Istanbul Park, Turkije!

Gestart door Enzo, 01 mei 2011 - 18:25:08

« vorige - volgende »

Enzo


LAP RECORD
J P Montoya McLaren 1:24.770

6 mei 2011
09:00-10:30 Eerste vrije training
13:00-14:30 Tweede vrije training

7 mei 2011
10:00-11:00 Derde vrije training
13:00-14:00 Kwalificatie

8 mei 2011
14:00 Race

Na drie weken rust zullen volgend weekend de formule 1 teams weer mogen aantreden, Instanbul Park Turkije staat op het programma.


Vorig jaar...

Vorig jaar waren het Hamilton en Button die voor McLaren de eerste twee treden mochten beklimmen.  Tot de 40ste ronden was het een nek aan nek race met beide Red Bull's, de welbekende crash tussen Vettel en Webber zette de deur open voor het team uit Woking. Webber wist nog derde te worden, Vettel moest na de aanvaring opgeven.

Hieronder de beelden, met een mooie slow motion op het einde. 





Dit jaar...

Dit jaar lijken wederom Red Bull en McLaren de beste papieren te hebben, met name Vettel en Hamilton zijn goed op stoom en beide heren zullen gebrand zijn op een goed resultaat. De vraag zal zijn of McLaren meer downforce weet  te vinden, om harder door de bochten te gaan en of Red Bull hun KERS nu eindelijk een s aan het werk kunnen krijgen.

Ook Mercedes heeft recht om optimistisch te zijn, in China wist het team beter de potentie van de auto te benutten. Het enige wat Rosberg nog van het podium af hield was een tekort aan brandstof, een fout die het team niet nog eens mag maken. De snelheid van de Mercedes is in ieder geval  iets wat het team positief gestemd aan het seizoen van Europa laat beginnen.

Ferrari heeft vooralsnog niet het lek boven, de coureurs hadden moeite met de auto en de echte resultaten bleven uit. Opvallend is dat Felipe Massa zich de vorige race prettiger voelde in de auto dan Fernando Alonso, de Braziliaan bleef de Spanjaard op snelheid voor in China. Istanbul Park is een circuit waar Massa zich ook altijd op zijn gemak voelt, de kleine grote man wist hier al meerdere malen te domineren.

Na een vliegend start en twee podiumplaatsen viel de derde race tegen van Renault. Een kleurloze race met een slecht eindresultaat. Het Franse team is uit op revanche, evenals beide coureurs van het team. Naar eigen zeggen heeft Renault een erg agressief ontwikkelingsprogramma voor 2011, ik ben benieuwd wat ze laten zien in Turkije.

De Formule 1 is niet compleet zonder wat geruzie en politiek. Meestal gaat dit over geld en inkomsten. De grote prijs van Turkije staat op de tocht, de prijs die Bernie Ecclestone jaarlijks van de Turkse overheid wilt hebben is te hoog. Dat is de mening van de Turken althans. Er zijn nog geen definitieve uitspraken gedaan, maar tenzij beide partijen wat water bij de limonade doen zou dit wel eens de laatste Grote Prijs van Turkije kunnen worden.

Wat hier ook mee weegt is het lage aantal bezoekers, de lokale liefhebbers kunnen of willen niet de hoge entree prijzen betalen. Dus tenzij de prijzen omlaag gaan zullen menig tribunes leeg zijn in Istanbul. Iets wat bijzonder jammer is want het is een mooi circuit wat regelmatig mooie en spectaculaire races oplevert. Krent in de pap is dan natuurlijk de befaamde bocht 8, een bocht waar de huidige Pirelli's wel eens een zware kluif aan kunnen hebben.

Des te meer een reden om volgend weekend vrij te houden en de Grote Prijs van Turkije te gaan kijken.

Wat verwachten jullie ervan??  8)

Gerard

#1
Oeh, Istanbul.. Wellicht de laatste F1 race daar, al las ik ergens dat Bernie deze race voor de toekomst toch wil behouden.. Tja, dan zal hij toch minder "poet"moeten eisen ;D

Anyway.. wat verwacht ik van de race in Turkijë..
Ik verwacht een hoop banden slijtage in bocht 8!, daarnaast een mooi gevecht tussen de "Bulls" en de Mc Larens en ik hoop op een kleine verrassing uit het kamp van Mercedes.
Rosberg zou nu toch wel eens een overwinning mogen behalen van mij!!

Massa heeft hier mooie herinneringen, ben benieuwd of hij ook nu weer Alonso de baas is?

Verder.... Valt me in bovenstaand plaatje op dat er een groot verschil zit tussen de plek waar DRS Detection staat en DRS activation???

Dat heeft zeker te maken met het feit dat niet het HELE "rechte stuk" benut mag worden??
Waarom niet het DRS meteen na de bocht activeren en halverwege het rechte stuk de-activeren?? :-\

Voor de rest.. moet HRT zich weten te kwalificeren (107%) en Lotus moet maar eens met 2 auto's in Q2 komen !!

Bring it on!! :)
Na de docu van Senna vandaag gezien hebbende, kan ik wel weer wat positiefs gebruiken!! :(


Enzo

Heb de docu vorige week gezien, ik vond het erg mooi gemaakt en veel exclusieve beelden.
Jean-Marie Balestre komt er niet helemaal goed weg, wat een dictator zeg... :-X

Gerard

Ja inderdaad, daar is Bernie en Max niets bij! OMG!!

Erg indrukwekkend, het gezicht van Senna toen hij het ongeluk van Ratzenberger op TV zag.. Alsof hij meteen wist wat er aan de hand was...


robbert

als we geen f1 meer zien op tv kunnen we mss nog hopen dat de renault series op tv komen. Is ook nog spectaculair. Net de race gezien in spa, niet te doen :)

Gerard

Citaat van: robbert op 01 mei 2011 - 20:17:19
als we geen f1 meer zien op tv kunnen we mss nog hopen dat de renault series op tv komen. Is ook nog spectaculair. Net de race gezien in spa, niet te doen :)

??? :-\
Ik begrijp de link tussen de GP van Turkije en je reactie niet helemaal robbert??

robbert

ja ik dacht er komt een reactie van senna in dit topic, dus waarom niet over de renault series. Daarom moet men toch volgens mij on topic blijven

Gerard

oh, op die manier.. ja, ik vind kip ook wel lekker eigenlijk....

De reactie over Senna, niet van Senna ;) kwam er n.a.v. mijn opmerkijng..

Na de docu van Senna vandaag gezien hebbende, kan ik wel weer wat positiefs gebruiken!!

dussssssssssss

OT: http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/258490/hamilton-kers-een-groot-voordeel-in-turkije/

Red Bull mag hopen dat het haar zaakje goed voor elkaar heeft, anders kunnen ze fluiten naar de overwinningals ik het zo lees...

gloudiesaurus

Istanbul, vorig jaar vlogen Webber en Vettel daar elkaar in de haren.
Ik hoop op wat actie, en het mooiste voor het kampioenschap zou zijn als Vettel eigenlijk niet wint ;)

Vind het circuit wel altijd sfeerloos met die lege tribunes (al heb je dat in China ook).

GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Gerard

#9
Voor het kampioenschap moeten zowel red bull als mclaren eigenlijk niet scoren, inderdaad,maar of dat een reëele 'wens' is? Laat Webber maar winnen, met Buttton op P2 en Massa op P3 :)
Dan heeft Felipe nog iets te juigen op zijn favo circuit ;)

Enzo

http://www.weeronline.nl/Midden-Oosten/Turkije/Istanbul/3551600

Droog maar relatief koud weer verwacht in Turkije aankomend weekend.

Gerard

Citaat van: Enzo op 03 mei 2011 - 13:43:14
http://www.weeronline.nl/Midden-Oosten/Turkije/Istanbul/3551600

Droog maar relatief koud weer verwacht in Turkije aankomend weekend.

Oeh, slecht nieuws voor de teams/coureurs die moeite hebben de banden op temperatuur te krijgen!!

Niels_

Citaat van: Gerard op 03 mei 2011 - 16:56:18
Citaat van: Enzo op 03 mei 2011 - 13:43:14
http://www.weeronline.nl/Midden-Oosten/Turkije/Istanbul/3551600

Droog maar relatief koud weer verwacht in Turkije aankomend weekend.

Oeh, slecht nieuws voor de teams/coureurs die moeite hebben de banden op temperatuur te krijgen!!
Citaat van: Gerard op 03 mei 2011 - 16:56:18
Citaat van: Enzo op 03 mei 2011 - 13:43:14
http://www.weeronline.nl/Midden-Oosten/Turkije/Istanbul/3551600

Droog maar relatief koud weer verwacht in Turkije aankomend weekend.

Oeh, slecht nieuws voor de teams/coureurs die moeite hebben de banden op temperatuur te krijgen!!

= Ferrari in kwalificatie >:(

robbert

Citaat van: Scuderia91 op 03 mei 2011 - 17:08:57
Citaat van: Gerard op 03 mei 2011 - 16:56:18
Citaat van: Enzo op 03 mei 2011 - 13:43:14
http://www.weeronline.nl/Midden-Oosten/Turkije/Istanbul/3551600

Droog maar relatief koud weer verwacht in Turkije aankomend weekend.

Oeh, slecht nieuws voor de teams/coureurs die moeite hebben de banden op temperatuur te krijgen!!
Citaat van: Gerard op 03 mei 2011 - 16:56:18
Citaat van: Enzo op 03 mei 2011 - 13:43:14
http://www.weeronline.nl/Midden-Oosten/Turkije/Istanbul/3551600

Droog maar relatief koud weer verwacht in Turkije aankomend weekend.

Oeh, slecht nieuws voor de teams/coureurs die moeite hebben de banden op temperatuur te krijgen!!

= Ferrari in kwalificatie >:(

zoals ik al dacht, ferrari zal nog niet terugslaan in turkije. En zal dus nog meer achterstand hebben

Enzo

Niet zo snel oordelen Robbert, Ferrari heeft echt niet stilgezeten de afgelopen drie weken.
Zoals je zelf weet heeft Ferrari onlangs een verkapte test gedaan met een andere Dif en een verhoogte achterkant om de voorvleugel lager langs de grond te krijgen.(a la Red Bull)
Misschien werkt het wel en gaan ze als de brandweer...?