""Leuke weetjes""

Gestart door rafael25, 02 mei 2011 - 15:40:17

« vorige - volgende »

Jozef

Wat jij nu noemt is zowat het gekste voorbeeld uit de F1-geschiedenis, ik snap niet hoe je dat als argument kunt gebruiken. (edit: dit was uiteraard een opmerking naar Jeroen)

Wat nogal uitmaakt, is hoe je debuteert. Alonso begon bij Minardi en reed twee jaar later bij een Renault dat toen echt geen topteam was. Hamilton debuteerde bij wat dat jaar het beste team van het veld was, Vettel zit tussen de twee in.

Jehoentelaar

Gemiddelden zeggen in deze context sowieso heel weinig. Het heeft allemaal met veel meer factoren te maken. Ik zou zelf geen centrummaat kunnen noemen waar je wat aan hebt wat dit betreft.

0634

Citaat van: Kootje op 07 april 2014 - 22:49:07
Voordat Mercedes Brawn overnam, hadden zij ook 'n score van 100% waar het titels betrof. Schumachers percentage zou zonder z'n comeback dat van Fangio benaderen. Dus ja, in die zin heb je gelijk. Maar het kan wel 2 kanten op werken.

Zeker. Maar een winning streak zoals die van Vettel houdt hij niet seizoenenlang vol, althans, dat lijkt mij sterk. En dan zakt zijn moyenne dus.

Of hij moet morgen stoppen ;).

0634

Citaat van: Jozef op 07 april 2014 - 22:50:16
Wat jij nu noemt is zowat het gekste voorbeeld uit de F1-geschiedenis, ik snap niet hoe je dat als argument kunt gebruiken. (edit: dit was uiteraard een opmerking naar Jeroen)


Nou, op die manier dus.

Perton

Ik snap het wel als argument hoor Jeroen! Ik bedoel, een Hamilton is direct bij een topteam gedebuteerd, Vettel reed daar ook vrij snel, dan zal je allicht ook hogere percentages halen dan een Hülkenberg, als die ooit nog bij een topteam komt en races gaat winnen. Dus ook percentages blijven nog altijd maar een indicatie. Eigenlijk zou een of andere econometrie-wetenschapper een model moeten ontwikkelen waarbij er ook rekening wordt gehouden met de kracht van de concurrentie en van de teams enzo, dan pas krijg je een echt eerlijk beeld :P

Tuesday

Citaat van: Perton op 07 april 2014 - 23:51:38
Ik snap het wel als argument hoor Jeroen! Ik bedoel, een Hamilton is direct bij een topteam gedebuteerd, Vettel reed daar ook vrij snel, dan zal je allicht ook hogere percentages halen dan een Hülkenberg, als die ooit nog bij een topteam komt en races gaat winnen. Dus ook percentages blijven nog altijd maar een indicatie. Eigenlijk zou een of andere econometrie-wetenschapper een model moeten ontwikkelen waarbij er ook rekening wordt gehouden met de kracht van de concurrentie en van de teams enzo, dan pas krijg je een echt eerlijk beeld :P
tja, dat soort dingen dwing je ook gedeeltelijk zelf af. Dat percentage geeft naast het aantal overwinningen een mooie correctie voor het grotere aantal wedstrijden van tegenwoordig, maar veel meer zit er idd niet en dat zal je ook niet krijgen, ook niet met de meest briljante modellen. Misschien nog een percentage dat rekening houdt met betrouwbaarheid, maar veel andere factoren zijn moeilijk objectief vast te stellen/waarderen.

Jozef

Citaat van: Perton op 07 april 2014 - 23:51:38
Ik snap het wel als argument hoor Jeroen! Ik bedoel, een Hamilton is direct bij een topteam gedebuteerd, Vettel reed daar ook vrij snel, dan zal je allicht ook hogere percentages halen dan een Hülkenberg, als die ooit nog bij een topteam komt en races gaat winnen. Dus ook percentages blijven nog altijd maar een indicatie. Eigenlijk zou een of andere econometrie-wetenschapper een model moeten ontwikkelen waarbij er ook rekening wordt gehouden met de kracht van de concurrentie en van de teams enzo, dan pas krijg je een echt eerlijk beeld :P

Dat zei ik ook al, maar dat heeft niets met het punt van Jeroen te maken. Die zei dat als je langer rijdt, je percentage zakt. Vanuit statistisch oogpunt is dat larie.

0634

#1522
Wat ik er dus zelf meteen al bij zei. Maar bedankt voor de vriendelijke herhaling.

Net als dat ik erbij zei dat je percentage dan 'normaal gesproken' zakt. Dus inachtnemende dat Vettel niet nog vier jaar achtereen gaat winnen enzovoort.

Misschien was ik niet duidelijk in mijn posting, sorry, maar anderen snapten het weer wel. Tja, statistisch gezien heb je dat wel eens met posts... normaal gesproken dan.

Breaktest

#1523
Wat als? Wat als de maan vierkant is? Tamelijk onwaarschijnlijk, hoor ik u zeggen, maar er zijn gradaties in onwaarschijnlijkheid van 'wat als'-en.
Bij voorbeeld met slechts een geringe speling van het lot had Alonso reeds 4 keer kampioen kunnen zijn - en Vettel slechts 2 keer. Maar tot twee keer toe deed België Alonso de das om. Zo zijn er vast andere kleine spelingen van het lot te bedenken met grote gevolgen.

2010, GP België: Eerste ronde, Busstop. Alonso is zo ongeveer de enige van de kopgroep die zich niet verremt. Had hij dit wel gedaan, dan was hij niet een paar tellen later van achteren door Barrichello van de baan gekegeld en had hij wellicht de vier punten kunnen pakken die hij aan het eind van het seizoen op Vettel te kort kwam.
   

2012 GP België: Stel, Alonso wordt niet door Grosjean van de baan getorpedeerd, eindigt de race op de plek waar hij begonnen was (6e ) en vergaart net  voldoende punten om Vettel aan het eind van het jaar zijn wereldtitel afhandig te maken.

Perton

Had ie Petrov maar gewoon moeten inhalen in 2010. Kan er niet zoveel medelijden mee hebben dat ie in België dan wat pech heeft gehad.

Breaktest

Citaat van: Perton op 09 april 2014 - 12:56:54
Had ie Petrov maar gewoon moeten inhalen in 2010. Kan er niet zoveel medelijden mee hebben dat ie in België dan wat pech heeft gehad.
Het gaat mij niet om medelijden met wie dan ook, maar om de grilligheid van het lot. Van de laatste 20 jaar zijn er misschien wel  8 kampioenschappen die iets anders hadden kunnen aflopen.
Voorbeeld:
2007 China: GP2- ster Hamilton beleeft een droomdebuut en lijkt het kampioenschap sensationeel naar zich toe te trekken. Collega Alonso weet zich  nauwelijks raad met het gabbertje. Maar terwijl de kemphanen alleen oog voor elkaar hebben, gaat Raikkonen met 1 punt verschil er met de buit vandoor. Maar stel dat Hamilton de een-na-laatste race iets voorzichter de pitstraat was ingereden en de auto met  zijn tenen uit die rare grindbak had kunnen houden...

Edwin90

Citaat van: Breaktest op 09 april 2014 - 12:50:07
Wat als? Wat als de maan vierkant is? Tamelijk onwaarschijnlijk, hoor ik u zeggen, maar er zijn gradaties in onwaarschijnlijkheid van 'wat als'-en.
Bij voorbeeld met slechts een geringe speling van het lot had Alonso reeds 4 keer kampioen kunnen zijn - en Vettel slechts 2 keer. Maar tot twee keer toe deed België Alonso de das om. Zo zijn er vast andere kleine spelingen van het lot te bedenken met grote gevolgen.

2010, GP België: Eerste ronde, Busstop. Alonso is zo ongeveer de enige van de kopgroep die zich niet verremt. Had hij dit wel gedaan, dan was hij niet een paar tellen later van achteren door Barrichello van de baan gekegeld en had hij wellicht de vier punten kunnen pakken die hij aan het eind van het seizoen op Vettel te kort kwam.
   

2012 GP België: Stel, Alonso wordt niet door Grosjean van de baan getorpedeerd, eindigt de race op de plek waar hij begonnen was (6e ) en vergaart net  voldoende punten om Vettel aan het eind van het jaar zijn wereldtitel afhandig te maken.


In 2010 overleefde hij de crash met Barrichello. Hij hing hem later die race zelf tussen Les Combes en Rivage in de muur. Had niets met Barrichello te maken.

Perton

O ik weet ook dat je het niet bedoelde uit medelijden hoor ;) Mijn post was meer een aanvulling dat het niet per se alleen die kleine tegenslagen hoeven zijn die het lot bepalen. Want ja Alonso had die tegenslag, maar óók verzuimde hij Petrov in te halen, dus het is in mijn ogen niet zo dat per se die kleine lotgevallen de uitkomst hebben bepaald - en ik weet ook dat dat niet is wat jij bedoelde, maar daarom vul ik het nog wel aan.

Was er in 2012 ook niet ergens vroeg in het seizoen een race waar Alonso er zelf vroeg af lag, of is dat alleen vorig jaar gebeurd?

Kootje

#1528
Tsja ... maar wat als Schumacher in '94 Hill niet vd baan had getikt, maar in '97 Villeneuve weer wel? Of wat als Hamilton in 2007 niet door moest rijden op totaal versleten banden, in 2009 niet gestraft was voor z'n move op Räikkönen in België, in 2012 niet achteraan hoefde te starten in Spanje of wél 'n betrouwbare auto had gehad dat jaar? Zo kan ik nog wel ff doorgaan, en niet alleen waar het Schumacher en Hamilton betreft. Als we al die "WAT ALSjes" tegen elkaar weg gaan strepen, dan had er denk ik weinig anders geweest.

Je zou er bijna "het grote WAT ALS!? topic" voor starten. ;)

Perton

En als we toch bezig zijn, als Red Bull geen falende alternatoren (is dat meervoud?) had gehad, dan had Vettel in Valencia gewonnen. Dus dat streept de pech van Alonso in België sowieso al veruit weg.