De beweegbare achtervleugel (DRS)

Gestart door Enzo, 17 januari 2011 - 20:44:13

« vorige - volgende »

Is de beweegbare achtervleugel een goed idee?

Ja, want het gaat het inhalen bevorderen
Nee, want als iedereen het gebruikt gaan ze allemaal weer even hard
Ja, hoe meer snufjes hoe beter
Nee, want het leidt de coureur alleen maar af en gaat ten koste van het racen
Kweenie, want ik heb geen eigen mening

Enzo

Citaat
De beweegbare achtervleugel
Met ingang van 2011 mogen de auto's over een beweegbare achtervleugel beschikken. Het beweegbare voorvleugel systeem van 2010 is hiermee komen te vervallen. Het systeem mag tijdens de trainingen en kwalificatie vrij gebruikt worden, maar tijdens de race gelden er beperkingen. In een race situatie kan het alleen gebruikt worden als een coureur binnen 1 seconde van zijn voorligger rijdt, het is dan ook bedoeld om het inhalen te bevorderen. De beperkingen zijn elektronische geregeld via vaste punten op het circuit en het systeem zal weer worden uitgeschakeld zodra een coureur zijn rem aanraakt. Het systeem kan ook in combinatie met KERS gebruikt worden om zo een nog grotere inhaalmogelijkheid te creëren. De beweegbare achtervleugel is niet verplicht.

Ik lees her en der al berichten dat men zich zorgen maakt om de vele handelingen die een coureur moet verrichten in de cockpit naast het rijden. Denk aan KERS, rembalance, motor settings en nu dus ook de beweegbare achtervleugel. Gaan we wel de goede kant op vraag ik me af, is dit nog wel puur racen of is dit het kampioenschap van wie het snelste een knopje kan indrukken? Aan de andere kant, als het echt goed werkt kan ik me voorstellen dat dit het inhalen flink gaat bevorderen, met spectaculaire races als gevolg.

Wat vinden jullie eigenlijk van deze verandering en hoe gaat dit uitpakken in de race?

Niels_

Alles wat inhalen kan bevorderen vind ik positief. Tuurlijk is het wel meer dan simpel een knopje in te drukken tijdens het racen. Maar zoals met KERS: als je KERS hebt en je moet een andere coureur inhalen die ook KERS heeft, dan ben je natuurlijk even ver van huis. Al is die achtervleugel nu wel niet hetzelfde.

Kootje

Er vanuitgaande dat dit systeem alleen door de inhalende partij gebruikt mag worden ,verwacht ik wel dat dit het inhalen zal bevorderen.

Dat dit weer 'n extra handeling is die de coureurs moeten uitvoeren ,vind ik niet erg.
De klachten die met name Massa daarover heeft ,lijken mij lichtelijk overdreven.
Hij laat 't klinken alsof ze gedurende de hele race ,continu met de knoppen op 't stuur aan de gang zijn.
Ik denk zelf dat dat wel meevalt.

Oke ,ze zullen elke ronde 1 á 2x gebruik maken van 't KERS systeem.
Wellicht zitten er ook in elke ronde wel 'n paar plaatsen waar ze de rembalans aanpassen.
Maar dat is dan alles wat ze elke ronde moeten doen.
De brandstofmix en alle overige systemen zullen net als het achtervleugel systeem lang niet elke ronde gebruikt worden.
Daarom denk ik dat dit ene extra knopje nooit geen probleem mag zijn.

Om die reden heb ik voor de eerste optie gekozen.
Al blijft het nog even afwachten of het systeem ook daadwerkelijk iets oplevert.

Enzo

Stel je eens voor dat het systeem zo goed werkt, dat niemand de nummer 1 positie kan vasthouden... ;D
Als iemand de leiding overneemt is die meteen benadeeld doordat hij zijn klapvleugel niet meer mag gebruiken, de nummer twee passeerd weer de nummer 1 etc etc.

Franky R.

Citaat van: Enzo op 17 januari 2011 - 22:49:56
Stel je eens voor dat het systeem zo goed werkt, dat niemand de nummer 1 positie kan vasthouden... ;D
Als iemand de leiding overneemt is die meteen benadeeld doordat hij zijn klapvleugel niet meer mag gebruiken, de nummer twee passeerd weer de nummer 1 etc etc.


Hahaha,

Dat zou zomaar kunnen, idd. Maar dan wel op een baan waar er ruimte is. Aan de andere kant, moet je je voorstellen hoe het zou gaan tijdens de GP van Monaco... ;D

Kootje

Citaat van: Franky R. op 17 januari 2011 - 22:58:48
Citaat van: Enzo op 17 januari 2011 - 22:49:56
Stel je eens voor dat het systeem zo goed werkt, dat niemand de nummer 1 positie kan vasthouden... ;D
Als iemand de leiding overneemt is die meteen benadeeld doordat hij zijn klapvleugel niet meer mag gebruiken, de nummer twee passeerd weer de nummer 1 etc etc.


Hahaha,

Dat zou zomaar kunnen, idd. Maar dan wel op een baan waar er ruimte is. Aan de andere kant, moet je je voorstellen hoe het zou gaan tijdens de GP van Monaco... ;D
;D
Daar kunnen we alleen maar op hopen.
Levert dan iig spannende races op.  ;)
Het zal mij op 't puntje van m'n stoel houden.
;D

0634

Maar de verdediger kan wel KERS gebruiken. (niet allemaal maar de frontrunners toch wel) ;)

Senergy

Citaat van: Kootje op 17 januari 2011 - 21:44:08
Er vanuitgaande dat dit systeem alleen door de inhalende partij gebruikt mag worden ,verwacht ik wel dat dit het inhalen zal bevorderen.

Dat dit weer 'n extra handeling is die de coureurs moeten uitvoeren ,vind ik niet erg.
De klachten die met name Massa daarover heeft ,lijken mij lichtelijk overdreven.
Hij laat 't klinken alsof ze gedurende de hele race ,continu met de knoppen op 't stuur aan de gang zijn.
Ik denk zelf dat dat wel meevalt.

Oke ,ze zullen elke ronde 1 á 2x gebruik maken van 't KERS systeem.
Wellicht zitten er ook in elke ronde wel 'n paar plaatsen waar ze de rembalans aanpassen.
Maar dat is dan alles wat ze elke ronde moeten doen.
De brandstofmix en alle overige systemen zullen net als het achtervleugel systeem lang niet elke ronde gebruikt worden.
Daarom denk ik dat dit ene extra knopje nooit geen probleem mag zijn.

Om die reden heb ik voor de eerste optie gekozen.
Al blijft het nog even afwachten of het systeem ook daadwerkelijk iets oplevert.

Het probleem van Massa was vooral dat hij voor het KERS-systeem van Ferrari reeds 4 knoppen moest indrukken (tegelijk welteverstaan) en dat daar dan nog de knop voor de verstelbare achtervleugel bij komt. Dan ga je je snel afvragen hoe moet ik dan nog aan mijn stuur kunnen draaien?  :o
You don't have to be smart to be fast, but you have to be smart to stay fast!!

Kootje

#8
Citaat van: Senergy op 18 januari 2011 - 07:37:20
Citaat van: Kootje op 17 januari 2011 - 21:44:08
Het probleem van Massa was vooral dat hij voor het KERS-systeem van Ferrari reeds 4 knoppen moest indrukken (tegelijk welteverstaan) en dat daar dan nog de knop voor de verstelbare achtervleugel bij komt. Dan ga je je snel afvragen hoe moet ik dan nog aan mijn stuur kunnen draaien?  :o
Als dat waar is wat je hier beweerd ,dan is dat Ferrari systeem onnodig ongewikkeld in mijn ogen.
Dat zouden ze toch ook gewoon met één knopje af moeten kunnen.
Daar komt dan nu dat knopje voor de achtervleugel bij ,maar valt het voorvleugelknopje juist weer af.
Dat blijft dus 'n totaal van 2  knopjes ,die je als je ze naast elkaar positioneert ,in één keer in kunt drukken.
Lijkt me toch niet zo moeilijk ??

Nu heb ik zelfs begrepen dat er 'n systeem komt waarbij de FIA ,al dan niet automatisch ,de mogelijkheid tot gebruik van de achtervleugel blokkeert tot het moment dat je dit ook daadwerkelijk mag gebruiken.
Dit doen ze uiteraard om misbruik te voorkomen.
In dat geval zou het zelfs mogelijk moeten zijn om het KERS en achtervleugelknopje te combineren.
Als de achtervleugel pas kan werken als de FIA hem vrijgeeft ,kan je in theorie met gebruik van KERS naar de nodige seconde op je voorligger rijden ,dan gaat dankzij de FIA automatisch je achtervleugel werken (het knopje is al ingedrukt vanwege  je KERS),en kun je zo 'n inhaalpoging wagen.

Nu zal ik me dit wel iets te simpel voorstellen ,maar 4 knopjes voor het activeren van één KERS systeem ??
Dat moet toch echt wel makkelijker kunnen.

Senergy

Citaat van: Kootje op 17 januari 2011 - 21:44:08

Nu zal ik me dit wel iets te simpel voorstellen ,maar 4 knopjes voor het activeren van één KERS systeem ??
Dat moet toch echt wel makkelijker kunnen.

Je hebt gelijk hoor het moet simpeler kunnen, maar het blijven natuurlijk Italianen, en als je één ding kan verwachten van een italiaanse wagen is dat hij niet al te logisch in elkaar steekt (al gaan ze meestal wel snoeihard)

Maar één enkel knopje voor KERS en achtervleugel, gaan ze volgens mij niet toelaten bij FIA. Doordat ze graag alles willen controleren wie welk systeem gebruikt, gaan ze liever hebben dat men verschillende knopjes gebruikt zodat men duidelijker kan zien wie enkel zijn KERS gebruikt en/of men zijn achtervleugel bijsteld
You don't have to be smart to be fast, but you have to be smart to stay fast!!


bengelke

 :-\als ze iets hebben gevonden, dat het inhalen bevordert, houdt de, zogezegd, top-designer het tegen. Is hij bang dat zijn creaties, met wat concurrentie, de weg naar de top niet vinden?

Enzo

Citaat van: bengelke op 23 januari 2011 - 07:20:25
:-\als ze iets hebben gevonden, dat het inhalen bevordert, houdt de, zogezegd, top-designer het tegen. Is hij bang dat zijn creaties, met wat concurrentie, de weg naar de top niet vinden?

Denk persoonlijk wel dat het goed is om een nieuw concept eens kritisch te bekijken, het is redelijk moeilijk in te schatten of en hoe dit gaat werken.

Kootje

#13
Citaat van: Franky R. op 22 januari 2011 - 18:17:17
http://www.f1pits.net/nieuws/geen_dominantie_beweegbare_vleugel/
Als het geschetste scenatio zich inderdaad voordoet ,dan moeten ze het direct weer afschaffen.
Het kan nooit de bedoeling zijn dat je bewust als 2e de laatste ronde in wil ,zodat je door gebruik van dit systeem alsnog de overwinning kan grijpen.
Zou het systeem inderdaad zoveel voordeel opleveren ,dan gaan we gevechten om de 2e plek krijgen ,ipv om de eerste plek.
Maar aan de andere kant lijkt 't me nogal vergezocht.
Dat zou dan het volgende tafereel op kunnen leveren.

1: 3 rondes voor het eind van de race: Alonso leid ,Hamilton ligt twee op 1.5 seconden and closing.
2: Alonso denkt: Ik ga mooi van 't gas ,zodat Hamilton hem kan passeren en hij in de laatste ronde het voordeel heeft.
3: Hamilton denkt: Zoek 't maar uit ,ik ga jou nog niet voorbij ,ik wacht tot de laatste ronde.
4: Doordat de nrs 1 en 2 aan het "knokken" zijn om positie ,en daardoor langzamer gaan rijden ,rijdt nr3 Vettel zijn gat          van 12,2 seconden in no time dicht.
5: Vettel besluit: Ik kan hier wel achter blijven hangen ,maar kan er ook voor gaan. En kiest voor 't laatste.
6: Vettel verdedigt met succes z'n positie tegen de nu wel aanvallende Alonso en Hamilton ,en wint de race.
7: Op het podium aangekomen staan Lewis en Fernando met opgetrokken schouders elkaar verdwaasd aan te kijken en        Vettel pist in z'n broek van 't lachen.

Dat lijkt mij wel grappig om te zien ,maardat zal toch niet ??

Citaat van: bengelke op 23 januari 2011 - 07:20:25
:-\als ze iets hebben gevonden, dat het inhalen bevordert, houdt de, zogezegd, top-designer het tegen. Is hij bang dat zijn creaties, met wat concurrentie, de weg naar de top niet vinden?
Vraag me af of dat de reden is van deze kritiek.
Kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Citaat van: Enzo op 23 januari 2011 - 11:39:21
Citaat van: bengelke op 23 januari 2011 - 07:20:25
Denk persoonlijk wel dat het goed is om een nieuw concept eens kritisch te bekijken, het is redelijk moeilijk in te schatten of en hoe dit gaat werken.
Helemaal mee eens.
Elk nieuw systeem moet geevalueerd worden om te zien of het echt werkt en brengt wat ervan verwacht wordt.
De beste manier om dat te doen blijft natuurlijk: Gewoon invoeren en na 'n jaar de schade opmaken.

T.Nuvolari

Zulke scenario's zien we in het wielrennen bijna elke week. Mannen die liever de kans om te winnen weggooien dan een ander 'misschien' te laten winnen.
Het zou mij niet bepaald storen, zulke tactische spelletjes zijn altijd mooi.