Politiek

Gestart door Michael schumacher, 20 april 2011 - 12:50:01

« vorige - volgende »

Michael schumacher

Citaat van: Enzo op 20 april 2011 - 12:46:12
Ik vind taal ook geen bezwaar, het maakt het juist leuk als je een beetje moeite moet doen.
Hongaars is inderdaad een vreemde taal, heb er een jaar gewerkt en begrijp er nog steeds de ballen van... ;D

Ben je een nederlander? Als je een vlaming/belg bent dan zou je beter moeten weten vind ik.
Vlamingen en walen zijn water en vuur en dat zal nooit veranderen.

Enzo

Citaat van: Michael schumacher op 20 april 2011 - 12:50:01
Citaat van: Enzo op 20 april 2011 - 12:46:12
Ik vind taal ook geen bezwaar, het maakt het juist leuk als je een beetje moeite moet doen.
Hongaars is inderdaad een vreemde taal, heb er een jaar gewerkt en begrijp er nog steeds de ballen van... ;D

Ben je een nederlander? Als je een vlaming/belg bent dan zou je beter moeten weten vind ik.
Vlamingen en walen zijn water en vuur en dat zal nooit veranderen.


Om precies te zijn ben ik half Engels, deels Italiaans, deels Duits, deels Nederlands met een vleugje Indo... ;)
Ben op de hoogte van het gedoe tussen Vlamingen en Walen, jammer dat veel generaliseren.

T.Nuvolari

#2
Ik heb ook op een Vlaams nationalitische partij gestemd, maar daarmee heb ik niet gezegd dat ik iets tegen de mensen in Wallonië heb. In Vlaanderen wordt er teveel de politiek bijgesleurd. De regels zijn niet eerlijk verdeeld dat wel, maar Vlamingen en Walen zijn helemaal geen water en vuur. Mijn ervaringen met Walen zijn over het algemeen veel beter dan die met de zure druk bezette Vlaming. Ga geregeld met de rugzak eens op stap en ze zijn daar over de taalgrens toch een stuk vriendelijker en behulpzamer dan in deze contrijen. In veel gevallen spreken de mensen zelfs een aardig mondje Vlaams of Nederlands heb ik gemerkt.




Michael schumacher

Citaat van: M@rc op 20 april 2011 - 13:39:56
Ik heb ook op een Vlaams nationalitische partij gestemd, maar daarmee heb ik niet gezegd dat ik iets tegen de mensen in Wallonië heb. In Vlaanderen wordt er teveel de politiek bijgesleurd. De regels zijn niet eerlijk verdeeld dat wel, maar Vlamingen en Walen zijn helemaal geen water en vuur. Mijn ervaringen met Walen zijn over het algemeen veel beter dan die met de zure druk bezette Vlaming. Ga geregeld met de rugzak eens op stap en ze zijn daar over de taalgrens toch een stuk vriendelijker en behulpzamer dan in deze contrijen. In veel gevallen spreken de mensen zelfs een aardig mondje Vlaams of Nederlands heb ik gemerkt.


Dat heeft er idd niks mee te maken, ik haat walen niet net zoals u maar vlamingen en walen zijn weldegelijk water en vuur, ga eens in discussie over de taal leren of over die geldstroom van vlaanderen naar wallonie en ga zo maar door, dan merk je zeer snel de verschillen groot zijn, zie eens hoeveel flitspalen er bij ons in vlaanderen staan en hoeveel er in wallonie staan en ik kan nog een tijdje doorgaan. Walen zijn heel arrogant als het erop aan komt en de vlaming heeft zich altijd maar laten doen, nu is dat eindelijk voorbij dat laten doen.

Het grappige is dat er bij ons op het werk een waal kwam werken en deze was speciaal uit wallonie vertrokken om hier te komen wonen en werken en onze taal te leren, de reden was; in wallonie zijn ze zo vriendelijk niet als je in een bedrijf gaat gaan werken en de mensen zijn hier vriendelijk zegde deze, nuja, wie ben ik om hem tegen te spreken?

Ik ben al genoeg in wallonie geweest om te weten je er ver moet zoeken voor iemand die nederlands kan en ik spreek uiteraard niet over toeristische trekpleisters waar trouwens veel vlamingen een zaak hebben.

SDG

Zeg mensen, zouden we in 'andere onderwerpen' niet eens een speciaal draadje over de politiek openen? Kunnen we daar onze mening over politiek ventileren in plaats van in de autosportgerelateerde discussies altijd maar weer off-topic te moeten gaan...

Edwin90

Citaat van: SDG op 20 april 2011 - 20:44:50
Zeg mensen, zouden we in 'andere onderwerpen' niet eens een speciaal draadje over de politiek openen? Kunnen we daar onze mening over politiek ventileren in plaats van in de autosportgerelateerde discussies altijd maar weer off-topic te moeten gaan...

Beter idee, heb het topic even gesplitst en verplaatst naar Andere onderwerpen.

Discussies over de politiek (onder andere de discussie vlamen/walen) mogen hier gevoerd worden.

SDG

Citaat van: M@rc op 20 april 2011 - 13:39:56
Ik heb ook op een Vlaams nationalitische partij gestemd, maar daarmee heb ik niet gezegd dat ik iets tegen de mensen in Wallonië heb. In Vlaanderen wordt er teveel de politiek bijgesleurd. De regels zijn niet eerlijk verdeeld dat wel, maar Vlamingen en Walen zijn helemaal geen water en vuur. Mijn ervaringen met Walen zijn over het algemeen veel beter dan die met de zure druk bezette Vlaming. Ga geregeld met de rugzak eens op stap en ze zijn daar over de taalgrens toch een stuk vriendelijker en behulpzamer dan in deze contrijen. In veel gevallen spreken de mensen zelfs een aardig mondje Vlaams of Nederlands heb ik gemerkt.

Laat het wat mij betereft dan maar Nederlands zijn. 'Vlaams' is geen taal, tenzij je de dialecten uit Oost- en West-Vlaanderen bedoelt. Vlamingen die de taal die hier gesproken wordt 'Vlaams' noemen, dragen bij tot het afzwakken van de status hiervan en voeden de perceptie dat Nederlands een taal is die enkel in Nederland gesproken wordt en dat men hier in Vlaanderen enkel een amalgaam van dialecten spreekt (het excuus dat men in 1830 gebruikte om Frans over heel België als enige officiële taal uit te roepen). Dit heeft overigens niets te maken met voor of tegen België zijn, net zoals het los staat van politieke of staatkundige verbanden tussen Vlaanderen en Nederland. Ik vind het gewoon een kwestie van zelfrespect. In Wallonië noemt men de taal die men spreekt per slot van rekening ook Frans en geen 'Waals' (dat laatste is overigens een regionaal dialect en heeft niets te maken met de gehanteerde standaardtaal in Wallonië).

Senergy

er zijn wel degelijk verschillen in schrijfwijze en uitspraak in bepaalde woorden tussen het Frans en het "Waals"
kan er nu even niet opkomen, maar ik heb dat toch eens opgevangen toen ik eens (toevallig) aan het opletten was in de lessen "Frans" waar men je "Waals" leert.

soit dit gezegd zijnde,

waarom eigenlijk nog een regering vormen, alles gaat gewoon zijn gangetje hier. en that's fine by me  ;)

grappige anekdote: in vele landen gaan de mensen betogen tegen de regering, in België gaan de mensen betogen om een regering te krijgen  ???
You don't have to be smart to be fast, but you have to be smart to stay fast!!

SDG

Citaat van: Senergy op 21 april 2011 - 11:13:41
er zijn wel degelijk verschillen in schrijfwijze en uitspraak in bepaalde woorden tussen het Frans en het "Waals"
kan er nu even niet opkomen, maar ik heb dat toch eens opgevangen toen ik eens (toevallig) aan het opletten was in de lessen "Frans" waar men je "Waals" leert.

soit dit gezegd zijnde,

waarom eigenlijk nog een regering vormen, alles gaat gewoon zijn gangetje hier. en that's fine by me  ;)

grappige anekdote: in vele landen gaan de mensen betogen tegen de regering, in België gaan de mensen betogen om een regering te krijgen  ???
Binnenkort zullen alle besparingen en hervormingen waar men nu over aan het onderhandelen is overigens VERPLICHT opgelegd worden door Europa. Hetgeen nu al een hele tijd aan de gang is, is bijgevolg niet meer dan 'window dressing' om dan achteraf de kiezers recht in de ogen te kunnen kijken en te zeggen: 'Zie je nu wel dat we gelijk hadden' of aan de andere kant 'we hebben alles gedaan om besparingen tegen te houden, maar nu moéten we van Europa.' Verkiezingen in België - en ook in de andere Europese landen - zullen in de toekomst niet meer dan boerenbedrog zijn om de mensen de illusie te geven dat ze inspraak hebben, want om het even welke partijen aan de macht zullen zijn, het zal Europa zijn dat het grootste deel van het beleid zal bepalen.

Kootje

CitaatVerkiezingen in België - en ook in de andere Europese landen - zullen in de toekomst niet meer dan boerenbedrog zijn om de mensen de illusie te geven dat ze inspraak hebben, want om het even welke partijen aan de macht zullen zijn, het zal Europa zijn dat het grootste deel van het beleid zal bepalen.

In principe is dat al 'n tijdje zo.
Maar ook daar zijn verkiezingen voor in het leven geroepen.
Dus in die zin heb je (in Nederland) naast gemeentelijke ,provinciale en landelijke verkiezingen ,ook 'n stem in Europa.
Niet dat ik daar zoveel waarde aan hecht ,maar je hebt 'm wel.

Enzo

Volgens mij was het ook een 'record' hoelang België zonder regering zit...

Kootje

Citaat van: Enzo op 21 april 2011 - 18:06:04
Volgens mij was het ook een 'record' hoelang België zonder regering zit...

Klopt ja ,dat hebben ze zelfs nog gevierd.
En naar mijn weten stellen ze dat rekord met de dag scherper omdat ze nog steeds geen regering hebben.
Kijk het blijven Belgen ,maar dat doen ze dan toch beter als wij Nederlanders.
;) :P :D ;D

T.Nuvolari

Hey mateke, zal't gaan ja?

;)

Enzo

Citaat van: M@rc op 21 april 2011 - 20:20:46
Hey mateke, zal't gaan ja?

;)

Beetje rustig aan he Kootje, deze site heeft Belgische roots... ;D

SDG

#14
Citaat van: Enzo op 21 april 2011 - 21:35:13
Beetje rustig aan he Kootje, deze site heeft Belgische roots... ;D

In cyberspace maakt dat allemaal niet veel uit. Op internet clusteren de mensen namelijk eerder samen volgens taal dan volgens landjesgrenzen. Ik beschouw dit forum dan ook als een Nederlandstalig forum eerder dan als een 'Belgisch'. Maar ik ben dan ook iemand die aan heel die Nederland-België rivaliteit geen enkele boodschap heeft.