Main Menu

Pirelli?

Gestart door Enzo, 19 november 2010 - 20:14:47

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Jozef op 20 december 2013 - 20:33:50
Citaat van: Tuesday op 20 december 2013 - 20:19:43
Citaat van: Perton op 20 december 2013 - 20:10:50
Citaat van: Tuesday op 20 december 2013 - 16:01:11
Citaat van: Perton op 20 december 2013 - 11:52:08
Eén leverancier is prima, zolang het maar niet Bridgestone "wij gaan altijd superveel testen met Ferrari want we komen klaar van Michael Schumacher" is. Dan liever Michelin, dat haar aandacht wel eerlijk over alle teams verteelde.
wie waren die andere 2 teams?? Jordan en Minardi?? dan lijkt me het vrij logisch dat ze hun aandacht meer leggen bij Ferrari een bandenoorlog ga je niet winnen met Jordan of Minardi. Wat een kinderachtige post eigenlijk.
beste vriend. Jij hebt het over 2005. Ik heb het over 2002 en 2003. Toen er nog een stuk meer teams op bridgestone reden maar die zijn allemaal massaal op Michelin overgestapt. Dus voor je een post kinderachtig noemt, zorg dan alsjeblieft dat je überhaupt weet waar die post over gaat ipv maar wat lukraak te roepen.
beste vriend, Jeroen had me daar al op attent gemaakt en ik had al gezegd dat dat niks veranderd aan mijn punt. Ferrari was het enige topteam dat met Bridgestone reed. Maar goed, dat alles is niet de reden dat ik je post kinderachtig vond hoor, dat was meer de manier waarop je Bridgestone neerzet. Bovendien heb je t over één leverancier, dan moet je Bridgestone juist beoordelen op de periodes dat ze de enige leverancier waren.
Dan heb je nog steeds je feiten niet op orde want in 1999 en 2000 reed iedereen op Bridgestones en in 2001 McLaren ook nog steeds.
Perton gaf zelf al aan dat ie op 2002/2003 doelde.

Tuesday

Citaat van: Perton op 20 december 2013 - 20:41:32
De periode waarin bridgestone de enige leverancier was vond ik ze ruk. Te conservatieve banden. Precies wat pirelli volgend jaar gaat doen na alle kritiek.

En misschien is hey logisch maar dat verandert niks aan het feit dat ferrar bevoordeeld werd door bridgestone. De reden is redelijk irrelevant
ok, nou, dat kan. Bij die bandenoorlog golden hele andere regels. Michelin zal ook wel meer gefocust hebben op de topteams. Zo werkt dat nou eenmaal. Uiteindelijk hebben de kleine teams daar ook alleen maar profijt van.

0634

Citaat van: Perton op 20 december 2013 - 20:41:32
De periode waarin bridgestone de enige leverancier was vond ik ze ruk. Te conservatieve banden. Precies wat pirelli volgend jaar gaat doen na alle kritiek.


Daar ben ik ook erg bang voor.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 20 december 2013 - 21:07:08
Citaat van: Perton op 20 december 2013 - 20:41:32
De periode waarin bridgestone de enige leverancier was vond ik ze ruk. Te conservatieve banden. Precies wat pirelli volgend jaar gaat doen na alle kritiek.


Daar ben ik ook erg bang voor.
ik hoop het juist ;) maar als je dan die verhalen uit Bahrein hoort, dan ben ik juist bang dat ze weer gaan goochelen met die banden.

Jehoentelaar

Ik hoop niet op saaie optochten, dus ik hoop dat het niet zo ruk wordt als het met Bridgestone destijds was.

0634

Eens. Die banden moeten niet te conservatief worden. Pirelli heeft in samenspraak met de FIA vooral vorig jaar uitstekende banden geleverd en daar hoop ik weer op. Maar ik vrees ervoor.

Perton

Overigens wil ik nog even een aanvulling doen op mijn vorige post: hoewel ik kritiek heb geleverd op Bridgestone, vind ik Pirelli ook niet foutloos. Qua snel slijtende banden heb ik nooit problemen met ze gehad (ze deden, al dan niet geslaagd, gewoon wat de FIA verlangde). Waar ik wel moeite mee had is dat ze vorig jaar (en hoe dat in eerdere jaren zat ik kan ik me eigenlijk niet herinneren) expres in de laatste races conservatief gingen doen 'om geen invloed te hebben in het kampioenschap'. Dat heb ik altijd een kul-reden gevonden. Daardoor heb je juist wél invloed, doordat je de teams die goed met je banden om kunnen gaan enigszins benadeelt, zoals we dit jaar in extreme vorm hebben gezien na de paniekreactie op Silverstone.

Dus laat niemand denken dat ik alleen kritiek heb op Bridgestone ;)

0634

Dus ik begrijp dat je groot fan bent van Michelin? ;)

Tuesday

Citaat van: Perton op 20 december 2013 - 23:20:58
Overigens wil ik nog even een aanvulling doen op mijn vorige post: hoewel ik kritiek heb geleverd op Bridgestone, vind ik Pirelli ook niet foutloos. Qua snel slijtende banden heb ik nooit problemen met ze gehad (ze deden, al dan niet geslaagd, gewoon wat de FIA verlangde). Waar ik wel moeite mee had is dat ze vorig jaar (en hoe dat in eerdere jaren zat ik kan ik me eigenlijk niet herinneren) expres in de laatste races conservatief gingen doen 'om geen invloed te hebben in het kampioenschap'. Dat heb ik altijd een kul-reden gevonden. Daardoor heb je juist wél invloed, doordat je de teams die goed met je banden om kunnen gaan enigszins benadeelt, zoals we dit jaar in extreme vorm hebben gezien na de paniekreactie op Silverstone.

Dus laat niemand denken dat ik alleen kritiek heb op Bridgestone ;)
komt ook mede doordat teams de banden in de loop van een seizoen beter onder controle krijgen.
Wat betreft Bridgestone, die deden in principe toch ook wat de FIA wilde??

Perton

#2034
Naja, de FIA wilde meer variatie in strategieën, maar als je banden maakt die niet slijten, dan komt die variatie er niet en gaat iedereen alsnog voor een eenstopper, omdat de zachte optie toch niet slijt. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat Pirelli de zaken wel helemaal goed heeft toegepast, verre van. Maar Pirelli probeert het tenminste nog. Dat het dan niet goed uitpakt, heb ik meer respect voor, dan als je het niet eens probeert. Daarom heb ik een 'hekel' (tussen aanhalingstekens) aan Bridgestone. Ik vind hun aanpak simpelweg verkeerd.

En dat teams de banden beter onder controle krijgen is natuurlijk waar. Maar Pirelli heeft in haar persberichten waarin ze de bandentypen voor de komende races bekendmaken vaak genoeg gezegd dat ze iets minder wild doen dan in het begin van het seizoen, om de reden die ik eerder noemde. Kijk, als teams het beter onder controle krijgen (waar je natuurlijk volledig gelijk in hebt) is dat het natuurlijke verloop van dingen. Als je, ik noem een fictief getal, de eerste 12 races je 'normale' strategie van het toekennen van banden volgt en in de resterende races die zachtere opties maar thuislaat, dan beïnvloedt je het toch. En dat vind ik persoonlijk toch wel een ernstig verschil. Laat het inderdaad gewoon het normale verloop, en de teams die de banden beter onder controle hebben gekregen, hebben dan een (terecht) voordeel.

@ Jeroen, Michelin was niet perfect, maar van de bandenfabrikanten die ik bewust mee heb gemaakt (Goodyear tel ik niet mee, die heb ik te kort meegemaakt als kleine jongen), is het wel mijn favoriet ja. Groot fan is een groot woord, maar ik kan ze wel waarderen. Enige wat ik jammer vind is dat ze (als ik het goed begrijp) alleen in de Formule 1 willen als er de bandenoorlog terugkeert, maar dat zie ik niet gebeuren.

robbert

Citaat van: Jehoentelaar op 20 december 2013 - 21:42:22
Ik hoop niet op saaie optochten, dus ik hoop dat het niet zo ruk wordt als het met Bridgestone destijds was.

ja, ik denk dat pirelli nu wel zo banden maakt om geen kritiek meer te krijgen. En dan gaan we wel weer races krijgen zoals op het eind van  het seizoen

robbert

Citaat van: Perton op 20 december 2013 - 23:20:58
Overigens wil ik nog even een aanvulling doen op mijn vorige post: hoewel ik kritiek heb geleverd op Bridgestone, vind ik Pirelli ook niet foutloos. Qua snel slijtende banden heb ik nooit problemen met ze gehad (ze deden, al dan niet geslaagd, gewoon wat de FIA verlangde). Waar ik wel moeite mee had is dat ze vorig jaar (en hoe dat in eerdere jaren zat ik kan ik me eigenlijk niet herinneren) expres in de laatste races conservatief gingen doen 'om geen invloed te hebben in het kampioenschap'. Dat heb ik altijd een kul-reden gevonden. Daardoor heb je juist wél invloed, doordat je de teams die goed met je banden om kunnen gaan enigszins benadeelt, zoals we dit jaar in extreme vorm hebben gezien na de paniekreactie op Silverstone.

Dus laat niemand denken dat ik alleen kritiek heb op Bridgestone ;)

ja dat was wel zo. Moesten ze die banden zo gelaten hebben, zoals in het begin van het seizoen, dan zouden we een veel spannender seizoenseinde gehad hebben. Maar ja, de banden mochten niet zo veel slijten want dat brak de sport, maar we hadden dan wel mooiere races met een minder voorspelbare winnaar. Dan hebben ze de banden veranderd naar de wensen van fia en redbull, en zo heeft vettel wel heel dominant het seizoen geeïndigd

0634

Citaat van: robbert op 21 december 2013 - 02:01:20
Citaat van: Jehoentelaar op 20 december 2013 - 21:42:22
Ik hoop niet op saaie optochten, dus ik hoop dat het niet zo ruk wordt als het met Bridgestone destijds was.

ja, ik denk dat pirelli nu wel zo banden maakt om geen kritiek meer te krijgen. En dan gaan we wel weer races krijgen zoals op het eind van  het seizoen

In principe moet Pirelli banden maken zoals hun opdrachtgever (FIA) ze wil hebben. Wensen ze zich daar niet aan te conformeren, omdat het slecht zou zijn voor hun imago, dan moeten ze de opdracht teruggeven. Maar wat ze niet moeten doen is zelfstandig beslissen wat voor soort banden ze nu gaan produceren. Dat bepaalt een klant, lijkt mij.

robbert

Citaat van: Jeroen op 21 december 2013 - 08:50:09
Citaat van: robbert op 21 december 2013 - 02:01:20
Citaat van: Jehoentelaar op 20 december 2013 - 21:42:22
Ik hoop niet op saaie optochten, dus ik hoop dat het niet zo ruk wordt als het met Bridgestone destijds was.

ja, ik denk dat pirelli nu wel zo banden maakt om geen kritiek meer te krijgen. En dan gaan we wel weer races krijgen zoals op het eind van  het seizoen

In principe moet Pirelli banden maken zoals hun opdrachtgever (FIA) ze wil hebben.

dat hadden ze in het begin van vorig seizoen gedaan en toen waren de meeste er tegen

0634

Citaat van: robbert op 21 december 2013 - 08:52:04

dat hadden ze in het begin van vorig seizoen gedaan en toen waren de meeste er tegen

Ja, maar er zijn altijd mensen tegen. Een opdrachtnemer moet gewoon de opdracht uitvoeren zoals de opdrachtgever hem gegeven heeft. Pirelli kan de FIA adviseren, maar daar houdt het mee op. Wat wij hier op een forum brullen is al helemaal niet van belang voor Pirelli (wel voor de FIA overigens, maar die moeten dan maar hun opdracht bijstellen).