Dames in de Formule racerij.

Gestart door Kootje, 24 februari 2011 - 17:19:13

« vorige - volgende »

Zal Susie Wolff de volgende vrouw met een racestoeltje in de F! worden?

Waarom niet? Mits ze een grote zak met geld heeft.
1 (16.7%)
Niet bij Williams of Maldonado moet opstappen. Plus de zak met geld, natuurlijk.
0 (0%)
Tuurlijk, een racestoeltje bij Codemasters...
1 (16.7%)
Ze is nu al langzamer dan een F3-coureurtje...never dus!
4 (66.7%)
Anders...[gaarne aangeven in topic].
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4

Poll gesloten: 19 augustus 2013 - 19:43:28

Franky R.

Rottig dat het juist een vrouw moest overkomen. De eerste misselijkmakend reactie's staan al op diverse fora.


En aan het geluidsfragment te horen was het idd. een ingrijpende ECU.





Die helmen zijn sterk, maar we weten wat er met Massa gebeurde en dat was een veer!!! Een laadklep is toch iets anders, ook al gebeurd het bij ca. 50 km/u!

Fabian

Magpas_Charity ‏@Magpas_Charity
@Magpas_Charity team just back from Addenbrooke's, after a formula 1 car collided with a lorry at Duxford. The patient is a stable condition

Deze tweet lijkt vooralsnog het meest betrouwbaar. Deze tweet is namelijk afkomstig van het team dat de Villota uit de Marussia haalde en naar het ziekenhuis vervoerde.

Jozef

Citaat van: Franky R. op 03 juli 2012 - 14:46:37
Die helmen zijn sterk, maar we weten wat er met Massa gebeurde en dat was een veer!!! Een laadklep is toch iets anders, ook al gebeurd het bij ca. 50 km/u!
Inderdaad, bij Massa was het een veer van 0.8 kg, nu is het de hele coureur+auto (640 kg?) die vertraagd moest worden. Zelfs als Massa toen 200 km/u reed en De Villota 20 km/u, is de kinetische energie die opgenomen moet worden bij deze crash 8 keer zo groot als bij Massa destijds. Klinkt echt niet goed hoor dit...

Gerard

Citaat van: Franky R. op 03 juli 2012 - 14:46:37
Rottig dat het juist een vrouw moest overkomen. De eerste misselijkmakend reactie's staan al op diverse fora.

En aan het geluidsfragment te horen was het idd. een ingrijpende ECU.





Die helmen zijn sterk, maar we weten wat er met Massa gebeurde en dat was een veer!!! Een laadklep is toch iets anders, ook al gebeurd het bij ca. 50 km/u!

Inderdaad,Franky... Mensen die dat soort opmerkingen maakt,( Ik lees ze bewust niet) ,weten niet waar ze het over hebben!! WALGELIJK! >:(

Fabian

Het laatste nieuwtje is dat de Villota al met haar ouders heeft kunnen praten. Mocht dat zo zijn is dat natuurlijk goed nieuws.

Jozef

Citaat van: Fabian van Tiel op 03 juli 2012 - 14:30:31
Olav Mol komt ook met een verklaring voor de crash:
Een verklaring voor de crash van De Villota kan zijn dat het anti stall systeem ingreep vlak voordat ze de auto stil wilde zetten, dat gebeurt vaker bij onervaren coureurs. De toeren dalen en de ECU grijpt in en geeft 50% gas om de motor niet af te laten slaan

De anti-stall hoort toch ook de motor te ontkoppelen en niet gewoon zomaar lomp gas te gaan geven. Dus ik vind dit maar een raar verhaal eerlijk gezegd.

Fabian

Citaat van: Jozef op 03 juli 2012 - 16:16:02
De anti-stall hoort toch ook de motor te ontkoppelen en niet gewoon zomaar lomp gas te gaan geven. Dus ik vind dit maar een raar verhaal eerlijk gezegd.
Dit plaatste Olav op zijn twitteraccount dus wat er van waar is weet ik niet. Hij gaf alleen een verklaring wat betreft de anti-stall.

Fabian

Maria de Villota is bij bewustzijn.

Edwin90

Klinkt alsof het goed afloopt. Wel weer het zoveelste freak accident met het hoofd van een coureur. Zal de discussie over de cockpit afsluiten ook wel weer oplaaien.

Fabian

Citaat van: Edwin90 op 03 juli 2012 - 16:38:29
Klinkt alsof het goed afloopt. Wel weer het zoveelste freak accident met het hoofd van een coureur. Zal de discussie over de cockpit afsluiten ook wel weer oplaaien.
Het lijkt inderdaad goed af te lopen. Al zijn de verwondingen nog steeds ernstig maar niet levensbedreigend.

Franky R.

Citaat van: Jozef op 03 juli 2012 - 16:16:02
Citaat van: Fabian van Tiel op 03 juli 2012 - 14:30:31
Olav Mol komt ook met een verklaring voor de crash:
Een verklaring voor de crash van De Villota kan zijn dat het anti stall systeem ingreep vlak voordat ze de auto stil wilde zetten, dat gebeurt vaker bij onervaren coureurs. De toeren dalen en de ECU grijpt in en geeft 50% gas om de motor niet af te laten slaan

De anti-stall hoort toch ook de motor te ontkoppelen en niet gewoon zomaar lomp gas te gaan geven. Dus ik vind dit maar een raar verhaal eerlijk gezegd.


De anti-stall zit in de ECU ingebouwd, dus ontkoppelen is niet aan de orde. En dat lijkt mij de grote fout van Maria. Ze had moeten ontkoppelen terwijl ze terug rolde naar de crew-tent. Doordat ze dat niet deed, kon dit gebeuren.


En waarom de anti-stall 'lomp' gasgeeft.  Dat komt voornamelijk omdat men bij een start soms met te weinig toeren wil vertrekken, dan kun je beter een anti-stall hebben dat de ECU de opdracht geeft om volgas te geven, ipv te ontkoppelen met alle mogelijke gevolgen van dien...

Fabian

Citaat van: Franky R. op 03 juli 2012 - 18:02:25
De anti-stall zit in de ECU ingebouwd, dus ontkoppelen is niet aan de orde. En dat lijkt mij de grote fout van Maria. Ze had moeten ontkoppelen terwijl ze terug rolde naar de crew-tent. Doordat ze dat niet deed, kon dit gebeuren.


En waarom de anti-stall 'lomp' gasgeeft.  Dat komt voornamelijk omdat men bij een start soms met te weinig toeren wil vertrekken, dan kun je beter een anti-stall hebben dat de ECU de opdracht geeft om volgas te geven, ipv te ontkoppelen met alle mogelijke gevolgen van dien...
Dank voor de uitleg Franky!

KVDracer

Ik vind het raar dat ze bij deze test gewoon aan de vrachtwagens mogen testen, zonder bescherming tussen. Voor de rest moet alles zo veilig mogelijk gebeuren, dan kan het nu toch ook geen probleem zijn om een rechte lijntest uit te voeren en de vrachtwagens af te zonderen.

Jozef

Citaat van: Franky R. op 03 juli 2012 - 18:02:25
Citaat van: Jozef op 03 juli 2012 - 16:16:02
Citaat van: Fabian van Tiel op 03 juli 2012 - 14:30:31
Olav Mol komt ook met een verklaring voor de crash:
Een verklaring voor de crash van De Villota kan zijn dat het anti stall systeem ingreep vlak voordat ze de auto stil wilde zetten, dat gebeurt vaker bij onervaren coureurs. De toeren dalen en de ECU grijpt in en geeft 50% gas om de motor niet af te laten slaan

De anti-stall hoort toch ook de motor te ontkoppelen en niet gewoon zomaar lomp gas te gaan geven. Dus ik vind dit maar een raar verhaal eerlijk gezegd.

De anti-stall zit in de ECU ingebouwd, dus ontkoppelen is niet aan de orde. En dat lijkt mij de grote fout van Maria. Ze had moeten ontkoppelen terwijl ze terug rolde naar de crew-tent. Doordat ze dat niet deed, kon dit gebeuren.

En waarom de anti-stall 'lomp' gasgeeft.  Dat komt voornamelijk omdat men bij een start soms met te weinig toeren wil vertrekken, dan kun je beter een anti-stall hebben dat de ECU de opdracht geeft om volgas te geven, ipv te ontkoppelen met alle mogelijke gevolgen van dien...

Ik denk eerlijk gezegd dat er niet veel van je uitleg klopt. Waarom is ontkoppelen niet aan de orde als anti-stall op de ECU zit? De ECU kan wel meer controleren dan alleen inspuiting en kleppentiming hoor.

Bovendien is anti-stall er ook voor wanneer de auto stil komt te staan (in de grindbak bijvoorbeeld), dan is gas geven juist helemaal niet slim omdat je dan maar jezelf een beetje ingraaft in de zandbak. Daarom hoort de anti-stall dus wél de motor te ontkoppelen. Dit is overigens wat Lewis Hamilton overkwam tijdens Brazilië 2007, toen hij per ongeluk zijn anti-stall aanzette tijdens de race waardoor zijn motor enkele seconden ontkoppeld werd.

Een anti-stall die gasgeeft zonder te ontkoppelen is ook gewoon levensgevaarlijk (denk bijvoorbeeld aan de veiligheid van pitcrew als de anti-stall per ongeluk aan zou gaan bij het binnenkomen), dus ik geloof absoluut niet dat iemand ooit bedacht heeft om zo'n systeem in te bouwen op een F1-auto.

Franky R.

Citaat van: Jozef op 03 juli 2012 - 23:11:09
Ik denk eerlijk gezegd dat er niet veel van je uitleg klopt. Waarom is ontkoppelen niet aan de orde als anti-stall op de ECU zit? De ECU kan wel meer controleren dan alleen inspuiting en kleppentiming hoor.

Bovendien is anti-stall er ook voor wanneer de auto stil komt te staan (in de grindbak bijvoorbeeld), dan is gas geven juist helemaal niet slim omdat je dan maar jezelf een beetje ingraaft in de zandbak. Daarom hoort de anti-stall dus wél de motor te ontkoppelen. Dit is overigens wat Lewis Hamilton overkwam tijdens Brazilië 2007, toen hij per ongeluk zijn anti-stall aanzette tijdens de race waardoor zijn motor enkele seconden ontkoppeld werd.

Een anti-stall die gasgeeft zonder te ontkoppelen is ook gewoon levensgevaarlijk (denk bijvoorbeeld aan de veiligheid van pitcrew als de anti-stall per ongeluk aan zou gaan bij het binnenkomen), dus ik geloof absoluut niet dat iemand ooit bedacht heeft om zo'n systeem in te bouwen op een F1-auto.

Jij snapt een hoop dingen niet. En vervolgens kun je ook al niet uitleggen wat er niet aan mijn uitleg klopt.

De ECU is een onderdeel dat het motormanagement beheert. De koppeling is een mechanisch onderdeel, want de verbinding tussen motor en bak regelt.

Kom jij mij vertellen hoe je vanuit de ECU de bak kunt controleren... ::) ... De FIA heeft de volautomatische bakken van de jaren negentig al een tijdje verboden. Toen kon het wel. Mss. dat je daarmee in de war bent.

En dat verhaal van Lewis klopt ook al niet. Wat hier in werking trad, was een automatisch anti-stall. Net wat ik eerder al zei, treedt deze in werking als een coureur bij de start met te weinig toeren vertrekt [Coulthard Monaco 2001] OF bij het inrijden van de pits / danwel vertrekken na een pitsstop.

Dus je voorbeeld van gevaar voor de crew is onzin. De coureur heeft dan toch het pitsknop ingedrukt en een voet op de rem staan? Anders rijdt hij te hard door de pitstraat of kan hij de auto niet goed positioneren voor de stop.

Een coureur die in de grindbak [welke?] dreigt te geraken, zal zelf zo slim moeten zijn de boel te ontkoppelen. Het liefst voordat de auto zich ingraaft en dan zie je dat ze vaak net te laat zijn [wielen blijven doordraaien].

Kies maar, ontkoppelen...daardoor stilstaan op de grid (!) en dan de rest van de meute over je auto heen krijgen. Of een ECU die volgas geeft, zodat je toch nog van je plek komt.
::)