuw rubber onder kon binden ,kon natuurlijk geen kwaad.
Maar zoals ik al eerder aangaf heb ik er geen moment aan getwijfeld dat hij 't ook op oud rubber nog wel 6 rondjes vol had gehouden.
Dat bedoelde ik dus niet met geluk.

monaco2011

Citaat van: Kootje op 31 mei 2011 - 16:30:08
Ik had het niet over de rode vlag situatie.
Ik doelde juist op het geluk van de verkeerde bandenwissel bij zijn stop ,waardoor zijn 1 stop mogelijk werd.

Dat hij dankzij de rode vlag situatie alsnog nieuw rubber onder kon binden ,kon natuurlijk geen kwaad.
Maar zoals ik al eerder aangaf heb ik er geen moment aan getwijfeld dat hij 't ook op oud rubber nog wel 6 rondjes vol had gehouden.
Dat bedoelde ik dus niet met geluk.
ok, maar t is maar de vraag of dat wel een voordeel was uiteindelijk. was hij op de supersofts gegaan, zoals gepland, was hij misschien weer gelijk of een rondje na Button de pits in gegaan, wat precies het moment was van de 1e SC, daar had ie dan zn voordeel mee kunnen doen wat ie nu dus niet kon. Bovendien was Button nooit zover weggelopen als ze de 2e stint op zelfde banden hadden gestaan en als de stop gewoon naar behoren was gegaan had Vettel er zelfs gewoon voor gezeten. Dus om al met al van geluk te spreken vind ik te ver gaan. t had allemaal slechter af kunnen lopen, dat is waar, maar geluk vind ik het niet.

Kootje

Citaatok, maar t is maar de vraag of dat wel een voordeel was uiteindelijk.

Voor mij is dat geen vraag iig.
Het leek me toch vrij duidelijk dat hij daarom juist z'n 1 stopper kon maken.  :o

Citaatwas hij op de supersofts gegaan, zoals gepland, was hij misschien weer gelijk of een rondje na Button de pits in gegaan, wat precies het moment was van de 1e SC,

Kan je nooit weten ,maar waarschijnlijk was hij dan tijdens de safetycar periode wel gegaan.  :-\

CitaatBovendien was Button nooit zover weggelopen als ze de 2e stint op zelfde banden hadden gestaan en als de stop gewoon naar behoren was gegaan had Vettel er zelfs gewoon voor gezeten

Inderdaad was hij niet zover weg gelopen ,maar waarschijnlijk had hij nog steeds de leiding overgenomen.
Daar was in mijn ogen niets aan veranderd.  ???

CitaatDus om al met al van geluk te spreken vind ik te ver gaan. t had allemaal slechter af kunnen lopen, dat is waar, maar geluk vind ik het niet.

Puur geluk kun je het inderdaad niet noemen ,maar 'n geluk bij 'n ongeluk wel.
Naar mijn weten is dat ook geluk.  ::)

Gerard

#201
Vettel heeft wel degelijk geluk gehad met de rode vlag situatie, hij had het misschien niet eens gehaald als deze er niet geweest was...maar niet zoveel geluk als Lewis ;)
En over de vettel fans... Ik ben absoluut een fan van hem,maar voor het kampioenschap... Is het niet goed dat Seb zo'n grote voorsprong heeft... ;)  een spannend kampioenschap telt voor mij zwaarder dan de winst van welke coureur ook...  8)

Edwin90

Citaat van: Gerard op 31 mei 2011 - 18:09:37
Vettel heeft wel degelijk geluk gehad met de rode vlag situatie, hij had het misschien niet eens gehaald als deze er niet geweest was...maar niet zoveel geluk als Lewis ;)
En over de vettel fans... Ik ben absoluut een fan van hem,maar voor het kampioenschap... Is het niet goed dat Seb zo'n grote voorsprong heeft... ;)  een spannend kampioenschap telt voor mij zwaarder dan de winst van welke coureur ook...  8)

Het begint inderdaad Schumacher achtige vormen aan te nemen. Van mij mag het...dat maken we dan mooi even mee...en het feit staat er gewoon, Vettel doet het dit seizoen tot nu toe gewoon het beste van allemaal.

monaco2011

Citaat van: Kootje op 31 mei 2011 - 17:52:55
Citaatok, maar t is maar de vraag of dat wel een voordeel was uiteindelijk.

Voor mij is dat geen vraag iig.
Het leek me toch vrij duidelijk dat hij daarom juist z'n 1 stopper kon maken.  :o

Citaatwas hij op de supersofts gegaan, zoals gepland, was hij misschien weer gelijk of een rondje na Button de pits in gegaan, wat precies het moment was van de 1e SC,

Kan je nooit weten ,maar waarschijnlijk was hij dan tijdens de safetycar periode wel gegaan.  :-\

CitaatBovendien was Button nooit zover weggelopen als ze de 2e stint op zelfde banden hadden gestaan en als de stop gewoon naar behoren was gegaan had Vettel er zelfs gewoon voor gezeten

Inderdaad was hij niet zover weg gelopen ,maar waarschijnlijk had hij nog steeds de leiding overgenomen.
Daar was in mijn ogen niets aan veranderd.  ???

CitaatDus om al met al van geluk te spreken vind ik te ver gaan. t had allemaal slechter af kunnen lopen, dat is waar, maar geluk vind ik het niet.

Puur geluk kun je het inderdaad niet noemen ,maar 'n geluk bij 'n ongeluk wel.
Naar mijn weten is dat ook geluk.  ::)
ja, tuurlijk, anders had hij geen 1 stopper kunnen doen, dat begrijp ik ook wel, maar ik denk dat hij met een gewone stop met de supersofts uiteindelijk beter af was geweest,  maar dat heb ik hiervoor al beredendeerd. Op het moment dat Button zn eerste stop doet heeft ie 3.7 seconden achterstand, Vettel pit een ronde later, dan kan ie normaal gesproken toch nooit de leiding verliezen?? als je t geluk tegen het 'ongeluk' (pech) wegstreept blijft er niks over ;)

Kootje

Klopt ,bij de eerste stop had Vettel gewoon zijn leiding behouden.
Bij de 2e stop was Vettel echter tijdens de safetycar naar binnen gegaan ,terwijl Button daarvoor al geweest was.
Dat zou hem dan wel de leiding gekost hebben.
Als ze daarna op dezelfde strategie al;s Button door waren gegaan (zoals jezelf suggereerde) had Vettel de leiding nooit meer terug kunnen pakken.

monaco2011

Citaat van: Kootje op 31 mei 2011 - 19:54:38
Klopt ,bij de eerste stop had Vettel gewoon zijn leiding behouden.
Bij de 2e stop was Vettel echter tijdens de safetycar naar binnen gegaan ,terwijl Button daarvoor al geweest was.
Dat zou hem dan wel de leiding gekost hebben.
Als ze daarna op dezelfde strategie al;s Button door waren gegaan (zoals jezelf suggereerde) had Vettel de leiding nooit meer terug kunnen pakken.
nou, ten eerste is het de vraag of ie niet bv gelijk met button was gegaan dan, maar dat zal afhankelijk zijn geweest van het verschil. Tijdens de safetycar stoppen hoeft ook helemaal geen probleem te zijn, dat hangt alleen een beetje van je positie op de baan af, tegenwoordig moet iedereen een vaste snelheid aanhouden tot het moment dat ze daadwerkelijk achter de SC aansluiten. Bovendien, hoe langzamer er op de baan gereden wordt hoe minder je verliest met een pitstop.

Kootje

En zo kunnen we nog uren door gaan met speculeren over WAT ALS ?? ?? ??
Maar feit is dat we dat nooit zullen weten.
Wat we wel weten is dat Vettel dankzij'de mislukte bandenwissel over kon gaan op 'n 1 stop strategie.
En uiteindelijk is dat (wellicht samen met de rode vlag) wat hem de overwinning bracht.

Ik noem dat toch echt geluk ,jij blijkbaar niet en dat mag.
Dus zoals de Engelsen zo mooi zeggen: Let's agree too disagree !!!

monaco2011

Citaat van: Kootje op 31 mei 2011 - 20:14:14
En zo kunnen we nog uren door gaan met speculeren over WAT ALS ?? ?? ??
Maar feit is dat we dat nooit zullen weten.
Wat we wel weten is dat Vettel dankzij'de mislukte bandenwissel over kon gaan op 'n 1 stop strategie.
En uiteindelijk is dat (wellicht samen met de rode vlag) wat hem de overwinning bracht.

Ik noem dat toch echt geluk ,jij blijkbaar niet en dat mag.
Dus zoals de Engelsen zo mooi zeggen: Let's agree too disagree !!!

Ik denk eerder dat Vettel gewonnen heeft ondanks die 1-stopper, dan dankzij die 1-stopper. Vettel heeft gewoon goed gereden, iedereen vergeet voor t gemak maar even dat hij de pole had en ook het snelste was in de 1e stint (waarin de top op dezelfde banden stond)! Wat mij betreft hoeven we helemaal niet te speculeren, maar dr wordt hier wel heel gemakkelijk voorbij gegaan aan bepaalde dingen. Maar idd, prima, als je t er niet mee eens bent hoor al vind ik het wel beetje kort door de bocht.

Kootje

Weet 't niet zeker meer ,maar volgens mij ging Vettel bij zijn stop later naar binnen dan Button.
Daardoor ga ik er gemakshalve van uit (zeker weten kunnen we niet) dat hij ook voor zijn 2e stop later naar binnen zou zijn gegaan.
In dat geval was dat dus tijdens de safetycar fase geweest ,en in de meeste gevallen verlies je dan tijd tov mensen die voor die tijd al naar binnen zijn geweest.
Als je die twee zaken bij elkaar optelt ,kom ik tot de conclusie dat Button dan de leiding over had genomen.
Aangezien de kans dan groot zou zijn geweest dat beiden in het vervolg van de race dezelfde strategie zouden hanteren (kun je niet tegenspreken ,heb je zelf gesuggereerd) ,zou Button de leiding niet meer uit handen hebben gegeven.
En dat jij dat dan kort door de bocht vind omdat het niet strookt met jou gedachten ,daar kan ik helaas niets aan veranderen.
Net als dat ik de feiten ,die mij vertellen dat Vettel geluk heeft gehad ,niet kan veranderen.   SORRY !!!

monaco2011

Citaat van: Kootje op 31 mei 2011 - 21:15:17
Weet 't niet zeker meer ,maar volgens mij ging Vettel bij zijn stop later naar binnen dan Button.
Daardoor ga ik er gemakshalve van uit (zeker weten kunnen we niet) dat hij ook voor zijn 2e stop later naar binnen zou zijn gegaan.
In dat geval was dat dus tijdens de safetycar fase geweest ,en in de meeste gevallen verlies je dan tijd tov mensen die voor die tijd al naar binnen zijn geweest.
Als je die twee zaken bij elkaar optelt ,kom ik tot de conclusie dat Button dan de leiding over had genomen.
Aangezien de kans dan groot zou zijn geweest dat beiden in het vervolg van de race dezelfde strategie zouden hanteren (kun je niet tegenspreken ,heb je zelf gesuggereerd) ,zou Button de leiding niet meer uit handen hebben gegeven.
En dat jij dat dan kort door de bocht vind omdat het niet strookt met jou gedachten ,daar kan ik helaas niets aan veranderen.
Net als dat ik de feiten ,die mij vertellen dat Vettel geluk heeft gehad ,niet kan veranderen.   SORRY !!!
dr is alleen één feit dat ie pech heeft gehad bij zn stop, dat ie geluk heeft gehad dat zijn alleen maar aannames. Button en vooral Alonso hebben juist veel baat gehad bij de SC.
En nee, t is helemaal niet zo aannemelijk dat Vettel weer een rondje later stopt, een rondje later stoppen betekend tegenwoordig dat je 1 a 2 seconden inlevert, de nieuwe banden geven een voordeel, vroeger was dat net andersom (benzine). Ik denk dat Vettel in hetzelfde rondje als Button was binnengekomen en de leiding gewoon had behouden. Maar goed, zeker weten doe ik het natuurlijk niet, k wil alleen maar zeggen dat Vettel met een 2 stopper ook gewoon had kunnen winnen als die eerst stop (in alle opzichten) wel goed was gegaan
Wat betreft de safetycar heb je tegenwoordig een bepaalde snelheid/rondetijd die je moet aanhouden, dus je kunt dan gerust nog je stop maken en verliest zelfs relatief minder omdat het verschil tussen snelheid in pitstraat en die op de baan minder is. Als Button een stop maakt en daardoor 25 seconden achter Vettel zit, dan heeft Button 25 seconden langer last van de safetycar (lagere snelheid) waardoor Vettel juist meer tijd heeft voor zn stop, dat lijkt me vrij simpel. Maar goed, dit is idd veels teveel ALS, ALS