Motoren

Gestart door T.Nuvolari, 16 september 2011 - 09:49:18

« vorige - volgende »

Motorlevenranciers in de F1?

Te weinig
9 (69.2%)
Te veel
0 (0%)
Maakt niet uit
4 (30.8%)

Totaal aantal stemmen: 10

Forza F1

Citaat van: Vieze baas op 18 september 2011 - 12:41:09
maar de Cosworth is toch echt een matige vergeleken met de rest.

Goh, dat zou ik nog niet zo durven stellen. Het is namelijk zéér moeilijk te vergelijken hé.
Lotus reed vorig jaar met Cosworth en nu met Renault. En je kan niet echt zeggen dat het hen ver vooruitgeholpen heeft. Een auto moet je als totaalpakket zien hé. En het is moeilijk te evalueren welke motor "beter" is. Ik denk dat (kleinere) vele teams nu zouden willen switchen omdat ze van Renault dan ook een versnellingsbak & KERS kunnen afnemen die perfect bij de motor aansluit. Jammer genoeg kan Cosworth dat niet bieden.

Er wordt bvb gezegd dat de Mercedes motor de krachtigste is, de Renault motor zou minder krachtig zijn, maar ook minder benzine verbruiken. Volgens mij doet Cosworth het best aardig. Het is enkel jammer dat ze geen motor leveren aan een topteam.  Mocht Red Bull Cosworth het kampioenschap winnen zouden we er wellicht anders over denken  :)

JimmySPA

Citaat van: Wizard op 18 september 2011 - 11:49:51
Gebruik van materialen. :D Overigens, staan boring x slag etc, opgenomen in het technisch reglement? Lijkt mij stug. Ben trouwens benieuwd of Ferrari de multiair techniek van Fiat toe zal passen.

Er staat geen exacte maten nee maar wel maximale. Bij de V8 staat het allemaal in het reglement:

RTICLE 5: ENGINES AND KINETIC ENERGY RECOVERY SYSTEMS
5.1 Engine specification:
5.1.1 Only 4-stroke engines with reciprocating pistons are permitted.
5.1.2 Engine capacity must not exceed 2400 cc.
5.1.3 Crankshaft rotational speed must not exceed 18,000rpm.
5.1.4 Supercharging is forbidden.
5.1.5 All engines must have 8 cylinders arranged in a 90º "V" configuration and the normal section of each cylinder must be circular.
5.1.6 Engines must have two inlet and two exhaust valves per cylinder.
Only reciprocating poppet valves are permitted.
The sealing interface between the moving valve component and the stationary engine component must be circular.

En

5.3 Engine dimensions:
5.4.1 Cylinder bore diameter may not exceed 98mm.
5.3.2 Cylinder spacing must be fixed at 106.5mm (+/- 0.2mm).
5.3.3 The crankshaft centre line must not be less than 58mm above the reference plane.

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Vieze baas

Citaat van: Forza F1 op 18 september 2011 - 13:36:06
Citaat van: Vieze baas op 18 september 2011 - 12:41:09
maar de Cosworth is toch echt een matige vergeleken met de rest.

Goh, dat zou ik nog niet zo durven stellen. Het is namelijk zéér moeilijk te vergelijken hé.
Lotus reed vorig jaar met Cosworth en nu met Renault. En je kan niet echt zeggen dat het hen ver vooruitgeholpen heeft. Een auto moet je als totaalpakket zien hé. En het is moeilijk te evalueren welke motor "beter" is. Ik denk dat (kleinere) vele teams nu zouden willen switchen omdat ze van Renault dan ook een versnellingsbak & KERS kunnen afnemen die perfect bij de motor aansluit. Jammer genoeg kan Cosworth dat niet bieden.

Er wordt bvb gezegd dat de Mercedes motor de krachtigste is, de Renault motor zou minder krachtig zijn, maar ook minder benzine verbruiken. Volgens mij doet Cosworth het best aardig. Het is enkel jammer dat ze geen motor leveren aan een topteam.  Mocht Red Bull Cosworth het kampioenschap winnen zouden we er wellicht anders over denken  :)

Zal wel een reden voor zijn dat de topteams geen Cosworth hebben ;)

Verder moet ik eerlijk toegeven dat ik niet de inside info van de motoren weet maar in het verleden was Cosworth toch minder dan de motoren van de 'echte' merken

T.Nuvolari

Bwaaa... In opdracht van Ford, ze waren enkel van '98 tot '04 onderdeel van Ford, ontwikkelden ze toch enkele paraltjes hoor. Met 176 overwinningen staan ze toch netjes 2de in het rijtje bij de motoren, na Ferrari natuurlijk.

Franky R.

Citaat van: M@rc op 21 september 2011 - 14:36:57
Bwaaa... In opdracht van Ford, ze waren enkel van '98 tot '04 onderdeel van Ford, ontwikkelden ze toch enkele paraltjes hoor. Met 176 overwinningen staan ze toch netjes 2de in het rijtje bij de motoren, na Ferrari natuurlijk.


Huh?


Ik dacht dat het Ford was, die alle rekeningen betaalde voor de heren Costin en Duckworth? Zonder die steun was er nooit een DFV V8 geweest!

Vieze baas

Citaat van: M@rc op 21 september 2011 - 14:36:57
Bwaaa... In opdracht van Ford, ze waren enkel van '98 tot '04 onderdeel van Ford, ontwikkelden ze toch enkele paraltjes hoor. Met 176 overwinningen staan ze toch netjes 2de in het rijtje bij de motoren, na Ferrari natuurlijk.

Sinds Schumacher in '94 met de benetton kampioen werd hebben ze nog maar 2 lucky races gewonnen (johnny herbert '99 en fisichella '03). Dus om Cosworth op basis van veel overiwnningen in een (ver) verleden niet matig te noemen gaat wat ver.

T.Nuvolari

Citaat van: Vieze baas op 25 september 2011 - 23:33:29
Citaat van: M@rc op 21 september 2011 - 14:36:57
Bwaaa... In opdracht van Ford, ze waren enkel van '98 tot '04 onderdeel van Ford, ontwikkelden ze toch enkele paraltjes hoor. Met 176 overwinningen staan ze toch netjes 2de in het rijtje bij de motoren, na Ferrari natuurlijk.

Sinds Schumacher in '94 met de benetton kampioen werd hebben ze nog maar 2 lucky races gewonnen (johnny herbert '99 en fisichella '03). Dus om Cosworth op basis van veel overiwnningen in een (ver) verleden niet matig te noemen gaat wat ver.

Als iemand zegt dat Cosworth in het verleden altijd trager was, mag ik toch zeggen dat ze in het verleden niet trager waren? Of niet? Ik wist niet dat een ver verleden daarin niet meetelde.

T.Nuvolari

Citaat van: Franky R. op 25 september 2011 - 22:20:15
Citaat van: M@rc op 21 september 2011 - 14:36:57
Bwaaa... In opdracht van Ford, ze waren enkel van '98 tot '04 onderdeel van Ford, ontwikkelden ze toch enkele paraltjes hoor. Met 176 overwinningen staan ze toch netjes 2de in het rijtje bij de motoren, na Ferrari natuurlijk.


Huh?


Ik dacht dat het Ford was, die alle rekeningen betaalde voor de heren Costin en Duckworth? Zonder die steun was er nooit een DFV V8 geweest!

Staat dat er niet letterlijk? In opdracht van Ford...
Ze moeten ze nog altijd ontwikkelen natuurlijk.

Franky R.

Citaat van: M@rc op 25 september 2011 - 23:52:23
Citaat van: Franky R. op 25 september 2011 - 22:20:15
Citaat van: M@rc op 21 september 2011 - 14:36:57
Bwaaa... In opdracht van Ford, ze waren enkel van '98 tot '04 onderdeel van Ford, ontwikkelden ze toch enkele paraltjes hoor. Met 176 overwinningen staan ze toch netjes 2de in het rijtje bij de motoren, na Ferrari natuurlijk.


Huh?


Ik dacht dat het Ford was, die alle rekeningen betaalde voor de heren Costin en Duckworth? Zonder die steun was er nooit een DFV V8 geweest!

Staat dat er niet letterlijk? In opdracht van Ford...
Ze moeten ze nog altijd ontwikkelen natuurlijk.


Maar je stelt daarna dat men enkel van '98 tot '04 deel uit maakten van Ford...Ik kan mij anders aardig van Fordjes herinneren met een speciale Cosworth behandeling! Die twee zijn al sinds 1959 met elkaar verbonden!


Pas na 2006 zag ik een werkelijke scheiding tussen Ford en Coworth...Het e.e.a. is ook na te lezen op een Engels-talige Wiki...

T.Nuvolari

Ja, en je punt is? Heb ik ergens ontkent dat beide buiten deze periode niets met mekaar te maken hebben gehad? Heb ik ergens gezegd dat Cosworth geen motoren voor Ford heeft ontwikkeld?

Op de Officiële Cosworth website:

CitaatCosworth and Pi Research were bought by Ford in 1998 and brought together as part of the Premier Performance Division which included the Stewart Grand Prix team (later to become Jaguar Racing).

A year later the acquisition of Pectel Control Systems as a division of Pi Research extended its range of electronics expertise and technologies to include engine controllers. A new facility in Mooresville, NC (USA) was also opened in 1999 to support the short track and NASCAR markets, this joined the existing US electronics facility in Indianapolis - Pi USA. 

In 2000 Cosworth won the inaugural CART manufacturers championship and two years later secured a groundbreaking relationship with the organisation to become the exclusive engine supplier to the series. Success also continued in the wider business arena and in 2003 Cosworth was voted the MIA business of the year.

The Ford era ended in 2003 and the final win for Ford (and Cosworth's 176th) in F1 came when Fisichella won the Brazilian Grand Prix in this year. The period is important in the history of Cosworth as it marks the beginning of what was ultimately to become the Cosworth Group.

In 2004, Cosworth and Pi Research were sold by Ford, and the Cosworth Group of companies was formed.

Senergy

Als ik mij niet vergis is PURE toch ook een motor aan het ontwikkelen, en aangezien ze hier al een tijdje mee bezig zijn.
Lijkt het mij dat ze een niet eens zo slechte motor zullen leveren.

Nu ken ik bitter weinig van PURE, dus ik kan mij niet echt ergens op baseren, alsook weet ik niet hoelang en hoever de diverse motorleveranciers staan met de ontwikkelen van hun V6 turbo's.

Dus ik zit rustig af te wachten, laten we dit seizoen en volgend nog genieten van de gillende V8'en en dan zal ik verder genieten van de brommende V6 turbo's zolang het maar vooruit gaat hé  ;)
You don't have to be smart to be fast, but you have to be smart to stay fast!!