Engine mapping & blown diffusers

Gestart door Enzo, 17 mei 2011 - 19:50:37

« vorige - volgende »

robbert

jullie beginnen dus weer over een zogenaamde fiarrari. Waarom altijd alles op ferrari steken? Het was de fia hun beslissing.
Ben benieuwd wat er dan van reactie komt als ferrari daardoor nog trager is

Kootje

:o Er is hier niemand die de schuld bij Ferrari legt. ???

Enzo geeft alleen aan dat de eerste complottheoriën geboren zijn ::) ,Gerard verbaasd zich daar niet over en vraagt zich openlijk af of het waar is :-\ ,en ik ( notabene anti-Ferrari ) neem het zelfs voor ze op. :-\

Veel van de FIArari / Ferrari International Assistance verhalen kun je moeilijk ontkennen ;) ,vandaar dat ze er ook nu weer zijn ,maar het is inderdaad niet altijd het geval. :-X

Enzo

Ik ben zelfs een Ferrari liefhebber, getuige mijn nick... ;)
Denk ook niet dat Ferrari in bezwaar zou gaan terwijl ze net in Barcelona met hun systeem willen komen, wat vermoedelijk een hele dure ontwikkeling is geweest.

rafael25

#18
Dan toch uitstel voor verbod aangeblazen diffuser

Volgens een bron werden er echter een aantal gevolgen over het hoofd gezien waardoor een snelle implementatie van het verbod onmogelijk werd gemaakt. De noodzakelijk snelle aanpassing van quasi alle wagens gooide ook al roet in het eten.

De FIA wil de hele kwestie nu op de agenda zetten van de technische werkgroep en hoopt de reglementsverandering zo snel mogelijk te kunnen doorvoeren.

Bron: F1.it

Jozef

Raar verhaal toch wel. Doet me inderdaad een beetje denken aan de massademper van Renault vijf jaar terug.

Het punt is ook dat niet de blown diffuser verboden wordt, maar blijkbaar een bepaalde softwarematige instelling van de motor. Heeft er iemand enig idee om wat voor trucje het juist gaat? Het gaat om het uitblazen van warme lucht, ook al geeft de coureur geen gas. In normale omstandigheden gaat er in dat geval weinig lucht de motor in en ook weinig (of zelfs geen) brandstof, met de simpele reden dat je natuurlijk niet wil dat de motor veel koppel gaat leveren.

Maar blijkbaar heeft Red Bull iets bedacht waardoor ze toch meer warme lucht uit de uitlaat krijgen dan normaal, zonder meer koppel uit de motor te halen. Ik kan twee manieren bedenken om dat te doen:
- ze trekken de koppeling in en laten de motor gewoon vol doorwerken
- ze spuiten wel brandstof in, maar ontbranden dit op een strategisch moment? Bijvoorbeeld bij het begin van de uitlaatslag? Zodat je dus letterlijk brandende lucht uit je motor spuwt? (Ontbrandt een lucht/brandstofmengsel uberhaupt wel gemakkelijk als het niet samengedrukt is?)

Interessante innovatie om lucht van te krijgen met dank aan de FIA. Over het verbod valt wel een stukje te discussiëren...

Enzo

Ja, ik vind het ook interessant! De teams gaan het toekomstige verbod ook aanvechten.
Iets wat ik wel kan begrijpen, gezien de energie en geld wat al in de ontwikkeling is gestoken, beter veranderen ze het aan het einde van het seizoen.

JimmySPA

Apart allemaal, je zou zeggen injector in de uitlaat en je bent klaar. Maar FIA technisch gezien zal dit vast niet mogen. Ze zullen wel iets aparts doen in de software, extra brandstof op het (verkeerde) moment, maar dan krijgt je motor wel straf zeg maar.
Aan de andere kant, uitlaatgassen van +- 1000 graden moeten toch ook genoeg zijn...

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Enzo

CitaatQ. (Edd Straw – Autosport) Adrian, there was a lot of talk in Spain about the legality of the exhaust-blown diffuser operating while the driver is off the throttle. What's your interpretation of the legality of that, specifically relating to article 3.15 and could you explain your reasoning behind the position you take on this technology?

AN: Well, I think the key to 3.15 is that it talks about 'driver over-run then the throttle should be closed' then in brackets 'idle speed' so it seems to be implying that the throttle should be closed at idle, which it clearly is. What the throttle does on over-run at other times is not clear in the regulations, not as expected. Certainly, in the case of Renault, then they open the throttle to full open on the over-run for exhaust valve cooling, and that's part of the reliability of the engine. It has been signed off through the years for dyno testing and for them to change that would be quite a big issue, because the engine's not proven that it would be reliable if the throttle remained closed in that situation. Obviously if other people are going further and perhaps firing the engine on the over-run then clearly exhaust valve cooling is not part of that and that would be something that presumably they would need to explain to keep Charlie (Whiting, technical delegate) happy.

Interessant stukje uit een interview met Newey.
De Renault motor is er dus helemaal op gebouwd en kan niet zonder, terwijl Mercedes en Ferrari het later toegevoegd hebben en het er dus weer af kunnen halen.
Vandaar dat de FIA hun eerdere verbod introk... ::)

rafael25

Red Bull Racing zou een van de grote slachtoffers kunnen zijn van een verbod of beperking van de blown diffuser. De internationale autosportbond FIA gaat zich na de Canadese Grand Prix over deze kwestie buigen nadat het eerder voor de race in Spanje al maatregelen aankondigde

Dit kan wel eens heel grote gevolgen kan hebben! Iedereen gebruikt dit systeem misschien wel, maar bij niemand staat het zo op punt als bij RB. Ze hebben het van in het begin al, hebben het zelf bedacht. Dit kan wel eens een heel bizarre Spaanse GP gaan worden. Hierdoor komen de teams zeker en vast weer dichter bij elkaar. Nu hoop ik alleen dat het succes van de Ferrari vorige week niet te wijten was aan het gebruik van dit systeem... Heeft iemand er een zicht op in welke volgorde de teams het hardst getroffen zullen worden hierdoor. Hoogst waarschijnlijk staat RB ergens helemaal bovenaan dat lijstje... Ik denk dat de mannen bij RB nu al serieus aan het zweten zijn eerlijk gezegd... 

Enzo

De Renault aangedreven teams zullen het zwaarst worden getroffen, met een geschat snelheids verlies van een halve seconde tot 8 tiende.
Mercedes en Cosworth hebben het meest te winnen, aangezien deze motoren het minste profijt hebben van de engine mapping.
Ik verwacht na Montreal een uitspraak van de WMSC, we zullen zien.  ::)

Enzo


Enzo

De FIA lijkt dus toch door te gaan zetten en vanaf Silverstone geen 'engine mapping' en geen'blown diffuser' meer.
Het lijkt erop dat Red Bull, Renault en Ferrari hier het meeste last van gaan krijgen, dit kan wel eens een ommekeer in het seizoen gaan worden.

0634

Vettel kan gelukkig voor hem wel een stootje hebben. Zijn voorsprong is immens.

Folkert

Citaat van: Enzo op 13 juni 2011 - 23:23:12
De FIA lijkt dus toch door te gaan zetten en vanaf Silverstone geen 'engine mapping' en geen'blown diffuser' meer.
Het lijkt erop dat Red Bull, Renault en Ferrari hier het meeste last van gaan krijgen, dit kan wel eens een ommekeer in het seizoen gaan worden.

Mclaren lijkt mij anders ook prooi te worden van het verbod. Vettel kan helaas een hele stoot hebben. Nu baal ik nog meer dat hamilton zo veel punten verloor afgelopen 2 races.
Trotse vader van Rosalie(L)

Gerard

Als (zo goed als) alle topteams hier veel last van gaan krijgen, wie gaat er dan het hardst lachen vanaf de GP op Silverstone ???

Mercedes? Renault? Force India? HRT  ;D

en.. misschien nog wel interessanter.. hoeveel 'lap time' gaat het schelen? Als het (gemiddeld) een halve seconde per ronde scheelt, komt Mercedes misschien 3 tienden dichterbij,maar blijven de verhoudingen hetzelfde...  :-\