Engine mapping & blown diffusers

Gestart door Enzo, 17 mei 2011 - 19:50:37

« vorige - volgende »

Folkert

Citaat van: monaco2011 op 29 juni 2011 - 00:21:00
Citaat van: Franky R. op 29 juni 2011 - 00:03:30
Citaat van: Jozef op 28 juni 2011 - 23:00:21
Citaat van: Franky R. op 28 juni 2011 - 02:14:05
Ik snap wel waarom ze bij McLaren zo angstig zijn; Ze komen al downforce tekort en met het verbod op de OTEM wordt dat alleen maar minder... :(
Downforce kom je alleen maar tekort in vergelijking met andere teams, dus het zou juist wel logisch zijn dat McLaren niet het meeste voordeel uit dit systeem haalt...


Klopt, maar het extra beetje downforce off-throttle zullen de McLarenboys wel gaan missen. Helemaal op Silverstone met haar snelle bochten..
in snelle bochten ga je niet off-throttle toch?
Je hebt volgens mij ook snelle bochten waar rijders van het gas gaan. Daar valt dus ook veel winst kunnen boeken.
Trotse vader van Rosalie(L)

Folkert

Citaat van: Enzo op 28 juni 2011 - 22:51:32
Citaat van: Burorri op 28 juni 2011 - 21:54:25
Citaat van: com op 28 juni 2011 - 16:23:30
Ik denk dat mclaren ook het meeste verlies krijgen, aangezien ze in het begin van het seizoen na de tests in een keer een seconde gewonnen hadden met een andere uitlaat. Maar we zullen het zien ik denk dat er niet zo heel veel verandert.
Ik b edenk me ineens wat anders. Mclaren, Ferrari en Mercedes hebben systemen er later op gezet en Red Bull schijnt er dus van af vorig jaar al mee te rijden. Vorig jaar waren ze ook snel mar onbetrouwbaar, zou dat niet kunnen komen door een experimenteel model en dat die gewoon de rest verstoorde? Als RBR ineens zonder EBD moet rijden zouden ze denk ik toch heel veel verliezen, hun auto is er helemaal op afgestemd natuurlijk.

Maar ze gaan niet zonder EBD rijden, alleen off-throttle is verboden
Ja dat is waar. Moet ik zeggen dat ik me daar vergist in heb. Maar wat is nou het verschil? Komt die extra downforce ook niet gewoon door EBD icm off-throttle?
Trotse vader van Rosalie(L)

monaco2011

Citaat van: Burorri op 29 juni 2011 - 00:25:29
Citaat van: monaco2011 op 29 juni 2011 - 00:21:00
Citaat van: Franky R. op 29 juni 2011 - 00:03:30
Citaat van: Jozef op 28 juni 2011 - 23:00:21
Citaat van: Franky R. op 28 juni 2011 - 02:14:05
Ik snap wel waarom ze bij McLaren zo angstig zijn; Ze komen al downforce tekort en met het verbod op de OTEM wordt dat alleen maar minder... :(
Downforce kom je alleen maar tekort in vergelijking met andere teams, dus het zou juist wel logisch zijn dat McLaren niet het meeste voordeel uit dit systeem haalt...


Klopt, maar het extra beetje downforce off-throttle zullen de McLarenboys wel gaan missen. Helemaal op Silverstone met haar snelle bochten..
in snelle bochten ga je niet off-throttle toch?
Je hebt volgens mij ook snelle bochten waar rijders van het gas gaan. Daar valt dus ook veel winst kunnen boeken.
je hebt snelle bochten waar ze niet volgas gaan, maar niet volledig 'off-throttle'.

Folkert

Citaat van: monaco2011 op 29 juni 2011 - 01:24:55
Citaat van: Burorri op 29 juni 2011 - 00:25:29
Citaat van: monaco2011 op 29 juni 2011 - 00:21:00
Citaat van: Franky R. op 29 juni 2011 - 00:03:30
Citaat van: Jozef op 28 juni 2011 - 23:00:21
Citaat van: Franky R. op 28 juni 2011 - 02:14:05
Ik snap wel waarom ze bij McLaren zo angstig zijn; Ze komen al downforce tekort en met het verbod op de OTEM wordt dat alleen maar minder... :(
Downforce kom je alleen maar tekort in vergelijking met andere teams, dus het zou juist wel logisch zijn dat McLaren niet het meeste voordeel uit dit systeem haalt...


Klopt, maar het extra beetje downforce off-throttle zullen de McLarenboys wel gaan missen. Helemaal op Silverstone met haar snelle bochten..
in snelle bochten ga je niet off-throttle toch?
Je hebt volgens mij ook snelle bochten waar rijders van het gas gaan. Daar valt dus ook veel winst kunnen boeken.
je hebt snelle bochten waar ze niet volgas gaan, maar niet volledig 'off-throttle'.
Klopt, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel toch? Dat het systeem gewoon vaak gebruikt had kunnen worden.

Maar hoeveel downforce gaat RBR nu hebben zonder de off throttle mapping gebeuren? Ik hoop echt dat RBR sterk terug valt en alles op gelijke hoogte komt.
Trotse vader van Rosalie(L)

monaco2011

Citaat van: Burorri op 29 juni 2011 - 01:54:32
Citaat van: monaco2011 op 29 juni 2011 - 01:24:55
Citaat van: Burorri op 29 juni 2011 - 00:25:29
Citaat van: monaco2011 op 29 juni 2011 - 00:21:00
Citaat van: Franky R. op 29 juni 2011 - 00:03:30
Citaat van: Jozef op 28 juni 2011 - 23:00:21
Citaat van: Franky R. op 28 juni 2011 - 02:14:05
Ik snap wel waarom ze bij McLaren zo angstig zijn; Ze komen al downforce tekort en met het verbod op de OTEM wordt dat alleen maar minder... :(
Downforce kom je alleen maar tekort in vergelijking met andere teams, dus het zou juist wel logisch zijn dat McLaren niet het meeste voordeel uit dit systeem haalt...


Klopt, maar het extra beetje downforce off-throttle zullen de McLarenboys wel gaan missen. Helemaal op Silverstone met haar snelle bochten..
in snelle bochten ga je niet off-throttle toch?
Je hebt volgens mij ook snelle bochten waar rijders van het gas gaan. Daar valt dus ook veel winst kunnen boeken.
je hebt snelle bochten waar ze niet volgas gaan, maar niet volledig 'off-throttle'.
Klopt, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel toch? Dat het systeem gewoon vaak gebruikt had kunnen worden.

Maar hoeveel downforce gaat RBR nu hebben zonder de off throttle mapping gebeuren? Ik hoop echt dat RBR sterk terug valt en alles op gelijke hoogte komt.
alles op gelijke hoogte gaat natuurlijk sowieso niet gebeuren. Red Bull zal iig in kwalificatie de sterkste blijven, daar ben ik wel redelijk van overtuigd, maar in race pace is er minder verschil tussen de topteams dus daar kon het nog wel eens spannend gaan worden.

Folkert

Dat is niet sowieso. Er kan een hoop gebeuren en misschien is hun voorsprong met de EBD icm OT wel verdwenen. Ik ben benieuwd, Valencia had RBR meer snelheid dan ik had verwacht.
Lewis is iig van plan nog voor te vechten en hopelijk hebben ze de snelheid straks bij Mclaren en Ferrari.
Trotse vader van Rosalie(L)

monaco2011

Citaat van: Burorri op 29 juni 2011 - 12:23:39
Dat is niet sowieso. Er kan een hoop gebeuren en misschien is hun voorsprong met de EBD icm OT wel verdwenen. Ik ben benieuwd, Valencia had RBR meer snelheid dan ik had verwacht.
Lewis is iig van plan nog voor te vechten en hopelijk hebben ze de snelheid straks bij Mclaren en Ferrari.
ze kunnen toch niet ineens allemaal even snel zijn?? ik zeg niet dat Red Bull de snelste blijft (in de race), het lijkt me alleen sterk dat ze in eens allemaal even snel zijn ;) we gaan het zien

Folkert

Citaat van: monaco2011 op 29 juni 2011 - 12:38:25
Citaat van: Burorri op 29 juni 2011 - 12:23:39
Dat is niet sowieso. Er kan een hoop gebeuren en misschien is hun voorsprong met de EBD icm OT wel verdwenen. Ik ben benieuwd, Valencia had RBR meer snelheid dan ik had verwacht.
Lewis is iig van plan nog voor te vechten en hopelijk hebben ze de snelheid straks bij Mclaren en Ferrari.
ze kunnen toch niet ineens allemaal even snel zijn?? ik zeg niet dat Red Bull de snelste blijft (in de race), het lijkt me alleen sterk dat ze in eens allemaal even snel zijn ;) we gaan het zien
hehe, ok niet even snel. Maar wel na genoeg even snel ;). Ik denk persoonlijk dat er meer gaat veranderen dan menig mensen denken en hoe er soms in de media over word gedaan. Straks staan RBR, Mclaren en Ferrari rond p10 en zijn Williams,  Sauber en Force India ineens de toppers. Dat zou me een bak zijn.
Trotse vader van Rosalie(L)

Enzo

#113
Citaat van: Burorri op 29 juni 2011 - 12:44:01
Citaat van: monaco2011 op 29 juni 2011 - 12:38:25
Citaat van: Burorri op 29 juni 2011 - 12:23:39
Dat is niet sowieso. Er kan een hoop gebeuren en misschien is hun voorsprong met de EBD icm OT wel verdwenen. Ik ben benieuwd, Valencia had RBR meer snelheid dan ik had verwacht.
Lewis is iig van plan nog voor te vechten en hopelijk hebben ze de snelheid straks bij Mclaren en Ferrari.
ze kunnen toch niet ineens allemaal even snel zijn?? ik zeg niet dat Red Bull de snelste blijft (in de race), het lijkt me alleen sterk dat ze in eens allemaal even snel zijn ;) we gaan het zien
hehe, ok niet even snel. Maar wel na genoeg even snel ;). Ik denk persoonlijk dat er meer gaat veranderen dan menig mensen denken en hoe er soms in de media over word gedaan. Straks staan RBR, Mclaren en Ferrari rond p10 en zijn Williams,  Sauber en Force India ineens de toppers. Dat zou me een bak zijn.

Dan eet ik me schoenen op... ;)

rafael25

Citaat van: Enzo op 29 juni 2011 - 13:02:22
Citaat van: Burorri op 29 juni 2011 - 12:44:01
Citaat van: monaco2011 op 29 juni 2011 - 12:38:25
Citaat van: Burorri op 29 juni 2011 - 12:23:39
Dat is niet sowieso. Er kan een hoop gebeuren en misschien is hun voorsprong met de EBD icm OT wel verdwenen. Ik ben benieuwd, Valencia had RBR meer snelheid dan ik had verwacht.
Lewis is iig van plan nog voor te vechten en hopelijk hebben ze de snelheid straks bij Mclaren en Ferrari.
ze kunnen toch niet ineens allemaal even snel zijn?? ik zeg niet dat Red Bull de snelste blijft (in de race), het lijkt me alleen sterk dat ze in eens allemaal even snel zijn ;) we gaan het zien
hehe, ok niet even snel. Maar wel na genoeg even snel ;). Ik denk persoonlijk dat er meer gaat veranderen dan menig mensen denken en hoe er soms in de media over word gedaan. Straks staan RBR, Mclaren en Ferrari rond p10 en zijn Williams,  Sauber en Force India ineens de toppers. Dat zou me een bak zijn.

De eet ik me schoenen op... ;)
hahaha...
dat zou mooi worden veel DRS geactiveerd in de race 8) 8) 8)

rafael25

En die vrije training dan van Vettel dat ie op de 16e plaats eindigde?
Ze hebben vast wel iets uitgeprobeerd, en dat is vast niet goed bevallen!

http://www.f1today.nl/20110625/sebastian-vettel-testte-uitlaat-voor-silverstone-in-eerste-training.html


Aan de andere kant was de race-pace nou ook niet spectaculair te noemen, snelste ronde van de race 1:41.8 , en de pole maar liefst 1:36.9! Die 16e stek van Vettel (1:42.9) impliceert dus niet zo heel veel naar mijn mening, temeer omdat alle ogen op Red Bull gericht waren op dat moment en zij dus niet het achterste van hun tong konden laten zien.
Die RB7 is een monster en dat blijft hij nog wel even, maar ik hoop dat Newey gelijk krijgt over dat Ferrari en McLaren er meer last van zullen krijgen. Dan komt zijn koppige gedrag ten aanzien van KERS hem ineens duur te staan.

monaco2011

Citaat van: Burorri op 29 juni 2011 - 12:44:01
Citaat van: monaco2011 op 29 juni 2011 - 12:38:25
Citaat van: Burorri op 29 juni 2011 - 12:23:39
Dat is niet sowieso. Er kan een hoop gebeuren en misschien is hun voorsprong met de EBD icm OT wel verdwenen. Ik ben benieuwd, Valencia had RBR meer snelheid dan ik had verwacht.
Lewis is iig van plan nog voor te vechten en hopelijk hebben ze de snelheid straks bij Mclaren en Ferrari.
ze kunnen toch niet ineens allemaal even snel zijn?? ik zeg niet dat Red Bull de snelste blijft (in de race), het lijkt me alleen sterk dat ze in eens allemaal even snel zijn ;) we gaan het zien
hehe, ok niet even snel. Maar wel na genoeg even snel ;). Ik denk persoonlijk dat er meer gaat veranderen dan menig mensen denken en hoe er soms in de media over word gedaan. Straks staan RBR, Mclaren en Ferrari rond p10 en zijn Williams,  Sauber en Force India ineens de toppers. Dat zou me een bak zijn.
en waar is dat op gebaseerd?? vooral op hoop denk ik? niemand hier die weet hoe het allemaal precies in elkaar steeks.. enige wat we weten is dat iig alle topteams het gebruiken en dat ze zometeen allemaal zonder moeten. De afgelopen 2 jaar had Red Bull iig de beste auto met een gewone diffuser, dus lijkt me sterk dat ze nu ineens helemaal afhankelijk zijn van het EBD.

Folkert

Citaat van: monaco2011 op 29 juni 2011 - 15:04:26
Citaat van: Burorri op 29 juni 2011 - 12:44:01
Citaat van: monaco2011 op 29 juni 2011 - 12:38:25
Citaat van: Burorri op 29 juni 2011 - 12:23:39
Dat is niet sowieso. Er kan een hoop gebeuren en misschien is hun voorsprong met de EBD icm OT wel verdwenen. Ik ben benieuwd, Valencia had RBR meer snelheid dan ik had verwacht.
Lewis is iig van plan nog voor te vechten en hopelijk hebben ze de snelheid straks bij Mclaren en Ferrari.
ze kunnen toch niet ineens allemaal even snel zijn?? ik zeg niet dat Red Bull de snelste blijft (in de race), het lijkt me alleen sterk dat ze in eens allemaal even snel zijn ;) we gaan het zien
hehe, ok niet even snel. Maar wel na genoeg even snel ;). Ik denk persoonlijk dat er meer gaat veranderen dan menig mensen denken en hoe er soms in de media over word gedaan. Straks staan RBR, Mclaren en Ferrari rond p10 en zijn Williams,  Sauber en Force India ineens de toppers. Dat zou me een bak zijn.
en waar is dat op gebaseerd?? vooral op hoop denk ik? niemand hier die weet hoe het allemaal precies in elkaar steeks.. enige wat we weten is dat iig alle topteams het gebruiken en dat ze zometeen allemaal zonder moeten. De afgelopen 2 jaar had Red Bull iig de beste auto met een gewone diffuser, dus lijkt me sterk dat ze nu ineens helemaal afhankelijk zijn van het EBD.
Dat Sauber enzo topteams zouden gaan worden is natuurlijk onzin, niet eens hoop. Want als ik ergens op hoop is dat RBR terug valt naar de midden moot ;).

Maar ik denk dat Red bull de beste auto had MET EBD en OT-mapping. Er gaan/gingen namelijk geruchten dat het systeem al sinds 2009? in ontwikkeling was door Renault.
Trotse vader van Rosalie(L)

Jozef

Citaat van: Burorri op 29 juni 2011 - 01:02:53
Citaat van: Enzo op 28 juni 2011 - 22:51:32
Citaat van: Burorri op 28 juni 2011 - 21:54:25
Citaat van: com op 28 juni 2011 - 16:23:30
Ik denk dat mclaren ook het meeste verlies krijgen, aangezien ze in het begin van het seizoen na de tests in een keer een seconde gewonnen hadden met een andere uitlaat. Maar we zullen het zien ik denk dat er niet zo heel veel verandert.
Ik b edenk me ineens wat anders. Mclaren, Ferrari en Mercedes hebben systemen er later op gezet en Red Bull schijnt er dus van af vorig jaar al mee te rijden. Vorig jaar waren ze ook snel mar onbetrouwbaar, zou dat niet kunnen komen door een experimenteel model en dat die gewoon de rest verstoorde? Als RBR ineens zonder EBD moet rijden zouden ze denk ik toch heel veel verliezen, hun auto is er helemaal op afgestemd natuurlijk.

Maar ze gaan niet zonder EBD rijden, alleen off-throttle is verboden
Ja dat is waar. Moet ik zeggen dat ik me daar vergist in heb. Maar wat is nou het verschil? Komt die extra downforce ook niet gewoon door EBD icm off-throttle?

Exhaust Blown Diffuser = het concept dat je gassen uit de uitlaat door/over de diffuser laat stromen en zo meer downforce hebt
Off-throttle mapping = het elektronisch instellen van de motor zodanig dat er nog steeds veel uitlaatgassen geproduceerd worden, ook al geeft de coureur geen gas

De EBD is dus iets dat nagenoeg alle teams hebben (en sommige teams vorig jaar al hadden), al zal het bij het ene team wel beter werken dan bij het andere. Van Red Bull en Renault wordt verwacht dat ze dit goed voor mekaar hebben (gezien hun radicale uitlaat-layout).

De off-throttle mapping zorgt ervoor dat de EBD downforce blijft genereren in langzame tot middellangzame bochten. Normaal zou dat niet gebeuren, want als je geen gas geeft, komt er principe ook niet zo veel uit de uitlaat. Dankzij de OT-mapping is er meer downforce in deze bochten, en dus kun je harder de bocht om.

Dit laatste wordt nu verboden. Niemand weet echter wie er het hardst door getroffen zal worden, al lijkt het logisch dat de teams met een goed ontwikkelde EBD ook veel verlies zullen hebben door het verbieden van de OT-mapping.

0634

Toch verwacht ik geen grote veranderingen. Al las ik op FOK! dat Newey toch enigzins bedenkingen heeft omdat de RB7 simpelweg nog nooit zonder gereden heeft.

CitaatDe technisch directeur van Red Bull Racing Adrian Newey verwacht dat de aanpak van de geblazen diffuser veel invloed gaat hebben in de Formule 1. Voor de Grand Prix van Groot-Brittannië wordt het gedeelte waarbij de coureurs van het gas zijn beperkt, zodat er geen constante stroom uitlaatgassen meer is die voor neerwaartse druk zorgt.

Met name Red Bull Racing had hier veel voordeel van, doordat ze door speciale motorinstellingen het verbrandingsproces op gang hielden, zelfs als een coureur geen gas gaf. De andere teams volgden deze oplossing, maar kwamen met name in de kwalificatie niet in de buurt van de Oostenrijkse renstal. De autosportfederatie FIA ziet het verbranden van extra benzine als ongewenst, omdat de sport milieubewuster moet worden.

"We moeten accepteren dat de regels vanaf de volgende race anders zijn. Het is moeilijk te zeggen hoeveel invloed dat op ons heeft in vergelijking met de anderen. Lotus Renault GP heeft de auto duidelijk om de uitlaten heen ontworpen en ik kan me voorstellen dat zij zich zorgen maken. We hebben de auto niet volledig om ons uitlaatsysteem ontworpen, maar wel voor een aardig deel," zei Newey die verwacht dat zijn team zeker getroffen zal gaan worden.

"We hebben het er nooit vanaf gehaald en dus weten we niet wat het effect voor ons is ten opzichte van onze directe concurrenten. Ferrari en Mercedes GP hebben er waarschijnlijk minder last van dan wij, en McLaren misschien ook. Wij hebben onze auto hiervoor ontworpen terwijl de concurrentie het heeft gekopieerd en gekunsteld op de auto heeft gemonteerd."

"We hebben wat simulatiewerk verricht, maar we hebben nooit daadwerkelijk zonder het systeem gereden en we weten dus niet hoe het de balans van onze auto beïnvloedt. Daar heb je een echte test met een echte auto op een echt circuit met een echte rijder voor nodig. De impact is significant, maar ik noem geen nummers omdat ik niet weet hoe groot of klein de impact is ten opzichte van de rest."