De beweegbare achtervleugel (DRS)

Gestart door Enzo, 17 januari 2011 - 20:44:13

« vorige - volgende »

Is de beweegbare achtervleugel een goed idee?

Ja, want het gaat het inhalen bevorderen
Nee, want als iedereen het gebruikt gaan ze allemaal weer even hard
Ja, hoe meer snufjes hoe beter
Nee, want het leidt de coureur alleen maar af en gaat ten koste van het racen
Kweenie, want ik heb geen eigen mening

Wizard

Lauda's kritiek is begrijpelijk maar niet geheel terecht. Ten eerste heeft Pirelli een inhaalslag gemaakt qua slijtvastigheid en ten tweede heeft een coureur met afgesleten banden evenmin kans zich te verdedigen. Blijft dus allemaal lood om oud ijzer. Ik vind DRS, mits in balans, wel effectief. Het voorkomt dat op circuits, waar inhalen not done is, niet ontaard in een optocht. En eens met Lauda, het moet niet te makkelijk worden. Kwestie van zoeken naar de juiste balans.

Sabai

Ik las dat er in Australië twee drs zones komen met maar 1detectiepunt . Hier slaan ze in imo weer de plank mis. Nu word het voorbij rijden en daarna wegrijden. Counteren kun je wel vergeten. En zo kun je mooie gevchten wel vergeten. Stel alonso pakt bij de start p1 word hij straks door 6 man voorbij gereden omdat die in de basis een betere auto hebben. Ik denk dat ik erbij blijf DRS is een flop.

Gerard

Kunnen we dit topic niet samenvoegen met deze ?

Kootje

Citaat van: Gerard op 15 maart 2012 - 11:16:10
Kunnen we dit topic niet samenvoegen met deze ?

Als ik wist hoe ???, had ik 't allang gedaan. ;)


Citaat van: Sabai op 15 maart 2012 - 08:53:41
Ik las dat er in Australië twee drs zones komen met maar 1detectiepunt . Hier slaan ze in imo weer de plank mis. Nu word het voorbij rijden en daarna wegrijden. Counteren kun je wel vergeten. En zo kun je mooie gevchten wel vergeten. Stel alonso pakt bij de start p1 word hij straks door 6 man voorbij gereden omdat die in de basis een betere auto hebben. Ik denk dat ik erbij blijf DRS is een flop.

Ben je Australië vorig jaar vergeten ??
De eerste zone was niet lang genoeg om met KERS en DRS in te halen, dus waarom zou dat nu ineens wel zo zijn ??
Ik denk dan ook dat juist daarom voor 2 opeenvolgende zones gekozen is.
In zone 1 loop je er naartoe, en in zone 2 plaats je de aanval.
Mocht het dit jaar toch zo zijn dat zone 1 lang genoeg blijkt, zoals in Canada 2011, dan hoop ik idd dat dit éénmalig is.
Dan krijg je jouw scenario, en zo is DRS nooit bedoeld.

Toch denk ik niet dat we nu al van 'n flop kunnen spreken.
Het heeft ons vorig jaar 'n aantal schitterende races opgeleverd, die anders 'n optocht waren geweest.
Dat het bij 'n aantal races niets opleverde (oa Valencia) of zelfs averechts werkte (oa Turkije) is 'n kwestie van fine-tuning.
Door nu 'n tweede zone aan te wijzen, bewijst de FIA dat ook zij niet geheel tevreden waren.
Het zo gewenste fine-tunen is iig in gang gezet, zal hopelijk dit jaar al voor de nodige verbetering zorgen, maar vergt tijd.
En omdat het basisidee imo goed is, moet je de FIA die tijd wel geven.

0634


Gerard

Dank je Jeroen!

Heeft iemand trouwens al vernomen dat meerdere teambazen Mercedes ervan "verdenken"een "super DRS" systeem te hebben ontwikkeld?
Hoorde Ted Kravitz erover vertellen tijdens de 2de vrije training vandaag.. (net gekeken ;) )

Anyway, het schijnt zo te zijn dat Mercedes de luchtstroom dusdanig weet te sturen als de achtervleugel opengeklapt wordt, dat zij veel meer snelheid hebben dan andere teams...

Ben benieuwd hoever ze dit gaat brengen en wat er van waar is ???

Franky R.

#171
Citaat van: Gerard op 16 maart 2012 - 23:31:40
Dank je Jeroen!

Heeft iemand trouwens al vernomen dat meerdere teambazen Mercedes ervan "verdenken"een "super DRS" systeem te hebben ontwikkeld?
Hoorde Ted Kravitz erover vertellen tijdens de 2de vrije training vandaag.. (net gekeken ;) )

Anyway, het schijnt zo te zijn dat Mercedes de luchtstroom dusdanig weet te sturen als de achtervleugel opengeklapt wordt, dat zij veel meer snelheid hebben dan andere teams...

Ben benieuwd hoever ze dit gaat brengen en wat er van waar is ???


Brawn ontkent dat het voordeel idd. zo groot is. Er is wel een voordeel, maar niet dusdanig groot dat Mercedes de concurrentie achter zich laat...aldus Brawn.


http://www.gppits.net/nieuws/geen_voordeel_f-duct/


We gaan het zien over een paar uur.

Kootje

Citaat van: Gerard op 16 maart 2012 - 23:31:40
Heeft iemand trouwens al vernomen dat meerdere teambazen Mercedes ervan "verdenken"een "super DRS" systeem te hebben ontwikkeld?
Hoorde Ted Kravitz erover vertellen tijdens de 2de vrije training vandaag.. (net gekeken ;) )

Anyway, het schijnt zo te zijn dat Mercedes de luchtstroom dusdanig weet te sturen als de achtervleugel opengeklapt wordt, dat zij veel meer snelheid hebben dan andere teams...

Ben benieuwd hoever ze dit gaat brengen en wat er van waar is ???

Dat is die passieve F-duct die zij hebben en onlangs door de FIA goedgekeurd is.
Zodra DRS geopend wordt, gaat ook die F-duct open.
Dat zorgt voor 'n nog grotere luchtdoorstroming en dus minder downforce.

Enzo

Lotus dreigde te protesteren, maar heeft het toch maar gelaten voor wat het is.
Ze willen nu het debat aan gaan met Merc en de FIA, maar dat zal nergens toe leiden imo.



Kootje

Ze zullen ook wel door hebben gehad dat 'n protest zinloos zou zijn.
Charlie Whyting heeft de Merc vleugel tot 2x toe goedgekeurd, dus die zal daar niet snel op terug komen.

Franky R.

Citaat van: Kootje op 17 maart 2012 - 17:27:11
Ze zullen ook wel door hebben gehad dat 'n protest zinloos zou zijn.
Charlie Whyting heeft de Merc vleugel tot 2x toe goedgekeurd, dus die zal daar niet snel op terug komen.


Maar dat reactive ride heigth syteem van Lotus is ook meerdere keren goedgekeurd door Whiting en de FIA.


Het verschil is dat Mercedes nu het GP-weekend is aangevangen met de f-duct achtervleugel. Ik moet zien dat men bij Renault er echt vanaf ziet. Wie weet proberen ze het voor de volgende GP weer?

Kootje

Ik denk dus ook dat dat de kern is.
Het weekend is al in volle gang, en dan veranderd Charlie niet zo snel meer van mening.  ::)
Voor de volgende race maken ze met 'n protest meer kans.
Ik ben iig benieuwd hoe dit afloopt.  :-\
Het seizoen is amper onderweg, en de 1e controverse is er al.
Heerlijk.  8)

Enzo

Ben ergens wel blij dat ze niet met overmacht pole hebben gepakt, iets zegt me dat een ban dan meer waarschijnlijk was.

Kootje

Citaat van: Enzo op 17 maart 2012 - 17:47:17
Ben ergens wel blij dat ze niet met overmacht pole hebben gepakt, iets zegt me dat een ban dan meer waarschijnlijk was.

Mwah ...... zou kunnen, is al eerder gebeurd met bv de zeswieler.
Maar toch ..... de dubbele diffusor en de EBD zijn weer recente voorbeelden waarbij dit niet gebeurde.
Politiek gezien lijkt het me ook niet verstandig om het te verbieden.
Ik denk dat de FIA graag 'n team als AMG Mercedes GP er bij heeft, en niet snel het risico nemen dat ze opstappen.
Met Ferrari hebben ze al meermaals bewezen voor dat soort druk te bezwijken, dus ......

Franky R.

CitaatHet seizoen is amper onderweg, en de 1e controverse is er al.Heerlijk


ROFLOL... ;D :D ;D