Wat is jouw eindoordeel over het seizoen 2010?

Gestart door SDG, 15 november 2010 - 22:10:30

« vorige - volgende »

SDG

Nu het seizoen achter de rug is, wordt het misschien eens tijd om een eindoordeel te vellen. Hoewel het seizoen door zijn steeds wisselende kansen aan de kop van het klassement en de ongelofelijk spannende slotrace met nog vier titelkandidaten ogenschijnlijk een thriller was, was de spanning op de baan echter niet altijd evenredig aanwezig. Nog steeds waren er veel te weinig inhaalmaneuvers te zien. Het aanvankelijke opzet, door het afschaffen van de tankstops de coureurs verplichten om elkaar op de baan in te halen in plaats van in de pits, werd niet bereikt. Integendeel, nooit eerder leek de startopstelling zelfs zo bepalend voor de uitkomst van sommige races. Dus, hoe ga jij je het seizoen 2010 herinneren? Wat gaat er het meeste doorwegen? Het spannende seizoensverloop of het gebrek aan spanning op de baan? Zal 2010 de geschiedenis ingaan als een jaar om nooit te vergeten of zullen we ons het binnen een paar jaar toch maar als een eerder doorsnee seizoen herinneren?

0634

Tja, het was een ongelofelijk spannend WK. Prachtig. Vijf verschillende winnaars. Vijf verschillende koplopers in het WK ook. Dus WK-technisch gezien gaat het uitstekend.

Maar ja, ik ben het ermee eens dat er te weinig actie op de baan was. En dan met name voorin. In het middenveld wordt best veel ingehaald. Maar voorin niet of nauwelijks. Het Vettel-Webber akkefietje in Turkije was om de leiding en een duel tussen Button en Hamilton. En ja, geen toeval dat dat teamgenoten waren. Want het leek erop dat meestal 1 auto gewoonweg niet te kloppen was. Meestal was dat RedBull, soms McLaren, soms Ferrari. Maar daardoor kon er voorin geen echte duels gezien worden. Omdat dan weer de ene en dan weer de andere de snellere was. Maar het is wel een mooi breed F1 veld momenteel. Met een heel hoog rijdersnivo.

Wel een paar regenraces. Altijd leuk. Wat controverses in Turkije en Duitsland. Hoort er ook bij. Wat onvriendelijkheden tussen Webber en Vettel. Altijd leuk om te volgen.  

Al met al geef ik dit seizoen toch een mooie 7.8.

Gerard

#2
Door alle perikelen de laatste races ben ik al weer vergeten hoe het ging aan het begin van het seizoen..

een paar dingen kan ik wel uitlichten...

Vettel WK, had ik voor het seizoen al voorspeld.. :D ::)
Gedurende het seioen dacht ik daar anders over, vooral de laatste weken dacht ik dat Webber of Alonso WK zou worden,maar toch heeft hij het 'm geflikt...

Tegenvaller van het jaar.. :o
Michael Schumacher! De man die met veel bombarie terug de F1 gehaald werd, kon niet waarmaken wat van hem verwacht werd
Naar het einde van het seizoen ging het beter,maar toch...
Meevaller van het jaar is toch Button
Waar iedereen ,( inclusief mijzelf) verwachtte dat Jens zoekgereden zou worden door Lewis, heeft Button goed partij geboden en hebben ze uiteindeijk  een mooie samenwerking en teamprestatie neergezet!

Ook het feit dat de beslissing pas in de laatste race is gevallen, en met name de onvoorspelbaarheid wie WK zou worden was een leuke meevaller ;)

Qua races was het vaak saai

Een duo om volgend jaar rekening mee te houden

Beste nieuwkomer:Lotus
Met Kova en Trulli toch regelmatig de besten van de nieuwelingen...
Verder wil ik er niet veel woorden aan vuil maken aangezien ze gewoon 4 tot 6 seconden er ronde tekort komen op de kop... :-\

Mooiste race van het jaar was wat mij betreft toch de race van gisteren
Eigenlijk kan ik me geen rce herinneren die echt leuk en spannend was.. Ook korea vond ik niets aan.. 6 rondjes achter de SC, pfff
Nee, dan toch maar de race van Abu Dhabi, puur om de spanning wie WK zou worden.... :P

BEste Rookie.. Koba!!! Die toch ook wel als rookie gezien kon worden...


marlboro

Om te beginnen moeten de tankbeurten terug komen, dat is gewoon veel leuker om naar te kijken en zorgt soms voor sensatie, minder leuk voor de teams die het tegen komen natuurlijk maar het is ook een kunst om zoiets perfect te doen verlopen een tankbeurt en bandenwissel enz...Ook kan men taktisch meer doen met tankbeurten enz....
Conclusie; ik mistte dit seizoen het tanken.

Dan effe over de kleine teams: ik vind er daarvan een 1-2tal rijders bijzitten die sneller en harder op de vingers moeten getikt worden omdat deze iedere race opnieuw soms tot meermaals toe niet op tijd de anderen voorlieten, de blauwe vlag was er wel maar toch hielden ze de eersten die vooran reden dikwijls op.
Ook vind ik het niet kunnen dat een wagen die binnenkomt; die dan  na 3 ronden dan toch nog terug buiten komt. ::)

Ik vind ook het testen tussendoor moet terug komen; het is zeer moeilijk dat van degene die achter zitten om de kloof te dichten met de voorliggers, uiteraard testen de eersten en besten van dat moment ook natuurlijk maar nu is dat voor sommigen een groot gemis denk ik.

Dan wat dat inhalen betreft; er waren een aantal races bij die echt heel goed waren maar helaas vond ik er toch nog steeds teveel races waren waarbij het ech geene vetten was, nauwelijks of geen inhaalakties.

Over de teamorders; schaf die flutregel aub af, teamorders zijn er en zullen er altijd blijven en ik vind teamorders zeer zeker moeten kunnen, daarover heeft niemand wat te zeggen vind ik.

Over de rijders al ga ik ze niet allemaal opsommen;

alonso; de 1ste helft van het seizoen reed deze echt alonso onwaardig, had deze dan al goed gereden dan was deze mss wel kampioen dit jaar. 2de helft van het jaar reed deze terug zoals het moet, de ferrari kon de kloof met de red bulls dichten en dat was er dan ook wel aan te zien al speelde geluk af en toe wel wat mee maar dat hoort er nu éénmaal bij in de f1.
De teamorder ivm massa vs alonso in duitsland blijf ik achter staan, het was de normaalste zaak alonso de voorkeur kreeg en men kan me moeilijk gaan beschuldigen ik pro alonso ben want dat is nu net wel het omgekeerde ;).

Webber; heeft laten zien dat em toch een degelijke rijder is maar kon over heel het seizoen bekeken toch dat strakke tempo van vettel niet aan en als je deze de paar laatste races bezig zag, op zo'n manier word je idd geen kampioen en verdien je het uiteindelijk in feite niet.

Hamilton; voor mij samen met vettel één van de betere rijders; hamilton had de 3de beste wagen maar over heel het seizoen bekeken, had hamilton die 2 domme fouten niet gemaakt dan kon ook deze evengoed kampioen kunnen worden, nu was dat bijna zo goed als onmogelijk en zo weze het.Hamilton is ook één van de weinige die echt heel wat inhaalakties heeft laten tonen.

Kubica; dikwijls onzichtbaar maar is wel een hele goeie rijder en verdient het om bij een beter team te rijden en die maakt dan een goeie kans zelfs op de titel voor mij, heeft ook veel leuke inhaalakties laten zien dit jaar.

Button; zoals ik wel had verwacht moet deze onderdoen voor hamilton, button is een degelijke rijder maar zeker geen topper, zn' titel was dan ook een klein beetje gezichtsbedrog voor mij en nu zag je waarom. Button en iemand inhalen lukt al niet echt goed, mankeert ook snelheid, z'n enige voordeel is deze daardoor z'n banden goed kan sparen en daardoor dikwijls toch vooraan ook eindigd maar zo word je met echte concurrentie ook geene kampioen. Al bij al een goed seizoen toch wel van button maar met hamilton naast je, ziet er niet goed uit voor button.

Massa; wat een slecht seizoen, volledig ferrari onwaardig zo'n rijder of laat me zeggen; vooral de manier hoe deze geraced heeft dit dit seizoen, natuurlijk vind ferrari het goed massa van hen mag blijven, die weten ook wel alonso sowieso dan de nr 1 is en massa zo goed niet is als alonso.Arme massa en deze zal volgend seizoen het terug aan z'n rekker hebben volgens mij.

Rosberg;niet toevallig ook een duitser en goeie rijder, in deze zit ook meer in nog en potentieel in maarja, er kan maar eentje winnen, heeft dit seizoen goed gereden en was beter dan schumacher maar zal mss toch wel moete opletten want de laatste 4-5 tal races moest schumacher niet echt meer onder doen, wetenden we volgend jaar andere banden en wagen hebben enzo...Ik ben echt benieuwd.

Schumacher; sowieso leuk deze er terug bij is, als je er al bijna heel je leven supporter voor bent maar het is wle duidelijk dat 3jaar stilliggen toch wel z'n tol heeft geeist en schumacher heeft dit seizoen heel wat races echt slecht gereden, af en toe toch nog eens effe de klasse wel gezien maar toch niet genoeg laten zien maar het einde toonde aan er volgend seizoen wel wat inzit en deze beter zal doen mits een betere wagen te hebben ook.Ik heb heel vele mensen hem zien afschrijven en uitspraken van hij kan niet meer mee, ik heb niks lievers, des te meer ik me mss volgend seizoen goed kan revanceren.

Kobayashi; heeft toc laten zien deze kan racen, leuke akties van deze gezien.

Vettel; duidelijk de nieuwe schumacher maar wist ik al veel langer dan vandaag, die doet me al langer dan vandaag aan schumacher denken als ik deze bezig zie, net schumi in z'n beste en jongere jaren, in feite vind ik het wel super en niet toevallig ook een duitser ;).
Juist die paar domme foutjes moeten er nog uit bij deze en ze gaan nog veel problemen kennen met deze en moeite heben om hem te verslaan mits een goede wagen te hebben natuurlijk.
Verdiende kampioen voor mij.
Bende kinders

Enzo

Over het geheel genomen beoordeel ik het seizoen 2010 als vermakelijk en spannend.
Al beaam ik Marlboro's opmerking over het gemis van het tanken, dit bracht toch een extra dimensie in de strategie en maakte het een stuk interessanter.
Pole pakken met een lichte auto en een drie-stopper doen, of zwaar kwalificeren en maar 1 stop maken, dat mis ik.
Zoals andere ook al zeiden, de startopstelling in 2010 was een goede indicatie voor de race-uitslag, ik denk dat het tankverbod hier ook debet aan heeft.
Misschien dat KERS en de bewegelijke achtervleugel dit kunnen compenseren, maar het liefst zie ik dat het tankverbod word opgeheven.

Dat gezegd hebbende, vind ik dat het nieuwe puntensysteem een (kleine) vooruitgang is, al is het alleen maar psychologisch.(http://www.f1pits.net/forum/formule1-forum/eindklassering-met-oude-puntentelling/)

Schumacher's rentree vind ik erg interessant en moedig, dat hij goed is hoeft hij niet te bewijzen, maar erg succesvol kan je het afgelopen seizoen ook niet echt noemen. Toch hou ik hem in de gate en blijf ik hopen op zijn wederopstanding. Het lijkt iets te rommelen bij Mercedes, ik hoop dat ze een goede auto weten te bouwen en Schumacher en Rosberg een eerlijke kans geven volgend seizoen.

Vettel heeft zijn titel 'talent' omgezet in de titel 'wereldkampioen', ook al had hij de beste auto, ik vind het knap van het knaapje, hij is tenslotte pas 23.

Alonso bij Ferrari lijkt een werkbare combinatie, alhoewel ik het ooit betiteld heb als 'vloeken in de kerk', die doen volgend seizoen weer mee voor de knikkers.

Hamilton, Button en Mclaren lijken ook goed in harmonie en werken lekker samen, al denk ik dat als het er op aan komt Button de rol van trouwe adjudant op zich moet nemen. Hamilton is de completere coureur en heeft de toekomst.

Dit seizoen heeft er voor gezorgd dat ik geen zin heb in de winterstop, voor mij kan het seizoen niet vroeg genoeg beginnen.  8)



Niels_

2010, wat kan ik erop zeggen, een prachtseizoen om volgen. Ik denk 5 verschillende leiders die we gehad hebben in het kampioenschap, dat kan enkel positief zijn.

Vettel, natuurlijk 1 van de grootste kanshebbers op de titel. Natuurlijk heeft hij veel dwaze fouten gemaakt, Hongarije om maar als voorbeeld te nemen. Heeft bij mij een pak sympathie verloren nadat hij in Turkije dwaas met Webber in aanraking kwam en zijn fout niet kon toegeven.

Alonso, Alonso, Alonso... Hoe is het mogelijk, ik heb het mij 10x in mijn stoel afgevraagd hoe het kon mislopen. Hoe dan ook, goed seizoensbegin en lijkt me een geslaagd huwelijk met Ferrari. Beetje jammer als ik nu terugdenk aan hoe hij in Canada zijn eerste plaats nog verliest dankzij 2 achterliggers, maar zo heeft iedereen wel wat meegemaakt.

Hamilton, tja, beetje de pech dat hij uitviel in Monza en Singapore en daarna McLaren achterop huppelde. Verder een behoorlijk seizoen gereden, ook al had hij niet altijd de sterkste wagen.

Button verwachtte ik veel van en in het begin van het seizoen toonde hij ook waarom. Helaas, later op het jaar bleek dat hij duidelijk te kort kwam tegen de echte toppers, op Monza na. Blijft een goede rijder die goed met zijn banden kan omgaan, en dat zou volgend seizoen wel eens van pas kunnen komen.

Webber, misschien wel de meest constante dit seizoen, al moest hij dikwijls wel de duimen leggen voor Vettel. Wanneer het echter om de knikkers ging liet hij het afweten in Zuid-Korea en Abu Dhabi.

Massa: de teleurstelling van het seizoen. Had meer van hem verwacht, maar buiten Duitsland heb ik eigenlijk weinig echt indrukwekkende dingen van hem gezien. Misschien dan toch wat met die crash te maken? Geen idee.

De rest: Schumacher stelde uiteraard wat teleur, maar ik heb er nog hoop in dat het goed komt volgend jaar. Verder hoop ik dat dat tankverbod nu eens opgeheven wordt  en hoop ik ook op de terugkeer van het KERS-systeem.

Kootje

Allereerst VETTEL  : niet mijn favoriet en had hem ook niet als WK verwacht ,maar desondanks verdiend kampioen. SJAPOO !!!
                 RBR      : heeft eigenlijk te lang geduurd ,maar uiteindelijk toch ook kampioen.  :)  Hier kan ik beter mee leven.   ;)

Sof van 't seizoen : de teamorder van Ferrari in Duitsland ,dit blijf ik altijd zéér onsportief vinden.   :-\
                                de return van Schumi ,kon de (torenhoge) verwachtingen niet waarmaken.
                                de nieuwe teams die +/- 6 sec. langzamer waren.  :-[

Top in 't seizoen    : de terugkeer van Schumi ,het blijft 'n grootheid.   ;)
                                Webber die tot de laatste race meedeed om de titel.
                                Kobayashi met al zijn inhaalacties.  8)

Beste rooky           : team gewijs dan toch Lotus ,die als enige van de nieuwe teams Force India en Toro Rosso soms partij gaven.
                                qua rijder Hulkenberg die na 'n matige seizoensstart 'n goede 2e helft reed met als hoogtepunt zijn pole in Brazilie.  :o

Overall                  : Een redelijk leuk seizoen waarin mooie races afgewisseld werden met doodsaaie races.    cijfer : 8-   :) 

T.Nuvolari

Citaat van: Kootje op 16 november 2010 - 12:16:51SJAPOO !!!
???

Seizoen 2010: Saaie races heb je al 50jaar, en dit jaar waren er dat niet meer als anders, dus daar ga ik niet over vitten. De veranderingen en spanning in het WK maakte dit seizoen boeiender dan de meeste die ik de laatste 20jaar heb gezien.  Van mij krijgt dit WK dus 8/10

Rijders: Geen absolute topper dit seizoen, iedereen maakte domme fouten en als dat al niet gebeurde waren ze gewoon te traag.
                        Petrov was voor mij de enige (kleine) verrassing dit jaar, veel beter dan ik verwacht had.
                        Zijn teamgenoot, Kubica, deed ook veel meer dan iedereen van hem verwacht had. Ik dacht dat hij zijn carrière had verprutst door bij Renault te tekenen, maar niet dus.

Teams: Mclaren had ik veel sterker verwacht dit seizoen.
                       Ferrari had ik dan weer minder sterk verwacht.
                       Red Bull was dominant in de qualificaties maar heeft enorm veel verprutst in de races, 9 overwinningen uit 15 poles is veel te weinig.
                       De sterkte van renault heeft me danig verrast.

Franky R.

Leuk filmpje over het afgelopen seizoen!
Alleen iets te veel borsten en billen voor een F1-promo...Maar ik ga er niet te veel over uitweiden...

BTW, let eens op 05.34 min. !!! Dat moment moet ik dan gemist hebben... :-[

link: http://www.f1pits.net/nieuws/overzicht_van_seizoen_2010/

SDG

Ik ben momenteel overigens het officiële jaaroverzicht aan het lezen (zie mijn huidige avatar). De dvd-versie is voor tijdens mijn verlof, dat vrijdagavond begint.  8)

robbert

Citaat van: Franky R. op 15 december 2010 - 00:03:53
Leuk filmpje over het afgelopen seizoen!
Alleen iets te veel borsten en billen voor een F1-promo...Maar ik ga er niet te veel over uitweiden...

BTW, let eens op 05.34 min. !!! Dat moment moet ik dan gemist hebben... :-[

link: http://www.f1pits.net/nieuws/overzicht_van_seizoen_2010/

ja dat is f1 é, pitpoezen  :)

JimmySPA

Citaat van: Franky R. op 15 december 2010 - 00:03:53
Leuk filmpje over het afgelopen seizoen!
Alleen iets te veel borsten en billen voor een F1-promo...Maar ik ga er niet te veel over uitweiden...

BTW, let eens op 05.34 min. !!! Dat moment moet ik dan gemist hebben... :-[

link: http://www.f1pits.net/nieuws/overzicht_van_seizoen_2010/

Ik had hem al gezien, ik vond hem erg goed. Alleen ze moeten 1 nummer gebruiken net als RTL dat is veel beter.
Beetje shit kwalitiet maja, fkcng FOM ik snap niet waarom het er niet op mag??? Is toch juist de F1 in een positief licht  >:(

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Franky R.

Citaat van: SDG op 15 december 2010 - 08:17:54
Ik ben momenteel overigens het officiële jaaroverzicht aan het lezen (zie mijn huidige avatar). De dvd-versie is voor tijdens mijn verlof, dat vrijdagavond begint.  8)

Geniet dan van je verlof...ik blijf nog wel even doorwerken. Ook op de Kerstdagen... :-X

rafael25

Citaat van: Franky R. op 15 december 2010 - 00:03:53
Leuk filmpje over het afgelopen seizoen!
Alleen iets te veel borsten en billen voor een F1-promo...Maar ik ga er niet te veel over uitweiden...

BTW, let eens op 05.34 min. !!! Dat moment moet ik dan gemist hebben... :-[

link: http://www.f1pits.net/nieuws/overzicht_van_seizoen_2010/

06.46 :D :D :D :D Fernando is...??