De beste qualifying aller tijden ?

Gestart door rafael25, 09 december 2010 - 13:29:29

« vorige - volgende »

Schumivill

Francorchamps:'96,'00,'01,'02,'04,'05,'08,'15,'16,'17
Hockenheim: '03
Nurburgring: '06,'07,'09
Barcelona: '10,'11,'12
Boedapest: '13,'14,'17
Montreal: '14
Monza: '18

gloudiesaurus

Citaat van: Franky R. op 10 december 2010 - 15:53:53
Citaat van: T.Nuvolari op 10 december 2010 - 07:25:18
Schumacher in Monaco '94. Kleine seconde sneller dan Hakkinen op 2 en 1,5sec sneller dan Berger die 3de was. Buitenaards was dat toen.

Buitenaards? Dat was Senna in Monaco van 1988. 1.4 sec sneller dan teammaat Prost, die op zijn beurt 1.2 sec los was van de rest...toevallig was dat toen ook Berger (op P3). :D

Vergeet niet dat die Benetton met Cosworth ook wel uitstekend geschikt was voor de straten van Monaco. Beter dan de McLaren en Ferrari van destijds...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

flupke3

Citaat van: Jeroen op 09 december 2010 - 18:28:47
Over driestrijd gesproken: Villeneuve, Schumacher en Frentzen in Jerez 97.

Maar de stoerste kwali vond ik destijds in Frankrijk. Volgens mij in 88. Prost pakte 15 minuten voor tijd professional pole. Hij reed naar de pits, deed zijn helm af en stapt uit terwijl hij nog kon en mocht.

Senna probeerde als een gek die pole af te pakken maar tot zijn grote frustratie het lukte het hem niet. Prost wist denk ik dat zijn ronde perfect was geweest. Ik was dan voor Senna, dit was wel heel stoer van Prost.
Tja...prost moet wel heel zeker van zijn pole zijn geweest als  hij dit durfde.

gloudiesaurus

die verhalen over Prost hoor je veel minder... het is altijd Senna wat vertelt word.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

Citaat van: gloudiesaurus op 11 december 2010 - 15:53:58
die verhalen over Prost hoor je veel minder... het is altijd Senna wat vertelt word.

Prost was dan ook altijd achter de schermen bezig om een snellere auto te krijgen (politiek). Net zo iets als Alonso nu (of bij McLaren).

gloudiesaurus

Senna was de racer, Prost de afsteller. Racen spreekt mensen meer aan. Maar Senna is vooral legendarisch geworden door zijn dood...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Kootje

Citaat van: gloudiesaurus op 12 december 2010 - 00:03:24
Senna was de racer, Prost de afsteller. Racen spreekt mensen meer aan. Maar Senna is vooral legendarisch geworden door zijn dood...
Dat was ook mijn gedachte.
Maar durfde het eigenlijk niet te zeggen omdat Senna nu eenmaal 'n soort van goddelijke status heeft.
Gelukkig sta ik niet alleen in mijn gedachte.  :)

gloudiesaurus

Maar meestal is het zo dat mensen legendarisch worden bij een overlijden. Denk bijv. aan Marilyn Monroe maar ook Gilles Villeneuve bijv. Het is krom om te zeggen, maar als Schumacher 3 of 4 jaar geleden overleed dan was hij nu ook legendarisch...

Ik bedoel Senna had ook zijn slechte momenten, hij sloeg bijv. Irvine eens in zijn gezicht. Je kan over hem net zoveel slecht schrijven als Schumacher. Daarentegen waren ze beide geniaal op het circuit.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

#23
Hm, gedeeltelijk mee eens. Want zijn dood droeg zeker bij aan de legende. Maar zowel Schumacher als Senna waren/zijn bij hun leven wat mij betreft al legendes.

Zeker ook door de mindere kanten. De opzettelijke crashes, de controverses, de ruzies met andere rijders. Kijkcijfers en F1 floreerden mede daardoor. Zij droegen met hun naam alleen al de hele sport als een soort van uithangbord. Zoals voor hen ook Lauda, Stewart, Fangio, Clark en Ascari deden. Maar dat Senna's dood iets toevoegde aan zijn legendarische status is natuurlijk wel waar.

Wat trouwens als Liuzzi net een toefje meer naar links was uitgekomen op Abu Dhabi...

Kootje

Dan was ook Schumi weer wat legendarischer geworden ,als dat uberhaupt mogelijk is.
Al verwacht ik niet dat de wereld in rouw zou zijn ,zoals bij Senna het geval was.
Op de een of andere manier had Senna al 'n goddelijke status voor zijn dood.
Ik weet niet waarom ,maar ondanks zijn smerigheden ,kon Senna niets fout doen.
terwijl Schumi juist om die zelfde smerigheden verguist word.

0634

Moi, Senna kreeg daar ook wel kritiek op hoor. LAten we trouwens wel in acht nemen dat Prost aan dat onvriendelijk vrolijk meedeed.

Enzo

Ben blij dat het niet een toefje naar links was.... :-\
Doen eens niet zo eng Jeroen... :D

Kootje

Citaat van: Jeroen op 12 december 2010 - 13:33:58
Moi, Senna kreeg daar ook wel kritiek op hoor. LAten we trouwens wel in acht nemen dat Prost aan dat onvriendelijk vrolijk meedeed.
Oooh nee ,dat vergeet ik ook zeker niet. Net als dat Hill in '95  en '96 ook niet  de Fair Play award verdiende.
Mansell ,Berger ,konden er ook wat van ,maar op de een of andere wijze werd het hun minder aangerekend dan Schumi.
Iets waar ik me zelf overigens ook aan schuldig maakte.  ;)

Franky R.

Citaat van: Kootje op 12 december 2010 - 14:11:37
Citaat van: Jeroen op 12 december 2010 - 13:33:58
Moi, Senna kreeg daar ook wel kritiek op hoor. LAten we trouwens wel in acht nemen dat Prost aan dat onvriendelijk vrolijk meedeed.
Oooh nee ,dat vergeet ik ook zeker niet. Net als dat Hill in '95  en '96 ook niet  de Fair Play award verdiende.
Mansell ,Berger ,konden er ook wat van ,maar op de een of andere wijze werd het hun minder aangerekend dan Schumi.
Iets waar ik me zelf overigens ook aan schuldig maakte.  ;)

Piquet sr, Mansell, Berger, Prost en Senna hadden het 'rijk' niet alleen voor hen zelf. De een moest de ander verslaan om te kunnen winnen. Maar ik geef toe dat men tegenwoordig wel een beetje 'soft' geworden is, terwijl de auto's veiliger zijn dan ooit te voren.

Kootje

#29
Een beetje wheel-bangen moet ook gewoon kunnen.  ;)
Maar acties zoals Schumi in '97  bij Villeneuve flikte ,gaan toch wel ietwat ver.
En zo zijn er ook wel wat voorbeelden met Senna ,Hill ,Mansell etc te noemen.  ;D
Het blijft echter vaak moeilijk te bepalen wanneer iemand over de schreef gaat ,of wanneer iets 'n ongeluk of moedwil is.
Ik denk bijvoorbeeld aan Webber vs Hamilton in Singapore of Vettel vs Webber in Turkije.  :-\