Engine mapping & blown diffusers

Gestart door Enzo, 17 mei 2011 - 19:50:37

« vorige - volgende »

Kootje

Klopt
De Blown Diffuser zelf wordt pas per 2012 verboden.
Vanaf dan moeten de uitlaten weer boven aan de auto naar buiten komen.

Enzo

Citaat van: Jozef op 19 juni 2011 - 01:06:42
Citaat van: Enzo op 17 juni 2011 - 17:10:13
Citaat van: com op 17 juni 2011 - 17:05:55
Ik denk dat het onderling allemaal een beetje hetzelfde blijft. Red Bull zal waarschijnlijk in de kwalificatie niet zijn dominantie kwijt raken want vorig seizoen waren ze zonder dit systeem ook dominant in de kwalificatie. En Newey  zal vast wel er wat op verzonnen hebben, en aangezien elk team Red Bull kopieert zal dit wel weer zo zijn waardoor de rest achter de feiten blijven lopen. :P

Waar haalde Red Bull vorig jaar haar voordeel van denk je?  ::)

Ik denk dat je doelt op de blown diffuser. Maar die wordt niet verboden, dus die blijven alle teams gewoon houden. Wat men nu gaat verbieden, is dat er in de bocht benzine wordt verbrand in de motor met als enige doel het uitstoten van hete gassen voor de blown diffuser. Dus de teams zijn nog een stap verder gegaan en dat wordt nu verboden. Als de coureur geen gas geeft, mag er niet onnodig veel benzine worden geïnjecteerd.

(hoe de precieze regelwijziging/verduidelijking eruit ziet, weet ik niet, maar ik weet wel dat het daarop neerkomt ;))

Ik doelde op de agressieve engine mapping t.b.v. de EBD, die mag vanaf Silverstone off-throttle nog maar 10% bedragen.

Kootje

Is daar trouwens 'n speciale reden voor dat het nog steeds 10% mag bedragen ,of is het sowieso niet compleet uit te bannen ??


Enzo

Citaat van: Kootje op 19 juni 2011 - 01:51:18
Is daar trouwens 'n speciale reden voor dat het nog steeds 10% mag bedragen ,of is het sowieso niet compleet uit te bannen ??

Goede vraag, weet ik niet.  ???
Misschien is 0% niet mogelijk...

Kootje

Citaat van: Enzo op 19 juni 2011 - 12:23:20
Citaat van: Kootje op 19 juni 2011 - 01:51:18
Is daar trouwens 'n speciale reden voor dat het nog steeds 10% mag bedragen ,of is het sowieso niet compleet uit te bannen ??

Goede vraag, weet ik niet.  ???
Misschien is 0% niet mogelijk...
Hé jammer nou ...... ik zou 't ook niet weten.
Ben niet zo technisch aangelegd op motorisch gebied.
Maar dat was wel de eerste vraag die me te binnen schoot.

WTF .... waarom wéér zo'n uitzondering !?

Enzo

Citaat van: Kootje op 19 juni 2011 - 12:44:24
Citaat van: Enzo op 19 juni 2011 - 12:23:20
Citaat van: Kootje op 19 juni 2011 - 01:51:18
Is daar trouwens 'n speciale reden voor dat het nog steeds 10% mag bedragen ,of is het sowieso niet compleet uit te bannen ??

Goede vraag, weet ik niet.  ???
Misschien is 0% niet mogelijk...
Hé jammer nou ...... ik zou 't ook niet weten.
Ben niet zo technisch aangelegd op motorisch gebied.
Maar dat was wel de eerste vraag die me te binnen schoot.

WTF .... waarom wéér zo'n uitzondering !?

Ik kom er nog op terug, leg het wel even voor aan mensen die het mogelijk wel weten... ;)


Jozef

Citaat van: Kootje op 19 juni 2011 - 01:51:18
Is daar trouwens 'n speciale reden voor dat het nog steeds 10% mag bedragen ,of is het sowieso niet compleet uit te bannen ??

Omdat de motor uitvalt als je je gasklep op 0% (=volledig dicht) zet? ;)

Jozef

Citaat van: Enzo op 19 juni 2011 - 01:36:51
Citaat van: Jozef op 19 juni 2011 - 01:06:42
Citaat van: Enzo op 17 juni 2011 - 17:10:13
Citaat van: com op 17 juni 2011 - 17:05:55
Ik denk dat het onderling allemaal een beetje hetzelfde blijft. Red Bull zal waarschijnlijk in de kwalificatie niet zijn dominantie kwijt raken want vorig seizoen waren ze zonder dit systeem ook dominant in de kwalificatie. En Newey  zal vast wel er wat op verzonnen hebben, en aangezien elk team Red Bull kopieert zal dit wel weer zo zijn waardoor de rest achter de feiten blijven lopen. :P

Waar haalde Red Bull vorig jaar haar voordeel van denk je?  ::)

Ik denk dat je doelt op de blown diffuser. Maar die wordt niet verboden, dus die blijven alle teams gewoon houden. Wat men nu gaat verbieden, is dat er in de bocht benzine wordt verbrand in de motor met als enige doel het uitstoten van hete gassen voor de blown diffuser. Dus de teams zijn nog een stap verder gegaan en dat wordt nu verboden. Als de coureur geen gas geeft, mag er niet onnodig veel benzine worden geïnjecteerd.

(hoe de precieze regelwijziging/verduidelijking eruit ziet, weet ik niet, maar ik weet wel dat het daarop neerkomt ;))

Ik doelde op de agressieve engine mapping t.b.v. de EBD, die mag vanaf Silverstone off-throttle nog maar 10% bedragen.

Maar denk je dat Red Bull vorig jaar al met EBD reed? Ik dacht juist dat dat een zeer recente ontwikkeling was, die ze nog maar sinds dit seizoen hebben.

Kootje

Citaat van: Jozef op 19 juni 2011 - 18:10:26
Citaat van: Kootje op 19 juni 2011 - 01:51:18
Is daar trouwens 'n speciale reden voor dat het nog steeds 10% mag bedragen ,of is het sowieso niet compleet uit te bannen ??

Omdat de motor uitvalt als je je gasklep op 0% (=volledig dicht) zet? ;)
Hahaha  :D ,das dan ook weer duidelijk.  ;D
Thanx !!!

Enzo

Citaat van: Jozef op 19 juni 2011 - 18:11:17
Citaat van: Enzo op 19 juni 2011 - 01:36:51
Citaat van: Jozef op 19 juni 2011 - 01:06:42
Citaat van: Enzo op 17 juni 2011 - 17:10:13
Citaat van: com op 17 juni 2011 - 17:05:55
Ik denk dat het onderling allemaal een beetje hetzelfde blijft. Red Bull zal waarschijnlijk in de kwalificatie niet zijn dominantie kwijt raken want vorig seizoen waren ze zonder dit systeem ook dominant in de kwalificatie. En Newey  zal vast wel er wat op verzonnen hebben, en aangezien elk team Red Bull kopieert zal dit wel weer zo zijn waardoor de rest achter de feiten blijven lopen. :P

Waar haalde Red Bull vorig jaar haar voordeel van denk je?  ::)

Ik denk dat je doelt op de blown diffuser. Maar die wordt niet verboden, dus die blijven alle teams gewoon houden. Wat men nu gaat verbieden, is dat er in de bocht benzine wordt verbrand in de motor met als enige doel het uitstoten van hete gassen voor de blown diffuser. Dus de teams zijn nog een stap verder gegaan en dat wordt nu verboden. Als de coureur geen gas geeft, mag er niet onnodig veel benzine worden geïnjecteerd.

(hoe de precieze regelwijziging/verduidelijking eruit ziet, weet ik niet, maar ik weet wel dat het daarop neerkomt ;))

Ik doelde op de agressieve engine mapping t.b.v. de EBD, die mag vanaf Silverstone off-throttle nog maar 10% bedragen.

Maar denk je dat Red Bull vorig jaar al met EBD reed? Ik dacht juist dat dat een zeer recente ontwikkeling was, die ze nog maar sinds dit seizoen hebben.

Ja dat schijnt zo te zijn ja, de mapping word wel steeds agressiever, maar vorig jaar was Red Bull hier ook al mee bezig.
Ik ben ervan overtuigd dat de EBD i.c.m. de airo ontwerpen van Newey de succesformule zijn van Red Bull.

Enzo

Citaat van: Kootje op 19 juni 2011 - 18:16:12
Citaat van: Jozef op 19 juni 2011 - 18:10:26
Citaat van: Kootje op 19 juni 2011 - 01:51:18
Is daar trouwens 'n speciale reden voor dat het nog steeds 10% mag bedragen ,of is het sowieso niet compleet uit te bannen ??

Omdat de motor uitvalt als je je gasklep op 0% (=volledig dicht) zet? ;)
Hahaha  :D ,das dan ook weer duidelijk.  ;D
Thanx !!!

Das inderdaad waar, de motor moet wel stationair kunnen draaien anders valt ie uit.... ;D
10% zal wel het minimum zijn wat de motor nodig heeft om te kunnen draaien.

rafael25

http://www.formule1.nl/nieuws/detail/fia-besluit-engine-mapping-te-beperken/

Als ze dit soort regels toepassen moeten ze het constructeurs kampioenschap ook maar afschaffen.Vind ik >:(

Gerard

Zag een heel treffend bericht staan onder het artikel wat Rafael hierboven "noemt"

Het luidt als volgt
CitaatZo wordt de Q3 dus minder belangrijk. De coureurs zullen nog wel hun best doen om bij de voorste tien te komen, maar als dat eenmaal is bereikt, is het zaak om een zo gunstig mogelijk race-afstelling te hebben...

Ja, daar zit denk ik wel wat in!

Folkert

Citaat van: Gerard op 21 juni 2011 - 12:46:53
Zag een heel treffend bericht staan onder het artikel wat Rafael hierboven "noemt"

Het luidt als volgt
CitaatZo wordt de Q3 dus minder belangrijk. De coureurs zullen nog wel hun best doen om bij de voorste tien te komen, maar als dat eenmaal is bereikt, is het zaak om een zo gunstig mogelijk race-afstelling te hebben...

Ja, daar zit denk ik wel wat in!
Maar het is voor iedereen gelijk. Kwalificatie zal wel veranderen, maar met name Redbull. Die zullen nu minder makkelijk(vermoed ik) op pole komen en nog meer moeite krijgen om de race te winnen.
Enige wat echt veranderd is de volgorde van rijders.
Trotse vader van Rosalie(L)