De beweegbare achtervleugel (DRS)

Gestart door Enzo, 17 januari 2011 - 20:44:13

« vorige - volgende »

Is de beweegbare achtervleugel een goed idee?

Ja, want het gaat het inhalen bevorderen
Nee, want als iedereen het gebruikt gaan ze allemaal weer even hard
Ja, hoe meer snufjes hoe beter
Nee, want het leidt de coureur alleen maar af en gaat ten koste van het racen
Kweenie, want ik heb geen eigen mening



KVDracer

Blijkbaar gaan er stemmen op om de DRS te verbieden in Monaco, vanwege de veiligheid. Ik had het mij al afgevraagd waar je dit kon gebruiken. maar goed ook dat ze het daar verbieden, anders zou het wel té gevaarlijk kunnen worden.

Gerard

http://www.formule1.nl/nieuws/detail/achtervleugel-in-monaco-wellicht-niet-verstelbaar/

Kan het me enigszins wel voorstellen.. Alleen het stuk bij de tunnel zou in aanmerking kunnen komen,maar daar zit een flauwe bocht in, dus dat zou niiet uitmaken... (met minder downforce kun je toch minder hard doior de 'bocht')

maar ik ben niet bang voor een optocht, met de huidige banden :)

Kootje

Ik denk dat dat het juiste besluit is.
Monaco is gewoon te gevaarlijk om van maximale downforce naar geen downforce te gaan.

Ruimte om zo'n zone te installeren is er eigenlijk ook niet.
Zoals Gerard al aangaf zou alleen de tunnel 'n optie kunnen zijn ,maar ik denk dat dat stuk tekort is.
Zijn argument van die flauwe bocht die erin zit gaat i.m.o. niet op.
Want tijdens de VT en Q in Maleisie gingen ze ook met open DRS door bocht 3.
Hetzelfde geld voor bocht 5 in China ,vergelijkbare bochten als bocht 9 (de knik in de tunnel) van Monaco.

0634

Waarom is het te gevaarlijk dan? Omdat de snelheid dan omhoog gaat? Dan moeten we KERS daar ook verbieden. Of is het dat inhalen daar zo gevaarlijk is dan we dat koste wat kost willen voorkomen? Want dan snap ik denk ik niks meer van de waarde van Monaco voor de F1.

'Kom we gaan racen, maar jongens: niet inhalen graag en ook niet te hard rijden. Veel te gevaarlijk!'

Als een rijder te hard gaat moet ie remmen en als ie niet wilt inhalen moet ie het vooral niet doen. Rijders zijn grote kerels hoor. Maar nu gaan ze vantevoren alweer roepen dat ze het toch wel heel eng vinden... Bleh. Ik zou het Regazzoni of Montoya niet hebben zien doen.

We verzinnen regels om inhalen te bevorderen en op dé baan waar inhaalacties schaarser zijn dan lekkere wijven in Huize Avondrust, verbieden we diezelfde regels weer.

That makes no sense...

Folkert

Citaat van: Kootje op 23 april 2011 - 09:21:49
Ik denk dat dat het juiste besluit is.
Monaco is gewoon te gevaarlijk om van maximale downforce naar geen downforce te gaan.

Ruimte om zo'n zone te installeren is er eigenlijk ook niet.
Zoals Gerard al aangaf zou alleen de tunnel 'n optie kunnen zijn ,maar ik denk dat dat stuk tekort is.
Zijn argument van die flauwe bocht die erin zit gaat i.m.o. niet op.
Want tijdens de VT en Q in Maleisie gingen ze ook met open DRS door bocht 3.
Hetzelfde geld voor bocht 5 in China ,vergelijkbare bochten als bocht 9 (de knik in de tunnel) van Monaco.
Men kan dan toch de mate van beweging beperken op zijn minst? Niet helemaal open, maar voor 50 % open ofzo. Zoals jeroen al zei: het is racen en Monaco is al vaak genoeg saai geweest.
Trotse vader van Rosalie(L)

Gerard

Citaat van: Kootje op 23 april 2011 - 09:21:49
Zoals Gerard al aangaf zou alleen de tunnel 'n optie kunnen zijn ,maar ik denk dat dat stuk tekort is.
Zijn argument van die flauwe bocht die erin zit gaat i.m.o. niet op.
Want tijdens de VT en Q in Maleisie gingen ze ook met open DRS door bocht 3.
Hetzelfde geld voor bocht 5 in China ,vergelijkbare bochten als bocht 9 (de knik in de tunnel) van Monaco
.
Mja, daar heb je wel een punt Kootje, daar had ik niet aan gedacht...

@Jeroen,
Ik denk dat het gebruik van DRS i.c.m. KERS zoveel extra snelheid en zoveel minder downforce genereert dat het inderdaad wel erg kritisch wordt..

Maar wie ben ik? Die gasten in de auto's hebben er ervaring mee en weten precies wat het doet, dus wat zij beslissen zal echt niet zomaar uit de lucht gegrepen zijn

En voor een saaie race ben ik niet bang, nu met de Pirelli's ;)

Kootje

#54
Citaat van: jeroenWaarom is het te gevaarlijk dan? Omdat de snelheid dan omhoog gaat? Dan moeten we KERS daar ook verbieden. Of is het dat inhalen daar zo gevaarlijk is dan we dat koste wat kost willen voorkomen? Want dan snap ik denk ik niks meer van de waarde van Monaco voor de F1.

Het koste wat het kost willen voorkomen van inhaalacties vind ik lichtelijk overdreven.
Maar Monaco is nu eenmaal 'n baan waar volgens de huidige eisen niet meer geraced hoort te worden.
Dat ze dit vanwege de status aparte die Monaco heeft wel blijven doen ,wil natuurlijk niet zeggen dat je het nog eens extra gevaarlijk moet maken.
En dat zouden ze in mijn ogen wel doen als ze daar DRS toestaan.

CitaatIk denk dat het gebruik van DRS i.c.m. KERS zoveel extra snelheid en zoveel minder downforce genereert dat het inderdaad wel erg kritisch wordt..

Dat denk ik dus ook.
Uitloopstroken zijn er bijna niet ,dus moet je er niet aan denken wat er gebeurt als het misgaat.
Einde tunnel rijden ze normaal al gauw 285 kmu ,als je bedenkt dat ze normaal maximum downforce hebben en dan nu ineens minimum downforce bij 'n snelheid die over de 310 gaat met gebruik van DRS en KERS ,weet ik niet of dat zo veilig is.

Maar goed ,er is nog niets zeker.
Ik zou het besluit in ieder geval wel begrijpen.
Al begrijp ik ook jou standpunt.

0634

Citaat van: Gerard op 23 april 2011 - 23:46:53
@Jeroen,
Ik denk dat het gebruik van DRS i.c.m. KERS zoveel extra snelheid en zoveel minder downforce genereert dat het inderdaad wel erg kritisch wordt..
Prima. Dan gebruiken ze het niet. Maar dat moet op locatie in de wagen beslist worden en niet alvast bij voorbaat.


CitaatMaar wie ben ik? Die gasten in de auto's hebben er ervaring mee en weten precies wat het doet, dus wat zij beslissen zal echt niet zomaar uit de lucht gegrepen zijn
Ja, maar zij hebben nogal een reputatie om op alles te zeiken, uitzonderingen daargelaten. Volgens Alonso zou er niet vaker ingehaald worden door DRS en zou het niets toevoegen. Nou, die hoeven we niet meer serieus te nemen. Over de Pirelli's hadden ze helemaal hun mondvol. Er werd nog net geen schande van gesproken.

Nou is dat iets van vele jaren hoor, Jackie Stewart en Niki Lauda waren grote voorvechters van veiligheid en werden in hun tijd verketterd daarvoor terwijl ze natuurlijk wel gelijk hadden. Rijders hebben natuurlijk het recht om voor hun eigen veiligheid te vechten. Maar zij hadden destijds wel een iets beter punt dan de heren nu als het gaat om veiligheid.

Ik vind dat als je dit soort gadgets verzint om in te halen te bevorderen dat je het gewoon in iedere race moet aanbieden. Dan kan een rijder ter plekke wel bepalen of het wel of niet gebruikt kan worden. Niet vooraf. Anders krijgen we zometeen op Singapore weer dezelfde discussie.




Enzo

Voor beide valt wel wat te zeggen, Monaco en in zekere zin Singapore laten weinig ruimte over voor een foutje.
Ik kan me voorstellen dat de drang naar meer snelheid de coureurs in gevaar brengt bij dit soort races.
Dus dan is het inderdaad aan de FIA om ze tegen zichzelf in bescherming te nemen door het te verbieden.
Aan de andere kant zijn het allemaal grote jongens en profs en zou iedereen voor zichzelf moeten bepalen wat toelaatbaar en veilig is.
Lastige kwestie...

Kootje

Ik denk dat 't in Singapore niet zo'n probleem zal zijn om 't te gebruiken.
Daar zijn tenminste nog iets van uitloopstroken aanwezig.
Al zou ik daar weer niet weten op welk gedeelte ze het in moeten passen.
Een lang recht stuk hebben ze er eigenlijk niet.
Alleen tussen bocht 5 en 7 zou 'n optie kunnen zijn in mijn ogen.
Maar goed ,Singapore is nog wel heel ver weg.

Gerard

Ik start maar even een apart topic op over het Drag Reduction System (DRS)

Er gaan nu stemmen op dat we bij de GP's van Canada en Valencia maar liefst 2 stukken krijgen waar tijdens de race het DRS gebruikt mag worden
 :D :o
http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/260122/whiting-twee-drs-zones-in-montreal-en-valencia/

Zou Charlie Whiting ook op ons forum komen en nu aan onze wens voldoen???  ;D

0634

Charlie komt hier vaak inderdaad.