Pirelli?

Gestart door Enzo, 19 november 2010 - 20:14:47

« vorige - volgende »

Enzo

#810
Citaat van: Kootje op 24 juni 2012 - 21:46:21
Citaat van: Jeroen op 24 juni 2012 - 21:43:43
Allemaal gelul, sorry dat ik het zeg, maar ik heb vandaag meer racen gezien dan in sommige hele jaargangen samen. Er was heel veel racen op het scherpst van de snede. En dat was vandaag echt mede door Pirelli.

Precies

Ja er was racen, heel veel zelfs vandaag!  8)
Maar de snelheid die tentoongespreid werd was niet puur op basis van de auto of uitzonderlijke skill van de coureur, maar op basis van de toestand van de banden.
Er waren ontzettend veel inhaalacties, maar het gros was doordat de voorganger versleten banden had en niet omdat iemand de ballen uit zijn broek reedt of de betere auto had. Het is nep, artifical en enigsinds willekeurig... Je kan het vergelijken met showworstelen, het ziet er best cool uit en veel actie, maar het is niet echt zoals een bokswedstrijd.

0634

#811
Showworstelen is fake, dit niet hoor, of je moet mechanische/technische sporten sowieso fake vinden. Gewoon racen. De snelheid is op basis van de auto, de rijder en de banden, zoals altijd. Racen op het scherpst van de snede. Dat was dit. Echt genoten van de duels. Grosjean tegen Lewis, Grosjean met Alonso, echt heerlijke duels. En van tijd tot tijd heeft iemand mindere banden ja, maar dat is niet nieuw ofzo. Sorry, maar ik snap het echt probleem niet.

Vergelijk het anders eens met de voorgaande edities van Valencia. Dat is dan als boksen in vergelijking met het kijken naar een goudvis die rondjes zwemt in een kom: er gebeurt niks.

robbert

Citaat van: Fabian van Tiel op 24 juni 2012 - 21:51:27
Citaat van: Jeroen op 24 juni 2012 - 21:43:43
Allemaal gelul, sorry dat ik het zeg, maar ik heb vandaag meer racen gezien dan in sommige hele jaargangen samen. Er was heel veel racen op het scherpst van de snede. En dat was vandaag echt mede door Pirelli.
Helemaal mee eens. Racen is voor mij vechten met elkaar om posities en dat hebben we volgens mij vandaag erg veel gezien.
inderdaad, dat vind ik ook. Maar ik denk dat er dus wel sommige een andere race gezien hebben. Blijkbaar is het voor sommige nooit goed. Waarom volgen die dan de formule 1????

Fabian

Citaat van: robbert op 24 juni 2012 - 22:11:51Blijkbaar is het voor sommige nooit goed. Waarom volgen die dan de formule 1????
Dat vind ik een beetje overdreven, maar ik begrijp wat je wil zeggen. Ik vind het niet erg dat er mensen zijn die een andere mening hebben over de Pirelli's want dat hoort erbij, en goed ook die kijken Formule 1 omdat ze het al lange tijd volgen.

Enzo

Citaat van: Jeroen op 24 juni 2012 - 22:07:03
Showworstelen is fake, dit niet hoor, of je moet mechanische/technische sporten sowieso fake vinden. Gewoon racen. De snelheid is op basis van de auto, de rijder en de banden, zoals altijd. Racen op het scherpst van de snede. Dat was dit. Echt genoten van de duels. Grosjean tegen Lewis, Grosjean met Alonso, echt heerlijke duels. En van tijd tot tijd heeft iemand mindere banden ja, maar dat is niet nieuw ofzo. Sorry, maar ik snap het echt probleem niet.

Vergelijk het anders eens met de voorgaande edities van Valencia. Dat is dan als boksen in vergelijking met het kijken naar een goudvis die rondjes zwemt in een kom: er gebeurt niks.

Nou, ik moet je gelijk geven dat dit verreweg de beste editie van Valencia is geweest, maar dat zegt meer over de baan imo.
Waar ik je ook gelijk in geef is dat de banden altijd al een rol hebben gespeeld, maar die rol is nu te groot en het doet afbreuk aan het echte racen.
Ze zijn doorgeschoten imo, de rijders moeten weer uitgedaagd worden evenals de auto-ontwerpers. De enige uitdaging die er nu ligt is wie houdt zijn banden het langste heel. Ik mis de rivaliteit, een duidelijke graadmeter waar andere teams naar toe moeten werken etc.

Figge

@Enzo, ik kan mij prima vinden in je mening en onderbouwing daarvan. Heb er niets aan toe te voegen...

0634

Naja, ik snap het probleem niet zo, want ik zie over het algemeen heerlijke races. Maar ieder zijn mening natuurlijk :).

Enzo

Citaat van: Mark F1gge op 24 juni 2012 - 22:29:35
@Enzo, ik kan mij prima vinden in je mening en onderbouwing daarvan. Heb er niets aan toe te voegen...
Thanks MarkF1egge!  8)

Het is wel een lastige discussie omdat het gevolg van de huidige banden veel actie geeft op de baan. Het entertainment gehalte is enorm gestegen met de komst van deze Pirelli's. De manier waarop je de sport bekijkt bepaalt of je dit kan waarderen of niet. Daarnaast wil ik geen oude zeur zijn die steeds maar negatief aan het zeiken is. Maar zoals al eerder vermeld hier kan ik er echt niet omheen, dit is bepalend voor mijn beleving van de sport. Wie ook de kampioen zal worden dit jaar, het zal in waarde niet te vergelijken zijn met de voorgaande edities. Ik merk op de internationale fora zoals autosport.com, dat onze mening wel draagvlak heeft en ik ben ervan overtuigd dat de meeste rijders het racen er ook niet beter op vinden geworden. Daarom denk ik dat er wat gaat veranderen in de toekomst. Al is het maar een bredere operating window.

Kootje

Citaat van: Enzo op 24 juni 2012 - 22:38:08
Daarnaast wil ik geen oude zeur zijn die steeds maar negatief aan het zeiken is.

Hou dan ook eens op met dat gezeur !!!  ;) :P :D ;D

Figge

Citaat van: Enzo op 24 juni 2012 - 22:38:08
Citaat van: Mark F1gge op 24 juni 2012 - 22:29:35
@Enzo, ik kan mij prima vinden in je mening en onderbouwing daarvan. Heb er niets aan toe te voegen...
Thanks MarkF1egge!  8)

Het is wel een lastige discussie omdat het gevolg van de huidige banden veel actie geeft op de baan. Het entertainment gehalte is enorm gestegen met de komst van deze Pirelli's. De manier waarop je de sport bekijkt bepaalt of je dit kan waarderen of niet. Daarnaast wil ik geen oude zeur zijn die steeds maar negatief aan het zeiken is. Maar zoals al eerder vermeld hier kan ik er echt niet omheen, dit is bepalend voor mijn beleving van de sport. Wie ook de kampioen zal worden dit jaar, het zal in waarde niet te vergelijken zijn met de voorgaande edities. Ik merk op de internationale fora zoals autosport.com, dat onze mening wel draagvlak heeft en ik ben ervan overtuigd dat de meeste rijders het racen er ook niet beter op vinden geworden. Daarom denk ik dat er wat gaat veranderen in de toekomst. Al is het maar een bredere operating window.

Tis een lastige, maar ook leuke discussie. F1 als show is erg vermakelijk dit jaar. Er is werkelijk geen pijl op te trekken hoe de races lopen. Wie had zijn geld, na gisteren, nog op Alonso durven zetten... Maar dat de banden een te grote invloed hebben is wel duidelijk, voor mij althans. Kijk bijvoorbeeld naar het einde van de 1e stint vandaag. Na ongeveer 17 ronden roept Ferrari tegen Alonso, dat ie mag pushen zo hard als ie kan (reden hij heeft ze al die ronden zitten sparen en gaat toch binnen dat moment en 3-4 ronden stoppen) Vervolgens rijd ie de gaten voor zich dicht en haalt nog even 2 man in... Dat omdat alles om de banden draait. Voor mij klopt dat voor geen meter. Dit was een heel duidelijk voorbeeld dat men niet racet maar pacet...

0634

Dat is altijd zo geweest. Ik weet nog hoe Schumacher vaak een ronde of 2,3 langer door reed en dan in die rondes extra pushte zodat hij na zijn stop voor de anderen uitkwam. Dat hield dus in dat hij daarvoor ook niet voluit ging. Precies zoals Alonso nu deed. Je hebt altijd momenten van voluit gaan en van even pas op de plaats maken, dat is ook tactiek en hoort bij het lezen van een race.

0634

Overigens vond ik dat minder puur racen dan nu. Als ik eraan terugdenk probeerden rijders als ze in de buurt kwamen van de stops niet eens meer in te halen. Bleven ze er achter hangen om te kijken of ze met de stops konden inhalen. Dat vind ik dan weer nep.

Wizard

Citaat van: Enzo op 24 juni 2012 - 21:54:25
Maar de snelheid die tentoongespreid werd was niet puur op basis van de auto of uitzonderlijke skill van de coureur, maar op basis van de toestand van de banden.

Er zijn altijd factoren waar je van afhankelijk bent. Je auto, het team, de omstandigheden, de banden, benzine verhaal. Dat is nu racen. Als je puur driversskills wilt, zul je iedere rijder dezelfde auto moeten geven. Zolang dat niet gebeurt blijven de coureurs afhankelijk van hun materiaal. Los daarvan zie ik nu geweldige races en krijgt Valencia nu eens een geweldige race met goede beoordelingen. Enige conclusie wat je kunt trekken is dat de FIA haar doel heeft bereikt. En alleen zo overleeft de sport.

robbert

Citaat van: Wizard op 24 juni 2012 - 23:03:09
Citaat van: Enzo op 24 juni 2012 - 21:54:25
Maar de snelheid die tentoongespreid werd was niet puur op basis van de auto of uitzonderlijke skill van de coureur, maar op basis van de toestand van de banden.

Er zijn altijd factoren waar je van afhankelijk bent. Je auto, het team, de omstandigheden, de banden, benzine verhaal. Dat is nu racen. Als je puur driversskills wilt, zul je iedere rijder dezelfde auto moeten geven. Zolang dat niet gebeurt blijven de coureurs afhankelijk van hun materiaal. Los daarvan zie ik nu geweldige races en krijgt Valencia nu eens een geweldige race met goede beoordelingen. Enige conclusie wat je kunt trekken is dat de FIA haar doel heeft bereikt. En alleen zo overleeft de sport.
voila zo denk ik er ook over. Het heeft lang geduurd, maar het is toch gelukt. Gelukkig zien er toch nog in dat het een spectaculair seizoen is. Wouden nog meer inhaalacties, wel we hebben er toch. Waarom moet men dan nu nog zagen? Wat wilt men dan?

McLaren_über_alles

Citaat van: Jeroen op 24 juni 2012 - 22:56:56
Dat is altijd zo geweest. Ik weet nog hoe Schumacher vaak een ronde of 2,3 langer door reed en dan in die rondes extra pushte zodat hij na zijn stop voor de anderen uitkwam. Dat hield dus in dat hij daarvoor ook niet voluit ging. Precies zoals Alonso nu deed. Je hebt altijd momenten van voluit gaan en van even pas op de plaats maken, dat is ook tactiek en hoort bij het lezen van een race.

Dat is niet te vergelijken natuurlijk, want toen kwamen ze hoofdzakelijk binnen om bij te tanken, en reed men de snelste rondjes op het einde van elke stint. Nu, ondanks dat de wagens steeds lichter worden, gaan de tijden omhoog...
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.