De beweegbare achtervleugel (DRS)

Gestart door Enzo, 17 januari 2011 - 20:44:13

« vorige - volgende »

Is de beweegbare achtervleugel een goed idee?

Ja, want het gaat het inhalen bevorderen
Nee, want als iedereen het gebruikt gaan ze allemaal weer even hard
Ja, hoe meer snufjes hoe beter
Nee, want het leidt de coureur alleen maar af en gaat ten koste van het racen
Kweenie, want ik heb geen eigen mening

0634

Zolang het echte probleem, de aerodynamica, niet ingeperkt wordt is het alleen maar fair om de aanvallende partij een tool te geven, zoals de verdedigende partij een wapen heeft met de vuile stroming.

Top dus.

Niels_

Citaat van: Enzo op 08 december 2011 - 19:02:24
Het idee is goed imo, het werkt alleen niet elke race even mooi. Maar zeker op circuits waar inhalen lastig is, vind ik het een verbetering. Canada was een beetje jammer idd.
En Spa.

meatball

Ik ben ook fel tegen omdat het de betere teams nog eens extra bevoordeeld.
Dit seizoen was er in de uitslag van een race nooit een echte verassing te bespeuren omdat je met een iets mindere wagen altijd verloren bent.
Stel dat er door regen of een andere strategie een Force India voor een McLaren terecht komt,vroeger kon de Force Indiarijder zich proberen te verdedigen.
Nu rijdt de McLaren op zijn sloffen tot op 1 sec krijgt dan als betere wagen ook nog eens DRS en rijdt de Force India met de vingers in de neus voorbij en diezelfde Force India kan natuurlijk 1 ronde later nooit meer binnen de sec zitten.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Wizard

Top. Nu nog werken aan de juiste dosering.

monaco2011

Citaat van: Jeroen op 08 december 2011 - 19:15:41
Zolang het echte probleem, de aerodynamica, niet ingeperkt wordt is het alleen maar fair om de aanvallende partij een tool te geven, zoals de verdedigende partij een wapen heeft met de vuile stroming.

Top dus.
tja, maar da's nou net het jammere, in het bochtige gedeelte heeft de aanvallende partij geen/weinig kans, op de rechte stukken is het net andersom. DRS wordt vaak op plekken ingezet waar het niet nodig is. DRS komt het inhalen wel ten goede, maar het echte racen niet.

Gerard

#125
Het idee is TOP, de manier waarop het in sommige gevallen gebruikt wordt is soms TOP, soms FLOP en soms "so and so" :)

Kootje

Citaat van: Gerard op 08 december 2011 - 21:25:59
Het idee is TOP, de manier waarop het in sommige gevallen gebruikt wordt is soms TOP, soms FLOP en soms "so and so" :)

Daarom KWEENIE gestemd.
De ene race werkte het perfect, de andere race was het volstrekt overbodig.
Mochten ze DRS evalueren en bijschaven voor komend jaar, dan zeg ik TOP.

0634

Citaat van: monaco2011 op 08 december 2011 - 21:15:37
Citaat van: Jeroen op 08 december 2011 - 19:15:41
Zolang het echte probleem, de aerodynamica, niet ingeperkt wordt is het alleen maar fair om de aanvallende partij een tool te geven, zoals de verdedigende partij een wapen heeft met de vuile stroming.

Top dus.
tja, maar da's nou net het jammere, in het bochtige gedeelte heeft de aanvallende partij geen/weinig kans, op de rechte stukken is het net andersom. DRS wordt vaak op plekken ingezet waar het niet nodig is. DRS komt het inhalen wel ten goede, maar het echte racen niet.

Daarom moet de aerodynamica ook worden aangepast, dat is dé oplossing. DRS is niet ideaal, dat weet ik, maar het maakt het voor de aanvaller wel wat eerlijker. Zolang de aero niet wordt aangepakt, ben ik voor DRS.

T.Nuvolari

Topidee, maar er is nog wat werk aan de uitvoering.

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 08 december 2011 - 21:15:37
Citaat van: Jeroen op 08 december 2011 - 19:15:41
Zolang het echte probleem, de aerodynamica, niet ingeperkt wordt is het alleen maar fair om de aanvallende partij een tool te geven, zoals de verdedigende partij een wapen heeft met de vuile stroming.

Top dus.
tja, maar da's nou net het jammere, in het bochtige gedeelte heeft de aanvallende partij geen/weinig kans, op de rechte stukken is het net andersom. DRS wordt vaak op plekken ingezet waar het niet nodig is. DRS komt het inhalen wel ten goede, maar het echte racen niet.

Waarom niet? En zoniet, moet de Aerodinamica zodanig worden ontworpen en neergezet, dat deze tools niet nodig zijn. Ik zal de vraagstelling omdraaien: Dat een coureur niet voorbij aan z'n langzamere voorganger komt omdat hij niet korterbij kan komen vanwege de vuile lucht achter de wagens, is dat dan racen?

monaco2011

Citaat van: Wizard op 09 december 2011 - 08:19:49
Citaat van: monaco2011 op 08 december 2011 - 21:15:37
Citaat van: Jeroen op 08 december 2011 - 19:15:41
Zolang het echte probleem, de aerodynamica, niet ingeperkt wordt is het alleen maar fair om de aanvallende partij een tool te geven, zoals de verdedigende partij een wapen heeft met de vuile stroming.

Top dus.
tja, maar da's nou net het jammere, in het bochtige gedeelte heeft de aanvallende partij geen/weinig kans, op de rechte stukken is het net andersom. DRS wordt vaak op plekken ingezet waar het niet nodig is. DRS komt het inhalen wel ten goede, maar het echte racen niet.

Waarom niet? En zoniet, moet de Aerodinamica zodanig worden ontworpen en neergezet, dat deze tools niet nodig zijn. Ik zal de vraagstelling omdraaien: Dat een coureur niet voorbij aan z'n langzamere voorganger komt omdat hij niet korterbij kan komen vanwege de vuile lucht achter de wagens, is dat dan racen?
nee, en da's nou precies wat ik bedoel, daar moeten ze wat aan doen. Vuile luchtstromen aanpakken en dr moet ook gezorgd worden dat het hele circuit gebruikt  kan worden en niet alleen de ideale lijn. Ik heb geen idee hoe, maar dat is wel waar ze naar moeten blijven zoeken. Ik vind DRS op zich ook wel prima, maar t is me net iets te kunstmatig en soms (zoals bv in Canada) is het gewoon niet leuk meer.

Folkert

DRS is opzich goed, alleen zoals sommige al zeiden is het soms te makkelijk in halen. Maar ben het helemaal met Jeroen eens. Aerodynamisch moet er eerst veel veranderen voor DRS niet meer hoeft.
Maar denk wel dat FIA in de winter helemaal gaat verfijnen.
Trotse vader van Rosalie(L)

Matthijs

Moeilijk... DRS heeft het seizoen wel spectaculairder gemaakt, maar ik vind het toch een noodoplossing. Probleem zit 'm in de circuits. Op de 'goede' circuits (Spa, Canada, Brazilië...) is DRS overbodig. Wel opvallend dat op sommige circuits DRS zelfs nauwelijks werkt (Valencia, Barcelona). Het moge duidelijk zijn dat er iets structureels mis is met deze banen.

Folkert

Citaat van: Matthijs op 09 december 2011 - 15:12:23
Moeilijk... DRS heeft het seizoen wel spectaculairder gemaakt, maar ik vind het toch een noodoplossing. Probleem zit 'm in de circuits. Op de 'goede' circuits (Spa, Canada, Brazilië...) is DRS overbodig. Wel opvallend dat op sommige circuits DRS zelfs nauwelijks werkt (Valencia, Barcelona). Het moge duidelijk zijn dat er iets structureels mis is met deze banen.
Denk dat het bij de meeste banen wel mee valt. De vuile lucht is vaak zo verstoord dat er achter rijden haast onmogelijk word. Er moet denk ik meer worden gedaan aan aerodynamica en dan misschien restricties leggen op bepaalde vorm van vuile lucht.

Maar goed, aan de andere kant vind ik het restricties vaak onnodig.
Trotse vader van Rosalie(L)

Matthijs

Tuurlijk, aerodynamica is zeker een deel van het probleem, maar die wordt al continu aangepakt. Maar het feit dat Alonso vorig jaar Petrov in Abu Dhabi niet kon inhalen had niet veel met aerodynamica te maken, maar des te meer met de layout van het circuit.