De beweegbare achtervleugel (DRS)

Gestart door Enzo, 17 januari 2011 - 20:44:13

« vorige - volgende »

Is de beweegbare achtervleugel een goed idee?

Ja, want het gaat het inhalen bevorderen
Nee, want als iedereen het gebruikt gaan ze allemaal weer even hard
Ja, hoe meer snufjes hoe beter
Nee, want het leidt de coureur alleen maar af en gaat ten koste van het racen
Kweenie, want ik heb geen eigen mening

0634

#150
Ik zie ground effect wel terugkeren hoor, zij het in wellicht aangepaste vorm. Het probleem was zover ik mij herinner dat het vaak zat in oneffenheden etc..

De wagen kon onbestuurbaar worden over hobbels en bobbels. Of dat de reden was waarom het verboden werd, is maar de vraag. Had toen vnml te maken ermee dat de kleine Britse teams een halt moest worden toegeroepen tijdens de FISA/FOCA oorlog. Het werd toen al verboden voordat het echt tot volle wasdom kwam. Maar we zijn nu decennia verder he, wellicht dat de problemen nu best aan te pakken zijn.

En die rondetijden? Tja, zoals met alles zullen ze tijdelijk zeker omhoog gaan, om daarna weer snel te dalen. Dat gaat altijd zo na grote wijzigingen.

Schumiiii

Ik heb kweenie genomen; langs de ene kant zie je meer inhaal pogingen maar anderzijds is het niet of nauwelijks meer de rijder die het verschil maakt maar nog meer de technologie.

Wizard

Aan de andere kant bezit iedereen over DRS. Dus wat Jantje kan, kan Pietje ook.

Enzo

Citaat van: Wizard op 13 december 2011 - 00:04:12
Aan de andere kant bezit iedereen over DRS. Dus wat Jantje kan, kan Pietje ook.

Hoewel sommige teams veel meer topsnelheid uit DRS wisten te halen dan andere.
Dus zo zwart wit is het niet...

Vieze baas

Citaat van: Schumiiii op 12 december 2011 - 23:39:25
Ik heb kweenie genomen; langs de ene kant zie je meer inhaal pogingen maar anderzijds is het niet of nauwelijks meer de rijder die het verschil maakt maar nog meer de technologie.

Hier sluit ik me bij aan, al is het wel dat ik liever DRS met veel inhaalacties zie dan geen DRS en een optocht

0634

Citaat van: Enzo op 13 december 2011 - 00:16:17
Citaat van: Wizard op 13 december 2011 - 00:04:12
Aan de andere kant bezit iedereen over DRS. Dus wat Jantje kan, kan Pietje ook.

Hoewel sommige teams veel meer topsnelheid uit DRS wisten te halen dan andere.
Dus zo zwart wit is het niet...
Klopt. Maar de ene heeft sowieso een betere auto dan de andere. Dat is nooit gelijk geweest.

robbert

Citaat van: Vieze baas op 13 december 2011 - 00:27:48
Citaat van: Schumiiii op 12 december 2011 - 23:39:25
Ik heb kweenie genomen; langs de ene kant zie je meer inhaal pogingen maar anderzijds is het niet of nauwelijks meer de rijder die het verschil maakt maar nog meer de technologie.

Hier sluit ik me bij aan, al is het wel dat ik liever DRS met veel inhaalacties zie dan geen DRS en een optocht

aha eindelijk iemand die het positieve van ziet. Want zonder drs kon je natuurlijk wellicht een saaie optocht hebben. En geef toe, het is het bewijs dat de fia iets gedaan heeft aan die saaie optochten

Vieze baas

Citaat van: robbert op 13 december 2011 - 07:11:02
Citaat van: Vieze baas op 13 december 2011 - 00:27:48
Citaat van: Schumiiii op 12 december 2011 - 23:39:25
Ik heb kweenie genomen; langs de ene kant zie je meer inhaal pogingen maar anderzijds is het niet of nauwelijks meer de rijder die het verschil maakt maar nog meer de technologie.

Hier sluit ik me bij aan, al is het wel dat ik liever DRS met veel inhaalacties zie dan geen DRS en een optocht

aha eindelijk iemand die het positieve van ziet. Want zonder drs kon je natuurlijk wellicht een saaie optocht hebben. En geef toe, het is het bewijs dat de fia iets gedaan heeft aan die saaie optochten

Komt ook nog bij dat dit het eerste seizoen met DRS is. De FIA zal ook wel doorhebben dat de dubbele zone achter elkaar in Canada geen succes was. Ze moeten het systeem nu finetunen zodat een DRS zone net lang genoeg is om een inhaalactie te kunnen doen en niet dat het er gewoon voorbij rijden is.

Sabai

Citaat van: Vieze baas op 13 december 2011 - 12:31:01
Citaat van: robbert op 13 december 2011 - 07:11:02
Citaat van: Vieze baas op 13 december 2011 - 00:27:48
Citaat van: Schumiiii op 12 december 2011 - 23:39:25
Ik heb kweenie genomen; langs de ene kant zie je meer inhaal pogingen maar anderzijds is het niet of nauwelijks meer de rijder die het verschil maakt maar nog meer de technologie.

Hier sluit ik me bij aan, al is het wel dat ik liever DRS met veel inhaalacties zie dan geen DRS en een optocht

aha eindelijk iemand die het positieve van ziet. Want zonder drs kon je natuurlijk wellicht een saaie optocht hebben. En geef toe, het is het bewijs dat de fia iets gedaan heeft aan die saaie optochten

Komt ook nog bij dat dit het eerste seizoen met DRS is. De FIA zal ook wel doorhebben dat de dubbele zone achter elkaar in Canada geen succes was. Ze moeten het systeem nu finetunen zodat een DRS zone net lang genoeg is om een inhaalactie te kunnen doen en niet dat het er gewoon voorbij rijden is.

Op welke manier zouden ze dit dan moeten realiseren? imo blijft het met drs altijd voorbij rijden vooral op de rechte stukken.

Vieze baas

Citaat van: Sabai op 16 december 2011 - 17:05:17
Citaat van: Vieze baas op 13 december 2011 - 12:31:01
Citaat van: robbert op 13 december 2011 - 07:11:02
Citaat van: Vieze baas op 13 december 2011 - 00:27:48
Citaat van: Schumiiii op 12 december 2011 - 23:39:25
Ik heb kweenie genomen; langs de ene kant zie je meer inhaal pogingen maar anderzijds is het niet of nauwelijks meer de rijder die het verschil maakt maar nog meer de technologie.

Hier sluit ik me bij aan, al is het wel dat ik liever DRS met veel inhaalacties zie dan geen DRS en een optocht

aha eindelijk iemand die het positieve van ziet. Want zonder drs kon je natuurlijk wellicht een saaie optocht hebben. En geef toe, het is het bewijs dat de fia iets gedaan heeft aan die saaie optochten

Komt ook nog bij dat dit het eerste seizoen met DRS is. De FIA zal ook wel doorhebben dat de dubbele zone achter elkaar in Canada geen succes was. Ze moeten het systeem nu finetunen zodat een DRS zone net lang genoeg is om een inhaalactie te kunnen doen en niet dat het er gewoon voorbij rijden is.

Op welke manier zouden ze dit dan moeten realiseren? imo blijft het met drs altijd voorbij rijden vooral op de rechte stukken.

DRS zone verkorten zodat je minder lang voordeel hebt. Als je er in 100 meter met 2 autolengtes voorbij rijdt kan je een zone van 50 meter maken zodat de rijder er net naast komt als hij het goed doet.

Kootje

Tsja ...... das geen hogere wiskunde hé ??  ;D

Folkert

Testen ze die zones nou wel of niet van te voren? In de GP2 ofzo? Of kunnen ze geen simulaties doen om te kijken hoeveel voordeel je kan krijgen bij de zones die ze aan stellen? Moet toch wel makkelijke manier zijn om te testen hoelang een zone moet en waar? ze hebben nog ruim 3 maanden.
Trotse vader van Rosalie(L)

robbert

ik denk dat het volgend seizoen zal makkelijker gaan aangezien het de 2de jaar is dat ze drs zullen gebruiken.

Kootje

Citaat van: Burorri op 17 december 2011 - 12:54:12
Testen ze die zones nou wel of niet van te voren? In de GP2 ofzo? Of kunnen ze geen simulaties doen om te kijken hoeveel voordeel je kan krijgen bij de zones die ze aan stellen? Moet toch wel makkelijke manier zijn om te testen hoelang een zone moet en waar? ze hebben nog ruim 3 maanden.

Nee, die zones zijn niet van tevoren getest.
F1 is naar mijn weten sowieso de enige klasse waarin DRS wordt gebruikt, dus 2011 was 'n test.
Nu dat ze weten waar de zones werkten en waar niet, zullen ze hopelijk de plaatsing en lengte hier en daar aanpassen voor 2012.