Main Menu

Pirelli?

Gestart door Enzo, 19 november 2010 - 20:14:47

« vorige - volgende »

Jozef

Citaat van: Jeroen op 03 maart 2011 - 18:25:46
Citaat van: Gerard op 03 maart 2011 - 16:54:54
De mindere teams hebben toch veel minder aerodynamische grip dan de topteams? m.a.w, de mindere teams zullen er nog meer last van hebben?? Of is mijn gedachtengang nu verkeerd??
Zullen de banden daar meer van slijten dan?

Dat is op zich wel een leuke vraag eigenlijk. :) Mijn gut feeling is: hoe meer aerodynamische grip, hoe meer slijtage. Want het fenomeen aerodynamische grip is puur dat je de verticale kracht op je banden vergroot, waardoor ze meer laterale en longitudinale kracht (=grip) aankunnen voordat ze slippen.

Maar eigenlijk geldt iets gelijkaardigs ook voor mechanische grip (voor mechanische grip heb je niet per se een grotere verticale kracht op een band, maar uiteraard wel een grotere laterale/longitudinale kracht en dat is toch waar een band van gaat slijten).

Dus uiteindelijk denk ik dat de woorden van Alonso kloppen: topteams zullen er meer last van hebben. Logisch, want hoe sneller je rondetijden, hoe meer je uit de banden haalt dus hoe meer ze zullen slijten.

Folkert

Citaat van: Jozef op 04 maart 2011 - 03:25:41
Citaat van: Jeroen op 03 maart 2011 - 18:25:46
Citaat van: Gerard op 03 maart 2011 - 16:54:54
De mindere teams hebben toch veel minder aerodynamische grip dan de topteams? m.a.w, de mindere teams zullen er nog meer last van hebben?? Of is mijn gedachtengang nu verkeerd??
Zullen de banden daar meer van slijten dan?

Dat is op zich wel een leuke vraag eigenlijk. :) Mijn gut feeling is: hoe meer aerodynamische grip, hoe meer slijtage. Want het fenomeen aerodynamische grip is puur dat je de verticale kracht op je banden vergroot, waardoor ze meer laterale en longitudinale kracht (=grip) aankunnen voordat ze slippen.

Maar eigenlijk geldt iets gelijkaardigs ook voor mechanische grip (voor mechanische grip heb je niet per se een grotere verticale kracht op een band, maar uiteraard wel een grotere laterale/longitudinale kracht en dat is toch waar een band van gaat slijten).

Dus uiteindelijk denk ik dat de woorden van Alonso kloppen: topteams zullen er meer last van hebben. Logisch, want hoe sneller je rondetijden, hoe meer je uit de banden haalt dus hoe meer ze zullen slijten.
Maar ik denk dat het andersom ook werkt. Hoe soepeler de auto rijd, hoe minder van de banden word gevraagd. Top teams hebben dat overal gemeen toch wel beter voor elkaar denk ik, vandaar dat ze vaak sneller zijn. De achterhoede, middenmoot teams hebben denk ik meer slijtage dankzij hun slechtere aero pakket.
Trotse vader van Rosalie(L)

Kootje

Ik blijf het 'n onzin verhaal vinden ,ieder team heeft last van de extreme bandenslijtage.
Dat zal bij de een iets meer zijn als bij de ander ,maar om nu van nadelig te spreken ,daar geloof ik niet in.
Waar de topteams inderdaad tijd verliezen doordat ze na 'n stop in het middenveld uitkomen ,zullen de teams uit het middenveld naar de achterhoede terugvallen.
Uiteindelijk zullen dus hooguit de achterhoede teams dit nadelige niet effect ondervinden.

CitaatPirelli wil de eerste vrije training van een Grand Prix-weekend zo nu en dan gaan gebruiken om de teams nieuwe of verbeterde banden te laten testen. Pirelli's motorsportbaas Paul Hembery vertelt aan Autosport dat de bandenleverancier heeft voorgesteld om de teams indien nodig op vrijdagochtend banden te laten testen om deze door te ontwikkelen: "We willen elk team dan een aantal sets van onze nieuwe banden geven zodat ze die kunnen proberen", legt hij uit. "We zullen niet elk weekend met nieuwe banden komen, maar als een compound aangepast moet worden, dan is dit een goede manier om de gemaakte wijzigingen te testen."

bron: Formule 1.nl

Ik vind dit 'n goed initiatief.
De ontwikkeling zal op deze manier 'n stuk sneller verlopen dan wanneer ze met hun eigen testteam verder zouden gaan.
Tevens kweek je zo meer goodwill bij de teams ,waar het gaat om de kritieken die er nu zijn.


Xinu

Ik vraag me af hoe die banden in bocht 8 van Turkije zullen verdragen want als je banden daar zijn versleten gaat ge van die bocht af zonder excuus.

JimmySPA

Citaat van: Xinu op 05 maart 2011 - 13:05:38
Ik vraag me af hoe die banden in bocht 8 van Turkije zullen verdragen want als je banden daar zijn versleten gaat ge van die bocht af zonder excuus.

Er ligt er een plak asfalt zo groot als Flevoland, als uitloopzone dus dat zal wel tegenvallen!

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Xinu

idd zeer jammer stond daar nu maar gewoon weg grind kwamen ze lekker vast zitten :d

Gerard

#111
Volgens RTL Duitsland (teletekst) zal het dit jaar geen uitzondering zijn dat iedereen 4 pitstops zal moeten maken...  8)
Kijk, dan kun je nog eens spelen met tactiek....

Vooral als de auto's zwaar zijn door de brandstof (en het weinige rubber op de baan) zullen de banden de eerste ronden het snelst slijten...
Aangezien het veld dan nog relatief dicht bij elkaar zit, speelt tactiek een grote rol!!
::)

gloudiesaurus

http://www.f1pits.net/nieuws/pirelli_maakt_formule_1_langzamer/

Forse kritiek van Hamilton op Pirelli. En dat die banden niet zo lang meegaan... mmm vindt dat dat toch niet echt bij de show hoort. Dan wordt het te kunstmatig.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

rafael25


Het is niet alleen het feit dat de snelle teams niet zal wegkomen zo gemakkelijk, maar een coureur als Lewis het volste recht heeft om boos te zijn over een auto waardoor hij langzaam gaan om het te behouden, omdat verliest hij het voordeel dat hij heeft meer dan andere bestuurders door te gaan op de limiet sneller dan hen en trekken snelle ronden.
Zelfs als hij kan de band zo goed als Button te behouden, zal hij het voordeel van talent te verliezen aan snelheid had hij meer dan coureurs als Button, omdat hij zal rijden in hetzelfde tempo als hem proberen om de band langer te maken. Wordt een snelle en fit driver is niet een voordeel meer.
De rol van aangeboren talent om te gaan vasten is verminderd en de ervaring factor speelt nog grotere rol. Ook fitness en sterk lichaam (we weten Hamilton goed in is dat het toestaan van hem te duwen wanneer een andere driver misschien niet het gevoel zo sterk na vele snelle ronden) worden verlaagd.
Dit speelt recht in de handen van de bestuurders, zoals Barichello, Button en Schumacher (nu hij geen zorgen te maken over zijn leeftijd te maken de wedstrijd harder). Trulli zou kunnen krijgen een voordeel van het ook niet in slaagt om zijn gebruikelijke daling van de prestaties hebben als de race gaat verder omdat de auto's zullen langzamer en niet zo moeilijk om het tempo te houden voor een volledige race.
Ook weten we Hamilton is de pure racer type dat graag te maken aan de metalen pedaal. Zijn er omdat hij snelle auto's en waanzinnige snelheid houdt. Dat is waarom hij klinkt als een schooljongen te praten over de beste auto wanneer hij voelt een zekere snelheid en geïrriteerd door de ingenieurs en al hun bestellingen in de auto de radio dat hem te stoppen met racen. Dit is de man die meestal wil om te racen als alle anderen willen meer ronden achter de safety car te maken. Kan je niet echt verwachten dat hij om gelukkig te zijn als de dingen trager.

Folkert

Waar kwam jij oorspronkelijk ook al weer vandaan Rafael? Soms is het wat lastig jou posten goed te begrijpen.
Trotse vader van Rosalie(L)

JimmySPA

Citaat van: Burorri op 07 maart 2011 - 16:02:22
Waar kwam jij oorspronkelijk ook al weer vandaan Rafael? Soms is het wat lastig jou posten goed te begrijpen.

Idd lange rare zinnen  :P Moeilijk te lezen...

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Enzo

Rafael komt uit Congo en als ik me niet vergis woont hij net één jaar in Belgie.
Ik heb er wel bewondering voor, is toch lastig als je de taal niet helemaal meester bent.
Ik zie ook vooruitgang trouwens, aan het einde van het seizoen kletst ie de oren van je kop... ;D

Keep up the good work Rafael!!  8)

Folkert

Ja ik meende al zoiets te hebben gelezen hier, maar wist het niet zeker meer. Vandaar mijn vraag. Viel me nu meer op,omdat het een grotere tekst was, maar inderdaad: dan doet hij het zeer netjes.
Trotse vader van Rosalie(L)

meatball

Citaat van: Burorri op 07 maart 2011 - 22:04:57
Ja ik meende al zoiets te hebben gelezen hier, maar wist het niet zeker meer. Vandaar mijn vraag. Viel me nu meer op,omdat het een grotere tekst was, maar inderdaad: dan doet hij het zeer netjes.
Mee eens,eerst begreep ik ook niet alles maar als je de moeite doet om het te herlezen dan weet je wel wat hij bedoelt en daar gaat het toch om.Dus ja zeer netjes in zo een korte tijd inderdaad. :)
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

robbert

zo dat hij goed nederlands kan schrijven, met alle respect echt waar. Maar dit topic  ging toch over pirelli?