Dames in de Formule racerij.

Gestart door Kootje, 24 februari 2011 - 17:19:13

« vorige - volgende »

Zal Susie Wolff de volgende vrouw met een racestoeltje in de F! worden?

Waarom niet? Mits ze een grote zak met geld heeft.
1 (16.7%)
Niet bij Williams of Maldonado moet opstappen. Plus de zak met geld, natuurlijk.
0 (0%)
Tuurlijk, een racestoeltje bij Codemasters...
1 (16.7%)
Ze is nu al langzamer dan een F3-coureurtje...never dus!
4 (66.7%)
Anders...[gaarne aangeven in topic].
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4

Poll gesloten: 19 augustus 2013 - 19:43:28

Fabian

Ik word er momenteel helemaal van gek van, maar de tegenstrijdige berichten blijven binnenkomen.
Dit artikel op nusport geeft wat mij betreft een overzicht van alles wat er geroepen wordt:
http://www.nusport.nl/autosport/2850998/de-villota-geopereerd-schedelbreuk.html

Folkert

Ik kom gelukkig nog niet zo heel veel flauwe grappen nog tegen, maar daar vind ik het zelf ook wat te vroeg voor. Laten we eerst maar eens afwachten wat er precies aan de hand is.
Voor wat ik gelezen heb is het iig niet haar schuld.
Trotse vader van Rosalie(L)

Fabian

Citaat van: Folkert op 04 juli 2012 - 13:35:47
Ik kom gelukkig nog niet zo heel veel flauwe grappen nog tegen, maar daar vind ik het zelf ook wat te vroeg voor. Laten we eerst maar eens afwachten wat er precies aan de hand is.
Voor wat ik gelezen heb is het iig niet haar schuld.
Ik ben een flauwe grap tegen gekomen op Facebook bij de Formule 1 groep. Weet alleen niet goed wat ik moet denken van die flauwe grappen. Laten we eerst maar afwachten hoe het afloopt....

Folkert

Citaat van: Fabian van Tiel op 04 juli 2012 - 13:38:26
Citaat van: Folkert op 04 juli 2012 - 13:35:47
Ik kom gelukkig nog niet zo heel veel flauwe grappen nog tegen, maar daar vind ik het zelf ook wat te vroeg voor. Laten we eerst maar eens afwachten wat er precies aan de hand is.
Voor wat ik gelezen heb is het iig niet haar schuld.
Ik ben een flauwe grap tegen gekomen op Facebook bij de Formule 1 groep. Weet alleen niet goed wat ik moet denken van die flauwe grappen. Laten we eerst maar afwachten hoe het afloopt....
Zeker de grap: Vrouw achter het stuur, bloed op de muur?

Zit bij de zelfde groep als jij ;). Maar idd, weet nog niet eens of ik wel of niet reageer op zon opmerking.
Trotse vader van Rosalie(L)

Fabian

Citaat van: Folkert op 04 juli 2012 - 13:48:10
Zeker de grap: Vrouw achter het stuur, bloed op de muur?

Zit bij de zelfde groep als jij ;). Maar idd, weet nog niet eens of ik wel of niet reageer op zon opmerking.
Ja inderdaad die grap. Zie nu inderdaad dat we allebei in die groep zitten, maar ik reageer niet op zo'n opmerking. Vind het een beetje een goedkope en misplaatste grap op zo'n moment, maar dat is mijn mening.

Edwin90

CitaatDe Villota na ongeluk geopereerd aan schedelbreuk'
HOOFDDORP - De gezondheidstoestand van de Spaanse coureur Maria de Villota na haar ernstige ongeluk van dinsdagochtend in het Engelse Duxford is vooralsnog enigszins onduidelijk.

Dinsdagmiddag meldde het Formule 1-team Marussia, waarvoor De Villota testcoureur is, dat ze bij bewustzijn was en meerdere medische testen onderging. Vooral aan haar hoofd en gezicht heeft ze flinke verwondingen.
Carlos Gracia, de voorzitter van de Spaanse automobielfederatie, heeft woensdagmorgen in de Spaanse media echter laten weten dat De Villota's toestand later op de dag verslechterde.
Volgens hem is ze in een kunstmatige coma gebracht en heeft ze vanwege een schedelbreuk een spoedoperatie ondergaan.
De Villota ligt in het Addenbrookes Hospital in Cambridge. De 32-jarige coureur reed tijdens een test op het vliegveld van Duxford door nog onbekende oorzaak tegen de achterkant van een stilstaande vrachtauto aan.
nu.nl

Klinkt toch weer minder goed. Afwachten dus.

Fabian

Citaat van: Edwin90 op 04 juli 2012 - 14:08:31
Klinkt toch weer minder goed. Afwachten dus.
Het is inderdaad minder goed nieuws. Laten we hopen dat het dan toch allemaal met een sisser afloopt.

Jozef

#142
Citaat van: Franky R. op 04 juli 2012 - 00:33:06
Jij snapt een hoop dingen niet. En vervolgens kun je ook al niet uitleggen wat er niet aan mijn uitleg klopt.

De ECU is een onderdeel dat het motormanagement beheert. De koppeling is een mechanisch onderdeel, want de verbinding tussen motor en bak regelt.

Kom jij mij vertellen hoe je vanuit de ECU de bak kunt controleren... ::)

F1 technical regulations, artikel 8.2.1
All components of the engine and gearbox, including clutch, differential and KERS in addition to all associated actuators must be controlled by an Electronic Control Unit (ECU) which has been manufactured by an FIA designated supplier to a specification determined by the FIA.

Dussss.. ík snap een hoop dingen niet??

De koppeling is hydraulisch aangestuurd en deze hydraulica is op zijn beurt elektronisch gestuurd... vanuit de ECU. Schakelen gebeurt ook via de ECU. De coureur drukt een flippertje in, zo wordt er een elektrisch signaal naar de ECU gestuurd, en de ECU regelt vervolgens gelijktijdig de ontsteking van de motor (wordt even onderbroken tijdens opschakelen om het koppel van de tandwielen af te halen), het intrekken van de koppeling (wordt volgens mij alleen gedaan bij terugschakelen, weet niet 100% zeker) en de hydraulica die ervoor zorgt dat er van versnelling gewisseld wordt.

Koppeling, versnellingsbak en motor moeten als een geheel werken, daarom wordt dit allemaal vanuit de ECU geregeld. Bovendien is artikel 8.2.1 er omdat de FIA op die manier gemakkelijk kan controleren dat teams geen launch control, traction control en andere grappen gaan gebruiken. De ECU die McLaren Electronic Systems aan alle teams levert, heeft simpelweg niet de functionaliteit hiervoor, lekker makkelijk controleren dus voor de FIA (dit is een van de belangrijke redenen waarom de standaard-ECU is ingevoerd destijds).

CitaatEn dat verhaal van Lewis klopt ook al niet. Wat hier in werking trad, was een automatisch anti-stall. Net wat ik eerder al zei, treedt deze in werking als een coureur bij de start met te weinig toeren vertrekt [Coulthard Monaco 2001] OF bij het inrijden van de pits / danwel vertrekken na een pitsstop.

Dus je voorbeeld van gevaar voor de crew is onzin. De coureur heeft dan toch het pitsknop ingedrukt en een voet op de rem staan? Anders rijdt hij te hard door de pitstraat of kan hij de auto niet goed positioneren voor de stop.

Een coureur die in de grindbak [welke?] dreigt te geraken, zal zelf zo slim moeten zijn de boel te ontkoppelen. Het liefst voordat de auto zich ingraaft en dan zie je dat ze vaak net te laat zijn [wielen blijven doordraaien].

Kies maar, ontkoppelen...daardoor stilstaan op de grid (!) en dan de rest van de meute over je auto heen krijgen. Of een ECU die volgas geeft, zodat je toch nog van je plek komt.
::)

Die automatische anti-stall die jij noemt, treedt ALTIJD in werking wanneer het toerental van de motor te laag is. De auto kan niet ruiken of hij op de grid staat of in de pits of in een zandbak. Zodra de ECU detecteert dat het toerental te laag is en dat de wielen zo langzaam draaien dat de motor dreigt uit te vallen, grijpt de anti-stall in met twee maatregelen:
1. de motor ontkoppelen, zodat deze kan blijven draaien ook al staan de achterwielen stil
2. gasklep openzetten en benzine inspuiten zodat de motor weer in toeren stijgt (dit is dus wat jij zei)

Ontkoppelen is noodzakelijk, want als de achterwielen geblokkeerd zijn, kun je gas geven wat je wil, de motor zal dan toch ook stilvallen. En wat ik zeg over gevaar voor de crew is geen onzin, de anti-stall zal altijd ingrijpen als hij een te laag toerental detecteert, dus voor de veiligheid van de omgeving is het óók noodzakelijk dat er ontkoppeld wordt als de anti-stall ingrijpt.

Conclusie: anti-stall ontkoppelt de motor.

Voordat je gaat roepen dat anderen "een hoop dingen niet snappen" of dat anderen onzin verkondigen, zou je best eerst zorgen dat je zelf weet hoe een systeem werkt.

Franky R.

@jozef,

Als jij gaat roepen dat iemand iets niet goed uitlegt, moet je ook vertellen waarom. Zomaar roepen van 'jij snap het niet' is onzinnig! Je zegt nu zelf dat je het niet zeker weet, maar je komt mij verwijten maken?!

Kom nou toch even? ::)

En als de anti-stall ontkoppelt, waarom ramt die Marussia die laadklep?! Net wat ik al eerder zei en wat jij stelselmatig negeert...De anti-stall ontkoppel juist helemaal niet!

Controlled wil niet zeggen dat de invloed zover gaat, dat de ECU geheel zelfstandig ingrijpt!

CitaatKoppeling, versnellingsbak en motor moeten als een geheel werken, daarom wordt dit allemaal vanuit de ECU geregeld.

Dat is al zo sinds 1989 toen Ferrari met deze bak kwam. Je doet net of het iets nieuws is!

CitaatDie automatische anti-stall die jij noemt, treedt ALTIJD in werking wanneer het toerental van de motor te laag is. De auto kan niet ruiken of hij op de grid staat of in de pits of in een zandbak.

Dat zei ik toch? Wat is jouw probleem dan?!

CitaatEn wat ik zeg over gevaar voor de crew is geen onzin, de anti-stall zal altijd ingrijpen als hij een te laag toerental detecteert, dus voor de veiligheid van de omgeving is het óók noodzakelijk dat er ontkoppeld wordt als de anti-stall ingrijpt.

Dat was dus wel onzin, want ik had gezegd dat dat de functie is van het pits-knopje... ::) ...Zolang de coureur die knop ingedrukt houdt, kan jouw scenario niet voorkomen.

CitaatVoordat je gaat roepen dat anderen "een hoop dingen niet snappen" of dat anderen onzin verkondigen, zou je best eerst zorgen dat je zelf weet hoe een systeem werkt.

Dat kan ik jou ook verwijten. In de plaats daarvan had je mijn verhaal kunnen aanvullen, ipv als een betweter de ander te willen corrigeren... ::)

Uiteindelijk zeg je hetzelfde als wat ik al eerder zei, waardoor je een bocht van 180 graden maakt!


Want dit zei ik dus;
CitaatDe anti-stall zit in de ECU ingebouwd, dus ontkoppelen is niet aan de orde. En dat lijkt mij de grote fout van Maria. Ze had moeten ontkoppelen terwijl ze terug rolde naar de crew-tent. Doordat ze dat niet deed, kon dit gebeuren.


Wat klopt daar niet aan? Maria komt terug naar de crew, maar drukte geen pits-knop in. Wat op zich logisch is, want ze bevond zich op een vleigveld. Op een moment daalt het toerental zo ver omlaag, dat de anti-stall in werking treedt.


Echt, ik vind dat een logisch verhaal en snap niet wat er zo 'dom' aan is... ???

Jozef

Ik weet niet 100% zeker dat de koppeling niet wordt gebruikt tijdens het opschakelen, een kleine opmerking in de marge die er verder niet toe doet in de discussie.

Jij bent trouwens degene die aan mij zei dat ik het niet snapte, dus ga nu niet doen alsof ik zei dat jij het niet snapte. ???

CitaatEn als de anti-stall ontkoppelt, waarom ramt die Marussia die laadklep?!

Dat is nu net de vraag van 10 miljoen. Ik verwerp de verklaring dat het alleen maar de anti-stall was die ingreep, want de anti-stall ontkoppelt de motor. Dus mogelijke andere verklaringen zijn:
- een soft- of hardwarefout in de anti-stall waardoor de ontkoppeling niet gebeurde
- een mechanisch of hydraulisch effect in de koppeling
- de anti-stall had ingegrepen en netjes ontkoppeld voordat het incident gebeurde, maar de ECU of De Villota vond dat het wel weer prima was, en liet koppeling weer los waardoor de auto weer ging accelereren
- ... (nog 100 andere mogelijke redenen, beetje lastig speculeren als je niet over de data beschikt)

Jij doet alsof het een feit is dat de anti-stall de enige oorzaak was van dit ongeluk, terwijl hier niemand (die het zeker kan weten) een uitspraak over heeft gedaan. En afgaan op Olav Mol is nu ook niet echt 'veilig', die man begrijpt sowieso niet veel van techniek. Ik vecht de anti-stall-verklaring dus aan met gegronde argumenten, namelijk dat de anti-stall de motor ontkoppelt.

Citaat
CitaatKoppeling, versnellingsbak en motor moeten als een geheel werken, daarom wordt dit allemaal vanuit de ECU geregeld.
Dat is al zo sinds 1989 toen Ferrari met deze bak kwam. Je doet net of het iets nieuws is!

Ja sorry hoor, maar in je vorige post loop je nog aan mij uit te leggen dat de ECU geen invloed heeft op de versnellingsbak en koppeling. Sorry dat ik je even uitleg dat dat fout was en het tegengestelde zelfs vastgelegd is in de regels. ::)

Citaat
CitaatEn wat ik zeg over gevaar voor de crew is geen onzin, de anti-stall zal altijd ingrijpen als hij een te laag toerental detecteert, dus voor de veiligheid van de omgeving is het óók noodzakelijk dat er ontkoppeld wordt als de anti-stall ingrijpt.
Dat was dus wel onzin, want ik had gezegd dat dat de functie is van het pits-knopje... ::) ...Zolang de coureur die knop ingedrukt houdt, kan jouw scenario niet voorkomen.

In jouw versie van het verhaal, met een anti-stall die niet ontkoppelt, zou de coureur zijn crew dus omvermaaien als zijn duim van het pitsknopje afglijdt. En dan zou de auto zich automatisch ingraven in de grindbak bij een spin.

Anyway, waar je dus niet mee bent is in het feit dat de anti-stall WEL ontkoppelt. Zoals uitgelegd door:
- Scarbs: "Equally the clutch can be actuate by the anti stall software, this is designed to keep the engine running in a spin, by detecting the wheel speed has dropped to a point where the revs will drop to stall the engine"
- verschillende gebruikers in de comments op de blog van James Allen http://www.jamesallenonf1.com/2012/07/marussia-f1-driver-de-villota-seriously-injured-in-aero-testing-accident/
- een gebruiker in de comments op de blog van Joe Saward https://joesaward.wordpress.com/2012/07/03/de-villotas-accident/
- verschillende gebruikers in dit forumtopic over anti-stall: http://www.f1rejects.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=442

Ook bij het wegrijden op de grid zorgt de anti-stall voor het intrekken van de koppeling wanneer het toerental te diep zakt. Want denk even mee: bij de start geeft de coureur al sowieso volgas en draait de motor op maximaal vermogen. Hoe wil je er met een anti-stallsysteem voor zorgen om NOG meer zuurstof en benzine binnen te krijgen? Nee, de enige manier om in die situatie (wanneer het toerental te laag wordt bij de start) de motor draaiende te houden is... de motor ontkoppelen.

Meer argumenten dan dit kan ik niet meer bedenken, doe ermee wat je wil.

Edwin90

CitaatMaria de Villota heeft haar rechteroog verloren als gevolg van het ongeluk dat zij dinsdagochtend had tijdens een rechtelijntest voor Marussia. Zo heeft teambaas John Booth woensdag bekendgemaakt. De 32-jarige Spaanse botste aan het einde van haar eerste run voor het team op de laadklep van een truck.

Einde carrière lijkt me.

SanderD


SDG

#147
Staat inmiddels ook op de website:

http://www.marussiaf1team.com/news/622/


CitaatPRESS RELEASE

A MEDICAL UPDATE ON MARIA DE VILLOTA

Marussia Technical Centre, Banbury, UK
04 July 2012, 16.00hrs

Further to the accident at Duxford Airfield yesterday involving the Marussia F1 Team Test Driver, Maria De Villota, the Team can now provide a further update on Maria's medical condition.

Subsequent to yesterday's official statements from the Marussia F1 Team, the surgical team at Addenbrooke's Hospital in Cambridge embarked on a lengthy procedure to address the serious head and facial injuries sustained by Maria in the accident. The operation began yesterday afternoon and she was in theatre until this morning. Maria remains in a critical but stable condition.

John Booth, Team Principal of the Marussia F1 Team, with the consent and support of Maria's family, would like to give the following update, which provides as much detail as is possible at this time:

"Maria emerged from theatre at Addenbrooke's Hospital this morning after a lengthy operation to address the serious head and facial injuries she received in the accident at Duxford Airfield yesterday.

"We are grateful for the medical attention that Maria has been receiving and her family would like to thank the Neurological and Plastics surgical teams. However it is with great sadness that I must report that, due to the injuries she sustained, Maria has lost her right eye.

"Maria's care and the wellbeing of her family remain our priority at this time. Her family are at the hospital and we are doing everything possible to support them.

"We ask for everyone's patience and understanding with regard to updates on Maria's condition. We will provide further information when it is appropriate to do so and with consideration for her family.

"In the meantime, we would all like to take this opportunity to praise the emergency services at Duxford Airfield, who were on stand-by yesterday, as is usual procedure for a Formula One test.

"With regard to the accident, we have embarked on a very comprehensive analysis of what happened and this work continues for the moment.

"Finally, we have been overwhelmed by messages of support for Maria, her family and the Team and we would like to express our sincere gratitude for those."

Fabian

Triest voor Maria dat haar racecarriere op zo'n bizarre en lullige manier ten einde komt.

Franky R.

Citaat van: Fabian van Tiel op 04 juli 2012 - 17:58:27
Triest voor Maria dat haar racecarriere op zo'n bizarre en lullige manier ten einde komt.


Idd. triest en dat op haar eerste klus voor het team! :-\