Formule 2

Gestart door Kootje, 08 mei 2011 - 12:35:50

« vorige - volgende »

Sphinx

Even twee regels toegevoegd aan mn artikel. Artem Markelov werd gediswalificeerd, laatste punt van gisteren ging naar Rossi.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

janke

Ik vond de Engelsman Jordan King als Rookie wel de smaakmaker van dit weekend. Gisteren er lullig uitgetikt en vandaag van achteren startend een prima race gereden. MP valt me tegen, de Jong scoort niet en Rookie Rowland scoort dan een paar punten voor het team.
Some things are too important to be left in the past.

Sphinx

MP valt al tegen sinds Henk de Jong het team als speeltje voor zijn zoon gebruikt. Rowland deed het als gastrijder best ok, als hij die penalty gisteren niet had gekregen was hij op pole gestart ipv tiende, dus de snelheid is er bij hem zeker. Ik zit stiekem te hopen dat Racing Steps genoeg geld op kan hoesten om hem volgend jaar in de GP2 een heel seizoen te laten rijden.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Perton

Ah gelukkig was je me voor, hoef ik niet mijn gebruikelijke MP-rant te gaan houden. Mooi hoe iedereen daar zo hoopvol en optimistisch was toen De Jong wat goede testrondjes reed van de winter. Inmiddels wel duidelijk hoeveel dat voorstelde. Als zelfs Sergio Canamasas ruim boven je staat in het klassement, dan weet je dat je iets niet helemaal goed doet.

Sphinx, dit weet jij ongetwijfeld beter dan ik, maar in de Formule Renault, in hoeverre is de operatie Manor en in hoeverre is het MP?

Sphinx

Invloed van Manor is al twee jaar sterk afgenomen. In 2013 reed Rowland nog voor ze samen met Aitken en Mckee (deelden een auto), allemaal dankzij Racing Steps. Het is ook de Racing Steps / Manor connectie die Rowland deze one-off opleverde. Maar in 2014 trokken ze zich bijna helemaal terug omdat Marussia er alleen in naam nog op de F1 auto's werd vermeld. Dit jaar is het volgens mij Manor in naam, MP in praktijk.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

gloudiesaurus

Citaat van: Perton op 05 juli 2015 - 13:32:37
Ah gelukkig was je me voor, hoef ik niet mijn gebruikelijke MP-rant te gaan houden. Mooi hoe iedereen daar zo hoopvol en optimistisch was toen De Jong wat goede testrondjes reed van de winter. Inmiddels wel duidelijk hoeveel dat voorstelde. Als zelfs Sergio Canamasas ruim boven je staat in het klassement, dan weet je dat je iets niet helemaal goed doet.

Sphinx, dit weet jij ongetwijfeld beter dan ik, maar in de Formule Renault, in hoeverre is de operatie Manor en in hoeverre is het MP?

Ik ben vorig jaar met Franky MP Motorsport bezocht. Het Formule Renault wordt volledig gerund door MP. Het is dus slechts een klein stukje de naam Manor...

Rowland is een getalenteerd coureur. Canamasas reed overigens ook weer mee. Was het geld toch niet op?
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

MP is dus prima in staat om succesvolle raceteams op te zetten. Waarom ze het dan zo blijven verpesten in de GP2, snap ik niet. Is de nietszeggende carrière van Daniël de Jong echt zo belangrijk? Want goedkoop is de GP2 niet. Je zag het vorig jaar ook. Zet er een keer een goede coureur als Sorensen in, en plots komen de resultaten wel.

gloudiesaurus

Citaat van: Perton op 06 juli 2015 - 01:39:24
MP is dus prima in staat om succesvolle raceteams op te zetten. Waarom ze het dan zo blijven verpesten in de GP2, snap ik niet. Is de nietszeggende carrière van Daniël de Jong echt zo belangrijk? Want goedkoop is de GP2 niet. Je zag het vorig jaar ook. Zet er een keer een goede coureur als Sorensen in, en plots komen de resultaten wel.

"Probleem" is dat MP in de GP2 is opgezet door Henk de Jong, de vader van... Henk de Jong ziet het GP2-team vooral als uit de hand gelopen hobby  :)

De werkplaatsen en het team zien er zeer proffesioneel uit in Westmaas (waar het team zit). Ze hebben vorig jaar daar bijv. ook de voormalige A1GP-bolides omgebouwd naar Acceleration-bolides.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

#670


CitaatDaniël de Jong heeft op Zandvoort voor het eerst kennis gemaakt met een Le Mans Prototype. De 23-jarige MP Motorsport-coureur kreeg van het Eurasia Motorsport team van Mark Goddard de gelegenheid om een aantal stints met de Oreca 03R-Nissan LMP2 te rijden. De vaste coureurs van het team, de Nederlander Nick de Bruijn en de Chinees Pu Jun Jin, kwamen ook op Zandvoort in actie. Door de weersomstandigheden, andere auto's op de baan en de geluidsrestricties op Circuit Park Zandvoort was er voor het rijden van snelle rondetijden geen gelegenheid, voor De Jong was de test dan ook puur ter oriëntatie.

Eurasia Motorsport was afgelopen weekeinde nog actief op de Red Bull Ring tijdens de derde ronde van de European Le Mans Series met de Oreca. Dat het team vandaag voor een test naar Zandvoort kwam was niet toevallig. Het team heeft zijn vaste basis op de Filipijnen, maar voor het Europese seizoen gebruikt het team de werkplaats van: MP Motorsport. "Deze test paste perfect in het schema voor het team en voor Daniël," liet Sander Dorsman aan AUTOSPORT.NL weten. "Er is geen GP2 dit weekeinde, het team kwam terug van de Red Bull Ring en heeft toch hun basis bij MP Motorsport en voor Daniël is het goed om eens rond te kijken. We waren al een tijdje bezig om een LMP2 test te regelen, vandaag kon Daniël dan eindelijk zelf achter het stuur kruipen en het verschil ervaren."

Dat het verschil tussen GP2 en LMP2 er zeker is kon De Jong na afloop van de test beamen, hoewel door het gebrek aan mogelijkheden om echt vol gas te gaan een vergelijking op snelheid niet direct was te maken. "Het is echt compleet anders. De downforce van deze LMP2 is zo goed dat je alleen door van het gas te gaan al echt afremt, bij een GP2 moet je echt afremmen voor een bocht. Daarnaast heeft deze auto in tegenstelling tot een GP2 traction control, waardoor ik vol gas kon houden. De Oreca is in vergelijking met mijn GP2 auto log en zwaar, maar het is toch lekker rijden," aldus De Jong.

Na een aantal seizoenen in GP2 is de vraag natuurlijk of de toekomst van De Jong in de Le Mans Prototypes ligt of dat het nog te vroeg is om daar nu al over na te denken. Gelukkig is de in Rotterdam geboren coureur realistisch over zijn toekomst. "Na drie jaar GP2 zou je de volgende stap moeten maken en eigenlijk is dat F1. Ik weet echter niet of ik dat zelf wel leuk zou gaan vinden. Er zijn minder zitjes beschikbaar en als er al wat beschikbaar is kost het veel geld en ben je vervolgens om de 15e plek aan het racen. Indycar zou ook interessant zijn, maar ook daar zijn de budgetten niet laag. Buiten het geld moet ik het natuurlijk zelf ook leuk vinden, het draait ook nog om passie," aldus De Jong.

De Jong keek tevreden terug op zijn test met de Eurasia Motorsport Oreca

"LMP2 is een leuke klasse en we zien veel GP2-coureurs daar rijden," vervolgt De Jong. "In deze klasse is de kwalificatie, in tegenstelling tot GP2, ook minder van belang. Het gaat om constant rijden, je hebt er niets aan om vol gas te gaan en er dan af te gaan met nog enkele uren te gaan. In GP2 vreten de coureurs elkaar op en is het altijd de dood of de gladiolen omdat het sprintraces zijn. Het is dan ook goed om zoals vandaag eens aan een LMP2 te kunnen snuffelen."


Dat Eurasia Motorsport zijn tenten heeft opgeslagen bij MP Motorsport doet ook de vraag rijzen of we in de toekomst een LMP2-project in de Hoeksche Waard kunnen gaan zien. "Wie weet, ook vanuit MP Motorsport kijken we natuurlijk naar toekomstige projecten. De tweeliters worden steeds minder, GP2 wordt mogelijk Formule 2 en we kunnen nu van Eurasia Motorsport het nodige leren in de tijd dat ze bij ons in de werkplaats staan."

In de ochtend was het eigenlijk te nat, later op de dag klaarde het gelukkig op

Of we Daniël de Jong in de nabije toekomst in de LMP2-klasse zullen zien racen, de tijd zal het leren. De Jong sloot de testdag in de laatste minuten met een ronde op volle snelheid af, iets wat hem zowel de zwarte vlag als een grote glimlach opleverde.

Daniel de Jong testte een LMP2 op Zandvoort. Hij weet alleen niet of hij de Formule 1 wel leuk gaat vinden. GP2 is al te hoog gegrepen, hij zou überhaupt niet moeten denken aan Formule 1 of GP2. LMP2 lijkt me voor hem een betere optie...

Jammer dat ook LMP2 teams niet gewoon kunnen testen op Zandvoort.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Perton

"Na drie jaar GP2 zou je de volgende stap moeten maken en eigenlijk is dat F1. Ik weet echter niet of ik dat zelf wel leuk zou gaan vinden. Er zijn minder zitjes beschikbaar en als er al wat beschikbaar is kost het veel geld en ben je vervolgens om de 15e plek aan het racen."


Da's exact wat je nu ook doet ;D

Maar Mark Goddard, da's familie van Spike Goddard neem ik aan?

Jehoentelaar

Had 'ie al veel eerder moeten doen. Lekker ELMS of zo en hopelijk op termijn WEC. Als je in dat wereldje zit kun je alle kanten op.

Trouwens: bron, Peter?

gloudiesaurus

De bron is Autosport.nl  :)

Ben wel benieuwd wat er met het GP2-team van MP gebeurd als Daniel de Jong in een andere klasse gaat rijden. MP in GP2 is er toch vooral voor de carrière van de Jong...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

GPPits.net: als Formule 1 een passie is