Engine mapping & blown diffusers

Gestart door Enzo, 17 mei 2011 - 19:50:37

« vorige - volgende »

monaco2011

Citaat van: Jozef op 30 juni 2011 - 01:44:10
Citaat van: Burorri op 29 juni 2011 - 01:02:53
Citaat van: Enzo op 28 juni 2011 - 22:51:32
Citaat van: Burorri op 28 juni 2011 - 21:54:25
Citaat van: com op 28 juni 2011 - 16:23:30
Ik denk dat mclaren ook het meeste verlies krijgen, aangezien ze in het begin van het seizoen na de tests in een keer een seconde gewonnen hadden met een andere uitlaat. Maar we zullen het zien ik denk dat er niet zo heel veel verandert.
Ik b edenk me ineens wat anders. Mclaren, Ferrari en Mercedes hebben systemen er later op gezet en Red Bull schijnt er dus van af vorig jaar al mee te rijden. Vorig jaar waren ze ook snel mar onbetrouwbaar, zou dat niet kunnen komen door een experimenteel model en dat die gewoon de rest verstoorde? Als RBR ineens zonder EBD moet rijden zouden ze denk ik toch heel veel verliezen, hun auto is er helemaal op afgestemd natuurlijk.

Maar ze gaan niet zonder EBD rijden, alleen off-throttle is verboden
Ja dat is waar. Moet ik zeggen dat ik me daar vergist in heb. Maar wat is nou het verschil? Komt die extra downforce ook niet gewoon door EBD icm off-throttle?

Exhaust Blown Diffuser = het concept dat je gassen uit de uitlaat door/over de diffuser laat stromen en zo meer downforce hebt
Off-throttle mapping = het elektronisch instellen van de motor zodanig dat er nog steeds veel uitlaatgassen geproduceerd worden, ook al geeft de coureur geen gas

De EBD is dus iets dat nagenoeg alle teams hebben (en sommige teams vorig jaar al hadden), al zal het bij het ene team wel beter werken dan bij het andere. Van Red Bull en Renault wordt verwacht dat ze dit goed voor mekaar hebben (gezien hun radicale uitlaat-layout).

De off-throttle mapping zorgt ervoor dat de EBD downforce blijft genereren in langzame tot middellangzame bochten. Normaal zou dat niet gebeuren, want als je geen gas geeft, komt er principe ook niet zo veel uit de uitlaat. Dankzij de OT-mapping is er meer downforce in deze bochten, en dus kun je harder de bocht om.

Dit laatste wordt nu verboden. Niemand weet echter wie er het hardst door getroffen zal worden, al lijkt het logisch dat de teams met een goed ontwikkelde EBD ook veel verlies zullen hebben door het verbieden van de OT-mapping.
Het voordeel van Red Bull schijnt vooral te liggen in de high speed corners. Vraag me trouwens dan ook af of we op Silverstone al grote verschillen gaan zien aangezien er daar ook vooral high speed corners zijn en daar blijft EBD gewoon zn werk doen

Enzo

Het is moeilijk te voorspellen wie er het meeste nadeel gaat ondervinden.
Men zegt dat zodra je downforce wegvalt doordat je van het gas gaat de balans ineens weg is.
Hierdoor zou je een onvoorspelbare auto krijgen... ::)

rafael25

Citaat van: Enzo op 30 juni 2011 - 11:02:40
Het is moeilijk te voorspellen wie er het meeste nadeel gaat ondervinden.
Men zegt dat zodra je downforce wegvalt doordat je van het gas gaat de balans ineens weg is.
Hierdoor zou je een onvoorspelbare auto krijgen... ::)

McLaren en RB worden waarschijnlijk het meeste getroffen door de nieuwe regels, ik vermoedt dat ferrari in een keer veel sterker zal worden hierdoor, ze reden in de quali al met een race afstelling de meeste weekenden, dat is ook de reden dat ze in de race over het algemeen sterker waren dan in de quali. De uitslag van het WK wordt dit jaar in te grote mate beinvloed door de FIA, en als dit ervoor zorgt dat bijvoorbeeld Alonso kampioen wordt dan verliest de sport behoorlijk aan geloofwaardigheid.

Kootje

Citaatik vermoedt dat ferrari in een keer veel sterker zal worden hierdoor, ze reden in de quali al met een race afstelling de meeste weekenden, dat is ook de reden dat ze in de race over het algemeen sterker waren dan in de quali.

Iedereen rijd z'n qualy toch met de afstelling voor de race ??  ???
Tenminste ..... naar mijn weten is het al 'n aantal jaar verboden om tussen Q en race nog aan de afstelling te werken.  ::)
Of is dat verbod weer opgeheven zonder dat ik het doorhad ??  :-\

com

nee kootje je hebt gelijk, volgens mij mogen ze niks veranderen.

Kootje

Dacht ik dus ook ,maar door dat stukje van Rafael begon ik toch te twijfelen.  ???

Enzo

Denk dat Rafael doelde op de Engine map, dat Ferrari met de race map de quali reed.

Kootje

Citaat van: Enzo op 30 juni 2011 - 19:45:45
Denk dat Rafael doelde op de Engine map, dat Ferrari met de race map de quali reed.
Tuurlijk ..... dat is ook nog 'n mogelijkheid.
Had ik even niet bij stilgestaan :-\ en dat terwijl dit topic daarover gaat.  ::) :-[

Vind het wel opvallend dat ze bij McLaren verwachten het meeste last te krijgen van het aanstaande OTEM verbod.
Ik had toch niet echt de indruk dat het bij hun zo goed werkte.

Enzo

Citaat van: Kootje op 30 juni 2011 - 20:30:35
Citaat van: Enzo op 30 juni 2011 - 19:45:45
Denk dat Rafael doelde op de Engine map, dat Ferrari met de race map de quali reed.
Tuurlijk ..... dat is ook nog 'n mogelijkheid.
Had ik even niet bij stilgestaan :-\ en dat terwijl dit topic daarover gaat.  ::) :-[

Vind het wel opvallend dat ze bij McLaren verwachten het meeste last te krijgen van het aanstaande OTEM verbod.
Ik had toch niet echt de indruk dat het bij hun zo goed werkte.

Weet je nog hoe McLaren er aan toe was tijdens de wintertest? Een last-minute wijziging aan de EBD zorgde voor de ommekeer. Dit verteld mij dat ze in het slechtste geval weer zo zijn als tijdens de wintertest... ::)

Kootje

Citaat van: Enzo op 30 juni 2011 - 20:36:21
Weet je nog hoe McLaren er aan toe was tijdens de wintertest? Een last-minute wijziging aan de EBD zorgde voor de ommekeer. Dit verteld mij dat ze in het slechtste geval weer zo zijn als tijdens de wintertest... ::)

Toen waren ze er inderdaad slecht aan toe.
Maar zoals het mij bijstaat ,kwam dit juist door 'n niet werkende EBD.
Op het laatst hebben ze toen teruggegrepen naar 'n beproefde vloer en uitlaatsysteem.
Ze haalden dus juist hun EBD eraf ,en boekten daar ineens tijd mee.
Naderhand zijn ze het Red Bull EBD systeem gaan kopieren.
Maar ik had niet echt de indruk dat ze hier nu zoveel mee gewonnen hebben.
Laat staan met de aan de EBD gekoppelde OTEM.

monaco2011

Citaat van: Kootje op 30 juni 2011 - 20:47:31
Citaat van: Enzo op 30 juni 2011 - 20:36:21
Weet je nog hoe McLaren er aan toe was tijdens de wintertest? Een last-minute wijziging aan de EBD zorgde voor de ommekeer. Dit verteld mij dat ze in het slechtste geval weer zo zijn als tijdens de wintertest... ::)

Toen waren ze er inderdaad slecht aan toe.
Maar zoals het mij bijstaat ,kwam dit juist door 'n niet werkende EBD.
Op het laatst hebben ze toen teruggegrepen naar 'n beproefde vloer en uitlaatsysteem.
Ze haalden dus juist hun EBD eraf ,en boekten daar ineens tijd mee.
Naderhand zijn ze het Red Bull EBD systeem gaan kopieren.
Maar ik had niet echt de indruk dat ze hier nu zoveel mee gewonnen hebben.
Laat staan met de aan de EBD gekoppelde OTEM.
volgens mij hadden ze in australie ook gewoon hun EBD klaar. Als dat de reden was dat ze er ineens weer bijzaten, dan zijn ze nu weer terug bij af. Maar goed, dat kan in principe voor elk team gelden, misschien gaan er wel teams nog verder terugvallen. Ik denk dat het allemaal wel meevalt en t zal bij McLaren ook echt niet alleen het EBD zijn geweest waardoor ze er weer bijzaten.
Wat betreft Ferrari en die race-afstelling in kwalificatie: dat was in valencia voor iedereen gelijk, dus daar zat hem het verschil met Red Bull in kwalificatie iig niet in.

0634

Zoveel zal t inderdaad ook allemaal niet schelen.

rafael25

Het is goed mogelijk dat Ferrari, bij name Alonso nu elke race op zijn naam schrijft. Bijna elk team maakte gebruik van de blown diffuser, Eigenlijk de enige die je niet hoort mekkeren is Ferrari. En dat is heel raar voor Ferrari.

http://www.f1today.nl/20110705/hamilton-ferrari-klaagt-niet-over-offthrottle-blown-diffusersban.html#157858

monaco2011

Citaat van: rafael25 op 05 juli 2011 - 14:32:17
Het is goed mogelijk dat Ferrari, bij name Alonso nu elke race op zijn naam schrijft. Bijna elk team maakte gebruik van de blown diffuser, Eigenlijk de enige die je niet hoort mekkeren is Ferrari. En dat is heel raar voor Ferrari.

http://www.f1today.nl/20110705/hamilton-ferrari-klaagt-niet-over-offthrottle-blown-diffusersban.html#157858
nee, maar ze hebben ook niet gemekkerd toen het werd uitgesteld. Als ze er zoveel voordeel van zouden hebben, dan had Alonso het maar al te graag al in Barcelona (en ook Valencia) zonder EBD gedaan. Ferrari gaat er ook wel pijn van krijgen, misschien relatief iets minder, wie zal het zeggen.

rafael25

Een ding weet ik, als Ferrari begint te domineren door deze maatregel dan is het bye bye F1 voor mij.
Raikkonen zijn titel afpakken in 2003 was al meer dan genoeg