Interessant leesvoer voor de winter

Gestart door Enzo, 19 december 2011 - 16:08:24

« vorige - volgende »

Wizard

Met karten wel maar ga je bijvoorbeeld rijden op Zandvoort (slicks) is dat een ander verhaal. En een heel ander soort wegdek.

Franky R.

Citaat van: Wizard op 21 december 2011 - 18:30:04
Met karten wel maar ga je bijvoorbeeld rijden op Zandvoort (slicks) is dat een ander verhaal. En een heel ander soort wegdek.


Mss. wel, ik heb te weinig/geen ervaring met bijv. Zandvoort.
Maar wat wel hetzelfde is, is dat je bij een oversturende auto eerder op het gas kunt, dan bij een ondersturende auto.

Wizard

Dat zeker. Maar je verliest ook tijd met het 'glijden en glibberen'. Als oversturend écht meer tijd te halen valt, waarom bouwt Mercedes dan een auto welke onderstuurd? Ik denk dat het al met al per baan, per coureur en per auto afhankelijk is met welke rijstijl meer winst gehaald kan worden. En niet zo concreet als Jeroen het plaatst.

Enzo

Citaat van: Wizard op 21 december 2011 - 19:21:58
Dat zeker. Maar je verliest ook tijd met het 'glijden en glibberen'. Als oversturend écht meer tijd te halen valt, waarom bouwt Mercedes dan een auto welke onderstuurd? Ik denk dat het al met al per baan, per coureur en per auto afhankelijk is met welke rijstijl meer winst gehaald kan worden. En niet zo concreet als Jeroen het plaatst.

De grootste reden om het niet te doen in 2011 is Pirelli. Deze banden waren zo slijtgevoelig dat overstuur over één rondje misschien wel sneller was, maar na 3 laps was het beste er al vanaf en kon je pitten. Daarom ben ik (o.v.b.) blij met de keuze van Pirelli om in 2012 steviger rubber in te zetten met meer grip. Kunnen de Hamilton's en Schumacher's weer rijden zoals ze het beste kunnen.

Folkert

Citaat van: Wizard op 21 december 2011 - 17:55:28
Oversturen, dus het gooien en smijten heeft als gevolg glijden (vandaar snellere slijtage) en glijden = wrijving = weerstand = vertraging, kortom, tijd verlies.
Denk niet dat het helemaal klopt. Denk dat juist door die wrijving meer grip ontstaat waardoor je eerder op het gas kunt.
Trotse vader van Rosalie(L)

0634

Citaat van: Wizard op 21 december 2011 - 17:55:28
Oversturen, dus het gooien en smijten heeft als gevolg glijden (vandaar snellere slijtage) en glijden = wrijving = weerstand = vertraging, kortom, tijd verlies.
Glijden is driften, dat moet je ook niet doen en je ziet het ook zelden meer, dat werkt vertragend en is gewoon niet snel. Overstuur is niet hetzelfde als glijden, dat kan hooguit een gevolg zijn.

JimmySPA

Ligt er aan hoe je de bocht in gaat.
En wat is driften en overstuur??? Een Ken Block-actie zal idd niet sneller zijn door de bocht. Maar 105% op de limiet is altijd goed... Zolang je maar niet veel uitbreekt.

Maar als je ziet op beelden hoe Senna rijdt, die zette de auto om eruit te komen. Super gaf om te zien...
Helaas dat tegenwoordig niet echt meer mogelijk is mede door de aerodynamische grip en die laffe Pirelli banden. Maar als het regent is het vaak nog goed te zien  :

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"